Benar Kata Peribahasa Masa Itu Emas



Peribahasa Melayu pernah menyebut, masa itu emas yang membawa maksud masa itu sangat berharga dan janganlah dipersia-siakan.
Perumpamaan itu memberi makna yang tersendiri hari ini apabila jaguh lontar peluru negara, Muhammad Ziyad Zolkifli secara sah dinafikan pingat emas dalam Paralimpik Tokyo 2020 semalam.
Puncanya seperti yang dinyatakan Olahraga Para Dunia adalah Ziyad bersama atlet dari Ecuador dan Australia terlewat melaporkan diri di Call Room.
Difahamkan Ziyad lewat dalam tempoh dua hingga lima minit.
Tidak tahu di mana silapnya, Ziyad yang dua kali memecahkan rekod dunia dalam acara T-20 itu terpaksa akur dengan keputusan itu.
Keputusan ini adalah berdasarkan kepada Peraturan 5.5 Olahraga Para Dunia – ‘Gagal melaporkan diri ke Call Room’ yang menyatakan bahawa sekiranya atlet tidak hadir ke ‘Call Room’ pada waktu yang sesuai seperti yang ditetapkan dalam jadual Call Room, keputusan yang akan ditunjukkan adalah DNS (tidak bermula).
Berdasarkan peraturan ini, atlet dibenarkan untuk bertanding di bawah status protes ketika pengadil mempertimbangkan semua bukti mengapa atlet terlambat ke Call Room.
“Selepas mempertimbangkan bukti tersebut, pengadil memutuskan bahawa tidak ada alasan yang tepat untuk kegagalan atlet melaporkan diri ke Call Room tepat pada waktunya.
“Atlet mengemukakan keputusan ini kepada juri rayuan, yang memberi peluang kepada pasukan untuk menyampaikan semua maklumat yang relevan sebelum membuat keputusan akhir. Juri rayuan mempertahankan keputusan pengadil dan mengesahkan keputusan atlet terbabit sebagai DNS,” kata Olahraga Para Dunia.
Pembatalan penyertaan Ziyad itu menyaksikan atlet Ukraine, Maksym Koval yang sebelum ini menduduki tempat kedua, meraih pingat emas dengan catatan rekod baharu dunia, 17.34m.
Rakan senegaranya pula, Oleksandr Yarovyi meraih pingat perak selepas melakukan balingan terbaik 17.30m pada percubaan ketiga.
 
NAZMIZAN  
Bagi bekas raja pecut Asia Tenggara, Nazmizan Muhammad, apa yang berlaku itu perlu diterima oleh Zihad dengan hari yang tabah.
“Kalau kita tengok klausa, dia boleh bertanding walaupun ada protes. Itulah risikonya. Memang nampak dekat situ, kalau kita bertanding pun akan kalah.
“Bagi saya itu adalah satu pencapaian luar biasa Ziyad yang merekodkan balingan sejauh 17.94m memecahkan rekod dunia. Kalau kita ambil kira pencapaiannya itu, kalau nak bandingkan dengan atlet asia tenggara, dia sudah tewaskan orang yang normal.
“Jadi bagi saya, walau macam mana sekalipun pun kita dan Ziyad kena terima qada dan qadar ALLAH,” katanya kepada Sinar Premium.
Pun begitu tegasnya, sudah pasti apa yang berlaku terhadap Ziyad akan menjadi pemangkin buat dirinya untuk lebih berjaya bagi tahun-tahun mendatang sehingga ke Paralimpik Paris 2024.
Apa yang berlaku itu menjadikan satu suntikan semangat buat Ziyad bagi mengharungi tahun 2022 dan seterusnya Paralimpik Paris 2024. Ini adalah satu motivasi yang tinggi untuk Ziyad terus bersinar. “Kalau kita nak bercakapmengenai peraturan, semua itu tidak boleh dijadikan isu. Kita perlu kehadapan dan berfikiran positif. Kalau kita bercakap isu yang sama, keputusannya tetap sama,” katanya.
Anak jadi Terengganu itu turut menitipkan nasihat supaya menghargai masa.
“Apa yang berlaku ini jadikan iktibar bukan sahaja buat pegawai tetapi semua atlet, bukan sahaja dalam konteks sukan iaitu kita perlu hargai masa.
“Bak kata peribahasa, masa itu emas,” katanya.
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Baca Artikel Menarik :
Pemuda jadi ‘hero’ selamatkan wanita dikasari teman lelaki TMJ tells Syed Saddiq to jump off KLCC without a parachute Ziyad Juara Sebenar, Jangan Berputus Asa, Pingat Emas Dirampas – Azizulhasni Azalina Mahu Hantar Notis RUU Pemecatan Ahli Parlimen 2021 Mayat dipercayai anggota tentera ditemui penduduk kampung Suami mengamuk isteri muda diganggu kekasih lama Aaron Aziz jatuh hati tengok jam tangan ‘camo’ PM Resepi Ayam Goreng Berlada Sedap Hadiri kenduri, sekampung dijangkiti COVID-19 di Sabah Sime Darby Pasang PORSCHE – Jadi Kilang Pertama Di Luar Eropah Serangga disangka daun, kelibat Phyllium Giganteum undang 1 juta tontonan (Video) Layari Laman Facebook MYKMU
Makcik tinggal serumah rupanya rakan dalam talian 3 tahun

Pemuda tak mengaku salah dakwaan cuba bunuh ayah

Dulu dihalau, kini jadi tauke nasi lemak

The post Benar kata peribahasa, masa itu emas! appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/09/01/benar-kata-peribahasa-masa-itu-emas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerana Masa Emas Binasa

Kerana Masa Emas Binasa

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 124 hits
SELASA lalu rakyat Malaysia digemparkan dengan insiden mengejutkan selepas Muhammad Ziyad Zolkefli dinafikan sebagai pemenang pingat emas acara lontar peluru lelaki F20 dengan catatan lontaran sejauh 17 94 meter yang merupakan rekod baharu ...
Hargailah Masa Kerana Ia Adalah Emas

Hargailah Masa Kerana Ia Adalah Emas

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 227 hits
BUKAN SAJA PADAH TAK TEPATI MASA INI JUGA PADAH BUDAYA DOUBLE STANDARDJelas sekarang Ziyad Zulkefli bukanlah mangsa protes kotor dari Ukraine tetapi kesilapan besar pegawai kontinjen Malaysia yang bertanggungjawab menguruskan kepatuhan prot...
Tak Perlu Tunggu 100 Hari Ahli Jemaah Menteri Sudah Diberi Masa Cukup Sebelum Ini Kata Dewan Perniagaan

Tak Perlu Tunggu 100 Hari Ahli Jemaah Menteri Sudah Diberi Masa Cukup Sebelum Ini Kata Dewan Perniagaan

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 183 hits
Orang awam menyaksikan siaran langsung pengumuman barisan Kabinet oleh Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob pada Jumaat PETALING JAYA Dewan Perniagaan Melayu Malaysia berpendapat tempoh 100 hari yang diberikan oleh Perdana Menteri Ismail Sab...
Warga Emas Bermurah Hati Beri Rm2 Kepada Gadis Walaupun Itu Saja Wang Yang Tinggal

Warga Emas Bermurah Hati Beri Rm2 Kepada Gadis Walaupun Itu Saja Wang Yang Tinggal

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 185 hits
Sebuah perumpamaan rezeki tidak pernah salah alamat sesuai untuk seorang warga emas yang sedang berada dalam kesusahan tetapi beliau memilih untuk menghulurkan pertolongan kepada orang lain Melalui satu video yang dikongsikan di Tik Tok seo...
Kata Kata Semangat Manfaatkan Masa

Kata Kata Semangat Manfaatkan Masa

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 236 hits
Kata kata Semangat Manfaatkan Masa Masa akan terus berjalan ke hadapan Masa tidak akan pernah undur ke belakang Anda dan saya akan semakin menjadi tua Kita tidak akan menjadi muda semula Inilah lumrah kehidupan Ia tidak boleh kita ubah dan ...
Tiba Masa Pinda Akta Oku 2008 Rapatkan Jurang Kata Faizal

Tiba Masa Pinda Akta Oku 2008 Rapatkan Jurang Kata Faizal

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 227 hits
Menteri Belia dan Sukan Ahmad Faizal Azumu menyambut kepulangan atlet paralimpik di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur petang tadi SEPANG Ketika rakyat Malaysia meraikan kecemerlangan atlet negara pada temasya Paralimpik Tokyo 2020 ...
Lupakan Rancangan 5 Tahun Ambil Langkah Konkrit Buat Masa Ini Kata Zaid

Lupakan Rancangan 5 Tahun Ambil Langkah Konkrit Buat Masa Ini Kata Zaid

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 208 hits
Zaid Ibrahim berkata kerajaan harus fokus kepada beberapa aspek yang memerlukan perhatian segera PETALING JAYA Malaysia harus berhenti berdrama dalam menyediakan rancangan lima tahunnya dan mengambil langkah konkrit pada masa ini dengan mem...
Masa Untuk Bangunkan Sabah Dengan Strategi Baharu Kata Bung

Masa Untuk Bangunkan Sabah Dengan Strategi Baharu Kata Bung

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 229 hits
Bung Moktar Radin berkata Umno perlu berbincang dengan Ketua Menteri Sabah Hajiji Noor dan menyusun strategi baharu KOTA KINABALU Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin mengulangi komitmen partinya untuk menjaga keutuhan kerajaan Gabungan Rakya...
Apakah Ambiga Kini Menentang Kerajaan Bersih Kata Ahli Parlimen Sarawak Selepas Peguam Itu Sokong Mahfuz

Apakah Ambiga Kini Menentang Kerajaan Bersih Kata Ahli Parlimen Sarawak Selepas Peguam Itu Sokong Mahfuz

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 205 hits
MALAYSIA NOW Ali Biju berkata tuntutan gabungan PN sudah sedia termaktub dalam Perlembagaan Mahfuz Omar dan Ambiga Sreenevasan Seorang ahli Parlimen Sarawak berkata beliau merasa tidak masuk akal seorang peguam boleh mendukung dua ahli Parl...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Prm Denies Being Sponsored To Split Malay Vote In Kkb