Betul Ke Kalau Perut Besar Ibu Susah Nak Bersalin Dan Kandungan Saiz Kecil Kurang Sihat


Ada sesetengah orang kata bahawa saiz perut yang kecil adalah petunjuk kepada proses bersalin yang mudah? Bagaimana pula dengan perut bersaiz besar? Adakah ia mitos?
Bermula dari saat perut mula kelihatan, pasti mama perasan ada mata-mata yang memandang ke arahnya bukan? Usah resah dengan situasi seperti itu. Sama seperti bayi, perut ketika hamil pun ada pelbagai saiz dan bentuk.
Lazimnya, bagi kehamilan pertama, perut anda kelihatan “kemas”. Namun, semakin ramai jumlah anak yang pernah dikandungi, otot di bahagian perut menjadi lebih longgar lalu menjadikan perut melebar.
Perlu anda tahu, saiz perut juga bergantung kepada kedudukan bayi di dalam rahim dan amaun air ketuban yang ada. Tidak kira besar atau kecil saiz perut anda, pokok pangkalnya anda dan bayi yang dikandungi sihat dan selamat.

BERAT IBU KURANG, BAYI JADI KECIL? Pada awal usia kehamilan, doktor akan memeriksa Indeks Jisim Tubuh (BMI) anda. Idealnya, BMI berat badan normal adalah di antara 19 dan 24. Sekiranya anda berat badan anda dikesan kurang dan sepanjang hamil tidak mengamalkan pemakanan yang mencukupi,ia berkemungkinan besar memberi kesan kepada saiz bayi.
Dia mungkin mengalami masalah kurang berat badan juga. Malah, dia juga mungkin boleh dilahirkan sebelum tempoh usia matang iaitu sebelum 36 minggu. Oleh yang demikian, adalah penting untuk anda mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang.
BERAT BERLEBIHAN MENGUNDANG KOMPLIKASI? Jika anda hamil dengan BMI lebih daripada 30, ada pelbagai komplikasi yang bakal anda depani. Antaranya tekanan darah tinggi, diabetes dan praeklampsia. Walau bagaimanapun, anda tidak dibenarkan mengamalkan diet dengan mengehadkan pengambilan makanan. Namun, pengambilan lemak dan gula yang terhad dapat membantu anda mengawal berat badan dalam kadar yang munasabah lalu mengurangkan risiko masalah kesihatan sama ada untuk tempoh jangka pendek mahupun panjang kepada bayi dalam kandungan.
BAYI BESAR, LAHIR SUSAH? Saiz bayi tidak mempengaruhi kelancaran proses bersalin. Biasanya, kesukaran yang mungkin dialami adalah tertakluk kepada kedudukan bayi serta saiz pelvis ibu. Ia juga bergantung kepada tahap anda mengawal diri dan kesakitan yang dialami sepanjang kontraksi berlangsung.
Apa pun jua saiz bayi, apa yang anda perlukan ialah sokongan kuat, kekal bertenang dan seboleh bolehnya berjalan-jalan di sekitar bilik bersalin selagi mampu berbuat demikian.

BAYI KECIL, MUDAH LAHIR? Terdapat salah tanggapan bahawa bayi yang bersaiz kecil lebih mudah untuk dilahirkan. Namun, tiada kajian yang dapat membuktikan tanggapan ini. Sebenarnya, kebanyakan bayi bersaiz kecil boleh mengambil masa yang lebih lama untuk memulakan proses kelahiran berbanding bayi yang bersaiz besar.
BAYI KECIL KURANG SIHAT? Perlu anda tahu bahawa terdapat perbezaan antara bayi yang bersaiz kecil kerana tidak berkemampuan membesar dengan baik ketika dalam rahim jika dibandingkan dengan bayi yang sememangnya mempunyai genetik saiz kecil.
Oleh sebab itulah, sepanjang kehamilan saiz rahim anda dipantau oleh doktor setiap kali pemeriksaan antenatal dilakukan.
Jika bayi anda kecil tetapi sesuai dengan anda yang mengandungkannya, maka perkembangan kehamilan akan berjalan seperti biasa. Namun, jika perkembangan rahim terbatas dan tidak menunjukkan apa-apa perubahan, maka anda akan dirujuk kepada doktor yang lebih pakar bagi membolehkan pemantauan yang lebih rapi dilakukan.
MORNING SICKNESS TERUK, BAYI JADI KECIL? Bayi mendapatkan keperluan khasiat pemakanannya daripada anda. Bukan bayi yang perlu dikhuatirkan jika anda mengalami morning sickness yang teruk, sebaliknya diri anda sendiri! Biasanya, masalah muntah akan menjadi lebih baik sekitar minggu ke-12. Alahan yang dialami biasanya menjadi teruk jika anda tidak makan dalam tempoh tertentu.
Jadi, cuba makan dalam amaun yang sedikit tetapi kerap dan jangan lupa untuk minum air dalam jumlah yang mencukupi. Apabila loya yang dialami sangat teruk, anda mungkin perlu ditahan di hospital untuk membolehkan cecair dimasukkan ke tubuh bagi menghalang masalah penghidratan.
Jangan bimbang, ia tidak memberi kesan kepada bayi kerana hanya morning sickness yang benar-benar kritikal mampu memberi kesan kepada perkembangan bayi.

SEJARAH BAYI BESAR DALAM KELUARGA ADA HUBUNG KAIT? Tidak kira sama ada bayi besar atau kecil, ia ada hubung kaitnya dengan faktor genetik. Sebagi contoh, jika ibu mempunyai berat badan berlebihan, maka bayi pun berkemungkinan bersaiz yang sama.
Sama juga halnya jika ibu tidak makan secara sihat, maka ia boleh memberi kesan kepada bayi dan menjadikannya bayi bersaiz kecil. Pemakanan dan gaya hidup anda memainkan peranan dalam menentukan saiz bayi.
Jika sejarah keluarga ada yang menghidap diabetes, doktor akan meminta anda menjalani ujian toleransi gula kerana dikhuatiri bayi boleh bersaiz besar jika anda pun menghidap diabetes ketika hamil.

PERUT BESAR BERI BEBAN? Secara teori, peningkatan berat badan boleh meningkatkan risiko haemorrhoid (buasir) atau varicose vein. Ia juga akan menyebabkan bahagian kaki berasa tidak selesa.
Walau sebesar mana pun saiz perut anda, ia tidak akan mendatangkan masalah sekiranya anda menjaga kesihatan diri dan sentiasa melakukan senaman secara berkala.
 
 
 
 
 
The post Betul Ke Kalau Perut Besar Ibu Susah Nak Bersalin Dan Kandungan Saiz Kecil Kurang Sihat? appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/betul-ke-kalau-perut-besar-ibu-susah-nak-bersalin-dan-kandungan-saiz-kecil-kurang-sihat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guan Eng Jelaskan Tidur Di Parlimen Mata Kurang Sihat

Guan Eng Jelaskan Tidur Di Parlimen Mata Kurang Sihat

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 1409 hits
Menteri Kewangan Lim Guan Eng menjelaskan beliau mengalami masalah kesihatan mata apabila dikecam kerana kelihatan seperti tidur di parlimen Mata saya sedikit kurang sihat seperti sesi Parlimen yang lepas tetapi masih hadir perbahasan parli...
Tak Semua Yang Melahirkan Pada Tarikh Jangkaan Ibu Hamil Perlu Tahu Risiko Kandungan Lebih Hari

Tak Semua Yang Melahirkan Pada Tarikh Jangkaan Ibu Hamil Perlu Tahu Risiko Kandungan Lebih Hari

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 657 hits
Ibu hamil yang menanti saat saat melahirkan tentu tidak sabar menanti cahaya mata setelah doktor memberi tarikh jangkaan bersalin Namun tidak semua melahirkan pada tarikh yang dijadualkan Ada yang awal dan ada juga yang melebihi tarikh jang...
Nak Jadi Ibu Ayah Tak Marah Anak Ini 5 Perkara Anda Mesti Lakukan

Nak Jadi Ibu Ayah Tak Marah Anak Ini 5 Perkara Anda Mesti Lakukan

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 424 hits
Ibu bapa mana yang tak pernah marahkan anak Kalau boleh sebenarnya semua ibu bapa tidak mahu marahkan anak tetapi kadang kala bila sudah hilang kesabaran termarah juga si anak Lepas marah anak anda mesti rasa menyesal dan kasihan dengan si ...
Tak Ada Niat Nak Curi Nak Ambil Pengalaman Naik Motor Besar Pencuri

Tak Ada Niat Nak Curi Nak Ambil Pengalaman Naik Motor Besar Pencuri

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 1120 hits
Tak ada niat nak curi nak ambil pengalaman naik motor besar Pencuri Saya nak minta maaf sebab dah curi motor abang Saya tak ada niat nak curi tapi saya nak ambil pengalaman naik motor besar Saya betul betul minta maaf demikian nota yang dit...
Cara Atasi Sembelit Masa Berpantang Sila Baca Kalau Tak Nak Jahitan Bersalin Terbuka

Cara Atasi Sembelit Masa Berpantang Sila Baca Kalau Tak Nak Jahitan Bersalin Terbuka

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 515 hits
Masalahnya ialah ramai ibu berpantang yang alami sembelit terutama dalam minggu pertama lepas bersalin Bila dah sembelit memang pasti la korang akan menerankan Nak Tau Cara Elak Sembelit Masa Pantang
Bajet Pertahanan Kurang Tetapi Cukup Jika Diguna Secara Betul

Bajet Pertahanan Kurang Tetapi Cukup Jika Diguna Secara Betul

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 277 hits
Bajet pertahanan kurang tetapi cukup jika diguna secara betul Posted By on November 03 2018Kementerian Pertahanan akan menggunakan peruntukan Belanjawan 2019 dengan bijak bagi memastikan Angkatan Tentera Malaysia berada dalam kesiapsagaan t...
Anak Kerap Berebut Mainan Tak Nak Berkongsi Gunakan Kaedah Yang Betul Untuk Mendidik

Anak Kerap Berebut Mainan Tak Nak Berkongsi Gunakan Kaedah Yang Betul Untuk Mendidik

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 287 hits
Secara umumnya pada peringkat awal usia kanak kanak lebih suka bermain sendirian tanpa diganggu oleh orang lain Barang kepunyaan miliknya tidak boleh diganggu Sekiranya ada orang lain mengambilnya dia akan menangis atau merampas kembali mai...
Nak Kulit Cantik Tanpa Jerawat Bukan Susah Hanya Buat Sebelum Tidur

Nak Kulit Cantik Tanpa Jerawat Bukan Susah Hanya Buat Sebelum Tidur

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 454 hits
Nak Kulit Cantik Tanpa Jerawat Bukan Susah Hanya Buat Sebelum Tidur Tidur itu nikmat yang tidak terhingga nilainya Tidur malam pula selain penghilang mengantuk memberi manfaat yang cukup besar bagi anda yang ingin kulit cantik dan sihat Car...
Punca Ibu Sakit Pergelangan Tangan Lepas Bersalin Ini 5 Perkara Tentang Mommy Thumb

Punca Ibu Sakit Pergelangan Tangan Lepas Bersalin Ini 5 Perkara Tentang Mommy Thumb

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 604 hits
Punca Ibu Sakit Pergelangan Tangan Lepas Bersalin Ini 5 Perkara Tentang Mommy Thumb Walaupun jarang kita dengar orang sebut tentang DeQuervain s tenosynovitis tapi rupanya ramai ibu yang baru melahirkan mengalami kondisi ini tanpa disedari ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote