Permohonan Rumah Rm100 Juta Najib Tak Logik Pengundi Perlu Tolak Bn Pn





Sehari sebelum hari mengundi bagi PRN Melaka, Presiden Amanah Mohamad Sabu menggesa rakyat negeri itu membuat pilihan sewajarnya dengan membangkitkan isu permohonan bekas perdana menteri Najib Razak untuk tanah dan rumah bernilai RM100 juta yang sedang dipertimbang kerajaan.

Mohamad menyelar permohonan itu yang menurutnya dibuat di saat rakyat bergelut dengan penggangguran dan kehilangan kerja ekoran wabak Covid-19.

Dia berkata, perkara itu adalah tidak munasabah apatah lagi Najib telah disabit bersalah dan dijatuhkan hukuman, sedangkan bekas perdana menteri sebelumnya "hidup dengan pencen dan wang imbuhan yang kecil".

Untuk rekod, Najib kini sedang dalam prosesn rayuan terhadap sabitan kes rasuah RM42 juta dana SRC International.

“[...] Bayangkan betapa besar impak jumlah yang perlu dibelanjakan sejak 2017 hingga 2020 untuk membiayai kerugian skandal 1MDB dan SRC di bawah pentadbiran Najib," katanya dalam kenyataan hari ini.
Najib bersama Ismail ketika berkempen di MelakaJusteru, Mohamad menyeru rakyat Melaka untuk menyuarakan bantahan terhadap perkara itu dengan menterjemahkannya dengan menolak BN dan PN - gabungan yang memerintah di peringkat persekutuan - dalam dalam PRN yang akan berlangsung esok.

“[...] Kita menyeru rakyat Melaka untuk menterjemahkan penolakan pembaziran dan penggunaan wang rakyat untuk kepentingan peribadi pemimpin BN atau PN.

"Kita berharap rakyat Melaka akan memulakan pemerintahan yang baru dipimpin oleh Adly Zahari untuk tempoh lima tahun akan datang menerusi kemenangan yang diberikan kepada calon PH Sabtu ini," katanya lagi.

Isu itu timbul apabila Mahathir di Parlimen mempersoalkan bagaimana hadiah itu tidak disebut dalam belanjawan negara, yang kemudiannya dijelaskan oleh Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz bahawa permohonan itu dibuat selepas Belanjawan 2022 dibentangkan.

Zahrul mengesahkan kabinet menerima permohonan itu dari Najib yang sedang menunggu untuk “dimukamadkan” oleh jemaah menteri, menyebabkan dia dipersoal segelintir wakil rakyat apakah itu bermaksud keputusan atau persetujuan awal diberikan terhadap permohonan itu.

Najib kemudian mengaku membuat permohonan itu namun menegaskan dia hanya membuat permohonan biasa kepada semua bekas perdana menteri di bawah Akta Ahli Parlimen Saraan 1980 pindaan 2003, dan ia sudah dibuat sejak 2018 selepas PRU ke-14.

Dalam pada itu, Mohamad turut menyusuli Pengerusi PH Anwar Ibrahim dengan berkata walaupun telah memeterai memorandum persefahaman (MOU) dengan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob, pihaknya tetap menolak permohonan tersebut.

"(Ini) kerana kita mendapati perdana menteri terlalu lemah dan penakut serta tidak berani untuk melindungi kepentingan rakyat,” katanya lagi.

Semalam, Anwar berkata PH akan mengkaji semula semua MOU tersebut ekoran pengesahan bahawa kerajaan ada menerima permohonan daripada Najib.

Menurut Anwar rakyat tidak dapat lupa bagaimana Najib mengakibatkan kerajaan dan rakyat menanggung hutang yang tinggi akibat skandal 1MDB.
Wan Saiful Wan JanSementara itu, Ketua Penerangan Bersatu Wan Saiful Wan Jan mencabar Pengerusi Umno Melaka yang juga calon di kerusi DUN Tanjung Bidara, Ab Rauf Yusoh untuk mengkritik apa yang disifatkannya sebagai kerakusan Najib.

Katanya, Najib memang benar-benar “beriman dan beramal” dengan perangai “malu apa” yang dibawanya, sehingga bersikap tidak tahu malu untuk “merompak duit rakyat”.

“Jika Datuk Seri Rauf diam, maka saya anggap dia dan BN menyokong sifat tamak dan rakus Najib. Apa jaminan Rauf tidak akan meniru ketamakan Najib?

“Rakyat Melaka sudah pasti boleh menilai sikap tokoh BN. Ada di kalangan mereka tidak pernah berubah.

“Saya yakin rakyat Melaka bijaksana dalam memilih pada Sabtu nanti,” katanya lagi. malaysiakini.com
Diterbitkan: Nov 19, 2021 12:00 PM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/11/permohonan-rumah-rm100-juta-najib-tak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rumah Rm100 Juta Kepada Najib Ph Mahu Pengundi Melaka Protes

Rumah Rm100 Juta Kepada Najib Ph Mahu Pengundi Melaka Protes

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 183 hits
Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim mengayuh beca semasa hadir program santai pada Pilihan Raya Negeri Melaka di Bandar Hilir Melaka Foto SYAFIQ AMBAK BANDAR MELAKA Permohonan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untu...
Kerajaan Mesti Tolak Rumah Rm100 Juta Najib Kalau Tidak Ismail Sabri Pun Wajib Dijatuhkan

Kerajaan Mesti Tolak Rumah Rm100 Juta Najib Kalau Tidak Ismail Sabri Pun Wajib Dijatuhkan

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 200 hits
Hanya ada dua pilihan yang wajib diambil Ismail Sabri Yaakob dalam isu rumah bernilai RM100 juta melibatkan Najib Razak sekarang ini Pertama menolak permintaan tersebut dan kedua segera membatalkannya sekiranya permohonan itu telah dilulusk...
Walau Najib Dah Tolak Pembangkang Terus Bangkitkan Isu Rumah Rm100 Juta

Walau Najib Dah Tolak Pembangkang Terus Bangkitkan Isu Rumah Rm100 Juta

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 221 hits
malaysiakini comPembangkang terus membangkitkan isu pemberian hartanah RM100 juta kepada mantan perdana menteri Najib Razak di parlimen Tindakan itu terus dilakukan walaupun Najib telah pun menarik balik hasratnya itu Jumaat lalu sehari seb...
Minta Rumah Rm100 Juta Najib Lakukan 3 Salah Besar

Minta Rumah Rm100 Juta Najib Lakukan 3 Salah Besar

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 194 hits
Disahkan akhirnya di Parlimen oleh Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz tentang permohonan Najib Razak untuk mendapatkan kediaman bernilai RM100 juta baginya atas kedudukannya sebagai bekas Perdana Menteri Tengku Zafrul berkata ...
Dengar Tak Isteriku Najib Minta Rumah Rm100 Juta Kata Mat Sabu Di Melaka

Dengar Tak Isteriku Najib Minta Rumah Rm100 Juta Kata Mat Sabu Di Melaka

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 165 hits
MALAYSIA DATELINETindakan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak yang meminta tanah bernilai RM100 juta dan dibincangkan oleh Kabinet untuk diluluskan kini menjadi isu utama di Melaka Ia kecoh di Dewan Rakyat semalam dan pada malam ta...
Najib Tarik Balik Permohonan Hartanah Didakwa Bernilai Rm100 Juta

Najib Tarik Balik Permohonan Hartanah Didakwa Bernilai Rm100 Juta

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 204 hits
Oleh Datuk Seri Mohamad Najib Tun Abdul Razak ketika hadir pada sidang media serta pengumuman senarai calon wakil Rakyat Barisan Nasioanl yang akan bertanding pada Pilihan Raya Negeri Melaka di Menara Dato Onn baru baru ini GAMBAR Abd Razak...
Zafrul Sahkan Najib Mohon Ganjaran Tanah Rumah Nilai Rm100 Juta

Zafrul Sahkan Najib Mohon Ganjaran Tanah Rumah Nilai Rm100 Juta

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 213 hits
Oleh Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz KUALA LUMPUR Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz hari ini mengesahkan di Dewan Rakyat yang bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak memohon ganjaran hadia...
Pendedahan Najib Bakal Dapat Rumah Percuma Bernilai Rm100 Juta Di Kejiranan Mewah Kl

Pendedahan Najib Bakal Dapat Rumah Percuma Bernilai Rm100 Juta Di Kejiranan Mewah Kl

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 254 hits
Kebimbangan timbul berhubung keputusan kerajaan memberikan penghargaan kepada bekas PM di atas khidmat awamnya walaupun disabit kesalahan rasuah berprofil tinggi Bekas perdana menteri Najib Razak mendapat beberapa kelebihan selepas kerajaan...
Kabinet Lulus Rumah Rm100 Juta Ismail Sabri Lebih Tak Guna Daripada Najib

Kabinet Lulus Rumah Rm100 Juta Ismail Sabri Lebih Tak Guna Daripada Najib

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 264 hits
Walaupun Najib Razak telah menarik balik permohonannya untuk mendapatkan sebuah hartanah kediaman bernilai RM100 juta daripada kerajaan kabinet Ismail Sabri Yaakob disahkan telah pun meluluskan permohonan bekas Perdana Menteri itu Hal ini d...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis