Betong Thailand Trip Singkat

BETONG merupakan sebuah bandar di selatan Thailand, berhampiran sempadan Perak, Malaysia
Betong terletak di dalam wilayah Yala.
Jalan menuju ke bandar Betong, lengang je. Baguslah...sesuai untuk kami yang pertama kali memandu di Thailand. Hehe
Sekitar Bandar BetongTengok bangunan ni...ceria je cat warna-warni.
Roundabout yang meriah! Sebab ada jam besar, siap pacak bendera-bendera, dan ada peti pos gergasi kat sudut tu. Perasan tak jam besar tu dekat pukul 5? Haha...sebab saya snap gambar ni waktu balik, petang. Masa waktu pagi lalu sini, tak dapat snap elok camni

Sekitar pukul 10.50 pagi waktu Thai, masa ni tengah panas terik. Kalau kat Malaysia, pukul 11.50 pagi (Thai lewat 1 jam). Saya tertarik pada binaan pintu gerbang tu, nampak macam kubah masjid dan kubah kuil yang dibina sebagai simbolik agama anutan penduduk di sini (mungkin?)

Di tepi pintu gerbang tadi, ada satu lagi tong pos gergasi. Yang ni lebih gergasi berbanding di roundabout tadi tau. Biasanya pengunjung ke Betong akan bergambar di sini. Tapi kami malas nak turun, snap gambar dari dalam kereta jelah! 😄

Simkad dan Tukaran WangIngatkan senang cari simkad, pergi beberapa kedai baru dapat! Ada yang jual, tapi tak terima duit Malaysia pulak. Jadinya kami buat keputusan untuk dapatkan duit Thai Baht (ikut plan asal memang tak tukar). Secara logiknya akan lebih murah sedikit bila kita bayar guna Thai Baht berbanding RM (eh..tak reti pulak nak terangkan dalam bentuk ayat elok!). Kami tukar 1,000 Baht.
Kadar tukaran wang : 100 Thai Baht = RM12.64
Untuk simkad, kami beli yang paling minima (sekadar untuk aktifkan GPS). Walaupun cuma sehari kat sini, tapi kalau sesat jadi buang masa pulak. Dari buang masa, baik buang duit beli simkad. Harganya cuma 100 Baht (jika nak bayar dalam RM, harganya RM15)

Mencari Makanan HalalPerut dah rasa lapar, buat carian makanan halal dan GPS membawa kami ke kawasan belakang masjid Betong. Ada beberapa pilihan kedai makan di kanan dan kiri jalan.
Pilih kedai ni sebab ada ciri-ciri kedai makan halal. Pengunjung ramai, sedap la kot! Masa ni cuaca dah bertukar, mendung dan hujan renyai

Menu ni sebelah tulisan Thai, sebelah lagi Bahasa Melayu
Bolehlah paham walaupun pelik-pelik ejaan dia 😆
Teh Ais yang sedap!!!
Tapi tunggu makanan punyalah lama! Air ni sampai dah tinggal separuh.

Alhamdulillah...sampailah hidangan kami. Memang lapar sangat dah ni! Tapi terkejut tengok saiz hidangan besar. Yang makan dua orang je. Memang tak mampu la nak habiskan. Rasa? Sedap la kat tekak kami. Harga semuanya RM36 atau 300 Baht (yang ni kami bayar guna RM)

Betong Central Mosque @ Masjid Jamek Al-AhmadiMasjid ini juga dikenali sebagai Masjid Biru, pastinya disebabkan warna masjid ini yang kebiruan. Selain masjid, terdapat juga bangunan Pusat Pengajian Al-Quran Jamek Al-Ahmadi. Semua nampak kemas dan dijaga baik (keadaan tandas sebagai tanda aras..hehe).
Selain kita menumpang solat dan menggunakan tandas, elok juga kalau kita buat solat sunat tahiyatul masjid dan memberi sumbangan dalam tabung yang tersedia.
----------------------------------------------------
...seterusnya, jom masuk terowong komunis!...

Jom Ke Betong Thailand

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 1279 hits
10 09 2018 IsninDulu saya pernah ke kini saya nak ke BETONG THAILAND pulak Inilah tujuan kedatangan saya ke Pengkalan Hulu Sebelum memulakan perjalanan ke Betong kita sarapan dulu ya Cuma berjalan kaki ke seberang jalan dari hotel Keadaan c...
Hatyai Trip Cara Ke Hatyai Menaiki Ets Dan Special Train Thailand

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 673 hits
Assalammualaikum n Selamat Tahun Baru Cina Mesti semua tengah mood bercuti lagi kan Minggu lepas aku dengan member member ofis buat Trip ke Hatyai Kami dah plan ni lama dah Dari aku mula mula tukar masuk kat Ofis tu lagi Alhamdulillah Akhir...
Jakarta Indonesia Trip Singkat Ke Jakarta

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 378 hits
Jakarta destinasi trip singkat saya dan suami pada bulan November 2017 lalu Disebabkan tuntutan kerja suami agak susah nak buat plan awal untuk ke mana mana dan tak boleh pergi lama Memandangkan saya tak pernah sampai Jakarta suami ajak ke ...
Betong Thailand Menjengah Winter Flower Garden

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 701 hits
Winter Flower Garden BetongDari kami ke Winter Flower Garden tak terlalu jauh Kita boleh berpatah balik ikut jalan mula mula datang tadi atau terus jalan ke hadapan untuk ke Winter Flower Garden Laluan seperti satu bulatan Jalan nak ke Wint...
Merentas Sempadan Thailand Melalui Betong

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 834 hits
10 09 2018 Isnin sambungan catatan sebelum ini Setelah melepasi pintu gerbang masuk ke Thailand kita kena terus cari parking Sebab semua orang kena keluar untuk cop pasport Masa kami tiba sini dah pukul 10 pagi orang dah mula ramai Kita mas...
Betong Thailand Piyamit Tunnel

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 748 hits
10 09 2018 ISNINSelaku peminat sejarah PIYAMIT TUNNEL menjadi tarikan utama saya ke Betong Thai Tapi rupa rupanya saya dapat lebih dari sekadar melihat tinggalan sejarah INFO Piyamit Tunnel adalah salah satu sistem terowong yang terletak di...
Muhyiddin Replies To Sarawak Report S Allegation On Police Trip To Istanbul

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 227 hits
Home Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin today confirmed that he had given the green light for a recent police work trip to Istanbul Turkey attended by mostly senior officers and the Inspector General of Police Tan Sri Mohamad Fuzi Harun hims...
Muhyiddin I Approved Turkey Trip For Igp Bukit Aman Top Brass

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 313 hits
Muhyiddin says the trip to Turkey was for training in fighting online gambling SEMENYIH The Home Ministry has refuted allegations that the Inspector General of Police and other Bukit Aman top brass were in Turkey on a lavish trip Home Minis...
Hatyai Trip Day 1

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 601 hits
Entry berkaitan Hatyai Misi hari ni nak habiskan entry Hari Pertama kat Hatyai Sampai je dekat Train Station Hatyai kami ke toilet dulu buang apa yang patut Jalan jalan jap sekitar tu Masa jalan jalan tu ada la sorang driver Tuk Tuk ni tegu...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia