Betul Ke Makan Kismis Boleh Membuatkan Anak Menjadi Bijak



Anda mesti pernah dimomokkan dengan ungkapan “Bagilah anak makan kismis, baru anak bijak. Tapi realitinya, adakah ia betul? Dan bagaimana pula dari aspek kandungan nutrisinya? Teruskan membaca perkongsian artikel ini. 

Betul Ke Makan Kismis Boleh Membuatkan Anak Menjadi Bijak?
Credit Pic : SUMBER
Manakala bagi individu yang beragama Islam, pastinya anda biasa mendengar bahawa kismis dianggap sebagai satu makanan sunnah kegemaran Rasulullah S.A.W. Adakah ia benar? Atau sekadar kata-kata untuk melariskan produk dengan nilai Islamiknya?

Betul Ke Makan Kismis Boleh Membuatkan Anak Menjadi Bijak?
Dalam carian di laman sesawang, Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin pernah mengeluarkan kenyataan bahawa tidak wujud dalil sahih daripada Nabi S.A.W mengenai dakwaan berkaitan kismis ini. 

Jadi mungkin individu-individu yang tidak bertanggungjawab yang menggunakan agama dalam menjual produk, boleh berhenti untuk melakukannya. Banyak lagi kaedah lain yang boleh digunakan bagi melariskan produk. 

Dalam kajian yang dilakukan di University of Warwick, kismis boleh dijadikan sebagai satu makanan bagi melihat sama ada anak anda akan menjadi bijak atau tidak apabila mereka mencapai usia 8 tahun.

Ujian yang dilakukan adalah dengan meletakkan kismis di dalam mangkuk dan memberitahu anak untuk tidak memakannya dalam tempoh tertentu. Jadi bagaimana pula ia boleh menentukan kebijaksanaan anak anda?

Menurut penulis utama penyelidikan, Julia Jaekel berkata, “Daripada hasil kajian yang dilakukan, kanak-kanak yang dapat menahan diri dalam ujian kismis tersebut, kebiasaannya akan lebih cemerlang ketika berusia 8 tahun. Ini meliputi kemahiran dalam menumpukan perhatian serta berkaitan dengan pencapaian akademik.

Membaca mengenai ujian di atas, pasti ada antara ibu bapa yang berebut-rebut ingin melakukannya kepada si manja anda, bukan? Sabar. Bukan semua anak-anak sesuai untuk memakan kismis. Malahan ujian yang dilakukan di atas juga hanyalah sesuai untuk si comel yang berusia 2 tahun ke atas.

Jadi bila sebenarnya anda boleh berikan anak memakan kismis? Sebenarnya, kismis atau sebarang buah-buahan yang dikeringkan adalah agak melekit dan sukar untuk dikunyah. Jadi risiko untuk mereka tersedak adalah sangat tinggi. Bahaya!

Namun, jika si manja anda berusia lebih 9 bulan dan sudah mempunyai kemahiran untuk mengunyah makanan yang lembut, anda boleh memberikannya kepada anak anda. Tetapi sebaik-baiknya ia dipotong dalam kepingan kecil bagi memudahkan mereka makan. 

Makanan kering yang dihasilkan daripada anggur ini dikatakan kaya dengan nutrisi. Ia mengandungi karbohidrat, lemak, protein, vitamin B1, B2, B3, B5, B6 dan B9. Selain itu ia turut mengandungi kolin, vitamin C, vitamin E, vitamin K, kalsium, zat besi, magnesium, fosfor, kalium, sodium dan pelbagai nutrien lain. Bagus bukan?


Berikut merupakan antara khasiat kismis :

Daya Pemikiran

Dipercayai gula ringkas di dalam kismis dapat meningkatkan daya pemikiran otak. Ini kerana otak memerlukan gula ringkas dalam kuantiti yang banyak untuk berfungsi dengan baik. 


Tekanan Darah Tinggi

Dalam satu kajian, mendapati kismis kaya dengan bahan kalium dan rendah kandungan sodium. Ini sekali gus dapat membantu untuk mengurangkan tekanan darah tinggi.


Kaya Antioksida

Ada kajian yang mengatakan fenol di dalam kismis adalah antara sumber yang membolehkan ia dikategorikan di bawah makanan antioksida. Fungsi antioksida adalah untuk melindungi badan daripada radikal bebas dan menjaga kesihatan kulit. 


Kurangkan Sembelit

Di dalam kismis mengandungi serat yang mempunyai peranan penting kepada sistem pencernaan. Ia membantu sistem pencernaan berjalan lancar. Secawan kismis dianggarkan mengandungi hampir 10 gram serat yang boleh melancarkan proses pembuangan air, mengeluarkan toksik berbahaya dari badan serta membersihkan usus. 


Kesihatan Gigi

Menurut penelitian yang dilakukan di Universiti Illinois, Chicago, Amerika Syarikat oleh Christine D. Wu, mendapati kismis mengandungi antioksidan yang dapat melawan bakteria penyebab kerosakan pada gigi dan gusi. 

Bahan manis yang terkandung dalam kismis dikatakan tidak akan menyebabkan berlakunya kaviti dan penyakit gusi. Sebaliknya ia melindungi dan menjadikan gigi lebih sihat dan kuat. Ini dipercayai disebabkan oleh asid oleanolik yang terkandung di dalam kismis, menjadikan ia efektif membunuh bakteria.  

Tetapi betul ke kandungan gula dalam kismis ini bagus dan tak memberi kesan kepada kesihatan gigi kanak-kanak?

Kismis snek berkhasiat?

Sememangnya kita sudah mempunyai stigma tersendiri terhadap kismis. Sama seperti kebanyakan individu lain, pastinya anda juga merasakan kismis adalah satu jenis snek makanan sihat untuk kanak-kanak. Malahan, sering kali kismis dirujuk sebagai sejenis ‘snek semula jadi’ atau mendapat jolokan ‘makanan paling sihat di dunia’.

Walau bagaimanapun, sebenarnya kismis cenderung menjadi faktor peningkatan risiko kepada masalah kaviti dalam kalangan kanak-kanak disebabkan oleh teksturnya yang akan melekit dan tinggi kandungan gula. Malahan, sesetengah doktor pergigian tidak menyarankan kismis untuk dijadikan sebagai snek harian bagi kanak-kanak.


Fakta Mengenai Kaviti Gigi

Menurut National Institute of Dental and Craniofacial Research, ketika mencapai usia 11 tahun, lebih daripada 40 peratus kanak-kanak sudah mempunyai masalah kaviti atau gigi berlubang pada gigi susu. Semestinya memakan kismis bukanlah satu-satunya punca timbul masalah ini. Beberapa sebab lain yang turut boleh menjadi punca masalah kaviti adalah :


Tidak memberus gigi dengan baikMinum terlalu banyak jus dan susuMakan terlalu banyak makanan ringanTidak menjalani pemeriksaan gigi secara berkalaMeminum susu, jus atau minuman manis lain dalam botol untuk tempoh yang panjangSememangnya tiada bukti kukuh mengatakan bahawa kanak-kanak yang memakan kismis akan lebih cenderung terdedah kepada masalah kaviti. Namun, bukankah lebih baik pengambilan harian kismis dihadkan. Mencegah itu lebih baik.

Hadkan Pengambilan

Anda mungkin menggemari rasa manis kismis. Mungkin ia boleh menyebabkan anda ketagihan untuk memakannya. Apatah lagi selepas mengetahui tentang khasiat yang boleh diperolehi daripadanya. Tetapi sabar dulu. 

Tahukah anda bahawa kandungan gula dalam sekotak kecil kismis adalah bersamaan dengan 8 sudu gula? Menurut seorang doktor gigi dari Deane Dental Practice, Lancashire, United Kingdom, Dr. Saara Sabir menyatakan kismis boleh menyebabkan kerosakan gigi pada kanak-kanak jika ia diambil dalam jumlah yang tidak terkawal.

Tekstur kismis itu sendiri meningkatkan risiko untuk terlekat di antara celahan gigi apabila dimakan. Untuk tempoh panjang, jika gigi tidak digosok dengan betul, bakteria pada gula boleh menyebabkan masalah kerosakan pada gigi. 

Apa yang boleh disimpulkan dari artikel ini? Pertama, anda sudah menyedari bahawa kismis bukanlah satu makanan sunnah seperti yang uar-uarkan selama ini. Kedua, buah anggur yang dikeringkan ini menawarkan pelbagai khasiat yang baik untuk kesihatan. Ketiga, oleh kerana ia mengandungi kandungan gula yang tinggi, amatlah dinasihatkan untuk anda mengehadkan pengambilannya kepada si manja anda. Boleh makan, tetapi berpada-pada, okay?

SUMBER

Baca Juga : Berapa Lama Tempoh Penyimpanan Susu Ibu?



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2020/07/betul-ke-makan-kismis-boleh-membuatkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Suka Sangat Makan Sosej Berisiko Obesiti Kanser Usus Boleh Elak Lagi Bagus

Anak Suka Sangat Makan Sosej Berisiko Obesiti Kanser Usus Boleh Elak Lagi Bagus

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 267 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia menasihatkan orang ramai tidak menjadikan sosej sebagai hidangan utama atau makanan harian untuk anak anak kerana boleh meningkatkan risiko obesiti dan kanser usus KKM dalam kenyataan di Facebooknya menjelaska...
Anak Tak Makan Nasi Boleh Gantikan Dengan Roti Buat Sendiri Je Guna Periuk Nasi Superb

Anak Tak Makan Nasi Boleh Gantikan Dengan Roti Buat Sendiri Je Guna Periuk Nasi Superb

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 495 hits
Tidak dinafikan ada di antara anak anak kita yang kurang gemar makan nasi seperti anak anak yang lain Pilihannya pastilah roti atau beraneka jenis mi yang turut mempunyai sumber karbohidrat Jika memilih untuk menghasilkan roti sendiri roti ...
Koyak Bahagian Berkulat Yang Elok Bagi Anak Makan Roti Expired Boleh Buat Anak Demam Panas

Koyak Bahagian Berkulat Yang Elok Bagi Anak Makan Roti Expired Boleh Buat Anak Demam Panas

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 738 hits
Roti yang dibeli kemudian tidak dihabiskan sebelum tarikh luput adalah perkara biasa Biasanya sehari dua selepas tarikh luput permukaan roti masih elok dan boleh dimakan Tetapi ada juga keadaan di mana permukaannya sudah mula ditumbuhi kula...
Resepi Laksa Tumis Boleh Makan Sampai Kenyang

Resepi Laksa Tumis Boleh Makan Sampai Kenyang

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 438 hits
RESEPI LAKSA TUMIS BOLEH MAKAN SAMPAI KENYANGSaya buat laksa tumis sedap sangat sangat saya guna ikan udang dan ayam Kalau nak guna sejenis saja pun boleh
Ibu Boleh Tertekan Bila Dapat Tahu Anak Autisme Minta Pertolongan Amp Carilah Allah Dahulu

Ibu Boleh Tertekan Bila Dapat Tahu Anak Autisme Minta Pertolongan Amp Carilah Allah Dahulu

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 215 hits
Bergelar ibu ayah memberi peluang kepada anda untuk melalui pelbagai perkara baharu dalam hidup Timbul pelbagai perasaan suka dan duka dalam membesarkan amanah Allah ini Namun tidak siapa sanggup diuji dugaan hebat seperti memiliki anak ist...
Resipi Bubur Ayam Sedap Ala Mc D Guna 5 Bahan Je Hidangan Seisi Keluarga Anak Makan Bertambah Tambah

Resipi Bubur Ayam Sedap Ala Mc D Guna 5 Bahan Je Hidangan Seisi Keluarga Anak Makan Bertambah Tambah

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 344 hits
Makanan seperti bubur memang digemari oleh anak anak terutamanya yang masih kecil Tambah pula bubur yang macam jual dekat restoran makanan segera seperti Mcdonald s Ada kalanya bila nak beli bubur tu sold out Jadi kalau nak makan seisi kelu...
Dietitian Ini Kongsi Kenapa Tak Boleh Sesuka Hati Makan Sports Candy Ini Walaupun Sedap

Dietitian Ini Kongsi Kenapa Tak Boleh Sesuka Hati Makan Sports Candy Ini Walaupun Sedap

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 444 hits
Anda pernah tak jumpa kawan kawan yang sentiasa ada gula gula dalam beg Image via Ramai juga orang yang wajib ada gula gula dalam beg tangan Sebab mereka jenis yang senang loyar tekak Lepas makan apa apa mesti kena makan gula gula untuk men...
Serius Sedap Roti Burnt Cheese Topping Ni Senang Nak Buat Anak Makan Tak Cukup Satu

Serius Sedap Roti Burnt Cheese Topping Ni Senang Nak Buat Anak Makan Tak Cukup Satu

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 379 hits
Mama kalau nak masak sesuatu mesti nak ikut selera anak maklum sahajalah anak anak ni ada ketikanya selera mereka tak dapat diagak Sudahnya menu yang sama diminta berulang kali Untuk elakkan anak anak minta menu yang sama mama kena jadi sed...
Nampak Anak Macam Penat Buatkan Kepak Ayam Madu Ni Boleh Boost Mood Dia

Nampak Anak Macam Penat Buatkan Kepak Ayam Madu Ni Boleh Boost Mood Dia

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 358 hits
Kadang kadang makanan sedap yang kita suka harganya bukan main mahal Sedangkan kalau dibuat sendiri modalnya tidaklah sebesar mana Bila kita sediakan sendiri boleh buat lebih banyak mengikut keinginan kita Lebih berbaloi Sama seperti resipi...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap