Perlu Atau Tidak Berpantang Selepas Bersalin 6 Mitos Paling Popular Kita Biasa Dengar



Perlu Atau Tidak Berpantang Selepas Bersalin? 6 Mitos Paling Popular Kita Biasa Dengar
SEMASA bersalin, wanita kehilangan terlalu banyak darah. Oleh itu, disarankan agar setiap wanita berehat dan mematuhi amalan tertentu selepas bersalin.
Secara umum, tempoh berpantang bagi wanita Melayu adalah antara 40 hingga 55 hari, dan tempoh bersalin bagi wanita Cina dan India ialah 30 hari.
Dalam tempoh ini, setiap wanita yang baru bersalin wajib mengikut amalan berpantang seperti dilakukan sejak turun temurun.
Amalan kepercayaan dalam tempoh berpantang ini meliputi semua aspek kehidupan seharian seperti pemakanan dan minuman, berpakaian dan juga kebersihan diri
Tetapi persoalannya sekarang, adakah semua kepercayaan ini hanyalah mitos atau amalan tabu yang harus diikuti?
Berikut adalah enam mitos yang biasa kita dengar bagi golongan ibu selepas bersalin:
1. Minum minuman sejuk Tidak boleh minum sejuk atau ais semasa berpantang risau urat menjadi kembang atau masuk angin sebenarnya tiada dalam isitilah bidang perubatan.
Menurut Dr Irma Izzati Malek, seorang doktor di sebuah klinik swasta di Tanjung Malim, Perak, tiada istilah ‘urat kembang’ atau masuk angin dalam bidang perubatan.
Dalam dunia perubatan sendiri, pengambilan ais tidak akan memberikan kesan kepada tubuh ibu yang baru lepas bersalin.

2. Minum air melebihi satu cawan sehari Menurut Dr Irma, air itu sendiri adalah penting untuk diambil dua sehingga tiga liter sehari apatah lagi bagi ibu yang menyusukan bayi.
Air juga penting bagi ibu dalam membantu proses penyembuhan luka-luka dalaman dan luaran yang berlaku semasa proses melahirkan anak.
Ada yang berpantang mengikut cara tradisional, sehari segelas air sehingga boleh terjadi darah beku.
Kesan daripada kekurangan pengambilan air ini akan menyebabkan badan sangat kering sekali gus mengakibatkan darah menjadi pekat.
Risiko ini boleh terjadi disebabkan limitasi atau kurang berjalan bagi si ibu kerana mereka percaya kononnya takut rahim jatuh atau jahitan luka terbuka.

3. Berpantang secara tradisional Dr Irma sendiri tidak gemar dengan stigma menggunakan istilah berpantang secara tradisional atau moden.
Baginya, kesan kepada individu itu sendiri berbeza-beza selepas bersalin jadinya si ibu itu sendiri harus mencari inisiatif bagi mendapatkan maklumat melalui sumber internet dan pakar di zaman serba moden ini.
Tidak menjadi kesalahan untuk berpantang secara tradisional tapi individu perlu tahu fakta tentang nutrisi penting bagi tubuh.
Selain itu, langkah mendapatkan servis berpantang melalui confinement centre berdekatan juga trend masa kini di mana mereka menjaga ibu berpantang dan memberi fokus terutama sekali dari segi pemakanan.

4. Mengehadkan jenis makanan Zaman dahulu, ibu berpantang tidak boleh makan makanan berkuah, bergoreng sebaliknya hanya menjamah makanan berunsurkan kering sahaja. Hanya memasukkan lada hitam sahaja ke dalam makanan sepanjang tempoh berpantang.
Tetapi zaman sekarang, banyak makanan telah dipelbagaikan contohnya dengan menggunakan kaedah ‘suku-suku separuh’, lebih berkhasiat dan makanan dari sumber protein yang tinggi.
Protein sangat penting (ayam, telur, ikan) bagi penyembuhan luka selepas bersalin. Pengambilan telur dua biji sehari pun boleh, tetapi kurangkan pengambilan kuning telur.
Ibu berpantang selepas bersalin boleh makan semua jenis buah termasuklah durian tetapi elakkan untuk ambil secara berlebihan.
“Konsep saya simple sahaja jangan salahkan makanan, sebaliknya cara memasak atau cara kita makan itu yang penting,” ujar Dr Irma.
Menurut Dr Irma juga, pengambilan telur semasa berpantang juga tidak akan mengakibatkan kawasan luka bernanah atau menjadi lebih parah.

5. Tidak boleh bersenam Bagi yang bersalin secara normal dan tidak menghadapi luka besar, tiada masalah untuk terus melakukan aktiviti ringan bersenam.
Memang disarankan untuk para ibu ini berjalan selepas bersalin supaya tidak berlaku kompilasi seperti darah beku kerana darah tidak mengalir secara normal lagi.

6. Memakai sarung kaki atau mengikat rambut seperti sanggul Pemakaian stokin dan ikat rambut setinggi-tinggi yang boleh bertujuan untuk elak angin adalah tidak benar kerana angin tak boleh masuk melalui kulit kita.
Sebenarnya waktu hamil lagi digalakkan untuk memakai stokin tetapi tidak perlu berlapis-lapis dan tebal.
Dr Irma menyarankan untuk memilih sarung kaki jenis ted atau compression yang boleh dibeli di farmasi.
Stokin jenis ini sangat bagus untuk mengelakkan daripada darah beku terjadi kerana masalah ini bermula dari peha lalu merebak ke paru-paru.
Perlu Atau Tidak Berpantang Selepas Bersalin? 6 Mitos Paling Popular Kita Biasa Dengar
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Kongsi suara suami lafaz cerai buat ramai sebak Armada dibawah Wan Fayhsal gagal – Armada Bersatu SPRM lucut hak RM540,000, 8 keping emas milik bekas KSU Saya akan terus membela diri dan menegakkan kebenaran di mahkamah dunia – Najib Netizen geram lihat pelajar jadikan rakan ‘punching bag’ PrnSarawak: Ali Biju tidak boleh tarik diri Ambil kira siasatan ‘pemain utama’ skandal 1MDB Ebit Lew bergambar dengan samseng jalanan Rio De Janeiro Jejaka Sarawak kahwin dua wanita serentak Menteri Kewangan perlu bertaubatlah, banyak kes bunuh, jenayah akibat arak Rider ditindas: Mana SUHAKAM? Malulah ada agensi sebegini Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Berjoget lepas sah cerai depan pejabat agama

‘Asean Lady’ Milik Vincent Tan Akan Dijual Pada Harga RM143 Juta

The post Perlu Atau Tidak Berpantang Selepas Bersalin? 6 Mitos Paling Popular Kita Biasa Dengar appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/12/12/perlu-atau-tidak-berpantang-selepas-bersalin-6-mitos-paling-popular-kita-biasa-dengar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Anda Tidak Boleh Tinggal Dengan Ibubapa Atau Mentua Selepas Kahwin

Kenapa Anda Tidak Boleh Tinggal Dengan Ibubapa Atau Mentua Selepas Kahwin

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 259 hits
Kalau boleh lepas kahwin tolong cari rumah sendiri walaupun sempit Tinggal bersama ibu bapa bagi pasangan yang baru berkahwin mungkin dilihat sebagai sesuatu yang memudahkan Dapat jimat bayar rumah sewa semua barang keperluan pun dah sedia ...
10 Pencipta Kandungan Youtube Kategori Breakout Paling Popular Di Malaysia Tahun 2021

10 Pencipta Kandungan Youtube Kategori Breakout Paling Popular Di Malaysia Tahun 2021

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 319 hits
Pencipta kandungan paling popular di Malaysia Kandungan breakout membawa maksud kandungan yang dihasilkan itu popular Dalam kategori ini sekali lagi berada di tangga pertama Mungkin kerana kandungan video yang dihasilkan kebanyakannya ada u...
Selepas 100 Hari Ini Lima Kementerian Paling Cemerlang

Selepas 100 Hari Ini Lima Kementerian Paling Cemerlang

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 195 hits
SEMPENA 100 hari petunjuk prestasi utama kementerian kementerian dua badan penyelidik bebas iaitu Ilham Centre dan O2 Research mengupas dan menilai prestasi lebih 20 portfolio kabinet Malaysia di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Is...
Youtuber Paling Popular Malaysia 2021

Youtuber Paling Popular Malaysia 2021

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 1278 hits
Berikut senarai YouTuber Paling popular di Malaysia 2021 1 Alieff Irfan 3 95 juta2 Isa Isarb 2 31 juta3 Che Nom 1 49 juta4 Ammar Nazhan 1 4 juta5 Aqil Zulkiflee 1 36 juta6 Shuib Channel 945 000 ribu7 Akiddos 632 000 ribu8 Ikhmal Nour 467 00...
Lee Seyoung Lee Junho Pelakon Popular Kini The Red Sleeve 3 Minggu Jadi Drama Paling Trending

Lee Seyoung Lee Junho Pelakon Popular Kini The Red Sleeve 3 Minggu Jadi Drama Paling Trending

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 339 hits
Good Data sekali lagi meriliskan data bagi drama dan pelakon trending untuk minggu keempat November ini Bagi tiga minggu berturut turut The Red Sleeve telah dinobatkan sebagai drama paling trending kini Senarai penuh 1 MBC The Red Sleeve 2 ...
10 Video Muzik Paling Popular Di Youtube Malaysia 2021

10 Video Muzik Paling Popular Di Youtube Malaysia 2021

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 346 hits
Lagu berjudul Adakah Ini Mimpi nyanyian artis baru Reedzwann mengungguli tempat pertama dalam kategori ini Ini merupakan kesinambungan single rasmi pertamanya yang bertajuk Cinta Pandang Pertama Sehingga kini lagu tersebut sudah menerima le...
Pas Belum Lagi Dengar Suara Tentang Projek 5g Atau Memang Tak Ada Maklumat Diam Banggang Sangat

Pas Belum Lagi Dengar Suara Tentang Projek 5g Atau Memang Tak Ada Maklumat Diam Banggang Sangat

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 147 hits
HAMDAN TAHA Projek 5 GWakil umno dah bersuara dan siap buat kenyataan akbar mempertikai projek runding terus bernilai 20 bilionKetua pemuda umno pun dah buat kenyataan begitu juga ketua pembangkang dah bertanya di dewan parlimen menantu sia...
Muhammad Nama Bayi Lelaki Paling Popular Di Uk

Muhammad Nama Bayi Lelaki Paling Popular Di Uk

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 256 hits
Nama itu terus berkembang popular meski umat Islam berdepan ancaman Islamofobia LONDON Satu kajian mendapati nama Nabi Muhammad adalah nama paling popular yang diberikan untuk kanak kanak lelaki di United Kingdom Menurut laman web BabyCentr...
10 Filem Paling Popular 2021 Menurut Imdb

10 Filem Paling Popular 2021 Menurut Imdb

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 286 hits
IMDb telah mengeluarkan senarai 10 filem yang paling ramai kunjungi dikalangan pengikutnya Kedudukan ini bukan berdasarkan kutipan filem penilaian kritikal atau rating Untuk maklumat lanjut sila kunjungi 1 Dune 2 The Suicide Squad 3 Eternal...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang