Kewajipan Suami Mengajar Isteri Perkara Agama



Dalam berumah tangga, seorang suami memiliki kewajipan-kewajipan yang harus dia tunaikan kepada isterinya. Kewajipan tersebut tidak hanya berkaitan dengan nafkah (makan, pakaian, tempat tinggal), sebagaimana yang disangka oleh sebahagian atau kebanyakan suami. Akan tetapi, terdapat kewajiban penting yang banyak dilalaikan oleh para suami, iaitu mendidik dan mengajarkan perkara atau kewajipan-kewajipan dalam agama kepada isterinya.

Syaikh Musthafa Al-‘Adawi berkata: “Seorang suami hendaklah mendidik (mengajarkan) isterinya hal-hal yang bermanfaat untuk perkara agama dan dunianya.” (Fiqh Ta’aamul baina Az-Zaujain, hal. 10)

Kemudian beliau berdalil dengan firman Allah Taala:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ
“Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu (dan anakmu) dan isterimu dari api neraka, yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya adalah malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak menderhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka. Dan mereka selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (At-Tahrim: 6)

Begitu pula pesan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam kepada Malik bin Huwairits radhiyallahu ‘anhu, setelah Malik dan rombongannya datang ke Madinah khusus untuk belajar agama kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam selama kurang lebih dua puluh hari. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam berpesan kepada Malik bin Huwairits ketika mahu pulang ke kampung asalnya:

ارْجِعُوا إِلَى أَهْلِيكُمْ، فَأَقِيمُوا فِيهِمْ وَعَلِّمُوهُمْ وَمُرُوهُمْ
“Kembalilah ke isterimu, tinggallah di tengah-tengah mereka, ajarkanlah mereka, dan perintahkanlah mereka.” (HR. Bukhari no. 631, 7246, dan Muslim no. 674)

Perkataan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam: ‘وَعَلِّمُوهُمْ’ “ajarkanlah mereka”; berkaitan dengan pengajaran (agama) secara teori. Isteri dididik dan diajarkan tentang kewajipan-kewajipan yang berkaitan dengan perkara agama, misalnya perkara solat, menutup aurat, adab berbicara dan keluar rumah, mendidik anak sesuai syariat, dan perkara-perkara agama yang lainnya.

Juga mengajarkan kepada isteri tentang haid dan nifas, kerana banyaknya kewajipan agama yang berkaitan dengan perkara ini. Seorang suami hendaknya boleh mengajarkan dan memberi tahu isterinya, apakah ini darah haid, ataukah darah istihadah (darah penyakit), sehingga isteri mengetahui bila boleh solat dan bila tidak perlu solat.

Sedangkan perkataan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, ‘وَمُرُوهُمْ’ “perintahkanlah mereka”; ini lebih berkaitan dengan praktik (pengamalan) di dunia nyata. Kerana tidak semua isteri yang sudah diajarkan secara teori kemudian mengamalkannya. Sehingga menjadi kewajiban suami untuk mengingatkan, menegur dan memerintahkan isteri ketika dia lihat isterinya lalai dalam melaksanakan perkara-perkara yang wajib baginya.

Syaikh Abdul ‘Adzim Al-Badawi berkata: “Di antara hak isteri yang menjadi kewajiban suami adalah suami memerintahkan isteri untuk menegakkan agamanya dan menjaga solatnya. Hal ini berdasarkan firman Allah Taala:

وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا
“Dan perintahkanlah kepada isterimu untuk mendirikan solat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya.” (Taha: 132)

(Al-Wajiiz fi Fiqhis Sunnah wal Kitaabil ‘Aziiz, hal. 356)

Jika suami tidak mampu mengajarkan agama kepada isteri, maka kewajiban suami adalah mencari seseorang misalnya ustaz atau ustazah yang dapat mengajarkan perkara agama kepada isterinya. Atau suami mengizinkan isterinya untuk menghadiri majlis ilmu (pengajian) sehingga isteri boleh belajar perkara agama. Dan jika ada keperluan mendesak untuk meminta fatwa berkaitan dengan kejadian yang dialami isteri (contoh: apakah darah yang keluar adalah darah haid ataukah bukan), maka kewajipan suami adalah menanyakan kepada orang yang berilmu tentangnya.

Syaikh ‘Abdul ‘Adzim Al-Badawi berkata: “Hak isteri yang menjadi kewajipan suami adalah suami mengajarkan isteri perkara-perkara yang wajib diketahui berkaitan dengan perkara agama, atau suami mengizinkan isteri untuk menghadiri majlis ilmu. Kerana keperluan isteri untuk memperbaiki agamanya dan membersihkan (menyucikan) jiwanya tidaklah lebih remeh dibandingkan keperluan isteri terhadap makanan dan minuman yang wajib dipenuhi oleh suami. Hal ini berdasarkan firman Allah Taala:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ
“Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu (dan anakmu) dan isterimu dari api neraka, yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu.” (At-Tahrim: 6)

Isteri termasuk dalam cakupan kata “ahlun” (dalam ayat di atas). Sehingga suami wajib menjaga isteri dari api neraka dengan iman dan amal soleh. Sedangkan amal soleh itu harus dengan bekal ilmu dan ma’rifat (pengetahuan), sehingga memungkinkan bagi isteri untuk menunaikan dan melaksanakannya sesuai dengan apa yang dituntut oleh syariat.” (Al-Wajiiz fi Fiqhis Sunnah wal Kitaabil ‘Aziiz, hal. 356)

Oleh: M. Saifudin Hakim
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media

Oh! Youtube
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/11/kewajipan-suami-mengajar-isteri-perkara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suami Abadikan Sperma Terakhir Dalam Cincin Buat Isteri

Suami Abadikan Sperma Terakhir Dalam Cincin Buat Isteri

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 237 hits
Seorang lelaki menyatakan hasrat yang agak luar biasa kerana mencari tukang emas untuk membantunya membuat cincin vasektomi Lelaki yang tidak dikenali identitinya itu mempunyai lima orang anak sedang sedia untuk menjalani vasektomi pada akh...
Perut Suami Buncit Setelah Kahwin Tanda Isteri Pandai Masak

Perut Suami Buncit Setelah Kahwin Tanda Isteri Pandai Masak

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 370 hits
Mengalami masalah perut buncit bagi lelaki yang telah berumahtangga ianya adalah satu perkara normal Ada yang beranggapan bahawa lelaki yang memiliki perut buncit setelah berkahwin bererti mereka memiliki isteri yang pandai memasak Ada betu...
Amalkan Solat Tahajud Suami Isteri Inilah Keajaiban Yang Akan Terjadi

Amalkan Solat Tahajud Suami Isteri Inilah Keajaiban Yang Akan Terjadi

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 1130 hits
Amalkan Solat Tahajud Suami Isteri Inilah Keajaiban Yang Akan Terjadi Keutamaan solat tahajud tak hanya membuat pelakunya mendapatkan kedudukan terpuji di sisi Allah Subhanahu wa Ta ala Namun ada pula keistimewaan yang akan diberikan Allah ...
Doa Terbaik Seorang Isteri Rebutlah Waktu Afdal Ini Walau Suami Tak Nampak

Doa Terbaik Seorang Isteri Rebutlah Waktu Afdal Ini Walau Suami Tak Nampak

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 311 hits
Percaya tak kuasa doa seorang isteri dalam rumah tangga yang bermasalah Apabila wanita bertukar status menjadi seorang isteri tak ada impian lain yang dia impikan melainkan mengharapkan suaminya boleh jadi ketua keluarga terbaik Namun tak s...
Perut Makin Ke Depan Suami Senang Hati Isteri Pandai Masak Syok Rasa

Perut Makin Ke Depan Suami Senang Hati Isteri Pandai Masak Syok Rasa

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 319 hits
Bukan hanya wanita yang akan naik berat badan selepas berkahwin tetapi juga para suami Ya betul Isteri biasanya akan naik berat badan kerana faktor mengandung tetapi suami semakin membesar kerana beberapa faktor yang tanpa disedari membuatk...
Bertarung Nyawa Di Icu Selepas Bersalin Kisah Si Isteri Dakwa Ditinggal Suami Ketika Hamil 5 Bulan

Bertarung Nyawa Di Icu Selepas Bersalin Kisah Si Isteri Dakwa Ditinggal Suami Ketika Hamil 5 Bulan

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 542 hits
Dalam pada kita semua isteri yang gembira menimang cahaya mata jangan kita lupa ada sesetengah daripada kita yang tidak bernasib baik Terbaru perkongsian daripada Athif Majidah yang mendakwa seorang isteri ditinggalkan suami selepas baru sa...
Sampai Lari Rumah Suami Dakwa Isteri Ada Masalah Mental Sampai Nampak Benda Mistik

Sampai Lari Rumah Suami Dakwa Isteri Ada Masalah Mental Sampai Nampak Benda Mistik

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 294 hits
Banyak kes kes penceraian berlaku disebabkan oleh ketidak sefahaman antara dua belah pihak Mereka mengambil jalan mudah dengan membuat keputusan untuk bercerai tanpa memikirkan nasib anak anak Menerusi perkongsian Facebook beliau menceritak...
Kerana Enggan Melayan Isteri Hampir Maut Ditangan Suami

Kerana Enggan Melayan Isteri Hampir Maut Ditangan Suami

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 350 hits
Sumber gambar dari Sinar HarianKerana tidak mahu melayan permintaan suami yang mahu diurut seorang isteri hampir maut dikelar dengan sabit dalam kejadian yang dilaporkan di rumah pasangan berkenaan di Mentangor Tenayan Raya Riau Dialporkan ...
Penat Penat Buat Itu Ini Isteri Harapkan Pelukan Suami Terus Hilang Letih

Penat Penat Buat Itu Ini Isteri Harapkan Pelukan Suami Terus Hilang Letih

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 484 hits
Biarpun letih dan stres seorang isteri tidak memerlukan perkara lain melainkan perhatian suami yang dikasihinya Apabila suami memahami dan menjadi pendengar kepada luahan hatinya isteri sudah cukup bahagia Kalau penat boleh berehat mengantu...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris