Benarkah Anak Luar Nikah Tidak Boleh Jadi Imam Solat


Anak Tak Sah Taraf dikenali sebagai 'Anak Luar Nikah' dalam masyarakat Melayu atau 'Anak Zina' mengikut hukum syarak. Topik mengenai anak luar nikah ini masih lagi ada sejak dulu hingga kini. Anak luar nikah ini seringkali dipandang serong oleh masyarakat hingga memanggil mereka dengan gelaran 'anak haram'. 


sekadar gambar hiasan

Takrif Anak Luar Nikah atau Anak Tak Sah TarafAnak luar nikah, atau anak tak sah taraf atau anak haram, adalah gelaran bagi anak yang dilahirkan dalam keadaan berikut:
1. Bayi yang dilahirkan tanpa ibu-bapanya berkahwin, sama ada hasil daripada zina, rogol atau melalui persenyawaan cara saintifik yang bertentangan dengan hukum syarak.

2. Bayi yang dilahirkan kurang daripada 6 bulan selepas berkahwin dan bukan hasil daripada persetubuhan syubhat.

3. Bayi yang dilahirkan lebih daripada 6 bulan selepas akad yang sah dan ada bukti dari segi syarak bahawa bayi tersebut ialah anak luar nikah melalui iqrar (pengakuan) mereka yang berkenaan (suami dan isteri tersebut atau salah seorang daripadanya), atau 4 orang saksi yang memenuhi syarat-syarat mengikut hukum syarak.
Benarkah Anak Luar Nikah Tidak Boleh Jadi Imam?Lain-lain isu mengenai anak luar nikah ini, ada yang berkata, anak tak sah taraf lelaki tak boleh menjadi imam dan tak boleh mewalikan anaknya sendiri. Paling teruk, ada yang menghukum akan dimasukkan ke neraka. Allahuakbar. 
Seandainya anda salah seorang yang mempunyai persoalan tentang hal ini, mohon segera tahu yang ini semua adalah pernyataan yang salah. 
Anak luar nikah sama sekali tidak berdosa. Anak luar nikah ini suci sebagaimana anak-anak yang lain. Semuanya adalah hamba yang disayangi oleh Allah SWT. Bezanya di sini, cara atau punca bagaimana ia dilahirkan. 
Kebanyakan kes anak luar nikah atau tidak sah taraf ini berlaku selepas pasangan terlanjur dan kemudiannya hamil. Ada juga di antara anak luar nikah ini dilahirkan akibat dari ibunya yang menjadi mangsa rogol. 
Walaubagaimanapun, ia tidak boleh dijadikan sebarang alasan untuk menuding jari kepada anak luar nikah ini bahawa mereka adalah si pendosa yang tidak layak untuk menjadi imam dan sebagainya. 

Read This :

Status anak luar nikah di Malaysia dari aspek perundanganPanduan Lengkap Cara Buat Surat Beranak Untuk Anak Luar NikahMaksud Lengkap Untuk Mimpi Hamil dan Bersalin

Status Anak Tak Sah Taraf Lelaki Untuk Menjadi Imam SolatUntuk status anak luar nikah lelaki untuk menjadi imam solat, ia sama sekali tidak berkaitan dengan hukum. Tidak ada larangan hingga anak luar nikah ini tidak boleh menjadi imam solat. Solat yang dilakukan tetap sah. Anak tak sah taraf adalah sama taraf dengan anak sah taraf, dalam semua perkara. Dari Quran: "Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu" (Al Hujuraat 18:13). 
Hadith pula menyatakan: "Tiada kelebihan seseorang terhadap yang lainnya melainkan dengan taqwa kepada Allah". (Riwayat Abu Bakar Albazzar). 
Memang ada terdapat sedikit perkongsian berkaitan Imam Syafii, di mana posisi sebagai imam salat bagi anak hasil zina adalah makruh. 
Imam Syafi'i berkata: “Saya memakruhkan orang yang tidak diketahui siapa ayahnya untuk menjadi imam sholat. Karena posisi imam adalah posisi terhormat, meskipun kalau ada orang seperti itu yang menjadi imam, maka sholatnya sah dan sholat para makmumnya juga sah,”.
Jangan salah faham ya. Makruh adalah sesuatu perbuatan yang tidak mendapat dosa jika dikerjakan tetapi akan mendapat pahala jika dilakukan. 
Kenapa boleh jadi makruh? Boleh dengar penjelasan lanjut dari Ustaz Azhar Idrus dan Ustaz Buya Yahya menerusi video-video di bawah ini. 
Soalan Anak Zina Jadi Imam Solat - Ustaz Azhar Idrus


Hukum Anak Zina Menjadi Imam Shalat di Masjid - Buya Yahya Menjawab


Untuk pengetahuan semua, sebanyak 532,158 kelahiran anak tidak sah taraf atau anak luar nikah didaftarkan dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dari 2005 hingga 2015. Angka ini masih lagi bertambah. 
Status Anak Tak Sah Taraf Perempuan Untuk BernikahApakah hukum berkahwin dengan anak tak sah taraf serta siapakah wali yang boleh menikahkan anak ini? Bolehkah seorang lelaki mewalikan anak perempuan hasil hubungan luar nikahnya sebelum ini

Kajian menunjukkan yang anak luar nikah ini tidak sah tarafnya dan tidak boleh dibinkan kepada bapa dan begitu juga untuk menjadi wali. 
Untuk anak luar nikah perempuan, si bapa tidak boleh jadi wali. Tapi itu tidak bererti anak luar nikah perempuan ini berstatus 'haram' untuk dinikahi oleh mana-mana lelaki yang sudi untuk menjadikannya sebagai isteri.  
Anak luar nikah perempuan ini tetap boleh bernikah dengan sesiapa saja yang disukainya, cuma perlu guna wali hakim dan tidak ada perwarisan harta yang boleh dituntut oleh anak perempuan luar nikah ini dari sebelah bapanya. 
Kesimpulan :
Dosa melahirkan anak hasil zina tidak berkaitan dengan si anak itu sendiri. Apa hukum kahwin dengan anak luar nikah? Ianya sah cuma wali perlu menggunakan secara wali hakim. 
Untuk topik anak luar nikah tidak boleh jadi imam solat baik di rumah mahupun di masjid, janganlah terlalu cepat membuat hukuman dengan kata-kata. Nasib anak hasil zina di akhirat dan di dunia ini, mereka berhak tentukan sendiri. Jika amal solehnya banyak syurga tempat mereka, sama seperti anak sah taraf yang lain. Di sisi Allah SWT, kita semua sama tidak kira anak itu luar nikah ataupun tidak. 
Yang melakukan zina adalah ibu dan ayahnya, jadi kenapa pula anak itu dihukum sedemikan rupa. Sepatutnya kita terima mereka tanpa ada sebarang prejudis. 
Jangan pandang rendah terhadap anak tak sah taraf ini. Mungkin mereka lebih bertaqwa dari kita. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.abangrock.com/2021/12/anak-luar-nikah-jadi-imam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Boleh Tak Ada Depan Mata Emma Baru Faham Macam Ni Rindunya Pada Anak

Tak Boleh Tak Ada Depan Mata Emma Baru Faham Macam Ni Rindunya Pada Anak

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 194 hits
Betullah orang kata bila dah bergelar ibu anak nombor satu Apa apa nak buat mesti fikirkan anak dulu Begitu juga dengan situasi Emma Maembong yang lebih selesa menjaga sendiri anaknya Shariq Gabriel yang kini berusia setahun daripada diting...
Jarang Bergaul Buat Anak Tak Pandai Berkawan Mak Ayah Boleh Terapkan Skil Ni

Jarang Bergaul Buat Anak Tak Pandai Berkawan Mak Ayah Boleh Terapkan Skil Ni

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 261 hits
Ada anak anak kecil kita yang begitu takut dan mudah menangis bila nampak wajah asing selain ibu bapa dan ahli keluarga yang lain Anak perlu dibiasakan untuk dia lebih berani bergaul dengan orang Jika diwaktu bayinya anak mudah terdedah den...
Alahan Teruk Tak Boleh Makan Nadya Syahera Umum Hamil Anak Ke 3

Alahan Teruk Tak Boleh Makan Nadya Syahera Umum Hamil Anak Ke 3

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 181 hits
Semalam aktres berkongsi berita gembira yang memberitahu dirinya kini sedang berbadan dua Pelakon yang berusia 28 tahun ini telah memuatnaik sebuah video pendek yang menunjukkan hasil ujian UPT yang dibuat kerana period datang lambat Artike...
Tok Imam Paling Tenang Waktu Solat Takan Dorang Tak Simpan Makanan Untuk Aku Aku Kan Imam

Tok Imam Paling Tenang Waktu Solat Takan Dorang Tak Simpan Makanan Untuk Aku Aku Kan Imam

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 179 hits
Tok Imam Paling Tenang Waktu Solat Takan Dorang Tak Simpan Makanan Untuk Aku Aku Kan Imam Ustaz Kazim Elias Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT
Dia Boleh Berhenti Letak Tepi Jalan Ibu Tersentuh Tengok Cara Suami Didik Anak Tapi Akur Walau Orang Lain Nampak K4sar

Dia Boleh Berhenti Letak Tepi Jalan Ibu Tersentuh Tengok Cara Suami Didik Anak Tapi Akur Walau Orang Lain Nampak K4sar

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 360 hits
SETIAP orang mempunyai cara tersendiri dalam mendidik serta membentuk anak masing masing Ada ibu bapa yang memilih pendekatan yang lebih lembut namun ada juga yang menggunakan cara yang sedikit k4sar di mata orang lain Apa pun caranya matla...
Letak Nama Abcdef Ghijk Zuzu Bapa Harap Anak Boleh Jadi Ahli Linguistik

Letak Nama Abcdef Ghijk Zuzu Bapa Harap Anak Boleh Jadi Ahli Linguistik

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 214 hits
Unik sungguh nama anak ABCDEF GHIJK ZUZU Bunyi macam lucu kan tapi hakikatnya seorang bapa di Indonesia meletakkan nama tersebut pada anak lelakinya Menerusi laporan Tribunnews kanak kanak itu mendapat perhatian dan tular di media sosial ke...
Selain Boleh Kurus Menyusu Anak Pun Boleh Elak Beberapa Penyakit Untuk Si Ibu

Selain Boleh Kurus Menyusu Anak Pun Boleh Elak Beberapa Penyakit Untuk Si Ibu

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 183 hits
Apabila berbicara mengenai kebaikan penyusuan susu ibu pastinya ia lebih tertumpu kepada bayi betul tak Namun sebenarnya penyusuan susu ibu secara eksklusif ini turut memberikan manfaat buat diri ibu itu sendiri Penyusuan susu ibu secara ek...
Anak 1st Time Nak Masuk Sekolah Emosi Dia Akan Terganggu Ini Yang Boleh Ibu Ayah Lakukan

Anak 1st Time Nak Masuk Sekolah Emosi Dia Akan Terganggu Ini Yang Boleh Ibu Ayah Lakukan

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 195 hits
Anak masuk sekolah adalah tempoh yang boleh mendatangkan debaran pada ibu bapa Tapi sebelum itu ada beberapa persediaan pergi ke sekolah yang perlu dilakukan Jom ambil tahu mengenai persiapan fizikal dan perubahan emosi anak yang perlu diti...
Boleh Ke Ambil Ubat Semasa Menyusu Anak Ini Penjelasan Doktor

Boleh Ke Ambil Ubat Semasa Menyusu Anak Ini Penjelasan Doktor

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 173 hits
Paracetamol adalah ubat yang dapat menurunkan suhu badan ketika demam dengan selamat Ia boleh diambil oleh kanak kanak orang dewasa ibu yang hamil dan ibu yang menyusukan anak mengikut dos yang diberikan BOLEHKAH SAYA MENGAMBIL PARACETAMOL ...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli