Biji Selasih Baik Untuk Kesihatan


 

Banyak khasiat, kebaikan dan manfaat mengamalkan memakan biji selasih. Biji selasih atau dipanggi ‘telur katak’ biasa dicampurkan dalam air minuman. Rasa biji selasih amat sedap apabila dicampurkan dalam apa jua jenis minuman. 

Rasa biji selasih unik dan menjadi kegemaran ramai. Biji selasih dimasukkan ke dalam air akan kelihatan seperti telur katak apabila mengembang.
Biji selasih lengkap dengan nutrien berkhasiat untuk diet harian. Biji selasih lengkap dengan nutrien seperti kabohidrat, vitamin, mineral, lemak dan juga fiber.  KILIK DI SINI KILIK DI SINI KILIK DI SINI   


Kebaikan biji selasih:
Menurunkan Berat Badan
Biji selasih kaya dengan fiber dan ia akan membuat rasa kenyang. Ini bagus untuk yang ingin mengawal nafsu makan. Tambah biji selasih di dalam minuman. Ia dapat membantu untuk kekal berdiet.

Penghadaman dan Mengatasi Gangguan Pencernaan
Biji selasih sangat baik untuk mengatasi gangguan pencernaan seperti sembelit, kejang perut, kembung perut dan masalah penghadaman. 

Jangkitan Kulit
 Aanak yang mengalami masalah kulit seperti ekzema atau psoriasis boleh lakukan rawatan awal dengan menggunakan biji selasih. Caranya mudah, cuma hancurkan biji selasih dan campurkan bersama minyak kelapa, kemudian sapukan di tempat yang bermasalah.

Rendahkan Suhu Badan
Badan panas akibat cuaca terik. Ambil sahaja air kosong dicampur biji selasih. Anda akan rasa ia perlahan-lahan menyejukkan badan anda.

Menyihatkan Rambut
Kuasa dari sumber protein, vitamin K dan zat besi di dalam biji selasih bagus untuk rambut dan ia membantu untuk menyihatkan rambut dari akar hingga hujung.

Herba Penenang
Biji selasih mampu melegakan sakit kepala, migrain, tekanan dan ketegangan urat. Biji selasih dapat mengatasi kegugupan, rasa bimbang berlebihan dan mudah marah. Biji selasih dapat mengurangkan kegelisahan ataupun susah tidur.


Mengurangkan Cairan Pada Vagina
Bagi wanita, zat cineole dan tannin yang terkandung dalam biji selasih berkhasiat untuk mengurangkan cairan berlebihan pada vagina.

Ubat Sakit Gigi
Ambilah 10 gram biji selasih, rebuslah bersama 4 butir cengkeh dengan air mendidih secukupnya. Lalu minumlah air tersebut semasa hangat-hangat kuku selama masa sakit hingga sembuh betul.


Ramuan Kecantikan
Tumbuk biji selasih hingga halus, campur dengan air panas secukupnya. Adun rata hingga terbentuk pasta. Sejukkan. Gunakan sebagai lulur pada wajah dan leher anda, Lakukan sekali sehari iaitu menjelang mandi petang.

Biji selasih boleh dimakan bila masa sahaja tetapi bijinya perlu direndam dalam air. Waktu terbaik untuk mengambilnya ialah sebelum tidur.  Biji selasih berkesan sebagai antibiotik memusnahkan bakteria. Ia membantu menyah toksik dari dalam badan melalui darah.

Pada waktu malam semasa kita tidur, ia bertindak sebagai pencuci mengeluarkan toksin dari darah dan pada esok paginya toksin dikeluarkan. Rasa kembung akan hilang dan anda akan rasa segar semula.

Dapatkan biji selasih secara dalam talian. Mudah dan cepat.   KILIK DI SINI KILIK DI SINI KILIK DI SINI  

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://biroteguhnegara.blogspot.com/2021/08/gth.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Biji Selasih Mampu Turunkan Berat Badan

Biji Selasih Mampu Turunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 150 hits
Banyak khasiat kebaikan dan manfaat mengamalkan memakan biji selasih Biji selasih atau dipanggi telur katak biasa dicampurkan dalam air minuman Rasa biji selasih amat sedap apabila dicampurkan dalam apa jua jenis minuman Rasa biji selasih u...
Jabatan Kesihatan Johor Sahkan Wanita Bersalin Sendirian Di Hsi

Jabatan Kesihatan Johor Sahkan Wanita Bersalin Sendirian Di Hsi

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 144 hits
Jabatan Kesihatan Negeri Johor hari ini mengesahkan dakwaan seorang wanita yang melahirkan anak secara bersendirian di Hospital Sultan Ismail di Johor Bahru pada 31 Julai lepas Pengarah JKNJ Datuk Dr Aman Rabu dalam kenyataan hari ini berka...
Ini Vitamin Yang Ibu Hamil Perlu Ambil Demi Kesihatan Ibu Bayi Dalam Kandungan

Ini Vitamin Yang Ibu Hamil Perlu Ambil Demi Kesihatan Ibu Bayi Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 178 hits
Perlukah ibu hamil mengambil sebarang vitamin ataupun suplemen kesihatan sepanjang kehamilan Adakah bakal ibu masih tercari cari apakah vitamin atau suplemen kesihatan yang sesuai semasa kehamilan Apabila disahkan hamil seorang bakal ibu pa...
Belanjawan 2022 Disyor Tumpu Lebih Sektor Kesihatan Pks

Belanjawan 2022 Disyor Tumpu Lebih Sektor Kesihatan Pks

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 117 hits
Kerajaan perlu rangka strategi tarik pelabur asing ke Malaysia BANGI Belanjawan 2022 yang akan dibentangkan pada 29 Oktober depan dijangka menyaksikan peningkatan peruntukan terhadap sektor kesihatan memandangkan negara masih berperang deng...
Petunjuk Tidak Divaksin Sebab Masalah Kesihatan Di Mysejahtera

Petunjuk Tidak Divaksin Sebab Masalah Kesihatan Di Mysejahtera

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 113 hits
Oleh NOR IDAYU BOSRO Gambar hiasanPUTRAJAYA Satu ciri baharu khas di aplikasi MySejahtera khusus bagi individu yang tidak boleh menerima atau melengkapkan vaksin Covid 19 atas faktor masalah kesihatan akan dilaksanakan kelak Menteri Kesihat...
Jeffrey Isu Isu Kesihatan Perlu Diurus Oleh Sabah Sendiri

Jeffrey Isu Isu Kesihatan Perlu Diurus Oleh Sabah Sendiri

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 237 hits
Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Dr Jeffrey Gapari Kitingan Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Dr Jeffrey G Kitingan telah mengaku bahawa isu isu kesihatan perlu diurus oleh Sabah sendiri Bercakap kepada media pada hari Selasa J...
Spirulina Pelengkap Kesihatan Terbaik

Spirulina Pelengkap Kesihatan Terbaik

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 348 hits
Apakah itu Spirulina Spirulina adalah organisma yang ringkas dan bersel tunggal yang mendapat nama daripada perkataan Latin iaitu helix atau lingkaran kerana ciri fizikalnya seperti satu lingkaran Alga biru hijau ini diiktiraf secara global...
Kj Mulakan Tugas Rasmi Sebagai Menteri Kesihatan

Kj Mulakan Tugas Rasmi Sebagai Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 109 hits
Oleh Khairy Jamaluddin memasuki pejabatnya di Kementerian Kesihatan Malaysia petang tadi selepas berakhir majlis angkat sumpah jawatan di Istana Negara Gambar FB KKM USAI mengangkat sumpah jawatan di Istana Negara hari ini Khairy Jamaluddin...
265 Kes Varian Delta Dikesan Dalam Tempoh 2 Minggu Kata Kp Kesihatan

265 Kes Varian Delta Dikesan Dalam Tempoh 2 Minggu Kata Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 203 hits
BERNAMA Setakat ini jumlah kes jangkitan dikategorikan sebagai varian yang membimbangkan dan varian yang perlu diberi perhatian adalah sebanyak 1 221 kes Petugas kesihatan mengambil sampel ujian swab untuk saringan Covid 19 Kajian berterusa...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Prudence

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb