Berhati Hati Main Kutu Peguam


BH ONLINE Foto hiasan. KUALA LUMPUR: Tidak syak lagi bahawa pandemik COVID-19 menjejaskan sumber pendapatan sebilangan besar rakyat Malaysia.
Dalam keadaan sedemikian, ramai yang mungkin terdorong untuk beralih kepada cara mudah dan singkat, mengumpul wang tunai secara bermain kutu.
Tetapi pengamal undang-undang menasihatkan rakyat Malaysia untuk berhati-hati apabila bermain kutu, kerana ia boleh menyebabkan anda terjerumus melakukan kesalahan dari segi undang-undang.
Peguam Teeruvarasu K Muthusamy, berkata secara ringkas takrifan bermain kutu membabitkan sekumpulan kecil orang yang berpakat untuk menyumbangkan sejumlah wang yang dipersetujui dalam tempoh masa yang ditetapkan secara mingguan atau bulanan.
Duit itu kemudiannya diserahkan oleh ketua kumpulan atau ibu kutu kepada peserta, yang dijalankan secara undian.
Teeruvarasu berkata main kutu tradisional dalam kalangan rakan atau keluarga adalah sah mengikut Pendaftar Pertubuhan (ROS), tetapi ia boleh menyalahi undang-undang dalam dua situasi.
"Menjadi satu kesalahan apabila ibu kutu mengenakan yuran keahlian daripada peserta untuk melanggan atau menyertai skim kutu. Ia juga menjadi tidak sah apabila ibu kutu itu menuntut keuntungan daripada daripada ahli yang menyumbang untuk memperkayakan dirinya," katanya kepada Bernama.
Teeruvarasu berkata senario lain yang akan menyebabkan aktiviti itu menyalahi undang-undang adalah apabila dana itu diiklankan atau dipromosikan kepada masyarakat umum.
Beliau menegaskan bahawa perkara itu melanggar iaitu Seksyen 3 Akta (Larangan) Kumpulan Wang Kutu 1971 (Akta 28).
"Akta 28 dengan jelas menyatakan bahawa tidak ada individu mahupun syarikat di negara ini dibenarkan menganjurkan pelaburan wang kutu termasuk aktiviti mengutip wang orang lain bagi tujuan membina rangkaian perniagaan," katanya.
Beliau berkata perkara berkaitan Akta 28 adalah di bawah bidang kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna dan sebarang penyelewengan kutu boleh dilaporkan kepada Pendaftar Syarikat (ROC) dan polis.
Seorang lagi peguam, Nor Zabetha Muhammad Nor pula menasihatkan orang ramai supaya tidak membabitkan diri bermain kutu kerana mereka berisiko kehilangan wang atau boleh diheret ke mahkamah.
"Ada banyak cara permainan kutu yang dijalankan hari ini dan mereka juga jalankan melalui kumpulan WhatsApp. Ramai yang menyertai skim ini tanpa mengetahui siapa ibu kutu itu.
"Bila makin banyak kumpulan, dana kutu terus meningkat, simpanan makin banyak, ia jadi wang gelap dan itulah yang biasa mengubahnya menjadi satu kesalahan," katanya.
Peguam jenayah terkemuka Datuk N Sivananthan yang senada dengan Nor Zabetha, berkata sekiranya ahli membuat laporan terhadap ketua kumpulan itu, kedua-dua pihak iaitu peserta dan ibu kutu boleh didakwa.
"Secara teorinya, pihak polis boleh mendakwa peserta kerana main kutu dan ketua kumpulan kerana mengutip (wang) dan juga mencuri atau menipu bergantung pada fakta," katanya. – BERNAMA


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/berhati-hati-main-kutu-peguam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peguam Nasihatkan Hati Hati Main Kutu Ia Salah Dari Segi Undang Undang Negara Kita

Peguam Nasihatkan Hati Hati Main Kutu Ia Salah Dari Segi Undang Undang Negara Kita

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 192 hits
KUALA LUMPUR Tidak syak lagi bahawa pandemik COVID 19 telah menjejaskan sumber pendapatan sebilangan besar rakyat Malaysia Dalam keadaan sedemikian ramai yang mungkin terdorong untuk beralih kepada cara mudah dan singkat mengumpul wang tuna...
Berhati Hati Dengan Seigitga Di Sekitar Hidung

Berhati Hati Dengan Seigitga Di Sekitar Hidung

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 261 hits
Assalamualaikum Hi Semua Baru baru ini Nadhie ada terbaca perkongsian dari page Public Health Malaysia tentang bahaya sesuatu kawasan segitiga di permukaan wajah kita iaitu hidung Oleh itu anda perlu sangat berhati hati ketika mengusik atau...
Bawa Bawa Setan Ocehan Eks Sekjen Demokrat Kerasnya Bukan Main Bisa Nusuk Hati Ahy

Bawa Bawa Setan Ocehan Eks Sekjen Demokrat Kerasnya Bukan Main Bisa Nusuk Hati Ahy

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 177 hits
Mantan Sekjen Partai Demokrat Marzuki Alie menyindir bila kepemimpinan Ketua Umum Partai Demokrat Agus Harimurti Yudhoyono tak ubahnya seperti dinas politik Hal ini seolah menyindir pernyataan SBY menolak tentang dinasti yang diucapkannya 2...
Berhati Hati Sebelum Beli Komputer Riba Dalam Talian Kata Persatuan Pengguna

Berhati Hati Sebelum Beli Komputer Riba Dalam Talian Kata Persatuan Pengguna

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 231 hits
MALAYSIA NOW CAP kesa beberapa sindiket penipuan yang menggunakan keldai wang untuk menipu transaksi wang Pembelian peranti di kedai fizikal mampu mengelak diri ditipu penjual dalam talian Gambar Bernama Pelajar dan ibu bapa disarankan untu...
Khaled Tempelak Annuar Musa Cuba Main Tarik Tali Dengan Umno

Khaled Tempelak Annuar Musa Cuba Main Tarik Tali Dengan Umno

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 149 hits
February 9 2021 Saya merujuk kepada penyataan tekad Anuar Musa yang menyatakan dia tidak akan mengalah dengan pendiriannya bahawa Umno perlu bekerjasama dengan semua parti Melayu sekali pun jika dipecat parti Alasan Annuar kerana dia percay...
Bukan Setakat Tampal Banyak Kelebihan Main Sticker Pelbagaikan Kreativiti Macam Ni Baru Anak Makin Bijak

Bukan Setakat Tampal Banyak Kelebihan Main Sticker Pelbagaikan Kreativiti Macam Ni Baru Anak Makin Bijak

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 477 hits
Selain membelikan anak mainan jangan lupa memberikan anak mainan yang dapat menguji minda mereka Salah satu aktviti yang dapat menguji kemahiran motor halus anak adalah bermain dengan sticker Bukan hanya menampal bahkan aktiviti semacam ini...
Main Bola Masa Pkp 6 Lelaki Bangladesh Didenda Rm200

Main Bola Masa Pkp 6 Lelaki Bangladesh Didenda Rm200

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 253 hits
Majistret Muhammad Iskandar Zainol menjatuhkan hukuman selepas semua tertuduh mengaku bersalah melakukan perbuatan itu di sebuah taman di Damansara Kim pada 8 13 malam 29 Jan lalu PETALING JAYA Akibat bermain bola dan berkumpul di sebuah ta...
Kembali Berbaik Aksi Fathia Zarina Main Tiktok Buat Netizen Gembira Video

Kembali Berbaik Aksi Fathia Zarina Main Tiktok Buat Netizen Gembira Video

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 178 hits
Umum sedia maklum mengenai hubungan pelakon Fathia Latiff dan Zarina Anjoulie yang kini kembali jernih setelah hampir dua tahun dikatakan putus kawan selepas saling berbalas kenyataan di media sosial Baru baru ini menerusi muat naik di lama...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

2 Minute Microwave Onsen Tamago

Jawab Persoalan Ramai Lisa Bp Sahkan Hubungan Dengan Ceo Kaya Fr D Ric Arnault

Fedtri Yahya Sambut Hari Lahir Anak Sulung Indah Sutera Jannah Yang Ke 12 Coretannya Undang Sebak