Bersatu Sedang Dibina Untuk Menggantikan Umno




 
Antara parti yang menyebabkan UMNO kalah dalam PRU14 lalu adalah Bersatu.
Muhyiddin Yassin selaku Presiden Bersatu dan Tun Mahathir Mohamad, Pengerusi Bersatu telah membawa parti itu bergabung dengan PH bagi tujuan menumbangkan UMNO dan BN.
Setelah UMNO hilang kuasa, parti itu diajak kembali bersama dengan Bersatu untuk membentuk kerajaan baru, Perikatan Nasional setelah PH dijatuhkan sendiri oleh Tun Mahathir yang tujuan sebenarnya ialah kerana tidak mahu melakukan peralihan kuasa kepada Anwar Ibrahim.
Dalam kerajaan PN sekarang, walaupun UMNO tidak menyertai gabungan itu, tetapi Bersatu tetap dengan niat dan nawaitu asal iaitu mahu menguburkan UMNO.
Kalau dulu, Bersatu menumbangkan UMNO melalui pilihanraya, kini mereka cuba melakukannya melalui kawalan permainan kuasa yang berpusat dalam tangan Muhyiddin selaku Perdana Menteri.
Bagi Bersatu, hanya dengan menguburkan UMNO saja satu-satu cara untuk memastikan masa depannya terus ada dalam politik negara ini dan mustahil, setelah menjatuhkannya, Bersatu mahu menolong UMNO hidup semula.
Meski tahu UMNO tidak menyertai PN, Muhyiddin tetap meneruskan usaha mendaftarkan gabungan itu sebagai pertubuhan yang sah.
Apa ia sudah sah, langkah pertama Bersatu ialah memujuk dan meyakinkan Pas untuk menyertai PN dan dalam masa yang sama, Bersatu juga berjaya memujuk serta meyakinkan Pas serta sebahagian pimpinan UMNO untuk menerima kemasukan Bersatu ke dalam Muafakat Nasional atau MN.
Dari segi ini, Bersatu jelas mempunyai kelebihan kerana mengetuai PN dan di masa yang sama berada pula dalam MN, manakala UMNO hanya berada dalam MN saja dan tidak dalam PN.
Dari segi percaturan politik, jika berlaku pertembungan, Bersatu bukan saja lebih untung kerana berada di dalam PN dan MN, bahkan dapat menjadikan Pas yang juga berada dalam PN dan MN, lebih memihak kepadanya.
Bukan rahsia lagi bahawa kecondongan Pas sekarang ini lebih kepada Bersatu berbanding UMNO.
Bukti pertama ialah dalam PRN Sabah baru-baru ini di mana tuntutan kerusi dan jawatan Ketua Menteri telah berjaya disapu oleh Bersatu, meskipun parti itu menang kerusi yang kurang sedikit daripada UMNO.
Sama seperti di pusat di mana Bersatu yang mengalahkan UMNO tetapi kemudian UMNO mengangkat kembali pemimpin Bersatu sebagai Perdana Menteri, di Sabah juga begitu keadaannya.
Hajiji Noor yang sekarang menjadi Ketua Menteri adalah bekas pemimpin UMNO yang meninggalkan parti itu secara berjemaah sebaik BN kalah PRU14 sehingga ketika itu hanya Bung Mokhtar saja satu-satunya pemimpin UMNO yang bergelar wakil rakyat yang masih setia kepada UMNO.
Lantaran kesetiaannya, Bung Mokhtar kemudiannya dijadikan Pengerusi UMNO dan BN Sabah, jawatan yang sebelum itu disandang oleh Hajiji.
Hari ini, selepas PRN Sabah, melalui permainan kuasa yang terkumpul di tangan Muhyiddin, beliau telah bahaya menjadikan Hajiji sebagai Ketua Menteri, mengenepikan Bung Mokhtar yang sejak awal dinamakan oleh UMNO sebagai calon Ketua Menterinya.
Di sini, selain kejayaan Muhyiddin meletakkan Hajiji sebagai Ketua Menteri yang menjadi perkiraan, yang tidak kurang pentingnya ialah UMNO berjaya dipermainman sekali lagi oleh Bersatu.
Dulu UMNO berharap dengan menyokong Muhyiddin sebagai Perdana Menteri, kes mahkamah beberapa pemimpinnya mungkin akan diberi pertimbangan, tetapi nampaknya jalan-jalan menuju ke penjara lebih terbuka buat mereka.
Dulu juga, sewaktu UMNO hanya bermuafakat dengan Pas, harapan UMNO untuk merebut kembali jawatan Perdana Menteri nampak begitu bercahaya, namun kini suluhannya lebih untuk mengekalkan Muhyiddin lagi.
Yang nyata PRN Sabah adalah permulaan kepada cara Bersatu menekan UMNO di mana selepas ini, dalam pembahagian kerusi peringkat Parlimen, pendekatan yang sama akan diaplikasikan.
Tekanan Bersatu kepada UMNO itu pasti akan lebih mudah jika sekiranya dalam PRU15 nanti, sama seperti Najib, Zahid Hamidi juga tidak boleh bertanding lagi kerana hukuman bersalah oleh mahkamah telah dijatuhkan terhadapnya.
Dengan Najib dan Zahid Hamidi tidak boleh lagi bertanding, pemimpin UMNO lain tiada pilihan selain berlembut dalam soal kerusi serta akur untuk terus menyokong Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.
Jika selepas dua penggal pemimpin UMNO tidak duduk di kerusi Perdana Menteri, parti itu akan menjadi semakin tidak relevan di mata umum dan tidak mustahil selepas itu UMNO dicadang untuk dibubar dan seterusnya bergabung dengan Bersatu.
Dalam Bersatu sekarang ini suara ke arah pembubaran UMNO itu tetap kuat kedengaran sebagai satu-satunya cara ke arah penyatuan Melayu.
Beberapa pemimpin Bersatu berkata, oleh kerana UMNO dipenuhi pemimpin yang rasuah dan kotor moralnya, orang Melayu tidak boleh lagi disatukan melalui wadah itu.
Bersatu juga mula menunjukkan keangkuhan bahawa parti itu lebih diterima berbanding UMNO berikutan keputusan PRN Sabah dan kejayaan meletakkan Hajiji sebagai Ketua Menteri, khususnya dengan dakwaan trus defisit dan sebagainya.
Melalui Bersatu dan bukan lagi dengan nama UMNO, Pas juga dikatakan lebih sedia untuk menjalin hubungan dengan gabungan dua parti itu sehingga ke hari kiamat.
Soalnya, apakah UMNO hanya mahu berdiam diri saja melihat laluan-laluan ke pusara yang sedang dibina oleh Bersatu dan Muhyiddin untuk menguburkan parti itu?
Lagi lambat untuk bertindak, lagi tertutup rapat ruang untuk menyelamatkan UMNO.(Shahbudindotcom 30/09/2020)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/09/bersatu-sedang-dibina-untukmenggantikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Melayu Umno Mau Sailang Melayu Bersatu Hahahahaha

Melayu Umno Mau Sailang Melayu Bersatu Hahahahaha

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 190 hits
Jawatan ketua menteri Sabah yang terlepas dari genggaman Umno mungkin mendorong rasa tidak puas hati beberapa ahli parlimen parti itu Ini mungkin memberi kelebihan kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim dalam usahanya untuk mengambil alih Putraj...
Umno Bersatu Diminta Turunkan Ego Fikir Masa Depan Bangsa Agama Dr Ridhuan Tee Abdullah

Umno Bersatu Diminta Turunkan Ego Fikir Masa Depan Bangsa Agama Dr Ridhuan Tee Abdullah

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 219 hits
DUA parti Melayu UMNO dan Bersatu diminta untuk menurunkan ego masing masing demi masa depan anak bangsa dan tanah air tercinta ini Pendakwah bebas Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah berkata Pilihan Raya Negeri Sabah seolah olah memperlihatkan pe...
Umno And Bersatu Two Tigers On The Same Mountain

Umno And Bersatu Two Tigers On The Same Mountain

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 230 hits
To me it does not matter what the solution is in the end I would rather look at the big picture than the fine print And the big picture is Malay political power And who has to die and who is sacrificed to achieve this does not matter one bi...
Akar Umbi Umno Menyifatkan Bersatu Dan Pas Sebagai Pengkhianat Penipu Dan Tukang Fitnah

Akar Umbi Umno Menyifatkan Bersatu Dan Pas Sebagai Pengkhianat Penipu Dan Tukang Fitnah

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 436 hits
Surat terbuka akar umbi kepada presiden MKT Umno Tandiko Dalusin Salam sejahtera kepada presiden dan MKT Umno Malaysia Saya mewakili diri dan ini pendirian saya sebagai ahli Umno Kepada Datuk Seri presiden dan MKT yang bijaksana Suara keluh...
Claiming Umno Bullied By Bersatu In Sabah Lokman Demands Bn Chair Pull Reps From Perikatan Govt In Seven Days

Claiming Umno Bullied By Bersatu In Sabah Lokman Demands Bn Chair Pull Reps From Perikatan Govt In Seven Days

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 281 hits
Former Umno supreme council member Datuk Lokman Noor Adam wants Umno to stand up to the ruling Perikatan Nasional File picture by Firdaus LatifKUALA LUMPUR Sept 29 Former Umno supreme council member Datuk Lokman Noor Adam wants Datuk Seri A...
Bersatu Khianati Umno Di Sabah

Bersatu Khianati Umno Di Sabah

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 445 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan telah memberi amaran kepada wakil wakil BN dalam perundingan melantik Ketua Menteri baharu iaitu Bung Moktar Radin Ismail Sabri Tan Sri Annuar Musa dan Ahmad Maslan agar kekal dengan pendirian Ket...
Sabah Bersatu Reps Should Rejoin Umno Urges Shahrir

Sabah Bersatu Reps Should Rejoin Umno Urges Shahrir

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 202 hits
Umno veteran Shahrir Samad today suggested for Sabah Bersatu leaders including its assemblypersons who just won in the recently concluded state election to rejoin Umno In a statement the former cabinet minister called Bersatu a party that w...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Skuter Ev Yang Tengah Viral Tu Rupanya Nak Gila Boleh Cecah Top Speed 175km Jam

Liverpool Bukan Pilihan Yang Tepat Untuk Alonso Kata Matthaeus

Kadar Mas Kahwin Pahang Naik Bermula Rm100 Daripada Rm22 50 Sultan Pahang

Zahid Selar Bekas Ahli Samakan Umno Biawak Hidup

Kempen Mypalmpride Dilancar Demi Betulkan Salah Anggap Pengeluaran Minyak Sawit

Walaupun Rasa Down Sunyi Dan Hancur Tapi Ada Anak Anak Ni Bella Astillah