Berpantang Tu Untuk Rehatkan Satu Badan Jangan Main Taram Langgar Semua Benda


Lazimnya selepas bersalin terdapat pelbagai amalan dilakukan untuk kembali sihat dan cantik sepenuhnya. Sebaik sahaja anda selepas bersalin, anda akan melalui fasa pemulihan diri  selepas melahirkan bayi. Tempoh ini amat penting untuk mengekalkan kesihatan diri luar dan dalaman. Ada amalan orang lama dahulu yang bagus untuk diamalkan untuk kesihatan si ibu selepas bersalin.
Ketika berpantang, semangat perlu kuat. Disiplin pun kena tinggi. Tidak boleh malas dan beralasan selalu. Setiap amalan yang disarankan untuk diikut dan selagi ia tidak memberi kesan kepada si ibu mahupun bayi, eloklah dibuat. Pa&Ma berkongsi senarai perkara yang boleh dan tidak boleh dibuat semasa berpantang.
Pantang Larang Ketika Berpantang Selepas Bersalin:
Tidur beralas bantal Apabila tidur tidak menggunakan bantal, akan mengakibatkan seorang yang berada dalam pantang akan mengalami sakit kepala. Ia mungkin berlaku disebabkan darah kotor sukar untuk keluar dan angin naik ke kepala menyebabkan sakit meroyan kepada ibu yang masih lemah. Manakala tidur terlentang tidak berbantal dan terdedah kepada angin sejuk adalah dilarang bagi ibu-ibu di dalam pantang.
Artikel Menarik: [Nak Mengandung Anak Pertama Mudah, Tapi Anak Kedua Bertahun Cuba Susah Pula Nak ‘Lekat’]
Pelindung kaki (stoking) Semasa berpantang, anda perlu memakai sarung kaki. Ia bertujuan supaya kaki tidak sejuk dan dimasuki angin yang akan membuatkan badan berangin. Jika badan dimasuki angin, kesihatan ibu akan terganggu dan menjadi lemah.

Baju tebal Semasa dalam pemulihan diri, badan anda amat lemah dan mudah dimasuki angin. Elok memakai baju tebal dan berstoking serta tidur dengan udara yang cukup nyaman.  Jika cuaca sejuk hendaklah memakai selimut tebal agar badan tidak masuk angin.
Elak duduk mencangkung Jika ada bersalin secara normal atau pembedahan, pastikan kedudukan tubuh anda berada dalam posisi yang selama. Ia termasuk duduk, berdiri dan  cara berjalan. Duduk mencangkung semasa dalam pantang adalah dilarang, kerana cara ini boleh membuatkan peranakan turun dan melemahkan otot-otot perut.
Mandi secara duduk Mandi adalah untuk kesegaran badan. Semasa berpantang anda tetap perlu mandi. Semasa mandi hendaklah duduk di bangku, ini caranya untuk menjaga kesihatan peranakan. Dengan duduk di bangku, anda tidak menggunakan banyak tenaga kerana ibu-ibu yang baru melahirkan masih dalam keadaan lemah.
6.Kaki rapat semasa tidur
Untuk memastikan peranakan sembuh semula, jika tidur hendaklah merapatkan kaki. Anda juga tidak boleh aktif. Hanya duduk diam di atas katil selama seminggu. Jika anda mempunyai pembantu, biarkan dia menguruskan bayi dan rumah tangga. Anda boleh duduk berehat untuk memulihkan tenaga kembali supaya badan kembali sihat dan bertenaga.

7.Elak makan ubi-ubian
Tahukah anda bahawa makanan daripada jenis ubi-ubian seperti keladi, keledek dan ubi kayu boleh mengganggu pencernaan dan mungkin terasa kembung dan sakit perut.  Bagi anda yang menyusukan anak tidak digalakkan menjamah hidangan ini kerana penyakit ibu boleh berjangkit kepada anak.
Ibu jari tidak boleh terhantuk Semasa dalam pantang, anda perlu berjalan secara perlahan. Bimbang jika ada ibu-ibu yang pantang ibu jarinya terhantuk. Ada sesetengah tempat, jika terantuk boleh menyebabkan ibu pitam atau bentan, tambahan pula badan anda masih lemah.

Pantang 100 hari Bagi memastikan peranakan anda kembali normal anda perlu berpantang semalam 100 hari. Anda digalakkan berpantang dalam tempoh ini tidak boleh  mengadakan hubungan kelamin dengan suami. Cara ini akan benar-benar memulihkan peranakan dan kesihatan anda.

Mandi herba Cara mandi semasa pantang juga perlu diberi perhatian. Antara dedaun herba yang perlu direbus untuk dijadikan mandian  ialah daun nangka, daun pandan, daun inai dan serai wangi adalah antara bahan-bahan ini direbus untuk mandian bagi ibu-ibu selepas melahirkan anak. Mandi daun herba ini dilakukan pada waktu pagi dan petang. Mandi air rebusan daun-daun ini selama seminggu.

Air rebusan daun sirih Kesihatan Miss V tetap perlu dijaga semasa dalam tempoh berpantang. Sebelum mandi hendaklah bercebuk dengan air rebusan daun sirih. Ia digunakan untuk  menyembuhkan luka-luka selepas melahirkan.
Artikel Menarik: [Lepas 60 Hari Bersalin, Masih ‘Berdarah’. Jangan Anggap Itu Nifas, Ia Mungkin Masalah Lain]
Duduk bersimpuh Tidak mengira anda bersalin secara normal atau pembedahan,  anda perlu duduk bersimpuh dan merapatkan dua belah lutut adalah baik bagi yang dalam pantang. Cara ini untuk mempercepatkan sembuhnya luka-luka selepas melahirkan dan menjaga peranakan biar tetap baik.
Ikan Ikan keli adalah ikan yang mengandungi bisa. Ikan berbisa boleh menyebabkan turun darah dan bentan. Ikan haruan pula, jika anda bersalin normal atau pembedahan, ikan haruan adalah terbaik untuk menyembuhkan luka selepas bersalin. Ia dapat menyembuhkan luka luar dan dalam.
Sayuran Lobak merah baik untuk dijadikan sayur ibu-ibu dalam pantang, kerana ia mengandungi banyak vitamin. Pucuk pegaga baik direbus dan dimakan bersama nasi. Sayur pegaga ini berkhasiat untuk merawat vagina dan penyakit di bahagian vagina. Sayuran yang tidak dibenarkan makan ialah kangkung, petola, terung dan cili. Mengambil sayur-sayuran sejuk boleh menyebabkan ibu-ibu kembung dan sakit-sakit badan.

Bertungku Ia adalah amalan yang baik semasa dalam pantang. Bertungku boleh mengecutkan batu meroyan dan mencairkan darah beku dalam perut. Bertungku hendaklah dilakukan setiap hari pagi dan petang selama sebulan.
Jom sertai komuniti ibu Pa&Ma Moms To Be. Anda boleh ikuti forum, ajukan soalan-soalan kepada doktor dan menggunakan pelbagai tools di sini. Sign up di https://momstobe.majalahpama.my

The post Berpantang Tu Untuk Rehatkan Satu Badan. Jangan Main ‘Taram’, Langgar Semua Benda! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/berpantang-tu-untuk-rehatkan-satu-badan-jangan-main-taram-langgar-semua-benda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Main Letak Harga Semua Tanah Di Kampung Baru Rm850

Jangan Main Letak Harga Semua Tanah Di Kampung Baru Rm850

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 256 hits
Kenapa tanah Kampung Baru murah Adakah sebab adanya status Melayu jualannya murah Yang uniknya ada pihak yang beranggapan semua tanah di Kampung Baru ni 850 Kita kena yakin Kampung Baru dapat dibangunkan dalam strata ke atas Kalau kami gene...
Jangan Suka Suka Urut Orang Nanti Ada Benda Masuk Badan

Jangan Suka Suka Urut Orang Nanti Ada Benda Masuk Badan

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 1264 hits
jangan suka suka urut orang nanti ada benda masuk badan Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Siapa kat sini yang pandai urut orang Suka massage orang Siapa pula yang suka diurut Eh ada ke orang yang tak suka diurut Ada Tapi bukan nak...
Jangan Buat Main Tabiat Tutup Hidung Dan Mulut Ketika Bersin Sebenarnya Berisiko Bahayakan Kesihatan Dalaman

Jangan Buat Main Tabiat Tutup Hidung Dan Mulut Ketika Bersin Sebenarnya Berisiko Bahayakan Kesihatan Dalaman

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 384 hits
Sudah menjadi tabiat bagi kebanyakan orang untuk menutup hidung dan mulut ketika bersin Tabiat itu dilakukan adalah kerana sifat hormat terhadap orang sekeliling supaya bakteria yang dikeluarkan tidak merebak kepada orang lain Ianya diangga...
Bila Semua Benda Kita Share Dengan Bff Tahu Tahu Mengandung Pun Sekali

Bila Semua Benda Kita Share Dengan Bff Tahu Tahu Mengandung Pun Sekali

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 578 hits
Apabila kita disahkan hamil sudah tentulah gembira Kita pun teruja berkongsi berita kehamilan ini dengan teman teman rapat Tup tup seminggu dua selepas itu kita pula dikejutkan dengan berita kehamilannya Pernahkah anda mengalami situasi beg...
Jangan Bermain Telefon Dalam Jangka Masa Lama Lelaki Ini Lumpuh Selepas Baring Main Telefon 3 Jam Setiap Hari

Jangan Bermain Telefon Dalam Jangka Masa Lama Lelaki Ini Lumpuh Selepas Baring Main Telefon 3 Jam Setiap Hari

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 263 hits
Dunia hari ini semua orang boleh dikatakan bergantung kepada gadget semata mata seperti telefon dan internet untuk membuat berbagai aktiviti dan rutin harian mereka Dengan perkembangan teknologi terkini dan seiring dengan kemajuan semasa ma...
Penuh Keliling Katil Benda Berbungkus Semua Pandang Aku Pemuda Dakwa Dirasuk Gara Gara Lawat Rumah Hantu

Penuh Keliling Katil Benda Berbungkus Semua Pandang Aku Pemuda Dakwa Dirasuk Gara Gara Lawat Rumah Hantu

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 247 hits
Bagi anda yang pernah tinggal di asrama berkemungkinan pernah melihat situasi kekecohan bila berlaku histeria Dengan jeritan di sana sini renungan rakan yang dahulunya ceria berasa begitu menyeramkan serta rakan yang sebelumnya lemah lembut...
Sandiaga Jangan Sampai Karena Semua Rukun Agenda Besar Bangsa Dilupakan

Sandiaga Jangan Sampai Karena Semua Rukun Agenda Besar Bangsa Dilupakan

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 225 hits
Dia berpesan agar semua tokoh yang sudah mencair ini tidak melupakan agenda besar Di mana bangsa Indonesia harus lebih maju dalam segala hal selama 5 tahun ke depan ini
Kata Nak Beli Satu Barang Tapi Masuk Kedai Saka Jangan Percaya Isteri Keluar Nanti Berjinjit Beg

Kata Nak Beli Satu Barang Tapi Masuk Kedai Saka Jangan Percaya Isteri Keluar Nanti Berjinjit Beg

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 658 hits
Wanita sering dikaitkan dengan tabiat suka membeli belah Sudah lumrah wanita terutama apabila ada jualan murah atau untuk menyokong bisnes kawan Berbelanja umpama satu terapi buat wanita tetapi bukan bermakna mereka lupa diri dan boros Ada ...
Pengerusi Dap Pahang Dakwa Tutup Kasino Genting Jejaskan Ekonomi Mata Pencarian Umat Islam

5 Best Electric Pickup Trucks That Will Break The Market In 2025

Gsk Lancar Shingrix Vaksin Kayap Untuk Rakyat Malaysia

Saifuddin Lepas Jawatan Setiausaha Agung Pkr Fuziah Ambil Alih

Kereta Bergoyang Di Kawasan Parkir Rupanya Janda Dan Suami Orang Sedang Bercucuk Tanam Didalamnya

Zulries D Pojok

Wanita Makan Kucing Hidup Hidup

Wanita Diuji Bila Lelaki Tak Punya Apa Apa Lelaki Diuji Bila Punya Segalanya Betul Ke


echo '';
10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan


Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

Taquari House By Est Dio Empena In Brasilia Brazil

Malaysia Day Message From Sam The Ceo

Emulate The Spirit Of Social Cohesion Of Sabah And Sarawak

Man Cendol Outing

Generating Boutique Names