Bersih Persoal Masa Beri Peruntukan Pembangunan Kepada Penduduk Kimanis


Durie Rainer FongMenteri Pembangunan Luar Bandar Sabah Ewon Benedick (kanan) memeriksa surau di Kampung Pantai Sri Gading di Membakut.
BEAUFORT: Pemantau pilihan raya Bersih 2.0 tidak gembira berhubung pengumuman peruntukan pembangunan dan tindakan pegawai kerajaan menjelang pilhan raya kecil (PRK) Kimanis bulan ini.

Bersih cawangan Sabah memberitahu satu sidang media hri ini bahawa terdapat sekurang-kurangnya 2 projek yang diumumkan dalam tempoh 2 hari lepas yang boleh dianggap tidak beretika.

Projek pertama melibatkan Menteri Pembangunan Luar Bandar Sabah Ewon Benedick yang mengumumkan naik taraf jalan ke sebuah surau di Kampung Pantai Sri Gading di Membakut, salah satu kerusi negeri di Parlimen Kimanis.

Perkembangan kedua ialah tindakan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Salahuddin Ayub memberi cek bernilai RM90,000 untuk menaik taraf sebuah jeti di Kampung Biau, Bongawan, satu lagi kerusi negeri di situ.
“Yang ketiga ialah langkah Adun Ben Chong dan Junz Wong memberi bantuan kepada mangsa banjir di Binsulok, Membakut semalam,” katanya.



“Semua ini boleh dianggap tidak beretika kerana masanya yang hampir dengan PRK Kimanis dan boleh menjurus kepada dorongan mengundi.”

Bersih menggesa parti politik supaya mematuhi undang-undang dengan berkata, ia akan menggerakkan pemerhati untuk memantau parti dan calon yang bertanding.

“Kami akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan pihak berkuasa berkenaan jika mereka didapati melanggar peraturan pilihan raya,” katanya lagi.

Bersih juga berkata, mereka menjemput kedua-dua calon yang bertanding di Kimanis ke satu forum pada 10 Jan dengan tempatnya ditentukan kemudian sebaik sahaja calon terbabit bersetuju untuk hadir.

Calon Barisan Nasional Mohamad Alamin akan berdepan calon Warisan Karim Buang, dan kedua-dua mereka dijangka memperhebat kempen masing-masing menjelang hari mengundi pada 18 Jan depan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/01/bersih-persoal-masa-beri-peruntukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekalan Air Bersih Kepada 1 5 Juta Penduduk Selangor Mulai Malam Ini Span

Bekalan Air Bersih Kepada 1 5 Juta Penduduk Selangor Mulai Malam Ini Span

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 292 hits
PUTRAJAYA 23 Dis Bekalan air bersih akan mula disalurkan secara berperingkat kepada 1 5 juta penduduk di Selangor pada selewat lewatnya malam ini kata Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara Charles Santiago Katanya pihak Air Selangor...
Pas May Set Up A Branch In Kimanis Soon

Pas May Set Up A Branch In Kimanis Soon

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 231 hits
KIMANIS POLLS PAS may set up a branch in Kimanis in near future as the Islamic party has been well received by locals PAS vice president Mohd Amar Nik Abdullah said PAS will try to obtain the support of local people during the Kimanis by el...
Ahli Warisan Sendiri Tolak Karim Bujang Sebagai Calon Warisan Untuk Prk Kimanis

Ahli Warisan Sendiri Tolak Karim Bujang Sebagai Calon Warisan Untuk Prk Kimanis

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 724 hits
Terima Kasih Piee Bedal Duit Pilih Karim Bujang Sebagai Calon WarisanBahang PRK Kimanis makin hangat Sebaik selesai proses penamaan calon dengan rasminya PRK Kimanis menyaksikan pertandingan 2 penjuru antara wakil dari UMNO Sabah Mohamad Al...
Prkkimanis Gelombang Biru Di Kimanis

Prkkimanis Gelombang Biru Di Kimanis

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 244 hits
Oleh Borhan Abu Samah SEBELUM menjejakkan kaki di negeri Sabah saya sangat yakin Warisan tidak akan menghadapi masalah untuk menang di Kimanis pada pilihan raya kecil kali ini Perkiraannya mudah Ketua Menteri Datuk Seri Shafie Apdal adalah ...
I Still Love Umno Says Ex Kimanis Mp Anifah

I Still Love Umno Says Ex Kimanis Mp Anifah

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 304 hits
Former Kimanis MP Datuk Seri Anifah Aman says his love for Umno has never faded despite having left the party to become an independent Do not misunderstand I am not switching parties Umno is the first party I joined there is none other My l...
The Road To Kimanis Local Issues Not National

The Road To Kimanis Local Issues Not National

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 228 hits
KIMANIS POLLS Local matters not national issues are going to provide the key as to which way voters will swing in the by election Residents of the semi rural parliamentary seat located just 55km from the Sabah state capital Kota Kinabalu to...
Flu Won T Stop Shafie From Leading Warisan S Charge In Kimanis

Flu Won T Stop Shafie From Leading Warisan S Charge In Kimanis

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 235 hits
Mohd Shafie Apdal recovering from the flu speaking to Bongawan voters last night KIMANIS His voice has grown hoarse from all the speeches he has been making in front of hundreds of Kimanis folks over the past week The cough is getting worse...
Pas Sabah Mula Berkampung Di Kimanis Jom

Pas Sabah Mula Berkampung Di Kimanis Jom

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 303 hits
PAS Sabah telah mula berkampung di Kimanis bagi memastikan kemenangan calon BN dalam Pilihan Raya Kecil P 176 Kimanis PAS Sabah telah membuat kerahan untuk ahli membantu dalam kempen kali ini yang akan berakhir pada 18 Januari 2020 PAS Saba...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord