Ketahui Kesan Karbon Dioksida Di Dalam Badan


 

Ketahui Kesan Karbon Dioksida Di Dalam Badan
KARBON dioksida gas ada di dalam darah setiap orang, yang diangkut melalui aliran darah ke paru-paru sebelum dikeluarkan dari badan sebagai gas melalui sistem pernafasan.
Ia berfungsi dalam aturan fisiologi badan manusia termasuk menentukan tahap asid di dalam darah, pemangkin sistem pernafasan dan pembawaan oksigen dalam badan.
Sistem pertukaran gas karbon dioksida dan oksigen boleh terganggu oleh pelbagai faktor dan fluktuasi tahapnya yang tidak terkawal boleh menyebabkan kesan sampingan termasuk keracunan gas dan membahayakan nyawa.
Pakar Perundingan Penyakit Dalam dan Pulmonologi, Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Dr Nurashikin Mohammad, berkata karbon dioksida yang berlebihan dalam darah dikenali sebagai hypercapnia.
Katanya, keadaan itu sering disebabkan oleh kegagalan membuang lebihan karbon dioksida kerana sistem pernafasan terganggu disebabkan oleh kadar pernafasan seminit berkurangan, iaitu hipoventilasi (hypoventilation). “Ia boleh diketahui dengan ujian gas dalam darah arteri atau vena. Peningkatan karbon dioksida dalam aliran darah boleh menyebabkan pernafasan bersifat asidik
“Sekiranya gas karbon dikesan tinggi oleh kemoreseptor, dalam tindak balas yang normal akan menyebabkan kadar pernafasan menjadi tinggi untuk mengeluarkannya,” katanya
Kadar normal gas karbon dioksida Dr Nurashikin berkata, sistem pernafasan dan peredaran darah memainkan peranan dalam menentukan kadar normal gas karbon dioksida.
 
Karbon dioksida yang berlebihan dalam darah dikenali sebagai hypercapnia. – Gambar hiasan  
Ia bertanggungjawab untuk pertukaran gas manakala sistem peredaran darah bertanggungjawab untuk mengangkut darah dan komponennya dari dan ke tisu. Pertukaran gas berlaku di paru-paru dan tisu.
“Ketika seseorang menarik nafas, udara bergerak ke alveoli, iaitu tempat utama pertukaran gas di paru-paru,” katanya.
Gejala hypercapnia Beliau berkata, sejarah menyeluruh harus diambil daripada pesakit untuk mengetahui faktor mungkin menimbulkan gejala hypercapnia.
Pesakit hypercapnia secara akut boleh mengalami pernafasan laju, jantung berdebar-debar takikardia, dispnea, kulit kemerah-merahan, kekeliruan, sakit kepala dan pening.
“Sekiranya hypercapnia semakin bertambah teruk dari masa ke masa ia menjadi kronik.
“Jika itu berlaku, mereka akan terdedah kepada penyakit tekanan jantung, kegagalan jantung kanan untuk berfungsi, masalah metabolik dan risiko kematian mengejut.
Selain itu, apabila berlaku secara akut bahaya hypercapnea juga boleh mengakibatkan toksik, kegagalan imbangan asid bes dan kegagalan pernafasan.
Rawatan hypercapnia Dr Nurashikin berkata, rawatan perubatan segera harus diambil sebelum karbon dioksida mencapai tahap yang mengancam nyawa.
 
Dr Nurashikin Mohammad.  
Hypercapnia harus diatasi dengan menangani faktor penyebabnya. Ventilator bertekanan positif yang tidak invasif (CPAP) dapat memberikan bantuan kepada pesakit mempunyai pernafasan optimum untuk menghembus keluar karbon dioksida.
Ini hanya diberikan sekiranya pesakit masih sedar dan mampu bernafas dengan sendiri.
Sekiranya ventilator bukan invasif gagal mengatasi kadar kenaikan gas karbon dioksida dalam badan, intubasi invasif atau pernafasan menggunakan ventilator mekanikal perlu dilakukan bagi menyelamatkan nyawa.
“Selain ubatan seperti bronkodilator juga boleh diberikan jika pesakit menghidapi paru-paru obstruktif yang kronik (COPD),” katanya.
Kaitan hypercapnia dengan obesiti Obesiti boleh menyebabkan individu mendapat sakit jantung, diabetes, tekanan darah tinggi, masalah metabolik dan mengganggu sistem pernafasan sehingga boleh menyebabkan hypercapnia.
Malah, obesiti menyebabkan apnea tidur obstruktif (OSA) yang biasanya mempunyai gejala yang bertindih dengan sindrom hipoventilasi obesiti (OHS).
Kedua-dua keadaan ini berlaku mengakibatkan karbon dioksida tinggi dalam badan terutama semasa tidur.
Sindrom hypoventilasi obesiti Selain itu, sindrom hipoventilasi obesiti (OHS) juga boleh berlaku apabila pernafasan tidak mencukupi untuk menghilangkan badan karbon dioksida pada individu yang gemuk.
Mungkin ada beberapa faktor risiko menyumbang keadaan itu, iaitu tisu lemak berkumpul di sekitar leher, perut dan dinding dada mengurangkan daya pernafasan yang normal.
Apnea tidur obstruktif (OSA) Apnea tidur berlaku apabila saluran udara atas menjadi sebahagian atau sepenuhnya tersekat ketika tidur. Halangan ini menyebabkan dengkuran.
Gangguan ini mempunyai dua kesan iaitu tahap oksigen menurun sementara tahap karbon dioksida meningkat.
Individu obes juga mempunyai tahap hormon yang tidak normal yang dipanggil leptin.
Walaupun masih belum jelas peranan hormon leptin dalam mengubah corak pernafasan, tetapi ada sesetengah penyelidikan menyatakan kemungkinan kaitan leptin dalam penyakit OHS.
Oleh kerana udara tidak masuk ke dalam bahagian paru-paru sepenuhnya, ia boleh menyebabkan pengecutan berlaku seterusnya mengakibatkan pengaliran darah tidak berlaku dengan optimum.
Maka, pertukaran oksigen dan karbon dioksida juga akan terganggu.
Kedua-dua diagnosa OSA dan OHS memerlukan rawatan dengan menggunakan ventilator bertekanan positif yang tidak invasif (CPAP) jangkamasa panjang.
Penyakit ini lazimnya akan dirujuk kepada pakar perunding respiratori bagi tujuan perawatan dan temujanji berkala.-BH
Info:
Darah adalah medium pengangkut dari dan kepada sel untuk: * Pertukaran molekul makanan dan bahan buangan * Pertukaran oksigen dan karbon dioksida * Mengawal keseimbangan asid dan alkali * Perlindungan terhadap jangkitan * Mengawal suhu badan Ketahui Kesan Karbon Dioksida Di Dalam Badan
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
KPM beri pilihan sekolah jalankan PdPR – Alamin Tiada seorang anak saya ditawar kerja dengan Goldman Sachs – Najib Leissner sogok suami Zeti Pengerusi EAIC tak tahu bagaimana sistem polis berfungsi – Hamid Saya tak ada kroni – Mahathir Mahkamah tolak rayuan Anwar kembalikan semula saman kes liwat Isu aqidah anak-anak Islam, bukan Islam sepatutnya jangan bermain api Shashic minta Shuk turunkan ilmu curang M’sian Penthouse Adult Model Releases A Song & Netizens Are Amazed By The MV And Her Voice Gempar! Babi Hutan Pecah Masuk Rumah, Selamba Lepak Atas Sofa Sumpah laknat: Zahid beritahu Muhyiddin ‘berani kerana benar, tidak perlu takut’ Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Cecair Hitam, Busuk Keluar Daripada Paru-Paru Kanak-Kanak Positif COVID19

Dakwaan petunjuk baharu MH370

The post Ketahui Kesan Karbon Dioksida Di Dalam Badan appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/02/26/ketahui-kesan-karbon-dioksida-di-dalam-badan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hasil Forensik Polis Dedah Temui Luka Besar Di Paha Tangmo Nida Calar Di Badan Penumpang Bot

Hasil Forensik Polis Dedah Temui Luka Besar Di Paha Tangmo Nida Calar Di Badan Penumpang Bot

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 460 hits
Hasil Forensik Polis Dedah Temui Luka Besar Di Paha Tangmo Nida Calar Di Badan Penumpang Bot SUSULAN kematian Nida Tangmo Patcharaveerapong pihak polis menemui luka besar pada bahagian paha kanan dan kesan calar di kaki kiri mendiang aktres...
Eskayvie Diffenz Kuasa Imun Badan Yang Hebat Dalam 1 Tablet

Eskayvie Diffenz Kuasa Imun Badan Yang Hebat Dalam 1 Tablet

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 285 hits
ESKAYVIE DIFFENZ KUASA IMUN BADAN YANG HEBAT DALAM 1 TABLET Assalammualaikum semua Semoga korang semua dalam keadaan selamat dan sihat Serius Ruby terkejut tengok kes harian meningkat selepas perayaan Tahun Baru Cina Baru baru ni kes harian...
Suhu Tinggi Badan Berbintik Merah Anak Positif Covid Ain Edruce Mohon Doa

Suhu Tinggi Badan Berbintik Merah Anak Positif Covid Ain Edruce Mohon Doa

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 197 hits
Selepas suami disahkan positif Covid 19 sebelum ini pelakon dan pengacara terkenal iaitu Ain Edruce memberitahu anak perempuannya Soraya pula didapati positif Covid Kerisauannya sebagai ibu sebelum ini terjawab setelah melihat Soraya tak si...
Jangan Silap Pangkah Merana Badan Animasi Terbaru Dari Zunar

Jangan Silap Pangkah Merana Badan Animasi Terbaru Dari Zunar

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 379 hits
Kartunis zunar mengingatkan rakyat agar jangan salah membuang undi kerana kelak ianya bukan sahaja akan merugikan negara generasi muda masa depan negara malahan Najib yang dianggap sebagai BOSSKU oleh mahacai Umno yang kurang cerdik kini te...
50 1 Orang Dewasa Di Malaysia Alami Obesiti Berat Badan Berlebihan Kj

50 1 Orang Dewasa Di Malaysia Alami Obesiti Berat Badan Berlebihan Kj

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 139 hits
Foto The StarLaporan Tinjauan Kebangsaan Kesihatan dan Morbiditi 2019 menyatakan 50 1 peratus golongan dewasa di Malaysia berdepan dengan masalah obesiti dan berat badan berlebihan Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata prevalen obes m...
Terung John Idea Menu Rendah Karbo Untuk Turunkan Berat Badan

Terung John Idea Menu Rendah Karbo Untuk Turunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 583 hits
Terung John Menu rendah karbo yang enak dan mampu menjadi salah satu hidangan bagi anda yang sedang mengamalkan diet bagi menurunkan berat badan Menurut empunya resipi saudari Noorul Izzah Marzuki menu ini adalah salah satu menu rendah karb...
Potret Metamorfosis Badan Billy Syahputra Kini Gagah Berotot

Potret Metamorfosis Badan Billy Syahputra Kini Gagah Berotot

papar berkaitan - pada 28/2/2022 - jumlah : 197 hits
Sosok Billy Syahputra merupakan salah satu artis yang hobi olahraga Salah satu olahraga yang ditekuni Billy yakni sepak bola Penampilan terbaru Billy yang tergabung dalam Selebritis FC mencuri perhatian rekannya Billy kini tampak makin gaga...
Punyai Tinggi 180cm Netizen Luah Rasa Risau Terkejut Lihat Berat Badan Sungjong Infinite Kini

Punyai Tinggi 180cm Netizen Luah Rasa Risau Terkejut Lihat Berat Badan Sungjong Infinite Kini

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 147 hits
Beberapa jam lepas Sung jong INFINITE telah memuat naik satu foto di Instagram Story Dalam foto yang dimuat naik pada 23 Februari Sung jong berkongsi foto dia berdiri di atas penimbang berat Skala menunjukkan bahawa idola itu pada masa ini ...
Minum Jus Untuk Tingkatkan Daya Ketahanan Badan Jom Amalkan

Minum Jus Untuk Tingkatkan Daya Ketahanan Badan Jom Amalkan

papar berkaitan - pada 16/2/2022 - jumlah : 175 hits
Korang suka minum jus Tak kiralah jus buah ataupun jus sayur Memang bagus untuk mengekalkan daya ketahanan badan Janji jus sihat Di saat pendemik ini walaupun hanya duduk di rumah kita tetap perlu menjaga daya ketahanan badan Supaya tidak m...
Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Mahkota Poll A Test For Dap To Ensure Chinese Voters Back Bn

Pengundi Dun Mahkota Pilih Wakil Rakyat Hari Ini

Bersatu On Losing Path By Relying On Umno Protest Votes Says Analyst

Lirik Lagu Adiwira Firdaus Rahmat Faizal Tahir

Kain Rentang Provokatif Cemari Proses Prk Mahkota Ahmad Maslan

Suami Bakar Isteri Suka Berhutang


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Rasmi Bn Menang Tapi Pas Pn X Kalah Pmx Lihat Ini

Sambal Paru Dan Kentang

Ipang Sekali Lagi Chord

Syrian Sunnis Celebrate Hassan Nasrallah S Death

Landslide Victory For Bn With 4 Times Higher Majority

Gejala Kekurangan Vitamin D