Berterabur Aku Berlari Naik Ke Atas Kelibat Misteri Di Luar Tingkap Dapur


The Reporter


Sekadar perkongsian untuk bacaan suka-suka. Bagi mereka yang lemah semangat dan mudah terbayangkan perkara yang tidak sepatutnya, anda dinasihatkan untuk tidak meneruskan bacaan. Risiko tanggung sendiri. Gambar-gambar yang digunakan juga hanyalah sekadar hiasan sahaja. Selamat membaca.
AKU berkongsi rumah dengan lima pelajar Politeknik di kawasan ini (Pasir Gudang). Rumah kami rumah teres dua tingkat. Di bahagian bawah ada set sofa kayu yang sememangnya telah disediakan oleh tuan rumah. Ada sebuah tandas yang memang dari ruang tamu terus nampak tandas. 
Bahagian dapur, saiznya agak kecil. Ada kabinet berbentuk L, sinki menghadap tingkap dan pintu belakang. Di sebelah pintu, kami letak mesin basuh yang juga di hadapan tingkap. 
Ruang tamu bersepah dengan ampaian beroda dan penuh dengan pakaian dan beg-beg pakaian housemate aku ni. Awal-awal aku masuk, memang aku yang akan kemas itu semua. Tetapi lama kelamaan, aku pun dah mula berputus asa nak mengemas. Agaknya memang begitu kehidupan student. 
Disebabkan rumah ini hanya aku seorang sahaja yang bekerja, jadi aku tak begitu rapat dengan mereka. Ada masanya, seminggu tak berjumpa langsung dengan mereka sebab aku pergi kerja di waktu pagi. Pukul 6.30 pagi lagi aku dah keluar dari rumah di kala mereka semua masih lena dibuai mimpi. Aku pulang kerja, pukul lima petang, semua belum ada di rumah. 
Jadi pada suatu malam ini, aku cuci pakaian di ruang bawah. Dah siap masukkan semua pakaian kotor dalam mesin basuh, aku masaklah mee Maggie untuk makan.

Semasa tengah kacau air rebusan mee ni, aku pandang ke luar tingkap belakang rumah sewa. Untuk pengetahuan, di belakang rumah sewa ni ada pembinaan rumah kedai. Struktur bangunannya belum siap lagi. 
Tapi pada malam itu, aku tengok bahagian belakang ni terang benderang. Terdetik dalam hati, "Dah siap ke kedai ni?". Pergi kerja balik kerja sampai tak perasan keadaan di sekeliling. Aku pergilah ke ruang depan, duduk makan Maggie sambil tunggu pakaian siap dicuci. 
Masa tengah makan tu, aku duduk menghadap mesin basuh dan tingkap. Tiba-tiba terperasan ada seorang perempuan tengah tengok aku juga dari tingkap tu. Bayangkan beb! Dahlah seorang diri kat rumah, rasa macam nak gugur jantung tapi aku masih tenung je perempuan di sebalik tingkap tu. Tak tahulah kenapa tak rasa macam nak lari. 
Lama-kelamaan perempuan itu hilang dibawa angin lalu dan tiba-tiba mesin basuh berbunyi menandakan pakaian aku dah siap dicuci. Waktu tu memang aku terkejut sampai tercarut. Yelah, tadi dahlah dalam keadaan beku, tiba-tiba kau boleh berbunyi. Free-free mesin basuh kena maki. 
Aku terus keluarkan pakaian dan sidai. Selepas tu berterabur berlari naik ke atas. Sampai di bilik, aku layan movie di laptop. Sedar-sedar jam dah tunjuk pukul 12.3 pagi. Tapi roommate aku tak balik lagi, mungkin dia adak elas kot. Sebab kalau tak balik, diorang akan inform kat aku sebab aku kunci pintu, lock dari dalam. 
Dalam 20 minit kemudian, aku terdengar pintu bawah terbuka. Legalah rasa sebab housemate dah balik. Aku dengar bunyi tapak kaki naik tangga. Aku assume budak bilik depan dah baliklah. Kemudian, bunyi itu senyap je. 
"Wey! Lambat kau balik!" aku jerit dari dalam bilik sebab aku tak tutup pintu, cuma tutup langsir. 
Senyap........

"Aku bosan wey korang semua balik lambat." 
Senyap lagi.......

Kemudian aku bangun, pelik sebab member tak balas pun percakapan aku. Selak langsir and guess what? Tak ada sesiapa pun kat situ. Aku cuma rasa angin je, padahal bukannya ada tingkap atau kipas pun kat ruang atas ni. 
Aku beranikan diri turun separuh tangga. Lepas tu aku tengok, "Eh? Pintu aku lock atas bawah". Bila dah nampak macam tu, aku terus berlari masuk bilik dan kunci pintu. Terus biru muka aku!" Jupakek punya hantu! 
Then masa itu jugalah aku terdengar bunyi air kat tandas, orang tolak ampaian kat bawah bagai. Arghh! Mampos! Aku dah kering darah ni. 
Dalam seram aku hafazan surah-surah tu, tak sedar bila aku tertidur. Cuma bangun pagi tu aku rasa sunyi sepi sangat. Sesunyi jiwa aku sebab hanti tu ambil semangat aku. Aku sampai cuti AL sebab tak sedar pagi tu. 
Bila dah bangun, dah siap mandi kemas pakaian apa semua, aku terus cabut balik ke Pontian. Seminggu aku tak balik ke rumah sewa tu. Aku lagi sanggup ulang alik dari Pontian ke Pasir Gudang setiap hari. 
Selepas badan dah rasa okey, barulah aku kembali semula ke rumah sewa tu. Housemate aku? Diorang mungkin tak rasa sebab selalu tak balik rumah. Dan satu lagi, bangunan kedai belakang rumah aku tu masih belum siap lagi. Entah dunia mana agaknya yang aku nampak pada malam tu. 
Sumber: Che'na (Fiksyen Shasha)

April 14, 2020 at 02:36PM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2020/04/berterabur-aku-berlari-naik-ke-atas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Huawei Vision Smart Tv X65 Dilancarkan 65 Oled Kamera Pop Naik Kawalan Gestur Atas Udara

Huawei Vision Smart Tv X65 Dilancarkan 65 Oled Kamera Pop Naik Kawalan Gestur Atas Udara

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 184 hits
Tahun lepas Huawei telah melancarkan televisyen pintar pertama mereka yang menjalankan Harmony OS Walau bagaimanapun mereka tidak menganggap ia sebagai sebuah televisyen sebaliknya adalah sebuah skrin pintar bersaiz dan mempunyai fungsi sea...
Tak Perlu Oven Masak Dalam Periuk Atas Dapur Hasilnya Kek Lembut Wangi

Tak Perlu Oven Masak Dalam Periuk Atas Dapur Hasilnya Kek Lembut Wangi

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 600 hits
Jangan jadikan tak ada ketuhar atau pengukus sebagai alasan tak boleh buat kek untuk keluarga Ada cara lain yang pastinya semua orang boleh buat Bakar saja kek dalam periuk atas dapur gas Ini cara orang lama dahulu kek dibakar atas dapur ar...
Hidup Di Bawah Kemampuan Bukan Di Luar Kemampuan

Hidup Di Bawah Kemampuan Bukan Di Luar Kemampuan

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 805 hits
Aku mahu berkongsi dengan korang berkenaan dengan perbelanjaan kita seharian Adakah kita mengikut kemampuan di luar kemampuan atau di bawah kemampuan Apakah yang dimaksudkan dengan Hidup di luar kemampuan Hidup Di Bawah Kemampuan Bukan Di L...
Emak Emak Ditertibkan Petugas Kami Di Luar Mati Kena Corona Di Rumah Mati Kelaparan Pak

Emak Emak Ditertibkan Petugas Kami Di Luar Mati Kena Corona Di Rumah Mati Kelaparan Pak

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 178 hits
Seorang ibu pedagang emperan di wilayah hukum Polres Kota Tangerang menangis saat dibubarkan petugas gabungan Berdasarkan video yang beredar di media sosial terlihat seorang ibu berkerudung berwarna hitam dan berjualan pakaian dalam di ping...
Peminat Luar Negara Kacau Adik Jun Somin Suruh Kakaknya Berhenti Running Man Netizen Korea Marah

Peminat Luar Negara Kacau Adik Jun Somin Suruh Kakaknya Berhenti Running Man Netizen Korea Marah

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 392 hits
Semua peminat Running Man pastinya tahu bahawa salah seorang ahlinya iaitu Jun Somin telah mengambil keputusan untuk berehat seketika kerana mengalami masalah kesihatan yang teruk sehingga terpaksa dimasukkan ke hospital Kalau anda perasan ...
Anak Tiri Tokti Kesal Dengan Tanggapan Orang Luar Dituduh Guna Jalan Pintas

Anak Tiri Tokti Kesal Dengan Tanggapan Orang Luar Dituduh Guna Jalan Pintas

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 142 hits
Siapa jer tak marah bila orang luar menuduh kita menggunakan jalan pintas untuk menaikkan perniagaan Begitulah terjadi kepada salah seorang anak tiri Datuk Seri Siti Nurhaliza yang bernama Asyraf Khalid Usaha titik peluh Asyraf bersama iste...
Nadya Syahera Terkenang Melancong Ke Luar Negara Bawa 2 Anak Kecil Pohon Doa Hapus Wabak Covid 19 Sebelum Hari Raya

Nadya Syahera Terkenang Melancong Ke Luar Negara Bawa 2 Anak Kecil Pohon Doa Hapus Wabak Covid 19 Sebelum Hari Raya

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 549 hits
Menularnya wabak pandemik Covid 19 sejak awal tahun ini memberikan kesan yang cukup hebat buat industri pelancongan khususnya Manakan tidak banyak aktiviti seperti melancong ke luar negara terpaksa dibatalkan Malah pelancong dari luar negar...
Anak Terengganu Terjejas Di Luar Negeri Tidak Dipinggirkan

Anak Terengganu Terjejas Di Luar Negeri Tidak Dipinggirkan

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 159 hits
Zulkifli ketika mengumpulkan sumbangan untuk diagihkan KUALA TERENGGANU 15 April Persatuan Anak Terengganu di Perantauan Johor akan menggandakan usaha bagi menghulurkan bantuan kepada anak negeri itu yang terjejas akibat Perintah Kawalan Pe...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Masih Beraya

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars