Elak Terlupa Anak Di Dalam Kereta Doktor Ini Kongsi Caranya


Terlupa anak di dalam kereta, suatu insiden yang sangat menyedihkan. Namun siapalah kita untuk menidakkan ketentuan Ilahi. Tidak ada ibu bapa yang mahu tragedi pilu ini terjadi.
Mana mungkin ada ibu bapa sanggup meninggalkan  anak mereka di dalam kereta yang diparkir untuk masa yang lama. Kes seperti ini kerap berlaku, dan boleh berlaku kepada sesiapa, termasuk diri kita sendiri. Oleh itu kita perlu mengambil langkah-langkah untuk mengelakkan perkara ini terjadi.

Bagi mengelakkan anda terlupa anak anda di dalam kereta, berikut dikongsikan tip untuk mengurangkan kebarangkalian perkara ini terjadi kepada anak anda.
1. Jangan letak kerusi kanak-kanak di belakang kerusi pemandu. Di situ adalah titik buta (blindspot). Letakkan di bahagian belakang tempat duduk penumpang agar ia berada dalam ruang pandangan.
2. Sentiasa jadikan amalan untuk memeriksa dalam kabin(termasuk tempat duduk penumpang hadapan dan tempat duduk belakang) sebelum mengunci kenderaan anda. Mulakan amalan ini mulai sekarang.

3. Letak patung permainan di kerusi kanak-kanak. Apabila letak anak di dalam kerusi itu, pindahkan patung tersebut di tempat duduk penumpang hadapan. Pilih patung yang besar dan berwarna terang. Patung itu peringatan bahawa anak anda dibelakang.
4. Jika anda ada membawa beg susu anak anda bersama, sentiasa letak beg itu di bahagian hadapan. Konsepnya sama seperti tip ke-3. Ia peringatan bahawa anak anda ada di kerusi kanak-kanak di tempat duduk belakang.

5. Letakkan barang yang penting di belakang, bersama anak anda. Contoh: beg kerja, kunci pejabat, tag kerja, atau sebelah kasut kiri anda di ruangan kaki di belakang jika pandubkereat auto. Nota: tidak digalakkan memandu tidak berkasut.
6. Letakkan tag/label pada pemegang pintu sebelah pemandu di bahagian luar, yang menandakan anak anda di dalam kereta. Label ini boleh dibeli atau dibuat sendiri menggunakan barangan di rumah. Contoh seperti dalam gambar di bawah.
7. Pesan kepada pihak sekolah atau pengasuh agar menelefon anda jika anak anda tidak tiba ke sekolah atau di rumah asuhan pada masanya. Boleh juga pesan pasangan anda untuk mengingatkan anda, terutamanya jika ada bertukar rutin menghantar anak.

8. Guna peranti (device) atau aplikasi telefon untuk mengingatkan anda bahawa anak anda di dalam kereta. Contohnya: ChildMinder SoftClip atau aplikasi Kars 4 Kids Safety . Nota: harganya tidak murah dan aplikasi memerlukan kereta mempunyai fungsi Bluetooth.
9. Bagi yg selalu guna aplikasi navigasi Waze, boleh pilih untuk hidupkan aturan Child Reminder ( Settings>Advanced Settings>General>Child Reminder). Waze akan mengingatkan anda sejurus sampai destinasi.
Semoga dengan perkongsian ini, mama dan papa lebih peka menjaga keselamatan anak-anak. Kita tidak mahu perkara sebegini berulang dan terus berulang lagi.
Sumber: Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan
The post Elak Terlupa Anak Di Dalam Kereta, Doktor Ini Kongsi Caranya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/elak-terlupa-anak-di-dalam-kereta-doktor-ini-kongsi-caranya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terlupa Anak Dalam Kereta Anak Doktor Berumur 8 Bulan Maut Hati Hati Ia Boleh Terjadi Pada Siapa Saja

Terlupa Anak Dalam Kereta Anak Doktor Berumur 8 Bulan Maut Hati Hati Ia Boleh Terjadi Pada Siapa Saja

papar berkaitan - pada 7/10/2023 - jumlah : 105 hits
Kehilangan anak adalah salah satu bentuk duka yang paling berat untuk ditanggung oleh seorang wanita bergelar ibu Tentunya rasa kehilangan itu memenuhi ruangan hati dan fikiran yang memberi kesan yang cukup mendalam dan sulit untuk diungkap...
Waktu Cuti Biar Anak Explore Dunia Luar Doktor Sarankan Anak Travel Ke Luar Negara

Waktu Cuti Biar Anak Explore Dunia Luar Doktor Sarankan Anak Travel Ke Luar Negara

papar berkaitan - pada 4/10/2023 - jumlah : 191 hits
Anak kita belajar melalui apa yang dilihatnya saban hari di sekolah Apa jua pengalaman yang dilaluinya setiap hari itulah yang menjadi pengajaran terbaik bagi dirinya Sebagai mak ayah kitalah yang perlu sentiasa menambah pengalaman buat ana...
Elak Anak Makan Aiskrim Vanila Waktu Sakit Tekak Punca Radang Tambah Teruk

Elak Anak Makan Aiskrim Vanila Waktu Sakit Tekak Punca Radang Tambah Teruk

papar berkaitan - pada 28/9/2023 - jumlah : 105 hits
Aiskrim vanila selalu jadi pilihan kita bila anak sakit tekak Rupanya aiskrim ini kurang sesuai bila anak mengalami sakit tekak Mengapa Menurut Dr Mazliana Mazlan beliau menyarankan sebaiknya elakkan aiskrim vanila waktu anak sakit tekak Ai...
Anak Orang Asli Pertama Bergelar Doktor Gigi Buat Netizen Turut Rasa Bangga

Anak Orang Asli Pertama Bergelar Doktor Gigi Buat Netizen Turut Rasa Bangga

papar berkaitan - pada 7/10/2023 - jumlah : 159 hits
abatan Kemajuan Orang Asli baru baru ini mengucapkan tahniah kepada seorang wanita yang merupakan anak Orang Asli pertama yang bergelar doktor gigi Hantaran JAKOA yang dimuat naik menerusi laman TikTok berdasarkan hantaran Facebo
Mama Kalau Nak Ajak Papa Tolong Kemas Rumah Jaga Anak Ada Caranya Boleh Cuba Tip Ni

Mama Kalau Nak Ajak Papa Tolong Kemas Rumah Jaga Anak Ada Caranya Boleh Cuba Tip Ni

papar berkaitan - pada 13/10/2023 - jumlah : 160 hits
Mama Kalau Nak Ajak Papa Tolong Kemas Rumah Jaga Anak Ada Caranya Boleh Cuba Tip Ni Mama kalau nak ajak papa kemas rumah dan jaga anak kena pakai petua Lelaki biasalah ada egonya Bila disuruh suruh seolah olah macam isteri memerintah pula I...
Sos Pasta Segera Tak Elok Untuk Anak Kerap Sakit Doktor Sarankan Sos Homemade Lagi Sihat

Sos Pasta Segera Tak Elok Untuk Anak Kerap Sakit Doktor Sarankan Sos Homemade Lagi Sihat

papar berkaitan - pada 4/10/2023 - jumlah : 154 hits
Kita rasa mudah dan cepat untuk memasak walhal sos sos yang ada di pasaran seperti sos pasta segera sangatlah tidak sihat untuk anak kita Buat sendiri lagi baik Menurut perkongsian sos sos pasta segera dan komersial ini mengandungi terlalu ...
Bercuti Naik Cruise Bersama Anak Isteri Ayah Ni Kongsi Pengalaman Jadikan Panduan

Bercuti Naik Cruise Bersama Anak Isteri Ayah Ni Kongsi Pengalaman Jadikan Panduan

papar berkaitan - pada 6/10/2023 - jumlah : 217 hits
Bagaimana agaknya perasaan dan pengalaman dapat bercuti di atas kapal mewah bersama anak anak dan keluarga ya Bagi yang pernah laluinya tentu ia menjadi pengalaman yang begitu bermakna apatah lagi bukan selalu dapat merasai pengalaman belay...
Ulang Ulang Baca Ayat Ni Ibu Ni Kongsi Amalan Harian Boleh Buat Agar Anak Mudah Belajar

Ulang Ulang Baca Ayat Ni Ibu Ni Kongsi Amalan Harian Boleh Buat Agar Anak Mudah Belajar

papar berkaitan - pada 5/10/2023 - jumlah : 196 hits
Bukan senang kita hendak mengajar anak anak di rumah ada sahaja cabaran dan kesulitannya yang tersendiri Apatah lagi bila diajar berkali kali anak masih tidak mampu mengingati pelajaran yang diajar Ketika itu mulalah kita hilang sabar dan m...
Pakar Psikiatri Ingatkan Ibu Bapa Kalau Marah Anak Ada Pantang Larang Elak Buat

Pakar Psikiatri Ingatkan Ibu Bapa Kalau Marah Anak Ada Pantang Larang Elak Buat

papar berkaitan - pada 12/10/2023 - jumlah : 119 hits
Pakar Psikiatri Ingatkan Ibu Bapa Kalau Marah Anak Ada Pantang Larang Elak Buat Ada masanya ibu bapa tidak dapat mengelakkan diri daripada memarahi anak anak Sesetengah ibu bapa ada yang suka pendekatan bertegas santai tinggi disiplin atau ...
Jimat Belanja Untuk Pengembara Yang Aktif Boleh Simpan Siap Siap Kredit Dari Sabah Press

Lawyer Hits Back What S Untrue Confusing About My Post

Drama Perang Nasi Dagang

Saya Hidup Pada Usia Subsidi Diberi Allah Pyanhabib

Court Must Be Convinced That Royal Order On Najib S House Arrest Exists Says Lawyer

Fahmi Presents Instrument Of Royal Invitation To Kedah Sultan For King S Coronation

Sedap Ke Air Minuman White Coffee Aik Cheong

Tiada Hasrat Turunkan Kadar Cukai Jalan Kenderaan Lain Buat Masa Ini



Siapa Teme Abdullah Ini Biodata Penulis Buku Yang Sering Mengaburkan Mukanya Ini

Biodata Sofea Shra Personaliti TikTok Terkenal

10 Fakta Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Yang Ramai Tak Tahu Gandingan Pelakon Erysha Emyra MK K Clique Siaran TV3 Malaysia Tonton

5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21


Flagship Estetik Ai Terbaharu Siri Honor 200 Termasuk Versi Pro Akan Datang Ke Malaysia

Tree Uplighting Artful Illumination For Gardens

Makan Nasi Arab Di Zaituna Jb

Projector Band Feat Jovita Pearl Tetap Ku Cinta Chord

Suami Bunga Citra Lestari Disyaki Seleweng Wang Milik Syarikat Bersama Bekas Isteri Berjumlah Rm1 7 Juta

Is Anwar Missing A Major Opportunity In Palestine