Bila Handphone Jadi Orang Ketiga Suami Isteri Bercakap Pun Dah Tak Pandang Muka


Kalau zaman dahulu, ketika makan isteri layankan suami. Ketika bersembang berdua, mata saling menatap wajah pasangan. Jauh sungguh dengan zaman sekarang, biarpun duduk dekat-dekat tetapi mata menatap skrin handphone. Walaupun bersembang berdua, tapi jari sibuk skrol media sosial di handphone. Walaupun dekat, sebenarnya kita berjauhan dengan pasangan kita.

Begitulah perkongsian seorang suami romantik, Muhammad Hassan, melalui penulisannya di Facebook. Turut berkongsi tentang cara-cara merapatkan hubungan kekeluargaan, lelaki ini mengatakan jika isteri stres maka anak-anak juga akan tertekan. Sebab itulah kita didedahkan dengan masalah mental dalam kalangan kanak-kanak dewasa ini.
Artikel Menarik: [Suami Isteri Wajah Seiras Lebih Bahagia Dan Jarang Nak Bergaduh. Sweet Je!]
Untungkan orang tak sihat. Balik dari oustation makan terhidang atas meja,sup sayur,ikan kerisi kegemaran saya.
Baru je nak makan tiba tiba wife cakap jangan makan dulu. Meh sini jari tu nak potong kuku.
Ya Allah. Rupanya kuku saya dah macam pontianak. Malu weh bila kuku panjang kena tegur kat wife. Patutlah wife pandang semacam je sebelum makan.
Time makan tu,wife layankan apa yang saya nak makan. part ini saya mula sebak. teringat mak layan ayah dulu. mak tengok je ayah makan,ayah ajak makan pun mak tak makan,nak bagi suami dia betul betul kenyang,barulah mak makan.
Orang dulu bonding mereka kuat. Betul betul mereka layan pasangan. Bila bercakap beri tumpuan,ada interaksi antara mereka. Bersembang,senyum,sedang makan tu sempat lagi bermanja,siap bersuapan lagi.
Zaman ini waktu makan still lagi mengadap screen. Main HP,makan depan TV. Tangan sumbat nasi,tapi mata kat screen. Sedangkan waktu makan itu adalah masanya untuk kita bercakap dengan keluarga. So please ubah semua itu.

Zaman sekarang,15 minit itu sangat berharga jika kita betul betul beri tumpuan kepada keluarga berbanding 24 jam dirumah tetapi banyak masa dengan gadget,depan tv.
Akhirnya hubungan jadi toksik. Bercakap pun dalam hal hal penting sahaja. Paling teruknya bercakap sebab gaduh. Buka mulut je gaduh,tutup mulut tapi mata depan tv,layan gadget. Anak anak layan game,layan kehidupan mereka sendiri.
Tiada lagi senyuman,gelak tawa,riuh rendah dalam rumah. Sedangkan kita perlu setiap hari bercakap dengan positif,ada rasa simpati terhadap pasangan dan keluarga,ada masa nak bergurau dengan isteri dan anak anak.
Apabila isteri stres,anak anak akan dibesarkan dalam suasana stres. Maka anak anak akan kesunyian. Sebab itu tidak pelik jika ada kanak kanak juga mengalami masalah mental.

Artikel Menarik: [Suami Isteri Jerit Tengking Depan Anak. Tercalar Emosi, Membesar Ketakutan]
Hari ini,perlunya masa emosi untuk keluarga. 1 jam itu betul betul fokus melayani keluarga. Tiada HP,tiada TV,tiada urusan kerja. Bagi attention kepada pasangan. Dengar cerita mereka,dengar rasa hati mereka,banyakkan buat sentuhan kepada mereka,selalu beri senyuman atau flying kiss kepada pasangan.
Peluk erat isteri,paling kurang kena peluk pasangan 5 kali sehari,ya 5 kali,tak percaya buatlah. Layan isteri dengan baik. Nabi Muhammad s.a.w seorang pemimpin dunia,namun Nabi s.a.w akan jadi seorang suami apabila bersama dengan isteri isteri baginda.
Potong kuku pasangan beri bonding yang sangat kuat,rindu sangat sangat moment ini. Disitu ada sentuhan,sentuhan sampai ke hati. Tatap wajah pasangan,renung dalam mata dia,rupanya ada seribu bahasa kasih sayang dan cinta. Dari situlah hati akan tenang melihat pasangan.
Artikel Menarik: [Suami Isteri Ramai Anak Lelaki, Memang Letih Sikit. Tapi Merekalah Pelindung Keluarga Nanti!]

Rupanya nak isteri itu tenang,suami wajib bina bonding terhadap pasangan. I love u,i miss u, usap jari,pegang bahu ini adalah ucapan dan perbuatan yang sangat mahal yang kadang kadang kita terlepas pandang.
Bina cinta,bina bahagia insyaallah ketenangan itu akan datang.
-EncikMatt-
#LelakiBurQa
Benar, inilah yang berlaku sekarang dalam masyarakat kita. Handphone satu keperluan tetapi tidak perlu diutamakan melebihi keluarga. Untuk membesarkan anak-anak, sebaiknya ibu ayah tunjuklah contoh yang baik, jangan sesekali bertegang urat di hadapan mereka. Ia bukan sahaja akan menjadi toksik dalam hubungan suami isteri tetapi juga ketika proses tumbesaran anak-anak.
The post Bila Handphone Jadi ‘Orang Ketiga’, Suami Isteri Bercakap Pun Dah Tak Pandang Muka appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bila-handphone-jadi-orang-ketiga-suami-isteri-bercakap-pun-dah-tak-pandang-muka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tidak Pandai Makeup Suami Pukul Isteri Dengan Helmet Sehingga Muka Lebam Teruk

Tidak Pandai Makeup Suami Pukul Isteri Dengan Helmet Sehingga Muka Lebam Teruk

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 634 hits
Polis menahan seorang lelaki yang bekerja sebagai tukang jahit kerana didakwa membelasah isterinya hanya disebabkan mangsa tidak pandai bersolek Dalam kejadian yang berlaku pada Sabtu 19 Januari 2019 di Pekalongan Indonesia suspek Akhmad Kh...
Suami Isteri Ramai Anak Lelaki Memang Letih Sikit Tapi Merekalah Pelindung Keluarga Nanti

Suami Isteri Ramai Anak Lelaki Memang Letih Sikit Tapi Merekalah Pelindung Keluarga Nanti

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 322 hits
Setiap pasangan yang berkahwin pasti menginginkan cahaya mata Tidak kisahlah sama ada anak lelaki ataupun perempuan asalkan bayinya sihat sudah cukup membahagiakan Pun begitu ramai juga ibu dan ayah mengharapkan agar anak sulung mereka lela...
Pasangan Suami Isteri Ditahan Disyaki Sebabkan Kematian Anak Kandung

Pasangan Suami Isteri Ditahan Disyaki Sebabkan Kematian Anak Kandung

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 430 hits
SEPANG 11 Nov Sepasang suami isteri penjawat awam ditahan Isnin lalu selepas dipercayai melakukan penderaan hingga menyebabkan kematian anak kandung yang berusia empat bulan Ketua Polis Daerah Sepang ACP Abdul Aziz Ali berkata pasangan itu ...
Sarah Hildebrand Sah Bergelar Isteri Kepada Suami Mualaf

Sarah Hildebrand Sah Bergelar Isteri Kepada Suami Mualaf

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 474 hits
Pelakon Sarah Hildebrand selamat menjadi isteri kepada pelukis kacukan Filipina Amerika Otto Gillen dengan sekali lafaz di Masjid As Sobirin Lembah Keramat Kuala Lumpur pagi tadi Pasangan itu dinikahkan Pendaftar Bahagian Perkahwinan Percer...
Bayi Maut Dengan 89 Kesan Lebam Lecur Dan Parut Pada Badan Suami Isteri Ditahan

Bayi Maut Dengan 89 Kesan Lebam Lecur Dan Parut Pada Badan Suami Isteri Ditahan

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 398 hits
SEPANG Polis menahan suami isteri dan seorang wanita bagi membantu siasatan kematian bayi lelaki berusia 23 bulan dipercayai didera 4 November lalu Ketua Polis Daerah Sepang Asisten Komisioner Abdul Aziz Ali berkata suami isteri itu yang ju...
Didakwa Cemburu Isteri Minat Hrithik Roshan Suami Tikam Isteri Sampai Mati Sebelum Gantung Diri

Didakwa Cemburu Isteri Minat Hrithik Roshan Suami Tikam Isteri Sampai Mati Sebelum Gantung Diri

papar berkaitan - pada 11/11/2019 - jumlah : 390 hits
Seorang lelaki bertindak diluar kawalan apabila didakwa menikam mati isterinya sebelum menggantung diri gara gara cemburukan bintang Bollywood Hrithik Roshan Isterinya dikatakan amat meminati lakonan dan tarian aktor tinggi lampai berkenaan...
Cium Bau Ketiak Suami Jadikan Isteri Awet Muda

Cium Bau Ketiak Suami Jadikan Isteri Awet Muda

papar berkaitan - pada 11/11/2019 - jumlah : 399 hits
Bancian ke atas 10 ribu pasangan yang berkahwin hanya kira kira 45 sahaja isteri yang tidur berbantalkan lengan suami selepas 3 tahun berkahwin Dan hanya tinggal 21 7 sahaja isteri yang masih tidur berbantalkan lengan suami selepas 10 tahun...
Suami Yang Sayang Isteri Berikan Semua Hartanya Pada Isteri Termasuk Hati

Suami Yang Sayang Isteri Berikan Semua Hartanya Pada Isteri Termasuk Hati

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 313 hits
Seorang suami tanggung jawabnya besar Bukan sahaja perkahwinannya harus dijaga tetapi isteri tersayang perlu dilindungi Suami mempunyai hati yang keras sukar mengungkapkan kata cinta Tetapi dia akan berkorban apa sahaja demi kebaikan isteri...
Kewajipan Suami Mengajar Isteri Perkara Agama

Kewajipan Suami Mengajar Isteri Perkara Agama

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 291 hits
Dalam berumah tangga seorang suami memiliki kewajipan kewajipan yang harus dia tunaikan kepada isterinya Kewajipan tersebut tidak hanya berkaitan dengan nafkah sebagaimana yang disangka oleh sebahagian atau kebanyakan suami Akan tetapi terd...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord