Bila Masuk Kerja Makin Lama Makin Kurang Susu Praktis 3 Cara Kembalikan Susu Ibu


Ibu bekerjaya pastinya berdepan dengan masalah paling kerap yang mereka hadapi iaitu masalah susu yang semakin berkurangan apabila kembali bekerja. Masalah ini menjadi satu ketakutan dan mimpi ngeri kepada mereka. Oleh sebab inilah, sejak awal berpantang lagi ibu bekerjaya sudah pun mula memerah susu dan mempersiapkan stok seawal sejurus kelahiran.
Susu yang semakin berkurangan menjadi mimpi ngeri buat ibu yang menyusukan anak. Istilah “pump today for tomorrow” sememangnya menakutkan ibu yang menyusukan anak.
Apabila ibu mula bekerja, secara tidak langsung, ibu sudah tidak lagi dapat mengekalkan “demand & supply”. Ini kerana ibu akan memerah susu setiap 3 jam sekali atau 2 jam sekali atau tergantung dengan seberapa kerap ibu mengatur jadual.

Apa yang pasti, kekerapan ibu memerah susu, tidak akan pernah dapat menandingi kekerapan demand/ permintaan dari bayi semasa ibu sedang bersama mereka. Akibat dari permintaan yang semakin kurang ini, di tambah pula dengan stress pada saat bekerja akan membuat susu ibu semakin berkurangan.
Praktik 3 Cara
1. Power pumping sekali seminggu
Apakah sebenarnya tujuan kita melakukan power pumping ini? Power pumping ni adalah “clustwr feeding”. Ia sebenarnya terjadi pada saat anak kita mengalami “growth spurt” atau aselerasi pertumbuhan.
Pada saat ini anak akan kerap meminta susu. Bukan kerana susu ibu tidak cukup, tetap mereka memerlukan kalori yang lebih tinggi dalam menampung tumbesaran mereka yang sedang pesat.
Namun ibu perlu elakkan membuat power pumping pada hari bekerja kerana badan yang letih akan hanya membuatkan susu drop dengan lebih teruk lagi. Ibu harus menjaga kesihatan dan masa rehat agar susu drop tidak mudah menjengah. Sekiranya ibu menggunakan mesin perahan elektrik kuasa ganda. Cara-caranya adalah seperti berikut:
10 minit perahan kiri dan kanan serentak
10 minit istirahat
10 minit perahan kiri dan kanak serentak
10 minit istirahat
10 minit perahan kiri dan kanan
10 minit istirahat.
Total masa: 1 jam.
Sekiranya ibu menggunakan mesin perahan elektrik tunggal, caranya adalah seperti berikut:
10 minit perahan kiri
10 minit perahan kanan
10 minit perahan kiri
10 minit perahan kanan
10 minit perahan kiri
10 minit perahan kanan
Total masa: 1 jam.
Cukup hanya dengan sekali seminggu. Jangan terlalu stress dengan bekalan susu yang semakin menurun. Bila ibu bertambah risau, susu akan semakin berkurangan. Percayalah dengan pengurusan masa yang baik, semuanya tidak akan menjadi huru-hara.

2. Jaga pemakanan
Ibu bekerjaya pastinya berdepan dengan masalah terlewat makan, tidak sempat makan dek kerana kerana kesibukan kerja. Namun itu semua boleh di tangani sekiranya kira meletakkan diri kita lebih utama berbanding kerja.
Ibu bukannya tidak ada masa, tetapi tidak meletakkan ia pada posisi yang betul. Dan ia belum menjadi habit atau rutin. Ibu tidak berlu makan nasi yang banyak tetapi perlu mengamalkan pemakanan sihat seperti yang disarankan oleh KKM, suku suku separuh.
Pada saat kita menyusu, nutrisi seperti kalsium, lemak, omega 3 , zat besi dan perlbagai lagi nutrisi penting turut tersalur keluar dalam pembentukan susu untuk si comel kita. Dan sekiranya ibu tidak mengambil makanan yang cukup dalam kadar yang betul, nutrisi itu akan terus di ambil dari tulang dan sebagainya. Bukan kah itu sesuatu yang sangat merugikan kesihatan ibu? Pastikan ibu makan pada waktu yang tepat dan juga memilih makanan yang bernutrisi tinggi.
3. Teruslah mengepam dengan kerap
Tip paling efisyen dan dapat menjayakan kembalinya susu adalah teruslah mengepam dengan kerap seperti biasa. Jangan sesekali terlepas kitarannya kerana inilah yang membuatkan susu makin menurun.
Semakin kurang demand, maka semakin rendahlah supply. Elakkan stress di tempat kerja dan teruslah mengepam dalam keadaan gembira dan teruja bagi mengeluarkan hormon prolaktin yang bertanggungjawab merangsang penghasilan susu.

Selepas beberapa minit penyusuan berlangsung, hormon prolaktin akan di rembeskan ke dalam darah selama kira-kira 30 minit selepas setiap kali penyusuan. Rembesan hormon prolaktin ketika penyusuan ini akan menyebabkan payudara menghasilkan susu untuk penyusuan berikutnya.
Oleh kerana itu penyusuan yang kerap di katakan membantu dalam penghasilan susu bukan milkbooster semata-semata, “More demand more supply!”.
Nak macam-macam info? Jom join telegram Pa&Ma D Parents https://t.me/pamadparents
The post Bila Masuk Kerja, Makin Lama Makin Kurang Susu, Praktis 3 Cara Kembalikan Susu Ibu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bila-masuk-kerja-makin-lama-makin-kurang-susu-praktis-3-cara-kembalikan-susu-ibu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kuat Merajuk Suka Berbohong Rupanya Tu Cara Anak Tunjuk Rasa Kurang Secure Yakin Diri Ini Yang Ibu Ayah Kena Tahu

Kuat Merajuk Suka Berbohong Rupanya Tu Cara Anak Tunjuk Rasa Kurang Secure Yakin Diri Ini Yang Ibu Ayah Kena Tahu

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 509 hits
Bila di rumah dialah paling nakal paling kuat menyakat tapi bila dikalangan kawan kawan guru dan orang luar anak jadi pendiam menyendiri dan takut untuk bersuara Apakah ada antara anak anak kita yang bersikap begini Apa yang dinyatakan di a...
Impian Ibu Nak Susukan Anak Dengan Susu Ibu Sehingga 2 Tahun Boleh Tercapai Dengan Cara Ini

Impian Ibu Nak Susukan Anak Dengan Susu Ibu Sehingga 2 Tahun Boleh Tercapai Dengan Cara Ini

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 290 hits
Setiap ibu menyusu pasti sentiasa berdoa supaya bekalan susu badannya mencukupi untuk keperluan anak membesar Semua ibu menyusu mengimpikan untuk menyusukan anak dengan susu ibu sehingga berusia dua tahun Namun perjalanan menyusukan anak bu...
Sedih Bila Dia Tolak Umie Peluk Mak Tok Jarang Jumpa Anak Sebab Kerja Ibu Ini Tekad Berhenti

Sedih Bila Dia Tolak Umie Peluk Mak Tok Jarang Jumpa Anak Sebab Kerja Ibu Ini Tekad Berhenti

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 299 hits
Ramai ibu pada zaman kini yang mengambil peluang untuk bekerja demi membantu keluarga Perkara ini semestinya bukan perkara yang asing lagi Demi mencari rezeki ramai yang terpaksa berkorban kasih sayang dan masa bersama anak dan keluarga Sep...
Warga Kl Terbeban Kerja Kurang Cuti Habis Masa Di Atas Jalan Kajian

Warga Kl Terbeban Kerja Kurang Cuti Habis Masa Di Atas Jalan Kajian

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 332 hits
Hasimi MuhamadKajian turut mendedahkan Kuala Lumpur berada di tangga ke 47 daripada 50 bandar metropolitan terbaik untuk keseimbangan dalam pekerjaan Gambar hiasan KUALA LUMPUR Pekerja di bandar raya Kuala Lumpur dilaporkan antara yang memp...
Makin Lama Kahwin Sepatutnya Makin Sayang Baru Anak Tengok Pun Bahagia

Makin Lama Kahwin Sepatutnya Makin Sayang Baru Anak Tengok Pun Bahagia

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 273 hits
Semakin hari semakin lanjut usia perkahwinan kita Takkan kita nak biarkan usia perkahwinan kita semakin berkubur dengan usia Semakin lama usia perkahwinan sepatutnya semakin banyak cerita dan pengalaman yang manis dibina bersama Saya pernah...
Makin Adik Nak Keluar Makin Dia Manja Rafael Makin Manja Mawar Rashid Risau Ramai Ibu Kongsi Ada Pengalaman Sama

Makin Adik Nak Keluar Makin Dia Manja Rafael Makin Manja Mawar Rashid Risau Ramai Ibu Kongsi Ada Pengalaman Sama

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 395 hits
Anak anak yang masih kecil bila nak dapat adik baru memang perangai clingy lain macam Seperti yang dikongsikan pelakon dan usahawan Mawar Rashid tentang anak pertamanya Raden Muhammad Rafael di Instagram miliknya Mawar atau nama sebenar Wan...
Hiburan Kadang Kadang Rasa Seperti Gagal Menjadi Ibu Nabila Kongsi Warkah Daripada Anak Minta Balik Awal Dari Kerja

Hiburan Kadang Kadang Rasa Seperti Gagal Menjadi Ibu Nabila Kongsi Warkah Daripada Anak Minta Balik Awal Dari Kerja

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 354 hits
Tampil berkongsi rasa pelakon Nabila Huda telah memuat naik sebuah warkah yang dikirim anaknya baru baru ini Menurut Nabila Keisha yang kini berusia 10 tahun telah menulis sebuah surat mengharapkan dia pulang awal daripada kerja selepas ini...
Sekolah Larang Ibu Bapa Lempar Anak Dari Pintu Pagar Setinggi 6 Kaki Apabila Terlewat Masuk Sekolah

Sekolah Larang Ibu Bapa Lempar Anak Dari Pintu Pagar Setinggi 6 Kaki Apabila Terlewat Masuk Sekolah

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 284 hits
Sekolah larang ibu bapa lempar anak dari pintu pagar setinggi 6 kaki apabila terlewat masuk sekolahSebuah sekolah di Perancis melarang ibu bapa melempar anak anak mereka dari pintu pagar setinggi enam kaki apabila mereka terlambat ke sekola...
Baru Hari Pertama Masuk Kerja Doktor Gigi Ini Dah Kena Buang

Baru Hari Pertama Masuk Kerja Doktor Gigi Ini Dah Kena Buang

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 596 hits
Seorang pemilik akaun Twitter dyradyre yang merupakan seorang doktor gigi telah berkongsi kisah suka dukanya yang berlaku hanya dalam satu hari saja Menurut gadis ini dia secara tidak sengaja telah terlewat untuk masuk bekerja di sebuah kli...
3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer

Only Challenge Is Ensuring Voters Return For Polls Says Pang

Sultan Mizan Suggests Implementation Of Vertical Farming In Terengganu

Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini