Bersatu Masih Dalam Ph Tun M



PM Muhyiddin Yassin pasti akan menghadapi perjuangan meletihkan berhadapan provokasi mentornya Tun Mahathir.
Senario kedegilan Mahathir dan perlawanan berterusannya mengimbas kembali suasana penentangan tanpa jemu Tun terhadap Najib Razak yang bermula pada 2016 hingga pilihan raya umum 2018.
Terbaharu, Pengerusi Bersatu Dr Mahathir menegaskan parti itu masih di dalam Pakatan Harapan dan akan kekal dalam gabungan itu selagi Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) tidak membuat keputusan sebaliknya.
“Masih (dalam PH), sehingga keputusan untuk keluar dibuat oleh MPT.
“Jika kita mahu keluar, (maka) kita akan keluar,” katanya dalam sidang media di Yayasan Kepimpinan Perdana, di Putrajaya semalam.
Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan pemberita berkenaan status semasa Bersatu, sama ada ia masih dianggap parti komponen PH atau tidak.
Ia susulan kenyataan Mahathir dalam sidang media tersebut bahawa Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin membawa parti itu keluar daripada PH tanpa melalui MPT.
Katanya lagi, Muhyiddin juga menyertai Perikatan Nasional, sebuah gabungan longgar untuk menubuhkan kerajaan baru, tanpa kelulusan parti.
“Pertamanya, MPT Bersatu tak pernah buat keputusan untuk keluar daripada PH. Seperti yang kita semua tahu, dalam rakaman (audio) Muhyiddin beri seminggu kepada saya untuk buat keputusan.
“Tetapi sebelum genap seminggu, dia ambil tindakan seolah-olah dia tiada alam PH lagi. Ini bertentangan dengan perlembagaan parti.
“Kita juga dapati bahawa dia buat keputusan tanpa kelulusan MPT dan hari ini diisytiharkan bahawa dia sudah jadi sebahagian daripada PN, yang sebelum ini Umno kata tiada (gabungan) PN.
“Jadi apa yang berlaku ialah Muhyiddin telah menyertai PN sebelum ia ditubuhkan, dan ia dibuat tanpa sebarang keputusan daripada MPT Bersatu,” katanya lagi.
Akhir Februari lalu, Muhyiddin bersama-sama bekas timbalan presiden PKR Azmin Ali, serta sekumpulan anggota Parlimen, bersama Umno, PAS, Gabungan Parti Sarawak dan beberapa parti kecil, menubuhkan kerajaan baru setelah tumbangnya pentadbiran PH.
Ketika itu, pada 24 Februari, Muhyiddin mengumumkan Bersatu telah meninggalkan PH dan berkata keputusan dibuat ketika satu mesyuarat khas sehari sebelumnya.
Langkah itu mencetuskan krisis dalaman Bersatu, memandangkan Mahathir dan sejumlah anggota parlimen dan pemimpin parti yang menyokongnya enggan mengiktiraf keputusan Muhyiddin.
Krisis itu berterusan dan membawa kepada kewujudan dua setiausaha agung, masing-masing dikaitkan dengan Mahathir dan Muhyiddin.
Ditanya jika Bersatu akan mengambil tindakan terhadap Muhyiddin atas dakwaan membuat keputusan sendiri, Mahathir menjawab: “Kita akan buat keputusan nanti.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27742

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ros Sahkan Tun Mahathir Kini Bukan Lagi Pengerusi Bersatu

Ros Sahkan Tun Mahathir Kini Bukan Lagi Pengerusi Bersatu

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 320 hits
KUALA LUMPUR Jabatan Pendaftar Pertubuhan mengesahkan bahawa peletakan jawatan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia pada 24 Februari lalu adalah sah Sehubungan itu dalam satu surat bertarikh 5 Mei dike
Bersatu Civil War Tun Versus Tan Sri

Bersatu Civil War Tun Versus Tan Sri

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 250 hits
THE word bersatu meaning unite in the name of Parti Pribumi Bersatu Malaysia is ironic at the moment There is disunity in Bersatu It is a civil war between Bersatu chairman Tun Dr Mahathir Mohamad the fourth and seventh Prime Minister and B...
Setakat Ini Aku Masih Sokong Langkah Politik Tun Walaupun Tidak Popular

Setakat Ini Aku Masih Sokong Langkah Politik Tun Walaupun Tidak Popular

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 317 hits
Sekadar langkah politik yang berbeza bukanlah satu dosa Tiada sebab kuat untuk aku tidak sokong Dia bukan peliwat penyamun dan pengkhianat
Akar Umbi Bersatu Selangor Bersama Tun M Tolak Muhyiddin Yang Derhaka

Akar Umbi Bersatu Selangor Bersama Tun M Tolak Muhyiddin Yang Derhaka

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 374 hits
MALAYSIA DATELINE Ahli akar umbi Bersatu Selangor tetap bersama Tun Dr Mahathir Mohamad kata Adun Kuang Salehudin Amiruddin menolak kenyataan Pengerusi Bersatu Selangor Beliau juga menyifatkan Tan Sri Muhyiddin Yassin telah membuat penderha...
7 Daripada 15 Bahagian Bersatu Sokong Tun M

7 Daripada 15 Bahagian Bersatu Sokong Tun M

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 253 hits
Bersatu benar benar terjerut dalam krisis dan mungkin terbelah dua apabila akar umbi mula membuat pilihan antara Tun Mahathir dan Muhyiddin Yassin Terbaharu 7 daripada 15 Bahagian Bersatu di Kedah memihak kepada Mahathir Termasuk Bahagian L...
Armada Tolak Surat Ros Dr M Masih Sah Pengerusi Bersatu

Armada Tolak Surat Ros Dr M Masih Sah Pengerusi Bersatu

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 268 hits
MALAYSIAKINI yang mengesahkan peletakan jawatan Dr Mahathir sebagai pengerusi parti mesti ditolak tegas Pemuda Bersatu Armada berkata setiausaha agung parti dalam kenyataan media pada 25 Februari mengatakan Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu...
Penyingkiran Tun M Daripada Bersatu Tidak Beri Keuntungan Kepada Muhyiddin

Penyingkiran Tun M Daripada Bersatu Tidak Beri Keuntungan Kepada Muhyiddin

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 397 hits
Walaupun penyingkiran Tun Mahathir Mohamad sebagai Pengerusi Bersatu melalui keputusan yang dibuat oleh Jabatan Pendaftar Pertubuhan atau RoS masih boleh dipertikaikan tetapi itulah sebenarnya satu satunya pilihan yang ada di tangan Muhyidd...
Officially Tun Dr Mahathir Is Out Of Bersatu Leadership

Officially Tun Dr Mahathir Is Out Of Bersatu Leadership

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 530 hits
Finally the Registrar of Societies confirms thru a letter dated 5 May 2020 that Tun Dr Mahathir Mohamad had resigned as Chairman of Bersatu That means Tun Dr Mahathir has no powers to dictate any terms on behalf of the party It looks like i...
Kami Sudah Berusia Masa Tidak Lama Namun Semangat Perjuangan Masih Marak Tun M Anwar Ibrahim

Kami Sudah Berusia Masa Tidak Lama Namun Semangat Perjuangan Masih Marak Tun M Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 408 hits
Kami sudah berusia masa kami sudah tidak lama Namun semangat perjuangan kami masih marak dalam jiwa setiap anak muda yang mengimpikan reformasi Itu kenyataan bersama yang dikeluarkan oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Pr...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools