Bercucuktanam Sayuran Di Tepi Rumah Haihhh


Kali ni nak coret serba sedikit tentang keterujaan aku mengerjakan tanah, bercucuktanam sayuran di tepi rumah yang tak sebesar mana tu. Tapi letih jugalah menebas, membersihkan semak samun sebelum bercucuktanam di tepi rumah tu. Namun begitu sangat berbaloi apabila tanaman telah membuahkan hasil dan dapat di nikmati seisi keluarga.
Bercucuktanam Sayuran Di Tepi Rumah, Haihhh!!!
Waktu mula-mula pindah ke rumah kawasan kampung ini, semak samun telah tumbuh dengan pesatnya berbanding masa dalam pembinaan dahulu. Macam manapun rancangan berpindah tetap di teruskan sebab kalau makin di tunggu, makin jadi hutan juga kawasan rumah aku ni. Maka, pindah jugalah aku sekeluarga....!



Waktu berpindah tu sebulan sebelum PKP. Nasib baik pindah awal, Kalau tidak, tertangguhlah rancangan perpindahan. Tapi nak menebas, nak mencangkul peralatan  tak sempat nak beli sebab sibuk mengemas bagai, PKP pun melanda. Buat apa yang patut iaitu tarik dan tebas semak samun sikit-sikit dengan pisau dapur. Dapatlah kemas sejurai kecil kawasan di tepi rumah. 

Bercucuktanam Sayuran Di Tepi Rumah, Haihhh!!!
Pokok pertama aku tanam di tepi rumah adalah pokok serai lebihan masak di dapur. Lupa nak beritahu, pokok yang aku tanam dalam polisterin letak di tepi rak kasut iaitu bayam brazil. Pokok pertama yang aku semai anak benihnya adalah pokok cili. Benih cili  aku dapat dari biji cili kering di dapur sahaja. Selepas tu barulah aku membeli benih terung dan bendi secara online dari laman shopee. 


Berderet pokok cili aku di tepi rumah bersama pokok terung dan bendi. Setelah berbulan sekarang ini, pokok cili, terung dan bendi telah membuahkan hasil dengan lumayannya. Selepas tu baru aku tanam tomato, cili api putih, cili merah kulai, ulam raja, jagung dan rossele. Kini tomato baru nak merahkan diri dan cili api telah mula di petik. Tapi masih menunggu cili api ini nak memerahkan dirinya pula... Haihhh!


Laman bercucuktanam telah pun aku kembangkan lagi setelah dapat peralatan pekebunan dengan mengemas hampir keseluruhan tepi rumah yang ada. Sekarang ini telah bermacam-macam pokok sayuran aku tanam di tepi rumah ini. Pokok sayur memanjat aku baru bermula untuk menanamnya iaitu seperti timun, petola, kacang panjang, kacang buncis, kacang kelisa dan kacang edamame pun aku baru tanam. 


Aku siap beli kepingan batang buluh di laman shopee untuk membuat pancang pokok memnajat aku ini. Nasib baik ada di jual di situ. Kalau tidak, buntu aku nak mencari batang kayu untuk di gunakan membuat pancang memanjat. Sekarang pokok-pokok ada sudah yang sedang memanjat tapi masih belum menampakkan bunga dan buah lagi. Tak sabarnyaaaa.... !


Laman Herba Dan Dusun Buah-buahan Di Tepi Rumah Juga, Aihhh!
Selain tanaman sayuran yang aku tanam ini, ada lagi laman herba yang aku buat di tepi dapur dan laman dusun buah-buahan juga. Nanti aku cerita lagi di blog ini. Aku juga merancang nak tanam pokok bunga-bungaan pula. Nak tanam ros jepun di laman rumah, pokok bunga kertas dalam pasu di depan rumah dan pasu gantung petunia juga.  Nak buat laman ala-ala orang putih tu.. hehe!


Selain  tu nak buat balik minat aku yang terpencil ini iaitu membentuk pokok-pokok bonsai renek seperti yang pernah aku buat di rumah lama bertahun dulu. Ralit tau membelai pokok bonsai ni. Sekarang tengah berkira-kira nak membeli anak pokok yang sesuai di buat bonsai. Semoga aku berjaya merealisasikannya.... huh!


Coretan aku di sini hanya untuk mendokumenkan kisah bercucuktanam di tepi rumah aku ni. Pada yang sudi membaca, harap tak menyampah. Sekadar adaptasi diri atas apa yang telah aku lakukan sekarang ini untuk tatapan di kemudian hari. Juga letak gambar kenangan untuk di kemudian hari kelak.


Nak baca artikel berkaitan tentang rumah baru aku ni, boleh klik SINI dan SINI


p/s:  Nanti aku bercerita lagi, lagi dan lagi pasal tanaman di blog ini. Leka dan sibuk sungguh  bercucuktanam sayuran di tepi rumah, sampai terabai jugalah blog aku ni... hmmm!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.huhahuhajerr.com/2020/10/bercucuktanam-sayuran-di-tepi-rumah-haihhh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lakukan Amalan Ini Untuk Pagar Rumah Daripada Gangguan Syaitan

Lakukan Amalan Ini Untuk Pagar Rumah Daripada Gangguan Syaitan

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 69 hits
RUMAHKU syurgaku Frasa itu sering kali diungkapkan oleh masyarakat kita Jelas betapa pentingnya rumah yang selesa kepada kehidupan kita Tidak hairanlah jika ramai yang suka menghias kediaman mereka dengan begitu cantik dan memberikan ketena...
Zarina Zainudin Buat Luahan Sedih Apabila Anak Nya Sudah Mula Menyer4ngnya Kej4rr Sekeliling Rumah

Zarina Zainudin Buat Luahan Sedih Apabila Anak Nya Sudah Mula Menyer4ngnya Kej4rr Sekeliling Rumah

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 83 hits
Pelakon Zarina Zainuddin memberitahu bahawa anak lelakinya Muhammad Razail Azrai atau lebih mesra disapa Azil yang merupakan seorang autistik semakin sukar dikawal Ini kerana menurut Zarina selain sering tantrum setiap hari anaknya yang mer...
Langgar Psbb Dki 188 Rumah Makan Dan 19 Perkantoran Disegel

Langgar Psbb Dki 188 Rumah Makan Dan 19 Perkantoran Disegel

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 58 hits
Harapannya masyarakat bisa sadar penyebaran Covid 19 di DKI Jakarta cukup tinggi ujar dia
26 Rumah Sakit Swasta Di Dki Siap Gabung Jadi Rujukan Pasien Covid 19

26 Rumah Sakit Swasta Di Dki Siap Gabung Jadi Rujukan Pasien Covid 19

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 39 hits
Ada 26 rumah sakit swasta yang berkomitmen menjadi rumah sakit rujukan pasien Covid 19 Acuan hukumnya berbentuk Keputusan Gubernur masih dalam proses
Ashira Hilang Kerja Diusir Tuan Rumah

Ashira Hilang Kerja Diusir Tuan Rumah

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 83 hits
Kegembiraan penyanyi Di Ombak Resah Ashira 35 apabila dipilih menjadi salah seorang peserta program realiti Gegar Vaganza musim ketujuh bertukar menjadi sayu apabila diusir keluar selepas gagal membayarkan sewa rumah selama enam bulan Berko...
Rayuan Ditolak Wanita Dera Pembantu Rumah Dihukum Penjara 8 Tahun

Rayuan Ditolak Wanita Dera Pembantu Rumah Dihukum Penjara 8 Tahun

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 38 hits
Seorang suri rumah yang mencetuskan kontroversi kerana mendera pembantu rumah warga Indonesia empat tahun lepas hari ini mula menjalani hukuman penjara lapan tahun selepas rayuan akhirnya ditolak oleh Mahkamah Rayuan Panel tiga hakim diketu...
Diterjang Angin Puting Beliung 60 Rumah Warga Prabumulih Rusak

Diterjang Angin Puting Beliung 60 Rumah Warga Prabumulih Rusak

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 39 hits
60 rumah yang terdampak angin puting beliung tadi malam alhamdulillah tidak ada korban ungkap Ansori
Salam Maulidur Rasul 12 Rabiulawal 1442h

6030 Boikot Segera Jenama Produk Dan Perkhidmatan Perancis Kenyataan Media Ppim 27 10 2020

Akibat Hina Islam Prancis Diboikot Presidennya Sampai Kalang Kabut Minta Seruan Dihentikan

Istri Jadi Tki Seorang Ayah Di Tangerang Lampiaskan Hawa Nafsu Pada 2 Anak Kandung

The Rise Of Nazo Entertainment For You

Suami Isteri Bergaduh Tinggalkan Bayi Bersendirian Di Rumah Sehingga Mati Kelaparan

Expert Advice How To Improve Remote Education Collaboration

Untung Jangka Pendek Sakit Jangka Panjang Jika Umno Terima Jawatan Tpm Kata Penganalisis



Biodata Dolla Kumpulan Ala Blackpink Penyanyi Dolla Make You Wanna

Kisah Sistem Kasta India Yang Kenakan Cukai Tutup Dada

Apa Yang Diajarkan Dalam Sistem Sekolah Kebangsaan Korea Utara

7 Telefon Mudah Alih Terawal Di Dunia

Biodata Penyanyi Noraniza Idris Peserta Gegar Vaganza Musim 7 GV7 2020


Urut Kaki Di Petaling Jaya Selangor

Resepi Daging Masak Rempah Masak Macam Ni Memang Sedap

3 Jenis Cantik Yang Mempesona

18 Last Minute Halloween Wreath Designs With A Super Scary Vibe

Ku Li Mat Sabu Jumpa Mahathir Sumber Dakwa Bincang Isu Kerajaan Perpaduan

Pks Perusak Halte Adalah Oknum Milenial Banyak Karyanya