Bercuti Naik Cruise Bersama Anak Isteri Ayah Ni Kongsi Pengalaman Jadikan Panduan


Bagaimana agaknya perasaan dan pengalaman dapat bercuti di atas kapal mewah bersama anak-anak dan keluarga ya?
Bagi yang pernah laluinya, tentu ia menjadi pengalaman yang begitu bermakna apatah lagi bukan selalu dapat merasai pengalaman belayar membelah samudera.
Atas sebab itu juga, seorang ayah ini berkongsi momen berharga mereka anak beranak ketika bercuti baru-baru ini dengan merasai sendiri pengalaman menaikki kapal mewah Genting Dream Cruise selama 4 hari 3 malam.

Difahamkan pelayaran bermula di Pork Klang kemudian menuju ke Pulau Pinang kemudian berlabuh di Singapura dan destinasi terkahir kembali semula ke Port Klang.
Apa yang pasti diharapkan perkongsian ini dapat memberi pendedahan kepada umum, rupanya begitu banyak aktiviti yang boleh dilakukan di atas kapal mewah tersebut. Bukan hanya melihat pemandangan lautan yang membiru, bahkan ada 1001 keseronokkan dan pengalaman baru dapat dirasai apabila bercuti di atas kapal mewah ini.
Jadi buat anda yang teringin untuk membawa ahli keluarga bercuti dan merasai sendiri pengalaman istimewa di atas kapal, bolehlah baca dahulu perkongsian daripada keluarga ini. Semoga bermanfaat.
 Percutian 4D3N di atas Genting Dream Cruise
Disebabkan belum fully move on, terasa macam nak throwback, alang-alang tu saya kongsi pengalaman dan review sikit trip atas laut ni dengan kawan-kawan semua;
Port Klang – Pulau Pinang – Singapore – Port Klang
– Ini memang kali pertama saya bercuti dengan Genting Dream Cruise. Secara keseluruhannya memang pengalaman baru yang sangat berbeza. Keseluruhan trip ni boleh kata macam kombinasi peaceful, relaxing, fun dan challenging, in a good way.

– Saya pergi trip ni dengan wife dan anak umur 6 tahun. Secara overall, trip ni sesuai untuk semua peringkat umur.
– Trip kitorang 4 Hari 3 Malam, tapi untuk pilihan ada macam-macam, ada yang 5 hari 4 malam, 3 hari 2 malam dan lain-lain termasuk destinasi/ route yang berbeza-beza.
– Bilik (Cabin) : Saya pilih Balcony State Room, ada satu katil besar dan sofa bed. Yang paling best, bilik ni ada balkoni lengkap dengan dua kerusi santai dan meja kopi.

– Tempahan kami buat direct dari official website: (rwcruises.com) Selepas pilih tarikh dan masukkan jumlah penumpang, jenis bilik yang bersesuaian akan keluar untuk dipilih. So kita boleh pilih bilik yang bersesuaian dengan minat dan budget masing-masing.
– Kelengkapan Cabin : LCD tv, hair dryer, safe box, toiletries, towels, bath robe, shower cubicle, drinkable tap water (hot/cold), mini fridge, mineral water, instant coffee and tea, electronic kettle.
– TV Channel : Macam-macam ada, movies pun yang latest, kalau nak lepak santai-santai dalam cabin sambil layan movie je pun senang cerita, tak bosan.
– Cruise facilities & activities : 24 hour gym (complete equipment, treadmill facing laut), jogging track, open cinema, swimming pool (siap ada kid section), waterpark, jacuzzi (semua buka sampai 10:00pm), water slides, wall climbing, Rope course & zip line, mini golf, ping pong, basketball court, big chess, theater (setiap malam ada show), bridge viewing room, little dreamers club (kid activities), game arcade, bowling, snooker, spa, massage dan macam-macam lagi lah.
 
**Mungkin saya naik ni bukan masa cuti, tapi still ramai passengers atas cruise. Tapi, the way they manage everything, boleh kata semua smooth, tak overcrowded. Takde berebut-rebut ke apa. Lagi satu, setiap orang ada minat lain-lain kan, disebabkan atas tu pun macam-macam ada, so tak lah semua orang tertumpu dekat satu-satu tempat/ aktiviti.
 
– WiFi : Dekat atas kapal ada WiFi tapi kena subscribe plan, ada beberapa plan; standard, premium, 1/2/4 device, untuk berapa malam, jadi boleh sesuaikan dengan keperluan masing-masing. Sejujurnya kalau tak subscribe pun takde masalah, penuh kot aktiviti, macam-macam boleh buat. Haha.
– Network coverage : Saya pengguna Celcom – sebelum kapal bertolak dekat port Klang Cruise Terminal memang ada coverage. Lepas kapal bertolak lebih kurang 30minit macam tu still dapat 4G coverage. Masa Penang Stop pun lebih kurang macam ni, masa Singapore Stop, kalau nak turun, untuk panggil GRAB ke apa, saya subscribe 1 day roaming pass RM38. Settle.

– Makan : Yang ni paling best, included in the package setiap hari 5 meals (kecuali hari first masa naik 4 meals dan hari ke 4 sebelum turun, breakfast)

** Makan dekat restoran The Lido (Halal Certified) – Breakfast, lunch, tea time, dinner, supper. Kiranya belum habis proses makanan dari slot sebelumnya, dah sampai slot makanan yang baru. Makanan super banyak, semua jenis ada, melayu ke, Indian ke, Chinese ke, western ke, vegetarian ke, macam-macam lah. Air pun pelbagai, coffee, juices dan yang saya paling suka cold fresh milk. Ada menu yang sama tapi most menu tukar setiap hari, jadi sampai ke hari balik tu takdelah bosan. Tak habis pun nak try semua jenis makanan. Dekat 2kg jugalah gain masa atas cruise ni. Hahah
Saya share juga sikit pasal boarding, Penang & Singapore stop dan juga check out.
Boarding : 11:30am @ PKCT (1st day)
Check-out & Disembark : 11:00am @ PKCT (last day)
Penang Stop (2nd Day) : 8:00am – 4:00pm
– Aktiviti bebas, boleh turun cruise dan pergi jalan-jalan, cari makan dan sebagainya. Boleh jalan kaki untuk pusing-pusing area terdekat, macam kitorang layan Mee Sotong Hameed Pata, 5min berjalan dari Terminal.
– Kalau nak gerak jauh, boleh ambil teksi, grab dsb. Last naik kalau tak silap jam 3:30pm
Tapi kalau taknak turun dan buat aktiviti atas kapal pun takde masalah
Singapore Stop (3rd Day) : 12:00pm – 8:00pm
– Yang ni slow sikit nak keluar kalau compare dengan Penang Stop, dari queue untuk keluar kapal sampai settle dekat immigration Singapore boleh jejak Sejam setengah juga. Jadi kalau nak cepat kena datang dekat tempat berkumpul awal, dan terus start berbaris depan pintu keluar.
– Yang ni pun sama macam Penang, boleh buat aktiviti bebas dan balik semula paling lambat sebelum 7:30pm.
– Kalu korang takut takde connection untuk panggil grab ke apa, seperti saya share di atas, boleh turn on roaming, so boleh dapat 4G dengan Singapore provider.
– Dekat Singapore ni kitorang singgah restoran Zam Zam tapau murtabak dengan nasi briyani lepas tu makan dekat food court Beach Rod layan Sup Tulang Merah
– Tapi sama juga, kalau taknak turun dan buat aktiviti atas kapal pun takde masalah
Secara keseluruhan, total perbelanjaan untuk trip ni lebih kurang RM5,500.00 all in (4D 3N untuk 3 orang), pembayaran dalam currency Singapore Dollar (SGD). Dari segi mahal, bagi saya memang agak mahal TAPI benda ni bukan yang selalu kita pergi (untuk saya la). Sekali-sekala, atau mungkin sekali ni je pergi. So, kalau ada modal lebih, boleh layan trip dengan keluarga.

Sangat-sangat berpuas hati, sebab sentiasa ada aktiviti nak dibuat, even dah penat ke, atau dah takde sangat aktiviti nak dibuat pun, buka pintu balkoni, lepak santai sambil minum kopi layan angin dan ombak, kalau malam pula, sambil layan bintang. Fuhhh dia punya syahdu tuuu. Marvellous!
Untuk yang mabuk laut, saya rasa la, tak terkesan sangat sebab kita macam duduk dalam bangunan, cuma dekat atas laut. Kalau ada vibration pun, akan rasa sikit masa cruise nak berlabuh dan nak bergerak semula dari port.
Lagi satu yang remarkable dan worth to mention adalah semua staff, dari ground staff sampai lah ke semua crew atas cruise, semua sangat-sangat friendly dan sangat-sangat membantu.
Ok ni sedikit sebanyak yang saya teringat dan boleh kongsi untuk trip dengan Genting Dream Cruise ni. Sorry kalau posting ni extra panjang, tapi kalau rasa masih tak cukup dengan posting ni, boleh juga layan Vlog saya sepanjang trip ni di channel Youtube saya : ADX N STUFF
Sumber : Ad Tengkorak
 
The post Bercuti Naik Cruise Bersama Anak & Isteri. Ayah Ni Kongsi Pengalaman & Jadikan Panduan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bercuti-naik-cruise-bersama-anak-isteri-ayah-ni-kongsi-pengalaman-jadikan-panduan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sampaikan Habis Duit Dalam Akaun Ibu Ni Kongsi Kisah Gara Gara Anak Main Games Di Telefon Jadikan Pengajaran

Sampaikan Habis Duit Dalam Akaun Ibu Ni Kongsi Kisah Gara Gara Anak Main Games Di Telefon Jadikan Pengajaran

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 149 hits
Boleh dikatakan anak anak zaman sekarang asyik sungguh bermain telefon bahkan kerap juga terjadi kita sebagai ibu ayah pula yang memberikan telefon agar anak anak bermain games dengan tujuan tidak mengganggu urusan kita Menyentuh tentang an...
Isteri Terus Peluk Anak Anak Tmj Kongsi Detik Cemas Insiden Di Bangkok

Isteri Terus Peluk Anak Anak Tmj Kongsi Detik Cemas Insiden Di Bangkok

papar berkaitan - pada 5/10/2023 - jumlah : 155 hits
Tengku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim berdepan detik mencemaskan bersama isteri dan anak anak bila mana berdepan insiden tembakan di pusat beli belah Siam Paragon Mall Bangkok Thailand petang semalam Menerusi perkongsiannya di Fa...
Nak Sekolahkan Anak Di Sjkc Perkongsian Ibu Ni Boleh Jadikan Panduan

Nak Sekolahkan Anak Di Sjkc Perkongsian Ibu Ni Boleh Jadikan Panduan

papar berkaitan - pada 30/9/2023 - jumlah : 153 hits
Pejam celik pejam celik dalam sedar tak sedar rupanya kita menghampiri penghujung tahun Berbaki beberapa bulan lagi ke tahun baharu dan tentunya anak kita akan bertambah umurnya Mungkin ada antaranya akan menjejakkan keki ke bangku sekolah ...
Pemerkosa Anak Di Jambi Ditangkap Setelah Video Curhat Ayah Korban Viral Ini Alasan Polisi

Pemerkosa Anak Di Jambi Ditangkap Setelah Video Curhat Ayah Korban Viral Ini Alasan Polisi

papar berkaitan - pada 6/10/2023 - jumlah : 158 hits
Ayah korban menyatakan akan menggunakan hukum rimba karena pelaku tidak kunjung ditangkap meski laporan dibuat sejak setahun lalu
Elak Terlupa Anak Di Dalam Kereta Doktor Ini Kongsi Caranya

Elak Terlupa Anak Di Dalam Kereta Doktor Ini Kongsi Caranya

papar berkaitan - pada 9/10/2023 - jumlah : 157 hits
Terlupa anak di dalam kereta suatu insiden yang sangat menyedihkan Namun siapalah kita untuk menidakkan ketentuan Ilahi Tidak ada ibu bapa yang mahu tragedi pilu ini terjadi Mana mungkin ada ibu bapa sanggup meninggalkan anak mereka di dala...
Hiburan Wow Dah Bertudung Balik Haqiem Rusli Kongsi Video Anis Pakai Tudung Doakan Isteri Sentiasa Kuat

Hiburan Wow Dah Bertudung Balik Haqiem Rusli Kongsi Video Anis Pakai Tudung Doakan Isteri Sentiasa Kuat

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 147 hits
Sebelum ini keputusan isteri penyanyi Haqiem Rusli iaitu Anis Sofea untuk tidak lagi memakai tudung telah mendatangkan rasa kurang senang daripada kalangan netizen Sudah semestinya Haqiem menjadi sasaran orang ramai untuk meluahkan rasa tid...
Seperti Berada Dalam Filem Seram Ailee Kongsi Pengalaman Sesat Di Korea Utara

Seperti Berada Dalam Filem Seram Ailee Kongsi Pengalaman Sesat Di Korea Utara

papar berkaitan - pada 3/10/2023 - jumlah : 148 hits
Macam mana boleh sesat dekat sana ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini penyanyi solo AILEE membuat penampilan sebagai tetamu didalam Psick University PSICK SHOW yang dihoskan oleh pelawak terkenal Korea Lee Yong ju Jung Jae hyung dan Kim Min soo...
Bukan Beratur Naik Kedai Amp Beli Kieda Crepe Syukur Dapat Kongsi Rezeki

Bukan Beratur Naik Kedai Amp Beli Kieda Crepe Syukur Dapat Kongsi Rezeki

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 196 hits
Baru baru ini pengusaha pencuci mulut Kieda Crepe berkongsi rezeki barangan keperluan asas kepada orang ramai Jenama Kieda Crepe sentiasa menjadi topik hangat dalam kalangan pengguna media sosial sehingga terpalit dengan beberapa isu panas ...
Demi Anak Ramai Ibu Bertahan Peguam Ni Kongsikan Jadikan Pengajaran

Demi Anak Ramai Ibu Bertahan Peguam Ni Kongsikan Jadikan Pengajaran

papar berkaitan - pada 12/10/2023 - jumlah : 137 hits
Bahagia itu kita yang ciptakan bukan siapa siapa Itulah ungkapan yang sering kita dengar bila berbicara tentang mencari kebahagiaan hidup Namun untuk merasai bahagia untuk diri sendiri bukan semudah yang diucapkan buat wanita bergelar ister...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


888 888 Pg 27 July 24 Slot888 Top 73 By Laurence 888 Gaojing888 Vip

4 Jul 2024 100 Top 20 By Adam Funny18 Win

Minat Sejak Sekolah Namun Tak Berpeluang Ke Konsert Memori Berkasih Siti Nordiana

Aktiviti Majlis Sambutan Hari Raya Pptmn Ppim 11 05 2024

Hari Ibu 2024 Contoh Ucapan Hari Ibu Hadis Berkenaan Ibu

Teks Bacaan Surah Al Mulk Pdf Dan Kelebihan Baca Surah Al Mulk