Biar Anak Belajar Rasa Frust Tak Dapat Barang Itu Masa Terbaik Mak Ayah Bentuk Sikapnya


Dengar je anak menangis nak sesuatu terus kita rasa ‘panic’, risau anak ‘frust’ ataupun risau pandangan mata orang sekeliling. 
“Biar anak belajar rasa frust tak dapat barang, itu masa terbaik mak ayah bentuk sikapnya.”

Jangan panik bila anak kita menangis nakkan sesuatu. Biarkan mereka belajar rasa FRUST tak dapat barang. Selagi tak memudaratkan, jangan dilayan kehendaknya. Sebab inilah salah satu teknik nak bentuk diri anak-anak menjadi manusia yang cekal dan tak putus asa dalam hidupnya.
Fahamkan perkongsian Occupational Therapist, Puan Maryam Jamadi mengenainya. “Baby bawah 2 tahun memang akan menangis bila tak dapat apa yang dia nak, sebab ini salah satu cara untuk dia berkomunikasi.
“Tapi masalah bila, kita secara tak langsung mengajar anak untuk dapat semua apa yang dia nak demi tak nak anak menangis.
“Biarkan dia menangis, selagi tidak memudaratkan. Sebab semakin dia membesar, semakin susah untuk dibentuk.
Contohnya beli mainan, bila kita dah biasa beri apa yang dia nak seawal bawah 2 tahun. Bila dah 3-5 tahun, semakin susah untuk kita halang.
Walaupun nampak dalam scope kecil, “alah, murah je mainan”, “alah, takpelah kecil lagi”. Tapi semakin dia membesar, semakin dia belajar yang “apa yang aku nak, aku mesti dapat”.
Bila no means NO, ini kena train seawal bayi sebab masa inilah masa penting untuk develop kepercayaan.
“Frustration tolerance”, sangat-sangat penting untuk perkembangan emosi anak untuk persiapan ke dunia luar yang lebih mencabar.
Kena ajar anak perasaan “frust”, tak dapat apa yang dia nak main, tak dapat apa yang dia nak makan, tak dapat apa yang dia nak pakai, tak dapat pergi tempat yang dia nak dan sebagainya.

Sebab dalam dunia sebenar, bukan semua apa yang kita nak akan dapat. Melainkan melalui usaha, tapi usaha pun tak menjamin kita akan dapat apa kita nak.
Situasi Frust Si Kecil Yang Mak Ayah Kena Tangani Dengan Cara Bertenang;
1. Anak Jatuh Sikit Sebab Terlanggar Meja
Mula-mula tengok respon dan keadaan, kalau ok kita kena biarkan dia dahulu dan terangkan kenapa jatuh dan macam mana nak elakkan jatuh daripada kita terus berlari dengan reaksi muka dan suara terkejut.
2. Anak Menangis Nak Coklat Kinderjoy
Sebelum ke kedai yang ada jual coklat ni, kalau memang kita nak belikan bolehlah minta dia siapkan kerja atau buat sesuatu dahulu baru dapat. Kalau dia mengamuk tantrum, biarkan dia. Bila dah ok dan tenang, baru terangkan kena tak boleh (Social story).
3. Anak Menangis Bila Kalah Main Game
Biarkan dia. Bagi dia rasa “frust”, dan belajar sendiri cara kawal.
4. Anak Mengamuk Nak Ikut Kita Keluar
Biarkan dia settle “luahkan” perasaan. Selepas itu baru distract dengan benda lain.
5. Anak Mengamuk Tak Nak Makan Sebab Nak Makan Junk Food
Ok, tak payah makan. Nanti next masa makan, dia akan belajar yang bila skip makan nanti lapar.
Tak Perlu Takut Anak Menangis
Kadang-kadang risau, bila jumpa ada yang umur 6 tahun masih makan bersuap, tak pandai pakai baju sendiri tapi abc 123 pandai. Bukan sebab “developmental delay”, tapi sebab semua A-Z mak buatkan.
Lepas di ceramah 30minit, sebulan lepas tu tiba-tiba terus pandai makan dan pakai baju sendiri. Semakin kita “overprotective”, semakin kita membesarkan “adult baby”.
Tak perlu takut anak menangis. Biarkan dia menangis, biarkan dia belajar untuk “pujuk” diri sendiri. Sebab menangis adalah salah satu cara untuk untuk kita luahkan perasaan.
Anak lelaki atau perempuan, biarkan mereka menangis. Biarkan mereka bukan tanda kita tak sayang, tapi sebab kita nak train mereka untuk cope dengan “frustration”.

Kita selalu dimomokkan dengan kata-kata “lelaki tak boleh menangis”, ini salah. Menangis adalah proses natural yang Allah kurniakan pada semua manusia untuk meluahkan perasaan bukan untuk perempuan sahaja.
Itulah sebab kebanyakan penghuni institusi mental adalah lelaki, mereka lupa cara untuk meluahkan perasaan . Kerana apa? Sebab “lelaki tak boleh menangis”.
Mental kita macam getah, kalau terlampau tegang ia akan putus. Tugas kita, kena kuatkan ketahanan “getah” itu. Untuk persiapkan mereka menghadapi dunia yang mencabar.
Sumber: Facebook Maryam Jamadi, Occupational Therapist
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Biar Anak Belajar Rasa ‘FRUST’ Tak Dapat Barang, Itu Masa Terbaik Mak Ayah Bentuk Sikapnya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/biar-anak-belajar-rasa-frust-tak-dapat-barang-itu-masa-terbaik-mak-ayah-bentuk-sikapnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Biar Anak Slow Steady Tapi Janganlah Slow Sangat Dr Izzar Saran Mak Ayah Periksa Perkembangan Anak

Biar Anak Slow Steady Tapi Janganlah Slow Sangat Dr Izzar Saran Mak Ayah Periksa Perkembangan Anak

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 328 hits
Perkembangan anak kita tak sama dengan anak orang lain Jadi janganlah cuba buat perbandingan dengan rakan rakan sebayanya Setiap anak ada perkembangannya sendiri Beri ruang dan masa anak kita untuk menonjolkan potensi dirinya agar perkemban...
Mak Ayah Mana Yang Suka Anak Sakit Nourul Depp Trauma Anak Lelaki Diserang Sawan

Mak Ayah Mana Yang Suka Anak Sakit Nourul Depp Trauma Anak Lelaki Diserang Sawan

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 371 hits
Pengalaman berdepan dengan anak yang terkena sawan cukup menyukarkan Cemas dan trauma dengan keadaan sebegitu Penyanyi Nourul Depp baru baru ini berdepan dengan keadaan yang sama bila mana anak lelakinya Raphael Depp terkena sawan sebelum d...
Nak Anak Rapat Dengar Cakap Mak Ayah Senang Je Ikut Cara Terapis Ni Buat Boleh Cipta Emosi Positif Anak

Nak Anak Rapat Dengar Cakap Mak Ayah Senang Je Ikut Cara Terapis Ni Buat Boleh Cipta Emosi Positif Anak

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 352 hits
Nak tarik perhatian anak anak nak mereka dengar cakap kita itu sebenarnya ada cara yang boleh kita jadikan rutin Perkongsian oleh Terapis Cara Kerja Puan Siti Aisyah Rozalli mengenai kaedah yang diinspirasikan oleh ayahnya boleh digunakan u...
Peristiwa Lahad Datu Isteri Kehilangan Suami Anak Kehilangan Ayah Itu Sandiwara Video

Peristiwa Lahad Datu Isteri Kehilangan Suami Anak Kehilangan Ayah Itu Sandiwara Video

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 352 hits
KOTA KINABALU Presiden Parti Cinta Sabah Datuk Seri Anifah Aman kesal dengan ucapan yang dikeluarkan oleh seorang pemimpin Parti Warisan Sabah berhubung pasukan keselamatan Anifah menerusi satu kenyataannya hari ini berkata beliau kecewa ap...
Payahnya Nak Pujuk Anak Bila Mengamuk Rupanya Mak Ayah Kena Tahu Beza Tantrum Meltdown Baru Senang Nak Handle

Payahnya Nak Pujuk Anak Bila Mengamuk Rupanya Mak Ayah Kena Tahu Beza Tantrum Meltdown Baru Senang Nak Handle

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 370 hits
Anak mengamuk adalah perkara biasa bagi ibu bapa yang mempunyai anak kecil Cabaran bermula apabila si kecil mencecah 1 tahun hingga 3 tahun Namun terdapat perbezaan besar antara tantrum dan meltdown Tantrum biasanya ialah ledakan emosi yang...
Disleksia Tak Perlukan Ubat Didik Bentuklah Mereka 24 Kelebihan Anak Disleksia Mak Ayah Perlu Tahu

Disleksia Tak Perlukan Ubat Didik Bentuklah Mereka 24 Kelebihan Anak Disleksia Mak Ayah Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 361 hits
Anak disleksia sememangnya cukup istimewa Mereka penuh dengan idea malah mempunyai tahap kecerdasan IQ yang normal tidak berlebih lebih atau terlalu lemah Menurut Ahli Terapi Cara Kerja disleksia sebenarnya tidak memerlukan ubat sebaliknya ...
Anak Menangis Merengek Datangnya Dari Kita Mak Ayah Cuba Beri Perhatian

Anak Menangis Merengek Datangnya Dari Kita Mak Ayah Cuba Beri Perhatian

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 356 hits
Kita selalu menyalahkan anak anak buat perangai asyik menangis dan merengek setiap masa Berkepit dan gelisah bila ibu atau ayah tidak ada Perilaku anak kecil sebegini datangnya daripada kita Petanda petanda ini membuktikan bahawa anak seben...
Petanda Anak Mungkin Ada Masalah Sensori 9 Tingkah Laku Ni Mak Ayah Wajib Periksa

Petanda Anak Mungkin Ada Masalah Sensori 9 Tingkah Laku Ni Mak Ayah Wajib Periksa

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 274 hits
Perilaku anak anak kita adakalanya memberi petanda kepada perkembangan diri anak anak kita Masalah sensori merupakan sebagian masalah yang kurang disedari oleh ibu bapa Mungkin kita tidak perasaan atau kurang memberi perhatian berkenaan mas...
Anak Gesel Gigi Waktu Tidur Mak Ayah Jangan Biarkan Mungkin Petanda Alami Stress

Anak Gesel Gigi Waktu Tidur Mak Ayah Jangan Biarkan Mungkin Petanda Alami Stress

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 351 hits
Malam nak tidur tiba tiba bunyi gigi bergesel agak menakutkan mendengarnya bila diperiksa rupanya anak lelaki yang masih kecil tidur dengan keadaan begitu Perkara tersebut mungkin merisaukan ibu ayah Malah ada yang berlarutan sehingga usia ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan