Berulang Kali Keguguran Masih Ada Peluang Bersalin Dr Hamid Arshad Kongsi Tip


Keguguran kali pertama mungkin masih boleh diterima, namun jika berulang kali keguguran, harapan untuk menimang cahaya mata pastinya terasa mustahil. Itu anggapan sesetengah bakal ibu yang seakan sudah putus asa untuk mencuba.
Namun menurut Dr Hamid Arshad, masih ada peluang bersalin walau berulang-ulang kali gugur. Tidak perlu rasa kecewa namun terus menjalani rawatan sebaiknya hingga detik melahirkan. Ini perkongsian ilmu dan tip yang dikongsikan oleh beliau.

Bagi mereka yang berulang-ulang kali gugur memang mengalami trauma mental dan emosi. Ada merasa hampa dan kecewa. Jangan putus asa, Allah Maha Pengasih dan Penyanyang serta Maha Berkuasa atas segala-galanya.
Ramai juga yang berjaya melahirkankan anak lepas 3 kali, 5 kali, malah ada seorang yang selepas 8 kali gugur.
Panduan yang saya berikan adalah seperti berikut.
Dalam pemeriksaan jika terdapat penyakit endometriosis dan rahim retroverted biasanya saya lakukan bedah laparoscopy. Sering juga saya beri ubat antivirus, acyclovir 400mg dua kali sehari selama seminggu.

Seterusnya langkah-langkah berikut dipatuhi.
1. Buat ujian UPT sebaik sahaja lewat datang haid. Jika positif terus jumpa pakar bidan.
2. Dua minggu berikutnya sangat kritikal, jauhkan hubungan seksual kerana ia boleh mengganggu kehamilan diperingkat awal.
Biasanya saya beri suntikan ubat hormon proluton satu vial dua kali seminggu untuk 2 minggu. Suntikan ini bertujuan tenangkan rahim, cegah kuncupan rahim dan untuk memudahkan pertumbuhan janin.
Jika berlaku rasa sakit pada ari-ari saperti senggugut, makan 2 biji panadol untuk tenangkan rahim yang sedang kuncup. Jika dibiarkan ia boleh terus mencetuskan keguguguran. Panadol dimakan secara berkala tidak mengancam janin.

Penting berehat sepenuhnya dalam dua minggu ini. Cuti medical sering berikan kepada pesakit-pesakit.
3. Supplement ialah prenatal vitamins saperti obimin atau prenavit serta vitamin C satu gram setiap hari. Vitamin C penting untuk meningkatkan immunity dan bantu pembiakkan sel-sel.
4. Setelah dua minggu saya scan melalui faraj dan kini kandungan sudah 6 minggu atau lebih. Kantung kandungan serta ketul janin serta denyutan jantung dapat dikesan dalam scan.
5. Teruskan suntikan proluton seminggu sekali dalam sebulan berikutan serta prenatal vitamins dan vitamin C dimakan setiap hari. Dan ini perlu diteruskan hingga kandungan 13 minggu.
6. Ultrasound scan dilakukan pada kandungan antara 10 – 12 minggu dan ketika ini anggota janin telah terbentuk dan dapat dikesan dengan jelas serta denyutan jantung yang kuat.

7. Jika berlaku ancaman gugur yang ditandakan dengan perdarahan dan sakit saperti senggugut, penting pergi dan masuk hospital secepat mungkin. Jika situasi begini berlaku kemunkinan terus gugur adalah lebih kurang 50%.
8. Saya tidak beri aspirin sebagai rawatan saperti yang dilakukan olih ramai pakar bidan lain.
9. Saya akan teruskan rawatan dan buat pemantauan setiap bulan hingga umor kandungan capai 5 bulan apabila kandungan akan stabil dan saya akan rujuk pesakit kepada pakar bidan lain kendalikan kelahiran pada cukup bulan.

Punca Berulang Kali Gugur
1. Punca utama keguguran adalah terdapat kecacatan baka pada janin. Lebih 95% embryo cacat akan gugur. Jika tidak bayi akan lahir cacat.
2. Penyakit pada rahim seperti fibroid, adenomyosis, cacat bentuk rahim. Cyst ovari, endometriosis. Pintu rahim longgar/ cervical incompetence.
3. Jangkitan kuman dan antibodi dalam darah.
4. Penyakit seperti diabetes, SLE, buah pinggang dan lain-lain.
5. Stres dan tekan fizikal dan emosi.
6. Toksin. Berbagai jenis racun ada di persekitaran kita.

Apa perlu buat?
1. Terpenting sekali ialah rehat sepenuhnya dengan berbaring. Bagi mereka yang ada retroverted uterus elok meniarap antara 10-30 minit dengan dialas 2 bantal di bawah perutnya. Mungkin perlu cuti medical atau tanpa gaji.
2. Suntikan hormon yang mengandungi hormon progesteron/roluton selang 2 hari selama dua minggu. Atau pil hormon/duphaston dimakan satu biji 2 atau 3 kali sehari terus menerus sampai 3 bulan hamil.
3. Jauhkan persetubuhan atau hubungan kelamin khususnya pada peringkat awal kehamilan. Jika dilakukan tentukan tidak tindih perut isteri. Buar air mani di luar atau guna sarung kondom.
4. Elakkan perjalanan jauh, shopping dan menaiki pesawat terbang.
Menarik: Tak Perlu Beli Home Doppler Untuk Periksa Jantung Bayi Setiap Masa, Ada Bahayanya

Anak ada bakat? Sertai Bakat Cilik Pa&Ma sekarang!
Kalau anak-anak ada bakat hebat, janganlah simpan sendiri. Jom, support mereka dengan menyertai Bakat Cilik Pa&Ma. Rakam aksi anak-anak dengan bakat mereka dan hantarkan kepada Pa&Ma.
Nak join? Klik saja https://toko.ideaktiv.com/product/bakat-cilik/ atau untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi https://wa.me/+60179701167

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
The post Berulang Kali Keguguran, Masih Ada Peluang Bersalin, Dr Hamid Arshad Kongsi Tip! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/berulang-kali-keguguran-masih-ada-peluang-bersalin-dr-hamid-arshad-kongsi-tip/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah 2 Tahun Bersalin Czer Tapi Masih Sakit Belakang Ini Cara Untuk Atasinya

Dah 2 Tahun Bersalin Czer Tapi Masih Sakit Belakang Ini Cara Untuk Atasinya

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 178 hits
Anda melahirkan anak melalui pembedahan caesaraen selepas dua tahun dan menerima suntikan bius pada tulang belakang dan anda sering mengalami sakit belakang terutamanya di bahagian bawah berhampiran punggung membuatkan anda tertanya tanya a...
Peja Kata Masih Ada Peluang Muafakat Tiga Parti

Peja Kata Masih Ada Peluang Muafakat Tiga Parti

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 173 hits
IPOH Parti Pribumi Bersatu Malaysia yakin bahawa masih ada ruang penyatuan di antara mereka bersama UMNO dan Pas melalui Muafakat Nasional Timbalan Presiden Bersatu Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata tiada tempoh masa tertentu diperlukan...
Tempat Nya Masih Sama Cuma Kali Ni Rasa Yg Lain Shuib

Tempat Nya Masih Sama Cuma Kali Ni Rasa Yg Lain Shuib

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 191 hits
Tidak dinafikan bila bercakap mengenai Shuib mesti ramai yang masih tidak dapat melupakan mengenai Arw4h isterinya iaitu Siti Sarah Raisuddin Arw4h merupakan isteri tersayang kepada Shuib dan sehingga kini kenangannya masih diingati oleh se...
Nak Jadi Macam Kakak Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Tip Biasakan Anak Dengan Taekwondo

Nak Jadi Macam Kakak Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Tip Biasakan Anak Dengan Taekwondo

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 192 hits
Melihatkan pelbagai aktiviti yang diatur pasangan doktor Dr Sheikh Muszaphar dan isterinya Dr Halina Yunos buat anak anak mereka padat dan begitu menyeronokkkan Sama seperti anak sulong dan kedua mereka baik Dr Sheikh Muszaphar dan isteri s...
Pelayan Enggan Kongsi Duit Tip Rm18 000 Dipecat Video

Pelayan Enggan Kongsi Duit Tip Rm18 000 Dipecat Video

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 177 hits
BENTONVILLE ARKANSAS Seorang pelayan sebuah restoran di negeri Arkansas dipecat kerana didakwa enggan berkongsi wang tip berjumlah 3 300 yang diterima daripada pelanggan dengan pekerja lain lapor akhbar Mirror UK semalam Ryan Brandt yang be...
Dua Kali Kalah Prn Anwar Masih Pujuk Dap Dan Amanah Sokongnya Sebagai Calon Pm

Dua Kali Kalah Prn Anwar Masih Pujuk Dap Dan Amanah Sokongnya Sebagai Calon Pm

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 230 hits
Walaupun dua kali tewas dengan memalukan dalam dua Pilihan Raya Negeri di Melaka dan Sarawak Datuk Seri Anwar Ibrahim masih cuba melobi rakan parti blok pembangkang Pakatan Harapan supaya mencalonkan dirinya sebagai calon Perdana Menteri ga...
Hiburan Siti Norsaida Selamat Bernikah Kali Ke 3 Tok Ti Kongsi Video Resepsi Di Instagram

Hiburan Siti Norsaida Selamat Bernikah Kali Ke 3 Tok Ti Kongsi Video Resepsi Di Instagram

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 170 hits
Bekas peserta Akademi Fantasia musim ke 6 Saida dilaporkan telah menamatkan zaman solo selepas bernikah dengan jejaka pilihannya pada hari Ahad yang lalu Berita pernikahan itu turut dikongsikan adik kepada Saida iaitu Datuk Seri Siti Nurhal...
Perlu Atau Tidak Berpantang Selepas Bersalin 6 Mitos Paling Popular Kita Biasa Dengar

Perlu Atau Tidak Berpantang Selepas Bersalin 6 Mitos Paling Popular Kita Biasa Dengar

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 220 hits
Perlu Atau Tidak Berpantang Selepas Bersalin 6 Mitos Paling Popular Kita Biasa Dengar SEMASA bersalin wanita kehilangan terlalu banyak darah Oleh itu disarankan agar setiap wanita berehat dan mematuhi amalan tertentu selepas bersalin Secara...
Lepas Seminggu Bersalin Anak Ke 4 Wawa Dah Kerja Drive Kereta Sendiri

Lepas Seminggu Bersalin Anak Ke 4 Wawa Dah Kerja Drive Kereta Sendiri

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 199 hits
Baru 8 hari berpantang pelakon dan usahawan popular Wawa Zainal mendapat perhatian warganet apabila dah kembali bekerja meskipun masih baru lagi melahirkan anak keempatnya pada 30 November lalu Menerusi satu video di laman Instagramnya Wawa...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Wanita Terkejut Melihat Bawang Hijau Dijual Pada Harga Rm9 45 Sekilogram

Kuda Putih Sarawak Cable Boleh Jadi Menunggang Sendiri

Video Bersih Kesal Lantikan Ahli Baharu Spr Tidak Telus Mungkir Janji