Bertabahlah Najib




 Semalam di Mahkamah Persekutuan, hanya dalam tempoh beberapa jam, dua permohonan Najib Razak ditolak oleh lima hakim yang bersidang.
Pertama, berkenaan usul untuk membawa bukti baru yang cuba mengaitkan hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali dengan konflik kepentingan dan kedua, permohonan untuk menangguhkan pendengaran rayuan selama tiga atau empat bulan lagi.
Kedua-dua permohonan tersebut ditolak sebulat suara oleh lima hakim yang ketuai Ketua Hakim Negara, Tengku Maimun Tuan Mat.
Mahkamah Persekutuan sebaliknya hanya memberi masa kes rayuan ditangguhkan selama sehari iaitu hari ini dan kes akan mula didengar esok, Khamis sehingga 26 Ogos sebagaimana tarikhnya telah lama ditetapkan lama sebelum ini.
Berikutan penolakan itu, Najib dan pasukan peguamnya tiada pilihan lain selain harus berusaha sebaik mungkin menghadapi kes rayuan terakhir tersebut bermula esok.
Oleh kerana ini adalah kes rayuan terakhir di mahkamah paling tinggi sekali, destinasi terakhir Najib selepas ini hanya ada dua – ke penjara Sungai Buloh atau boleh balik ke rumah.
Lantaran itu, di media sosial kemudiannya sarat dengan komen-komen yang rata-ratanya memperlihatkan laluan untuk beliau ke penjara semakin dekat jadinya.
Bertabahlah Najib…
Tetapi, sebagaimana ditegaskan Zaid Ibrahim selepas kedua-dua permohonan mereka ditolak semalam, yang mana firmanya telah dilantik mengendalikan rayuan terakhir ini, pasukan peguamnya akan berusaha sebaik mungkin untuk membela bekas Perdana Menteri itu.
Meski terlihat gambaran kekecewaan yang jelas pada wajah Najib dan pasukan peguamnya atas keputusan mahkamah menolak permohonan mereka, tapi itulah realiti dalam proses perundangan yang harus diterima dengan lapang dada.
Najib sendiri dalam sidang media semalam, tidak menyembunyikan kekecewaan atas penolakan mengemukakan bukti baru itu, meski kerana skandal 1MDB yang berlaku, rakyat pun tidak kurang kecewa juga dengan apa yang dilakukannya selama ini.
Sekali lagi, bertabahlah Najib….
Yang penting, selagi belum sampai ke penghujung, ia belum lagi merupakan titik penamat yang muktamad.
Kata putus akhir adalah selepas kedua-dua belah pihak – pendakwa dan peguambela berhujah dan setelah itu, lima hakim memberi penghakimannya.
Setelah melalui proses perbicaraan yang panjang di Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan sebelum ini, kini giliran Mahkamah Persekutuan pula iaitu mahkamah terakhir dalam proses memberi keadilan memainkan peranannya.
Mahu tidak mahu, proses ini hendaklah diterima oleh semua orang sebagaimana kita juga biasa menerima dengan lapang dada banyak keputusan-keputusan mahkamah sebelum ini.
Sama ada memihak kepada kita atau sebaliknya, kesediaan menerima dengan lapang dada itulah keadilan yang sebaik-baiknya kerana ia memberi peluang untuk seseorang itu mengambil keputusan mahkamah itu sebagai pengajaran dan masa untuk merenung kembali kesilapan-kesilapan masa lalu sebagai bekalan menjalani kehidupan sementara di dunia sebelum berlabuh ke destinasi abadi – akhirat yang kekal selama-lamanya. – ShahbudinHusin 17/08/2022.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/bertabahlah-najib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bertabahlah Najib Nanti Jawab Elok Elok Kat Kandang Tertuduh Ya

Bertabahlah Najib Nanti Jawab Elok Elok Kat Kandang Tertuduh Ya

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 123 hits
Apa salahnya jika Nazlan pernah bekerja di Maybank soal pihak pendakwaan August 15 2022 Timbalan Pendakwa Raya Kanan V Sithambaram mendakwa Najib Razak hanya mahu mencemarkan nama Hakim Nazlan Ghazali dengan menuduhnya rasuah namun menarik ...
Federal Court Dismisses Najib S Bid To Adduce Fresh Evidence

Federal Court Dismisses Najib S Bid To Adduce Fresh Evidence

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 136 hits
The Federal Court has dismissed Najib Razak s application to adduce fresh evidence in his final appeal to prove that judge Nazlan Ghazali was under a serious conflict of interests when presiding over the SRC International trial two years ag...
Najib Buat Lawak Tentang Perbicaraan Dia Sendiri

Najib Buat Lawak Tentang Perbicaraan Dia Sendiri

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 125 hits
Mohd Mukhlis Rayuan kes Najib ini agak kelakar dan kelam kabut Biasanya orang merayu pada Mahkamah yang lebih tinggi kalau hakim mahkamah yang sebelumnya terkhilaf dalam menjatuhkan hukum contoh kalau mahkamah tinggi terlepas pandang bukti ...
Mahkamah Persekutuan Tolak Permohonan Najib Kemuka Keterangan Baharu

Mahkamah Persekutuan Tolak Permohonan Najib Kemuka Keterangan Baharu

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 152 hits
Mahkamah Persekutuan menolak permohonan Najib Razak mengemukakan keterangan baharu dalam rayuan terakhirnya untuk membuktikan wujud konflik kepentingan yang berat bagi hakim Nazlan Mohd Ghazali ketika mempengerusikan perbicaraan SRC Interna...
Responden Sekali Lagi Mohon Mahkamah Tolak Afidavit Najib

Responden Sekali Lagi Mohon Mahkamah Tolak Afidavit Najib

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 117 hits
PUTRAJAYA Pasukan responden sekali lagi memohon agar Mahkamah Persekutuan di sini pada Selasa menolak afidavit yang dikemukakan oleh bekas Perdana Menteri Timbalan Pendakwa Raya Kanan adhoc Datuk V Sithambaram berkata demikian ketika berhuj...
Najib Khabar Angin Bukan Bukti Alahai Saja Nak Melambatkan Ke Sg Buloh Ke

Najib Khabar Angin Bukan Bukti Alahai Saja Nak Melambatkan Ke Sg Buloh Ke

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 143 hits
Timbalan Pendakwa Raya V Sithambaram hari ini berhujah di Mahkamah Persekutuan bahawa permohonan penyerahan bukti baru Najib Razak dalam kes SRC International bernilai RM42 juta hanya berdasarkan kenyataan individu tertentu kepada SPRM Sith...
Najib Dakwa Hakim Datuk Nazlan Ada Konflik Kepentingan

Najib Dakwa Hakim Datuk Nazlan Ada Konflik Kepentingan

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 170 hits
hmetro com myPEGUAM yang mewakili Datuk Seri Najib Razak Hisyam Teh Poh Teik mengadakan sidang media FOTO Aizuddin SaadPutrajaya Datuk Seri Najib Razak tadi memohon rayuan akhir kes penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn B...
Bukti Baru Yang Dibawa Najib Hanya Hearsay Atau Khabar Angin

Bukti Baru Yang Dibawa Najib Hanya Hearsay Atau Khabar Angin

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 170 hits
DPP Dakwaan bukti baru Najib khabar anginHidir Reduan Abdul RashidTimbalan Pendakwa Raya V Sithambaram hari ini berhujah di Mahkamah Persekutuan bahawa permohonan penyerahan bukti baru Najib Razak dalam kes SRC International bernilai RM42 j...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni