Bertepik Sana Sini Akhirnya Umno Mengaku Tidak Segagah Dulu



Banyak semboyan, isyarat dan teriakan perang terbit dari Persidangan Agung Umno (PAU) 2020 yang berakhir semalam. Acara kemuncak tahunan dua hari itu tertangguh akibat pandemik Covid-19.Antara keputusan yang dilaporkan oleh media massa ialah Umno akan bertanding pilihan raya umum (PRU) akan datang secara bersendirian bawah panji-panji BN).
Serentak itu, pemimpin Umno yang menganggotai kerajaan Perikatan Nasional (PN) tajaan Bersatu diarah mengosongkan jawatan menjelang 1 Ogos ini atas andaian darurat akan ditamatkan dan parlimen dibubarkan.
Jadi tidak hairanlah ramai pemimpin dan perwakilan begitu ghairah membelasah Bersatu serta PAS dengan teruk sekali. Mereka memberi isyarat jelas bahawa mereka tidak memerlukan kedua-dua parti itu.
Ironinya, cita-cita Umno bertanding solo menggunakan jenama BN tidaklah tinggi. Ia berharap menang antara 70 hingga 100 kerusi Dewan Rakyat saja. Umno hanya mahu menjadi parti dominan dalam sebuah kerajaan campuran pasca-PRU.
Rasanya antara matlamat strategi itu ialah bagi memaksa PAS supaya turut meninggalkan PN dan kembali kepada Muafakat Nasional (MN). Tapi dengan penghinaan yang dihumbankan, rasanya harapan itu adalah tipis.
Kalau strategi “gempar” itu gagal membawa balik PAS ke pangkuan MN maka Umno akan berdepan dengan musuh lamanya itu di kerusi majoriti Melayu, khususnya di Kelantan, Terengganu dan Kedah.
Sekiranya PAS juga memilih untuk bertanding bersendirian maka akan berlakulah pertandingan empat penjuru di antara Umno-BN, PAS, Bersatu-PN dan Pakatan Harapan (PH).
Mahu lepas daripada beban
Ini belum mengambil kira kedudukan parti-parti dalam tajaan seperti Pejuang dan Muda. Walaupun kerajaan PN mungkin enggan meluluskan pendaftaran parti itu, namun mereka boleh bertanding sebagai calon bebas.
Perpecahan dalam Umno adalah realiti sehingga tercetus tuduhan khianat-mengkhianati, tali barut, parasit dan macam-macam kiasan lagi.
Kepemimpinan Ahmad Zahid Hamidi semakin tercabar walaupun beliau sendiri berlakon seolah-olah tidak ada apa-apa yang terjadi.
Realitinya ahli akar umbi yang menjadi barisan hadapan dalam kempen pilihan raya melihat Ahmad Zahid dan kluster mahkamah dalam parti itu sebagai beban.
Mereka mahu Mohamad Hasan segera mengambil alih supaya Umno terlepas daripada bebanan berkenaan.
Ada perwakilan yang mahu badan perhubungan negeri diberikan lebih banyak kuasa. Ia mungkin tercetus akibat 'pemberontakan' Shahidan Kassim di Perlis dan sikap mesra terhadap Bersatu-PN yang dipamerkan oleh pemimpin lain seperti Ismail Sabri Yaakob dan Annuar Musa.
Ia juga adalah manifestasi kemerosotan kepercayaan dan rasa hormat terhadap kepemimpinan pusat. Perwakilan juga mungkin terpengaruh dengan kuasa autonomi pada Umno Sabah.
Kesimpulannya, apa pun lagak yang dipamerkan di PAU tahun ini, hakikatnya Umno telah mengakui yang ia bukan lagi top dog politik Malaysia.
Dengan meletakkan matlamat memenangi 70 hingga 100 kerusi Dewan Rakyat, Umno-BN mengakui yang ia tidak mampu lagi memperoleh majoriti.

A KADIR JASIN




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2021/03/bertepik-sana-sini-akhirnya-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mana Hang Tau Dulu Hang Pun Dok Bedal Umno Siang Malam Sekarang Amacam

Mana Hang Tau Dulu Hang Pun Dok Bedal Umno Siang Malam Sekarang Amacam

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 125 hits
PAS kata mustahil UMNO kahwin PKRMarch 18 2021 PAS yakin UMNO tidak akan bekerjasama dengan PKR walaupun Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa kemungkinan kerjasama kedua dua parti itu akan berlaku Ahli Jawatankuasa PAS Pusat ...
Dap Akhirnya Mengaku Kerajaan Dap Pulau Pinang Belum Lulus Undi18

Dap Akhirnya Mengaku Kerajaan Dap Pulau Pinang Belum Lulus Undi18

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 314 hits
28 Mac lalu Setiausaha Politik Lim Kit Siang Syahredzan Johan meminta bukti ke atas dakwaan bahawa Negeri PH sendiri masih tak turunkan had umur untuk jadi ADUN Kata Syahredzan Tak boleh tunjuk satu statement pun yang PH tak sokong macam sa...
Jika Umno Tidak Segera Keluar Kerajaan Dibimbangi Zahid Hamidi Dan Najib Masuk Penjara Dulu Sebelum Tibanya Pru

Jika Umno Tidak Segera Keluar Kerajaan Dibimbangi Zahid Hamidi Dan Najib Masuk Penjara Dulu Sebelum Tibanya Pru

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 231 hits
Apa akan berlaku pada Perhimpunan Agung UMNO atau PAU esok Berdasarkan sentimen semasa PAU kali ini dijangka tidak berdepan banyak masalah untuk memuktamadkan usul putus hubungan dengan Bersatu yang telah diluluskan oleh sebahagian besar UM...
Ahmad Zahid Mengaku Kenal Siapa Hipokrit Cuba Musnahkan Umno

Ahmad Zahid Mengaku Kenal Siapa Hipokrit Cuba Musnahkan Umno

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 232 hits
Selasa 23 Mac 2021 04 34 PM MYTOLEH HASBULLAH AWANG CHIKPresiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengakui wujud ancaman untuk menjatuhkan parti itu sejak kebelakangan ini Foto oleh Firdaus LatifKUALA LUMPUR 23 Mac Ahli Umno diminta kekal...
Ketua Pemuda Pontian Gesa Zahid Undur Diri Dulu Jika Mahu Menteri Umno Letak Jawatan

Ketua Pemuda Pontian Gesa Zahid Undur Diri Dulu Jika Mahu Menteri Umno Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 277 hits
KUALA LUMPUR Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi digesa berundur dari jawatannya jika mahu menteri menteri UMNO meletak jawatan atas dasar kepentingan parti Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pontian Mohd Helmi Buang berkata Ahmad Zahid ...
Dulu Terima Sekarang Tolak Pn Apa Sebenarnya Hala Tuju Umno

Dulu Terima Sekarang Tolak Pn Apa Sebenarnya Hala Tuju Umno

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 171 hits
Kamarul Yusoff Menarik sekali membaca kenyataan media Presiden PAS hari ini yang bertajuk Tawaran Kerajaan Selamatkan Rakyat Berintegriti dan Berkebajikan Di dalamnya ada terkandung petikan berikut Kemunculan Muafakat Nasional pada mulanya ...
Akhirnya Umno Berjaya Dipecah Belah

Akhirnya Umno Berjaya Dipecah Belah

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 376 hits
puteradaily comKerjasama politik Bersatu Umno dalam kerajaan Perikatan Nasional nampak gaya sukar dipertahankan lagi Besar kemungkinan hayatnya bakal berakhir sebelum Parlimen dibubarkan lagi Manakala satu lagi sekutunya Pas dilihat lebih c...
Mula Mula Beritahu Bayi 7 Bulan Jatuh Buaian Akhirnya Teman Lelaki Ibu Mengaku Bersalah

Mula Mula Beritahu Bayi 7 Bulan Jatuh Buaian Akhirnya Teman Lelaki Ibu Mengaku Bersalah

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 250 hits
Tak tahu apa terlintas di fikiran waktu itu sehingga tergamak melakukan perbuatan diluar jangkaan sehingga mencederakan bayi yang tidak bersalah Kejadian yang berlaku awal Mac lalu mungkin memberi trauma berpanjangan buat bayi berkenaan Ber...
Rialdoni Sini Sayang Sana Sayang Chord

Rialdoni Sini Sayang Sana Sayang Chord

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 190 hits
AD G A D A D Gsayang ku mulai tak tahan A Dmendengarkan gosip kiri kanan G Dsayang coba jujur kau katakan E Aapa benar cintaku kau duakan D Gsayang ku mulai tak tahan A Dtak sanggup dengarkan omongan orang G Dsayang coba kau buat keputusan ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened