Berang Putrajaya Timbang Beri Najib Rumah Rm100 Juta Ph Sedia Kaji Semula Mou Kata Anwar



(FMT) – Pakatan Harapan (PH) tidak teragak-agak mengkaji semula segala bentuk persefahaman dengan kerajaan susulan tindakan Jemaah Menteri sebulat suara menerima permohonan menghadiahkan Najib Razak, sebidang tanah dan sebuah rumah bernilai RM100 juta.
Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Anwar Ibrahim berkata, perkara itu tidak pernah dibincang atau dimaklumkan kepada PH, dalam sebarang pertemuan dengan wakil pihak kerajaan.
“Rakyat pasti tidak lupa bagaimana Ahli Parlimen Pekan (Najib Razak) telah mengakibatkan kerajaan dan rakyat Malaysia terpaksa menanggung hutang setinggi RM32 bilion akibat kebobrokan dan kecurangan 1MDB.
“Keputusan yang amat mengejutkan ini memaksa kami untuk mengkaji semula segala bentuk persefahaman yang wujud sehingga kini,” katanya dalam kenyataan.
Pada 13 Sept, kerajaan dan PH memeterai memorandum persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik, merangkumi enam perkara iaitu Pemerkasaan Pelan Covid-19, Transformasi Pentadbiran dan Pembaharuan Parlimen, Kebebasan Institusi Kehakiman, Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dan Pembentukan Jawatankuasa Pemandu.
Selain itu, tujuh tawaran dipersetujui bersama membabitkan mewujudkan Rang Undang-Undang Anti-Lompat Parti; pelaksanaan Undi 18; mengehadkan tempoh jawatan Perdana Menteri kepada 10 tahun dan keanggotaan seimbang dalam Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen.
Tawaran lain adalah setiap Rang Undang-Undang, termasuk Rang Undang-Undang Perbekalan dibentangkan di Parlimen akan dirunding dan dipersetujui secara bersama; pembangkang akan terbabit dalam Majlis Pemulihan Negara (MPN) dan Ketua Pembangkang akan diberikan saraan dan kemudahan yang setara dengan seorang menteri.
Bagaimanapun, Anwar pada 16 Okt, menolak tawaran berjumlah RM33,500 sebulan seiring langkah kerajaan menaik taraf fungi Ketua Pembangkang termasuk kemudahan setara dengan menteri.
Dalam pada itu, beliau yang juga Presiden PKR berkata, tindakan Jemaah Menteri untuk “menghadiahkan” tanah dan rumah kepada seorang yang telah disabitkan kesalahan oleh mahkamah ternyata keputusan paling tidak bermoral dan langsung tidak masuk akal.
“Malah beliau sehingga hari ini tidak dapat menjelaskan bagaimana sejumlah wang dan barang kemas yang dianggarkan bernilai ratusan juta ada dalam milikan beliau dan isteri,” katanya.
Cabar Ahli Parlimen
Terdahulu di Melaka, Anwar mencabar Ahli Parlimen kerajaan menyatakan pendirian mereka secara jelas jika Putrajaya bersetuju menawarkan plot tanah termasuk sebuah kediaman bernilai RM100 juta kepada bekas Perdana Menteri itu.
Dalam majlis minum petang bersama Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan Presiden Amanah Mohamad Sabu di Little India, Anwar turut menyelar permohonan Najib kepada kerajaan, bagi mendapatkan kediaman dan tanah.
Beliau juga sempat mengajukan soalan kepada seorang lelaki berusia yang duduk meja bersebelahan, adakah beliau mudah memperoleh RM100 sehari, di mana lelaki berkenaan hanya menggelengkan kepalanya.
“Apatah lagi RM100 juta?” kata Presiden PKR itu dengan nada marah.
“Saya mahu tengok siapa daripada Ahli Parlimen Umno, Bersatu, PAS dan GPS (Gabungan Parti Sarawak) yang menyokong memberi (pemberian plot tanah dan kediaman) RM100 juta kepada Najib.
“Kalau sokong, siap,” katanya.
Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz, mengesahkan Putrajaya menerima permohonan daripada Najib bagi mendapatkan plot tanah dan kediaman, sehingga menimbulkan kekecohan di Dewan Rakyat.
Ahli Parlimen pembangkang, termasuk bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mengkritik tindakan itu, dengan Presiden Pejuang itu juga mengkritik keras Najib yang juga bekas Presiden Umno.
Mahathir sebelum itu bertanya kepada Tengku Zafrul mengenai laporan Najib memohon 1.13 hektar tanah lot daripada kerajaan. Hartanah terbabit didakwa berada di Bukit Petaling, Kuala Lumpur.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/11/18/berang-putrajaya-timbang-beri-najib-rumah-rm100-juta-ph-sedia-kaji-semula-mou-kata-anwar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rm100 Juta Untuk Najib Ph Kaji Semula Mou Dengan Kerajaan

Rm100 Juta Untuk Najib Ph Kaji Semula Mou Dengan Kerajaan

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 142 hits
Oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim Foto NSTP Asyraf Hamzah KUALA LUMPUR Pakatan Harapan akan mengkaji semula semua persefahaman yang dicapai dengan kerajaan sebelum ini susulan pengesahan bahawa Putrajaya setuju menghadiahkan sebidang tanah dan ...
Tak Mungkinkah Najib Akan Mohon Semula Rumah Rm100 Juta Selepas Selesai Prn Melaka

Tak Mungkinkah Najib Akan Mohon Semula Rumah Rm100 Juta Selepas Selesai Prn Melaka

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 239 hits
Najib Razak akhirnya membuat keputusan menarik balik permohonan mendapatkan rumah bernilai RM100 juta di sebuah kawasan eksklusif di ibu negara atas kapasitinya sebagai bekas Perdana Menteri Dua alasan diberikan atas tindakan tersebut menga...
Dengar Tak Isteriku Najib Minta Rumah Rm100 Juta Kata Mat Sabu Di Melaka

Dengar Tak Isteriku Najib Minta Rumah Rm100 Juta Kata Mat Sabu Di Melaka

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 165 hits
MALAYSIA DATELINETindakan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak yang meminta tanah bernilai RM100 juta dan dibincangkan oleh Kabinet untuk diluluskan kini menjadi isu utama di Melaka Ia kecoh di Dewan Rakyat semalam dan pada malam ta...
Minta Rumah Rm100 Juta Najib Lakukan 3 Salah Besar

Minta Rumah Rm100 Juta Najib Lakukan 3 Salah Besar

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 194 hits
Disahkan akhirnya di Parlimen oleh Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz tentang permohonan Najib Razak untuk mendapatkan kediaman bernilai RM100 juta baginya atas kedudukannya sebagai bekas Perdana Menteri Tengku Zafrul berkata ...
Zafrul Sahkan Najib Mohon Ganjaran Tanah Rumah Nilai Rm100 Juta

Zafrul Sahkan Najib Mohon Ganjaran Tanah Rumah Nilai Rm100 Juta

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 213 hits
Oleh Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz KUALA LUMPUR Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz hari ini mengesahkan di Dewan Rakyat yang bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak memohon ganjaran hadia...
Rumah Rm100 Juta Kepada Najib Ph Mahu Pengundi Melaka Protes

Rumah Rm100 Juta Kepada Najib Ph Mahu Pengundi Melaka Protes

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 183 hits
Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim mengayuh beca semasa hadir program santai pada Pilihan Raya Negeri Melaka di Bandar Hilir Melaka Foto SYAFIQ AMBAK BANDAR MELAKA Permohonan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untu...
Kerajaan Mesti Tolak Rumah Rm100 Juta Najib Kalau Tidak Ismail Sabri Pun Wajib Dijatuhkan

Kerajaan Mesti Tolak Rumah Rm100 Juta Najib Kalau Tidak Ismail Sabri Pun Wajib Dijatuhkan

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 200 hits
Hanya ada dua pilihan yang wajib diambil Ismail Sabri Yaakob dalam isu rumah bernilai RM100 juta melibatkan Najib Razak sekarang ini Pertama menolak permintaan tersebut dan kedua segera membatalkannya sekiranya permohonan itu telah dilulusk...
Pendedahan Najib Bakal Dapat Rumah Percuma Bernilai Rm100 Juta Di Kejiranan Mewah Kl

Pendedahan Najib Bakal Dapat Rumah Percuma Bernilai Rm100 Juta Di Kejiranan Mewah Kl

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 253 hits
Kebimbangan timbul berhubung keputusan kerajaan memberikan penghargaan kepada bekas PM di atas khidmat awamnya walaupun disabit kesalahan rasuah berprofil tinggi Bekas perdana menteri Najib Razak mendapat beberapa kelebihan selepas kerajaan...
Permohonan Rumah Rm100 Juta Najib Tak Logik Pengundi Perlu Tolak Bn Pn

Permohonan Rumah Rm100 Juta Najib Tak Logik Pengundi Perlu Tolak Bn Pn

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 265 hits
Sehari sebelum hari mengundi bagi PRN Melaka Presiden Amanah Mohamad Sabu menggesa rakyat negeri itu membuat pilihan sewajarnya dengan membangkitkan isu permohonan bekas perdana menteri Najib Razak untuk tanah dan rumah bernilai RM100 juta ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats