Berpuasa Tetapi Berat Badan Tidak Turun Juga


Seringkali kita dengarkan apabila bulan puasa hampir tiba, banyak desas-desus bermula tentang keinginan untuk diet dan turunkan berat badan.
Kredit Foto : Google
Ramai yang kata ingin lakukan demi kesihatan, tidak kurang juga yang ingin kelihatan ramping berseri di pagi Hari Raya. Namun, berapa ramai antara kita yang benar-benar dapat mencapai azam itu? Berikut adalah antara sebab kegagalan mencapai target turun berat badan pada bulan Ramadhan.

1. Corak pemakanan yang tidak tetap

Ramai antara kita yang seronok makan ketika berbuka, menjamah sedikit sebelum terawih, ditambah lagi dengan moreh sebelum sahur di awal pagi. Adapun anda dinasihatkan untuk menjamah lebih pada waktu malam, sila elakkan pengambilan makanan berat sebelum tidur.

Metabolisme badan turun ketika tidur dan makanan yang diambil sebelum tidur tidak akan diproses dengan betul dan mungkin lebih disimpan sebagai lemak berbanding digunakan sebagai tenaga. Hadkan pengambilan makanan berat hanya ketika berbuka dan sahur.


2. Tidak kekal hidrat

Pengambilan air yang cukup adalah sangat penting untuk keseimbangan tenaga dan berat badan. Tanpa kadar kehidratan yang cukup, badan akan sering lesu dan penggunaan tenaga berkurangan. Semua ini menyebabkan anda kurang bergerak dan menambah kumpulan lemak daripada semua makanan yang diambil tadi.

Banyakkan minum air (terutamanya air kosong/mineral) antara waktu berbuka dan sahur. Hadkan pengambilan air manis atau berkarbonat.

3. Kekurangan buah-buahan, sayur dan serat

Kelancaran pergerakan usus anda adalah sangat penting untuk mengimbangkan serapan tenaga dan zat untuk kesihatan badan. Cuba pandang kiri dan kanan bazar ramadhan. Segala jenis makanan ayam, daging dan ikan dihidang dengan hanya segenggam sayuran.

Beli sayuran yang tahan lama seperti timun dan lobak yang boleh dimakan begitu sahaja dan tambahkan kepada hidangan yang anda beli atau masak pada awalnya. Cuba tukarkan masa moreh kepada makanan snek buah-buahan dan air kosong dan rasakan perbezaannya.

4. Berhenti sebelum kenyang

Berapa kali anda berbuka puasa sehinggakan pergerakan solat Maghrib dan Solat Isyak anda terbatas dek kerana perut yang terlalu penuh? Amalkan pengambilan kalori yang berpada-pada dan hadkan bilangan kuih dan pinggan sampingan anda. Berhenti sebelum kenyang. Beli dan masak makanan yang anda perlu dan bukan berpandukan nafsu.

Inginkan cara mudah? Cuba kuncikan peringatan menggunakan telefon bimbit anda supaya berhenti makan selepas 15 minit. Hidangkan makanan hari-hari berikutnya menurut jumlah yang anda makan dalam tempoh itu. Anda dapat mengurangkan pembaziran serta menghadkan pengambilan kalori. Dua kerja dalam satu masa!

5. Aktiviti fizikal

Benar, anda tiada tenaga untuk ke gimnasium. Berenang pula makruh. Lebihkan berjalan. Pergi ke taman pada waktu petang untuk riadah ringan. Sekiranya anda biasa bersukan ketika puasa, teruskan. Sekiranya tidak, mulakan dengan aktiviti ringan. Ada sesetengah orang yang bertukar kepada aktiviti fizikal pada waktu malam. Namun nasihat saya, baik penuhkan masa itu untuk terawih.

6. Rehat dan tidur yang cukup

Badan memerlukan rehat yang cukup untuk mengimbangi penggunaan tenaga. Sekiranya banyak masa tidur malam anda terkorban dengan masa terawih dan sahur, amalkan “power nap” pada waktu tengahari sebelum zuhur. Hanya 20-30 minit diperlukan untuk kembali rasa segar.

7. Masa untuk berhenti “fastfood” dan makanan ringan (junk food)

Kalau anda jenis yang asyik mengunyah pada siang hari waktu bekerja dan asyik berkunjung ke restoran “fastfood”, inilah masanya untuk merubah semua itu dan bawakan tabiat baru ini ke masa selepas Ramadhan.

Masih belum terlambat untuk anda mencuba semua nasihat di atas dan sekiranya berjaya untuk anda teruskan ke amalan puasa enam dan puasa-puasa sunat yang lain.

Banyak lagi kaedah “intermittent fasting” yang terbukti selamat dan berkesan, namun nasihat yang saya berikan adalah cara mudah untuk dibawa bersama ke amalan puasa yang kita sama-sama lakukan.

Selamat mencuba dan selamat menjalani ibadah puasa.

SUMBER

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2022/03/berpuasa-tetapi-berat-badan-tidak-turun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
50 1 Orang Dewasa Di Malaysia Alami Obesiti Berat Badan Berlebihan Kj

50 1 Orang Dewasa Di Malaysia Alami Obesiti Berat Badan Berlebihan Kj

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 139 hits
Foto The StarLaporan Tinjauan Kebangsaan Kesihatan dan Morbiditi 2019 menyatakan 50 1 peratus golongan dewasa di Malaysia berdepan dengan masalah obesiti dan berat badan berlebihan Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata prevalen obes m...
Terung John Idea Menu Rendah Karbo Untuk Turunkan Berat Badan

Terung John Idea Menu Rendah Karbo Untuk Turunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 582 hits
Terung John Menu rendah karbo yang enak dan mampu menjadi salah satu hidangan bagi anda yang sedang mengamalkan diet bagi menurunkan berat badan Menurut empunya resipi saudari Noorul Izzah Marzuki menu ini adalah salah satu menu rendah karb...
Dalam Diam Ada Yang Perhati Perjalanan Aku Rapat Rapat Aku Kisah Berat Badan

Dalam Diam Ada Yang Perhati Perjalanan Aku Rapat Rapat Aku Kisah Berat Badan

papar berkaitan - pada 19/2/2022 - jumlah : 213 hits
Just DO Kembali lagi dalam segmen bebenang entri Aku Kisah Berat Badan Semalam aku terkejut aku sebelum nak berkongsi apa pun aku tunggu masa yang sesuai dan benar benar bersedia betul baru aku kongsi Tapi Allah maha kuasa ada pengikut yang...
Punyai Tinggi 180cm Netizen Luah Rasa Risau Terkejut Lihat Berat Badan Sungjong Infinite Kini

Punyai Tinggi 180cm Netizen Luah Rasa Risau Terkejut Lihat Berat Badan Sungjong Infinite Kini

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 147 hits
Beberapa jam lepas Sung jong INFINITE telah memuat naik satu foto di Instagram Story Dalam foto yang dimuat naik pada 23 Februari Sung jong berkongsi foto dia berdiri di atas penimbang berat Skala menunjukkan bahawa idola itu pada masa ini ...
Lirik Berat Badan Danilla

Lirik Berat Badan Danilla

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 161 hits
beratnya bertambah buang pakaiannyayang di sana berkurang lekas makan malamkatanya lebih cantik tanpa dagu duakatanya lebih menarik yang tak ringanbuang saja dulu sayangtidur saja dulu sayangsemua dirasa harus samasaat sama dibilang biasama...
Saham As Ditutup Rendah Dow Jones Turun 0 29

Saham As Ditutup Rendah Dow Jones Turun 0 29

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 139 hits
Pada penutupan Bursa Saham New York Dow Jones jatuh 0 29 S P 500 jatuh 0 53 dan Komposit NASDAQ jatuh 1 56 Walmart Inc merupakan prestasi terbaik dalam kalangan komponen indeks Dow Jones hari ini naik 3 13 mata atau 2 30 untuk ditutup pada ...
Mp Baling Azeez Rahim Turun 10 Kg Ini Rahsianya

Mp Baling Azeez Rahim Turun 10 Kg Ini Rahsianya

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 151 hits
PETALING JAYA Ahli Parlimen Baling Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim telah berjaya menurunkan berat badannya sebanyak 10 kilogram selepas menjalani terapi pil belon Perkara tersebut telah didedahkan sendiri oleh Pakar Bedah Bariatrik Datuk...
Ketahui Kesan Karbon Dioksida Di Dalam Badan

Ketahui Kesan Karbon Dioksida Di Dalam Badan

papar berkaitan - pada 26/2/2022 - jumlah : 163 hits
Ketahui Kesan Karbon Dioksida Di Dalam Badan KARBON dioksida gas ada di dalam darah setiap orang yang diangkut melalui aliran darah ke paru paru sebelum dikeluarkan dari badan sebagai gas melalui sistem pernafasan Ia berfungsi dalam aturan ...
Doa Doa Yang Boleh Dibaca Ketika Hujan Turun

Doa Doa Yang Boleh Dibaca Ketika Hujan Turun

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 416 hits
Doa Doa Yang Boleh Dibaca Ketika Hujan Turun Bila hujan turun mesti kita suka sejuk sikit muka bumi milik Tuhan ini Tetapi jika hujan berterusan sehingga membawa mudarat ia dikira musibah jika menyebabkan banjir dan kerosakan pada seisi ala...
Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Pengundi Dun Mahkota Pilih Wakil Rakyat Hari Ini

Mahkota Poll A Test For Dap To Ensure Chinese Voters Back Bn

Lirik Lagu Adiwira Firdaus Rahmat Faizal Tahir

Suami Bakar Isteri Suka Berhutang

Kain Rentang Provokatif Cemari Proses Prk Mahkota Ahmad Maslan

Cara Terbaik Perangi Jerawat Jangan Biar Jerawat Mengambil Alih Wajahmu


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Rasmi Bn Menang Tapi Pas Pn X Kalah Pmx Lihat Ini

Sambal Paru Dan Kentang

Ipang Sekali Lagi Chord

Syrian Sunnis Celebrate Hassan Nasrallah S Death

Landslide Victory For Bn With 4 Times Higher Majority

Gejala Kekurangan Vitamin D