Bersembang Boleh Jana Idea Penulisan Juga Sebagai Terapi


Kebiasaannya, rutin bersembang dengan rakan Ghostwriter hanya  saya berkelapangan sahaja. Tiada projek menulis sementara mahupun kerja-kerja klien telah selesai. Jadi, bersembang adalah satu terapi. Bagi saya bersembang ni bagus, sebab dapat jana idea penulisan lain. Sebagai contoh, tajuk perbualan saya di messenger mempunyai lebih 10 tajuk. Dari sini, saya mungkin dapat siarkan lebih 10 artikel peribadi di blog peribadi. 






Semalam bersembang dengan rakan Ghostwriter menerusi messenger. Satu-persatu topik dibincangkan. Walaupun banyak tajuk, pandai pula kawan tu dia short kan setiap tajuk supaya ada isi penyampaian, jadi perbualan kami tidak kosong. Ada input, sebab masing-masing berkongsi pendapat dan pengalaman juga. 

Puncanya dari body mist di stories yang saya muat naik. Kemudian, melarat-larat dan akhirnya jadi 10 tajuk dalam sejam lebih. Termasuk Body Mist, Perfume rumah, bekam migrain , kopi, kecantikan diri : spa ,  Sunscreen, Scrub badan, jeragat, cermin mata, pengalaman bentan, kerjaya penulis upahan atau Ghostwriter dan projek penulisan.
Ni kalau buat artikel, dah jadi lebih 10 artikel dalam blog. Haha.

Introvert boleh bersembang

Saya ni introvert, jadinya susah lah sikit nak bersembang. Bukan sombong, sebab tidak berjumpa dengan individu yang sama cara berfikir dan minat yang sama.  Tapi, kalau kena tajuk. Insya Allah, macam ni lah. Saya suka berkawan dengan individu yang suka bertukar-tukar pendapat, kalau nak ajak mengumpat lari-lari saya jauh. 

Bila kata introvert, saya tidak mempunyai sahabat baik. Entah lah, sebab nak kecilkan circle kot. Sebab belum tentu yang kita anggap kawan, tetapi di belakang sebaliknya. Sering saya meminta kepada Allah supaya dijauhkan dari golongan ini. Jadi, Allah sudah tapis siap-siap dengan siapa saya berkawan dan patut tinggalkan. Allah akan bagi 'hint'. 


Red Flag, jika anda mempunyai rakan :
1. 24 jam bersembang
Ya, bersembang 24 jam akan mengganggu rutin harian korang. Ini kerana bersembang begini akan menghabiskan masa dengan perkara tidak berfaedah. Boleh jadi, perbualan tersebut boleh mendatangkan aib kepada diri sendiri dan sarang dosa iaitu mengumpat. 

2. Sekadar 

Sekiranya korang didatangi individu yang kerap bersembang mengenai kisah peribadi sahaja. Dia nak tahu kisah-kisah peribadi dan kejayaan korang. Yang ini, sila waspada! ia mungkin trick mereka yang mahu mengorek cerita peribadi korang juga. Silap cerita, boleh mendatangkan hasad dan terkena ain kepada korang. 
Dengan bercerita begini, korang akan membuka apa kelemahan diri sendiri pada mereka. Tidak hairan, sekiranya satu hari mereka akan gunakan cerita tersebut untuk jatuhkan korang jika berlaku perselisihan faham. 

3. Suka padam mesej whatsapp

Dengan berkawan dengan individu begini pun, tidak boleh. Ada tak korang alami situasi begini? ;
Sedang bersembang di whatsapp. Tiba-tiba chat tersebut di padam oleh rakan tadi setelah korang lambat respon. Menakutkan sangat. Kalau sekali, mungkin ok. Tapi, bila terlalu kerap, dah curiga. Lebih pedih, chat yang di padam tadi, korang boleh baca juga. 


4. Update 

Jika korang update status di media sosial berita gembira , rakan tadi akan segera whatsapp korang dan bertanyakan kesahihan berita. Nauzubillahi min zalik. 


Kesan dari red flag diatas, korang akan menarik perkara-perkara negatif  disekeliling. Sebab tenaga korang telah dihabiskan kepada rakan itu sahaja. Tiada added value dalam kehidupan korang. Ingat tu! 


Seperti saya, hanya bersembang sekiranya waktu saya berkelapangan sahaja ( seminggu atau 2 minggu sekali bersembang dengan rakan sebab masing-masing sibuk dalam bidang sama ). Sekiranya ada rakan mengajak bersembang di awal pagi, memang saya akan menjawab selepas tugasan Ghostwriter saya siap. Sebab di awal pagi, cas-cas positif banyak disekeliling kita. Jadi, manfaatkan masa dengan tepat sebagai Ghostwriter. 

Tambahan lagi, kerja sebagai Ghostwriter ni perlu kejujuran. Kita ada deadline yang perlu dikejar. Perjanjian yang perlu ditepati. Sekiranya seorang Ghostwriter banyak bersembang, kerja-kerja akan tertangguh dan hasil kerja juga tidak memuaskan di mata klien. 

Feedback Body Mist 

P/S: Mengenai Body Mist tu, rakan tanya mengenai feedback saya. Jujurnya, Body Mist yang dibeli tempoh hari sesuai untuk remaja dan mereka yang sukakan bauan buah-buahan. Yer, dalam dunia marketing sesuatu produk dicipta ada target tertentu mereka. Jika ada orang lain cakap busuk, mungkin ada kelompok berbeza umur  yang mengatakan body mist tersebut wangi. 
Ini juga berdasarkan feedback dari anak-anak saya, 3 orang yang bersekolah rendah.
Bagi saya, selera seorang ibu dengan 4 cahaya mata, sukakan bauan mewah dan candy. Mungkin faktor umur juga mempengaruhi, jika dibandingkan dulu masa zaman bujang suka dengan bauan buah-buahan.

Kesimpulannya;
Dari bersembang yang bermanfaat tersebut dapat jana idea dalam penulisan. Sebab ia komunikasi secara 2 hala. Masing-masing memberi pendapat dan berkongsi pengalaman.


 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2024/10/bersembang-boleh-jana-idea-penulisan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sanggup Bayar Mahal Untuk Jurulatih Peminat Anggap Idea Fam Tak Masuk Akal

Sanggup Bayar Mahal Untuk Jurulatih Peminat Anggap Idea Fam Tak Masuk Akal

papar berkaitan - pada 11/10/2024 - jumlah : 93 hits
Baru baru ini Persatuan Bolasepak Malaysia menyatakan badan induk sedia membayar gaji tinggi walaupun mencecah angka RM200 000 untuk mendapatkan khidmat jurulatih berkualiti Menerusi Timbalan Presidennya iaitu Datuk Wira Mohd Yusoff Mahadi ...
7 Idea Masakan Potluck Jamuan Sekolah Yang Mudah Disediakan

7 Idea Masakan Potluck Jamuan Sekolah Yang Mudah Disediakan

papar berkaitan - pada 17/10/2024 - jumlah : 91 hits
Sedar tak sedar dah masuk bulan 10 Tak lama lagi dah habis semester akademik anak anak MY dah kena cari menu potluck dah ni Senang nak pilih nanti dan buat nanti Berikut adalah beberapa cadangan makanan yang sesuai untuk dibawa ke potluck j...
Idea Dagangan Untuk Eur Usd Berdasarkan Strategi Penembusan

Idea Dagangan Untuk Eur Usd Berdasarkan Strategi Penembusan

papar berkaitan - pada 10/10/2024 - jumlah : 88 hits
Hai pedagang yang dihormati Izinkan saya berkongsi idea dagangan untuk EUR USD berdasarkan strategi penembusan Hari ini instrumen ini telah menghampiri paras terendah mingguan untuk kali kedua tetapi gagal untuk ditembusi Saya cadangkan kit...
Relevankah Penulisan Blog Pada Zaman Kini

Relevankah Penulisan Blog Pada Zaman Kini

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 103 hits
Dulu blog adalah tempat di mana kita menulis berkongsi cerita atau sekadar meluahkan pendapat Tapi sekarang dengan kewujudan pelbagai media sosial yang lebih menarik seperti TikTok yang penuh dengan video viral dan Instagram yang lebih foku...
Video Penjawat Awam Maliney Pohs Dimahkotakan Sebagai Miss Malaysia India Global

Video Penjawat Awam Maliney Pohs Dimahkotakan Sebagai Miss Malaysia India Global

papar berkaitan - pada 22/10/2024 - jumlah : 50 hits
Maliney Pohs seorang penjawat awam berusia 28 tahun telah mencipta sejarah dengan dinobatkan sebagai Miss Malaysia India Global 2024 Bekerja di Kementerian Sumber Asli dan Kelestarian Alam pencapaian ini bukan sahaja membawa kebanggaan kepa...
Habis Idea Nak Hentam Anwar

Habis Idea Nak Hentam Anwar

papar berkaitan - pada 19/10/2024 - jumlah : 82 hits
Ada la beberapa yang siarkan gambar lama DS Anwar bersama pemimpin pemimpin yang sekarang ni Motifnya mungkin tunjuk DS Anwar pernah baik dengan mereka Tapi itu sebenarnya menunjukkan mereka tu dah tiada idea nak apa lagi Sebab Madani ni je...
Ringkas Tapi Boleh Masak Macam Macam Aneka Resipi Telur Dadar Mudah Sedap

Ringkas Tapi Boleh Masak Macam Macam Aneka Resipi Telur Dadar Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 133 hits
Nama je Telur Dadar tapi macam macam menu boleh diolah dan disediakan Semua orang suka menu telur dadar ni Sedap malah sangat mudah nak masak Bagi yang terasa nak makan telur dadar panas panas tapi nak ubah sedikit rasanya supaya lebih seda...
Zaman 33 Bulan Kapal Teebang Lalu Boleh Lak

Zaman 33 Bulan Kapal Teebang Lalu Boleh Lak

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 80 hits
Hanya kapal perang israel saja diharamkan di Malaysia negara lain termasuk rakan seperti PRC Turki Kanada Korea Selatan India Algeria termasuk Asutralia New Zealand Indonesia UK Singapore dialu alukan singgah dipelabuhan di Malaysia Pesawat...
Dah Dibebaskan Netizen Minta Abah Hayat Diam Dakwa Bangga Kes Kerat 8

Serangan Wabak Demam Babi Afrika Gugat Ternakan Babi Di Pahang

Zionis Israel Makhluk Perosak Dunia

Beza Zakat Emas Pelaburan Vs Zakat Emas Perhiasan

Penyasaran Subsidi Ron95 Penting Bagi Reformasi Fiskal Malaysia Rafizi

Mengapa Kita Perlu Melanggan Saluran Njoi

Bantu Orang Rupanya Orang Yang Dibantu Adalah Pembunuh Bersiri

Meora Dan Ferra Di Eka Heights Kediaman Strategik Pelbagai Kemudahan


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Andai Tiada Dia Slot Megadrama Astro Ria

Famili Duo 2024 Senarai Peserta Keputusan Markah Lagu Tugasan Cara Undi Format Penjurian Hadiah Dan Segala Info Musim 4

20 Cara Buang Angin Dalam Badan Dan Perut

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar


Escape Petaling Jaya

Mogu Yakiniku The Gardens Mall

The Lowest Point Of My Life

Inikah Politik Saudi Sepak Bola Atau Sepak Israel

Malays Unconvinced The Fed Constitution Can Forever Safeguard Bumiputera Privileges

Belanjawan Sisih Orang India Ramanan Ingatkan Jangan Putar Belit