Akhirnya Umno Berjaya Dipecah Belah


puteradaily.com
March 20, 2021 7:25 am

Kerjasama politik Bersatu-Umno dalam kerajaan Perikatan Nasional nampak gaya sukar dipertahankan lagi. Besar kemungkinan hayatnya bakal berakhir sebelum Parlimen dibubarkan lagi.

Manakala satu lagi sekutunya, Pas, dilihat lebih cenderung kepada Bersatu, yang kini memegang tampuk kuasa. Namun Pas difahamkan cuba menjadi pendamai sengketa Bersatu-Umno ini, meskipun lebih awal memetrai persefahaman dalam Muafakat Nasional.

Pas juga terdedah kepada dua fraksi sehingga dilaporkan ada rancangan untuk mengetepikan presidennya, Abdul Hadi Awang yang dikatakan sering membuat keputusan sendiri tanpa merujuk kepada parti. Ini tabiat lama Hadi yang telah menyebabkan Pas terbahagi dua, sehingga melahirkan Parti Amanah Negara.

Keretakan dalam Umno tidak lagi boleh disembunyikan. Mulanya terbentuk “kluster mahkamah” dan “kluster menteri” yang mempunyai sikap berbeda terhadap pentadbiran Muhyiddin Yassin. Gerakan itu sudah berkembang ke akar umbi, ditambah parah dengan kelemahan ketara presidennya, Zahid Hamidi untuk mengawal parti.

Tidak mustahil sengketa dalam Umno itu dimarakkan lagi oleh tangan-tangan ghaib dalam Bersatu khususnya mempengaruhi proses pemilihan parti. Sudah timbul khabar angin kemungkinan Najib Razak dan Zahid berdepan hukuman penjara yang seterusnya memudahkan pengaruh mereka berdua dalam Umno diminimumkan.

Hanya kepemimpinan Bersatu nampak tidak goyah. Di samping Muhyiddin, pengaruh Azmin Ali sedang dibina dalam parti; tidak mustahil menyediakannya ke posisi lebih strategik, misalnya timbalan presiden. Umum mengetahui Azmin adalah perancang sebenar “drama yang dipentaskan” sejak Langkah Sheraton lagi. Begitu juga dengan episod “lompat katak” beberapa ahli Parlimen PKR mutakhir ini.

Lanskap politik tanahair nampak seimbang. Jika Perikaran Nasional kelihatan goyah, saingan terdekatnya, Pakatan Harapan juga terdedah kepada risiko keretakan. Seawal runtuhnya kerajaan PH pada hujung Februari 2020, faktor Dr Mahathir Mohamad menjadi bualan hangat yang merobek kesatuan. PH bukan sahaja kehilangan Bersatu dan geng Azmin, tetapi juga Warisan serta penyokong Mahathir. Maknanya ia semakin mengecil.

Apabila Anwar melakukan rundingan dengan pelbagai pihak untuk memartabatkan kembali mandat rakyat dalam PRU14, masalah timbul berkaitan sokongan daripada Umno, khususnya daripada “kluster mahkamah”. Difahamkan Najib dan Zahid turut menyokong Anwar membentuk kerajaan baharu. Khabarnya di peringkat awal sokongan ahli-ahli Parlimen Umno itu mencukupi untuk memperolehi “cukup bilang” bersama dukungan PH, walaupun tanpa penyokong-penyokong Mahathir. Seolah-olah Umno secara en bloc menyokong Anwar; dan ini sukar dipastikan kesahihannya disebabkan impak Covid-19.

Di kala sokongan ahli-ahli Parlimen Umno sendiri sukar disahkan, sikap sekutu PKR dalam PH, iaitu AMANAH dan DAP sendiri menjadi tanda tanya. Seteru bersama — Bersatu — tidak memungkinkan PH-Umno melupakan semua perbedaan mereka terutama berkaitan prinsip dan moral perjuangan. AMANAH dan DAP dilihat sukar untuk merangkulkan Umno dalam satu persefahaman politik yang baharu menjelang PRU15.

Berdasarkan kenyataan beberapa pimpinan utama AMANAH, parti itu dilihat keberatan untuk bersama Umno secara en bloc, khususnya “kluster mahkamah”. Di pihak Umno pula, tiada penegasan yang jelas; ia lebih cenderung untuk bertanding dalam blok tersendiri, iaitu Barisan Nasional, selain terus berusaha merapati Pas, sekutunya dalam Muafakat Nasional.

Sementara DAP mungkin dianggap tidak akan bersaing dalam konstituensi yang sama dengan Umno, dan menyebabkan persefahaman politik lebih mudah terjalin, tetapi daripada segi prinsip dan asas perjuangan, ruang untuk bekerjasama itu lebih sempit. Para penyokong DAP pula dijangka lebih kritikal dan akan menolak cadangan itu jika ada. Maknanya, Anwar berdepan laluan sukar jika membabitkan Umno, kecuali sekadar individu tertentu.

Sebenarnya sebelum Langkah Sheraton, Umno yakin untuk merampas balik Puterajaya, hanya dengan kerjasama Pas. Banyak kalangan pimpinan parti melihat penggabungan Umno untuk membentuk kerajaan pintu belakang Muhyiddin-Azmin itu satu kesilapan strategi. Sudahlah Umno dibuli oleh Bersatu dalam agihan jawatan, kesatuan dalam parti turut dirobek dengan dahsyat. Melalui “scheme of things”, Muhyiddin kini mencaturkan barisan kepemimpinan baharu Umno. Kes- kes mahkamah pemimpin kanan Umno menjadi senjata terbaik untuk melemahkan parti seteru terdekat Bersatu itu.

Ada penganalisis berpendapat, lebih baik Umno bertanding atas tiket BN. Lupakan juga Pas sekiranya persefahaman dalam Muafakat Nasional tidak dihormati lagi. Biarlah dicari titik- temu selepas keputusan PRU15. Banyak negara menyaksikan koalisi parti-parti lebih mudah terbentuk selepas rakyat mengundi. Mungkin itu pilihan terbaik buat Umno. 
| MDEnable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×  malaysiadateline.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/03/akhirnya-umno-berjaya-dipecah-belah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gigih Bawa Guni Besar Pergi Kedai Eco Akhirnya Berjaya Hias Belakang Rumah

Gigih Bawa Guni Besar Pergi Kedai Eco Akhirnya Berjaya Hias Belakang Rumah

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 569 hits
Pasti ada diantara kita begitu rajin untuk mengubah sebuah halaman dirumah menjadi sesuatu yang baru dan selagi tidak berhasil merubahnya perasaan tidak puas itu akan sentiasa ada Seperti yang dilakukan oleh lelaki ini dia telah berhasrat u...
Rentasan 844 Panas Usaha Kerjasama Ph Umno Akhirnya Didedah

Rentasan 844 Panas Usaha Kerjasama Ph Umno Akhirnya Didedah

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 221 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 8441 APA ADA PADA KERJASAMA PAS UMNO BERSATU 2 JANGAN JADI LUNCAI 3 BAGAIMANA PERWATAKAN AHLI POLITIK BAIK 4 WARGA EMAS TAKUT ANAK MUDA UMUR 18 TAHUN
Mahkamah Tolak Afidavit Dakwa Umno Ada Akaun Rahsia

Mahkamah Tolak Afidavit Dakwa Umno Ada Akaun Rahsia

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 296 hits
Mahkamah Tinggi menolak afidavit yang mendakwa Umno mempunyai akaun rahsia yang tidak diaudit untuk menerima derma politik Mahkamah di Kuala Lumpur hari ini menerima permohonan pasukan peguam bekas perdana menteri Najib Razak dan Umno Afida...
Kalimahallah Umno Pas Gesa Kerajaan Rayu Keputusan Mahkamah

Kalimahallah Umno Pas Gesa Kerajaan Rayu Keputusan Mahkamah

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 258 hits
Mesyuarat Jawatankuasa Perunding Muafakat Nasional yang berlangsung malam tadi menggesa kerajaan membawa keputusan penghakiman berhubung isu penggunaan kalimah Islam ke Mahkamah Rayuan Menerusi kenyataan dikeluarkan MN gabungan itu menyatak...
Sarawak Dcm Tells Umno Pas Not To Interfere With Allah Ruling

Sarawak Dcm Tells Umno Pas Not To Interfere With Allah Ruling

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 242 hits
Sarawak Deputy Chief Minister James Masing chastised Umno and PAS over their call for the government to appeal a court ruling on the use of the word Allah This is after the that a Sarawakian Christian had the right to use the word Allah for...
Report Lodged Against Ex Umno Leader Over Claims Hamzah Attempted To Buy Mp

Report Lodged Against Ex Umno Leader Over Claims Hamzah Attempted To Buy Mp

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 206 hits
Allegations against Hamzah Zainudin by Lokman Adam have led to a police report being filed by the former s aide PETALING JAYA An aide to home minister Hamzah Zainudin has lodged a police report against former Umno Supreme Council member Lok...
Harapan Must Not Work With Umno Court Cluster Before Or After Ge15 Youth Chief

Harapan Must Not Work With Umno Court Cluster Before Or After Ge15 Youth Chief

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 255 hits
As PKR and certain Umno factions continue to toy with a possible collaboration ahead of the 15th general election a Pakatan Harapan leader has warned that this could chip away at the coalition s support base Newly minted Harapan Youth chief...
Umno Tangguhkan Dahulu Isu Mungkin Wujud Pertembungan Kerusi Dengan Ppbm Demi Pas

Umno Tangguhkan Dahulu Isu Mungkin Wujud Pertembungan Kerusi Dengan Ppbm Demi Pas

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 387 hits
KUALA LUMPUR Isu kemungkinan wujud pertembungan kerusi antara UMNO dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia pada Pilihan Raya Umum ke 15 tidak menjadi keutamaan pada masa ini Setiausaha Agung UMNO Datuk Ahmad Maslan sebaliknya isu pertembungan...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan