Jika Umno Tidak Segera Keluar Kerajaan Dibimbangi Zahid Hamidi Dan Najib Masuk Penjara Dulu Sebelum Tibanya Pru


 


Apa akan berlaku pada Perhimpunan Agung UMNO atau PAU esok?
Berdasarkan sentimen semasa, PAU kali ini dijangka tidak berdepan banyak masalah untuk memuktamadkan usul putus hubungan dengan Bersatu yang telah diluluskan oleh sebahagian besar UMNO bahagian-bahagian sebelum ini.
Ini kerana majoriti pimpinan dan akar umbi UMNO memang mahukan ketetapan putus hubungan itu segera dimuktamadkan.
Tambahan lagi, difahamkan juga berikutan norma baru PAU tahun ini, semua jurucakap yang dipilih untuk berucap adalah terdiri daripada Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri-Negeri saja.
Semua Pengerusi Badan Perhubungan UMNO, kecuali Shahidan Kassim dari Perlis, diketahui sentiasa komited dengan usul putus hubungan dengan Bersatu itu.
UMNO Sabah pimpinan Bung Mokhtar Radin yang diberi autonomi sebelum ini, dilihat turut senada dengan Perlis dan mahukan hubungan dengan Bersatu dikekalkan dalam PRU15 akan datang.
Tetapi, dengan hanya dua UMNO negeri yang dijangka berbeza pendirian dan mahu kekal bersama Bersatu, kebarangkalian untuk puak kiri yang pro Muhyiddin untuk mengubah keputusan putus hubungan itu hampir mustahil akan berjaya, walaupun percubaan ke arah itu dilihat agresif sebelumnya.
Makna kata, sebagaimana kehendak akar umbi yang telah diterjemahkan melalui usul bahagian-bahagian sebelum ini, isu putus hubungan dengan Bersatu akan dijadikan isu yang muktamad dalam PAU esok dan menjadi ketetapan dalam PRU15 kelak.
Bagaimanapun, memuktamadkan putus hubungan dengan Bersatu, tetapi dalam masa yang sama UMNO terus kekal dalam kerajaan sehingga Parlimen dibubar untuk diadakan PRU15 bukanlah suatu kejutan sebenarnya.
Ia boleh dianggap keputusan biasa-biasa saja yang mana selain rakyat tidak terkejut, Muhyiddin Yassin sendiri pun tidak terperanjat dengan keputusan tersebut.
Ia lantaran, jika hanya itu keputusan PAU esok, ia sama seperti ketetapan mesyuarat MT UMNO yang mana ia telah pun dimaklumkan secara bertulis oleh Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi kepada Muhyiddin beberapa minggu sebelum ini.
Dengan keputusan yang dianggap biasa-biasa itu, ia malah meletakkan UMNO dalam keadaan tidak berubah, bahkan kedudukan Muhyiddin dan kerajaan PN juga tidak berubah sama.
Tidak mustahil dengan keputusan tersebut, Muhyiddin akhiirnya berjaya mengekalkan kerajaannya sehingga ke tahun 2023 dan sudahnya, Zahid Hamidi dan Najib Razak mungkin lebih dulu masuk penjara berbanding tibanya tarikh PRU15.
Dengan Muhyiddin berjaya mengekalkan kedudukannya sehingga ke tahun 2023 juga memungkinkan UMNO terpaksa melalui proses pemilihan terlebih dahulu sebelum PRU15 dan ketika itu tidak mustahil salah seorang kluster menteri akan jadi Presiden UMNO yang baru.
Dalam erti kata lain, jika PAU esok sekadar memuktamadkan putus hubungan dengan Bersatu, tetapi UMNO terus kekal berada dalam kerajaan sehingga PRU15, ia belum tentu menjamin masa depan UMNO dalam usahanya untuk menjadi parti yang dominan serta seterusnya berjaya menduduki semula kerusi Perdana Menteri.
Ternampak, sebagaimana Bersatu ditubuhkan untuk menggantikan UMNO, lanjutan masa sehingga tahun 2023 bagai memberi ruang lebih terbuka untuk cita-cita tersebut disempurnakan dengan jayanya.
Habis, keputusan yang bagaimana dalam PAU esok yang boleh dianggap sebagai kejutan dan mampu membuatkan Muhyidddin pun terkejut dengannya?
Tidak lain, ketetapan paling baik harus diambil UMNO dalam PAU kali ini ialah selain memuktamadkan putus hubungan dengan Bersatu, keputusan keluar serta-serta daripada kerajaan juga mesti dilakukan.
Keputusan keluar kerajaan tidak boleh ditangguh-tangguh lagi dan logik Ismail Sabri Yaakob yang menyebut kedudukan UMNO dalam kerajaan PN umpama cerai taklik yang tergugur bila Parlimen dibubarkan, jelas tidak masuk akal.
Hakikatnya, cerai taklik bukan bersebab dengan tempoh masa, sebaliknya perkahwinan yang ada tempoh masa tertentu adalah nikah mutaah dan ia haram di sisi Islam.
Lagi pun, sesuai dengan Ahmad Zahid Hamidi dan Najib yang telah mengunjungi Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah dua hari lalu, PAU esok dan lusa seharusnya berani membuat keputusan keluar kerajaan itu.
Jika tidak, untuk apa Zahid Hamidi dan Najib mengunjungi Ku Li yang semua orang tahu pendiriannya bukan saja tidak mengiktiraf Muhyiddin sebagai Perdana Menteri, malah beberapa kali menyarankan UMNO harus segera meninggalkan kerajaan demi survival masa depannya? 


(Shahbudindotcom 26/03/2021)












Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/03/jika-umno-tidak-segera-keluar-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perwakilan Umno Beri Mandat Untuk Tarik Diri Dari Kerajaan Pn Bila Bila Masa Kata Zahid

Perwakilan Umno Beri Mandat Untuk Tarik Diri Dari Kerajaan Pn Bila Bila Masa Kata Zahid

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 277 hits
March 28 2021 PETALING JAYA Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata perwakilan memberikan mandat untuk parti itu untuk menarik balik sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional pada bila bila masa lebih lebih lagi jika tidak ada petunjuk...
Panas Najib Zahid Ku Li Bertemu Sebelum Pau Move Baru Yang Mendebarkan

Panas Najib Zahid Ku Li Bertemu Sebelum Pau Move Baru Yang Mendebarkan

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 186 hits
March 25 2021 Antara pandangan serta isu isu yang diperbincangkan ialah 1 UMNO suara akar umbi Apa yang diputuskan oleh akar umbi UMNO mesti tegas mendengar dan melaksanakan amanah akar umbi tanpa sebarang kompromi 2 Perhimpunan Agung UMNO ...
Zahid Hamidi Seru Jangan Bimbang Mereka Yang Mahu Gadai Umno Hanya Kumpulan Kecil

Zahid Hamidi Seru Jangan Bimbang Mereka Yang Mahu Gadai Umno Hanya Kumpulan Kecil

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 253 hits
Saya minta kita ahli ahli UMNO pejuang dan penyokong UMNO sekalian jangan terlalu bimbang Seperti saudara saudari saya juga tahu dan sedar apa yang sedang broker rancangkan Muslihat serta tipu daya mereka segala hipokrasi dan helah dalam pe...
Nasib Kau La Lokman Dengan Anwar Kau Belah Dengan Najib Tunggu Nak Masuk Dalam Dengan Zahid Kau Tak Setuju Kah

Nasib Kau La Lokman Dengan Anwar Kau Belah Dengan Najib Tunggu Nak Masuk Dalam Dengan Zahid Kau Tak Setuju Kah

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 215 hits
Panas Bekas MT UMNO bagi amaran pada peguam MuhyiddinMarch 25 2021 BEKAS ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Lokman Noor Adam memberi amaran kepada Rosli Dahlan agar tidak bermain dengan api selepas peguam itu membuat laporan polis terhadapnya...
Tunjuk Prestasi Baik Tambat Pengundi Bukan Keluar Kerajaan Pn Penganalisis Beritahu Umno

Tunjuk Prestasi Baik Tambat Pengundi Bukan Keluar Kerajaan Pn Penganalisis Beritahu Umno

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 269 hits
Penganalisis politik berkata tindakan Umno meninggalkan kerajaan PN hanya akan memberi persepsi kepada rakyat ia lebih pentingkan agenda parti berbanding negara PETALING JAYA Seorang penganalisis politik menyarankan menteri dan timbalan men...
Ahli Majlis Tertinggi Umno Sindir Zahid Hamidi

Ahli Majlis Tertinggi Umno Sindir Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 354 hits
Ahli Majlis Tertinggi Umno Sindir Zahid Hamidi Sedar bahawa Umno tidak boleh memperkecilkan presiden mereka ahli Majlis Tertinggi Umno berkata dia menyerahkan isu hubungan parti itu dengan Bersatu di tangan Ahmad Zahid Hamidi Kata Zahidi ke...
Pemilihan Umno Sebelum Pru15 Boleh Cetus Keretakan Pecah Belah Parti Najib

Pemilihan Umno Sebelum Pru15 Boleh Cetus Keretakan Pecah Belah Parti Najib

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 202 hits
227 total views 196 views today KUALA LUMPUR 30 Mac Pemilihan UMNO sebelum Pilihan Raya Umum ke 15 boleh membawa keretakan dan memecah belahkan parti selain membolehkan calon yang kalah dicuri oleh parti lain kata Ketua Bahagian UMNO Pekan ...
Najib Ku Li Meet Zahid Ahead Of Umno Agm

Najib Ku Li Meet Zahid Ahead Of Umno Agm

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 234 hits
Former prime minister Najib Abdul Razak and Gua Musang MP Tengku Razaleigh Hamzah two leaders who are known to be more receptive towards PKR met with Umno president Ahmad Zahid Hamidi ahead of the party s annual general assembly this weeken...
Segera Adakan Pemilihan Umno Tahun Ini Sebelum Umno Makin Parah Kj

Segera Adakan Pemilihan Umno Tahun Ini Sebelum Umno Makin Parah Kj

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 347 hits
Hanya ada satu cara untuk menyelesaikan kemelut dalaman Umno iaitu dengan mengadakan pemilihan parti pada tahun ini kata Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin Abu Bakar Katanya pemilihan Umno perlu dilaksanakan mengikut jadual sebelum P...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally