Belum Rezeki Jadi Ibu Jangan Salahkan Diri Sebab Tak Mampu Jaga Kandungan


Ibu yang pernah mengalami keguguran, perit jika teringat kembali momen hamil tetapi kemudian disahkan kandungan itu tidak dapat diselamatkan. Keguguran boleh terjadi kerana pelbagai faktor. Hamil pada lewat usia adalah salah satu daripadanya. Pun begitu, jika anda masih merancang untuk hamil pada usia-usia tertentu, dapatkan nasihat dari doktor. Jika tahap kesihatan mengizinkan, hamil bukan satu masalah.
Mungkin ramai yang kurang peka, tarikh hari ini rupanya adalah tarikh memperingati keguguran sedunia. Di dalam perkongsiannya melalui laman Facebook, Dr Muhammad Izzat Abd Razak ada berkongsi sedikit info berkaitan keguguran yang berulang.
15 Oktober – Hari memperingati keguguran sedunia yang disambut setiap tahun. Jom baca pasal keguguran berulang-ulang ( recurrent miscarriages)
Artikel Menarik: [Biarpun Berhabis Buat IVF, Tak Kisah Langsung! Demi Merasa Nikmat Dukung Anak Sendiri]
Apakah keguguran ?
Kehilangan bayi sebelum 24 minggu kehamilan dipanggil keguguran. Jika ianya berlaku pada 3 bulan pertama kehamilan dipanggil keguguran awal. Keguguran awal adalah perkara yang biasa berlaku 10-20 kes dalam 100 kehamilan ( 10-20%)
Keguguran lewat berlaku selepas 3 bulan pertama kehamilan, tidak biasa berlaku 1-2 kes dalam 100 kehamilan ( 1-2%)
Apakah keguguran berulang-ulang ?
Bila keguguran berlaku 3 atau lebih berturut-turut dipanggil sebagai keguguran berulang ( recurrent miscarriages ). Berlaku dalam 1 dalam 100 pasangan yang cuba untuk mendapatkan zuriat.

Kenapa berlakunya keguguran berulang-ulang dan keguguran lewat kehamilan?
Artikel Menarik: [Bila Semua Benda Share Dengan BFF, Tahu-Tahu Mengandung Pun Sekali!]
Kadang-kadang doktor dapat mengenalpasti sebab-sebab berlakunya keguguran lewat kehamilan. Walaubagaimanapun dalam kebanyakkan kes, doktor tak dapat mengenalpasti sebab-sebab berlakunya keguguran ini, lebih-lebih lagi jika semua ujian yang dijalankan adalah normal belaka.
Ada beberapa faktor yang dikenalpasti mungkin menyumbang kepada keguguran lewat kehamilan
✅UMUR
Semakin berusia wanita itu, semakin tinggi peluangnya untuk mendapat keguguran. Jika wanita berusia lebih 40 tahun, lebih 1 dalan 2 ( 50%) kehamilan akan berakhir dengan keguguran. Bukan sahaja wanita, jika suaminya berusia pun, peluang untuk keguguran tinggi.
✅ANTIPHOSPHOLIPID SYNDROME ( APS)
APS adalah sindrom dimana darah seseorang wanita itu senang membeku dan menyumbang kepada keguguran berulang dan keguguran lewat kehamilan
✅FAKTOR GENETIK
2-5 dalam 100 pasangan ( 2-5%) yang mengalami keguguran berulang, salah satu pasangannya akan ada ketidaknormalan salah satu kromosom ( struktur genetik yang terkandung dalam sel manusia yang mengandungi DNA dan perwarisan dari ayah ibu ). Walaupun masalah genetik ini mungkin tidak menujukkan apa-apa masalah pada ayah atau ibu, tetapi ianya boleh menyebabkan keguguran.
✅PANGKAL RAHIM YANG LEMAH
Kelemahan pangkal rahim ( cervical incompetence ) boleh menyebabkan keguguran dalam 14 hingga 23 minggu kehamilan. Susah sikit untuk mengenalpasti keadaan pangkal rahim lemah ini untuk wanita yang tak mengandung. Mungkin ini adalah penyebabkan keguguran jika kehamilan sebelumya gugur dengan cara air mentuban pecah awal, ataupun pangkal rahim membuka awal walaupun si ibu tiada rasa sakit pun
✅PERKEMBANGAN BAYI TAK NORMAL
Perkembangan bayi yang tidak normal boleh menyebabkan keguguran tapi bukan penyebab keguguran berulang.
✅JANGKITAN KUMAN
Sesetengah jangkitan kuman yang sebabkan ibu menjadi tidak sihat boleh menyebabkan keguguran. Walaubagaimanapun bagaimana jangkitan boleh menyebabkan keguguran ini masih lagi dalam kajian dan kesahihannya masih belum pasti.

✅BENTUK RAHIM
Tidak sahih lagi faktor bentuk rahim yang tak normal boleh menyebabkan keguguran
✅KENCING MANIS & MASALAH TIROID
Kencing manis dan masalah tiroid yang tidak terkawal boleh menyebabkan keguguran, walaubagaimanapun ianya tidak menyebabkan keguguran berulang-ulang asalkan masalah kencing manis dan tiroid ini dirawat dan dikawal sebaiknya.
✅FAKTOR IMUN ( Immune Factors )
Ada kajian mengatakan wanita keguguran disebabkan sistem imun mereka tidak berfungsi secara normal, dinamakan sebagai alloimmune reaction. Walaubagaimanapun, takda bukti sahih lagi yang menyokong kenyataan ini. Lebih banyak kajian diperlukan.
✅Berat badan berlebihan
✅Merokok, pengambilan kaffein dan alkohol secara berlebihan.
❗️Peluang untuk keguguran lagi meningkat bila berlakunya satu keguguran. Wanita dengan 3 kali keguguran berturut-turut ada risiko 4 dalam 10 peluang untuk mengalami keguguran sekali lagi.
Penyiasatan yang boleh dilakukan untuk keguguran berulang-ulang :
⭐️Ujian darah – mengenalpasti Antiphospholipid syndrome dan thrombophilia
Ujian darah untuk mengenalpasti ketidaknormalan kromosom jika bayi menunjukkan kromosom yang tidak normal.
⭐️Ujian darah untuk menentukan jangkitan kuman
Rawatan akan diberikan berdasarkan sebab-sebab berlakunya keguguran berulang-ulang ini. Jika doktor tidak dapat mengenalpasti sebab selepas melakukan pemeriksaan serta ujian-ujian yang berkenaan, wanita itu tidak perlu menerima rawatan.
Wanita dan pasangan sepatutnya mendapat rawatan serta kaunseling oleh pakar. Wanita yang mendapat sokongan perubatan dari awal kehamilan mempunyai peluang untuk mendapatkan kehamilan yang sihat. Walaupun tidak dapat mengenalpasti sebab-sebab keguguran berulang-ulang ini, 75 dalam 100 kes ( 75%) akan berjaya hamil sehingga kehujungnya.

Tenangkan hati dan ingat bahawa kebanyakkan pasangan akan berjaya dengan kehamilan, walaupun pernah gugur 3 kali berturut-turut.
Allah ada perancangan yg lebih baik 💪
Bagi ibu yang mungkin mahu hamil semula selepas mengalami keguguran, fahami penulisan Dr Muhammad Izzat ini. Semoga ia membantu dan dapat memberi penerangan lanjut tentang topik ini pada anda.
Sumber: Dr Muhammad Izzat Abd Razak


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/10/belum-rezeki-jadi-ibu-jangan-salahkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Diduga Tak Mampu Bayar Kontrakan Butet Gantung Diri Di Pohon Jambu

Diduga Tak Mampu Bayar Kontrakan Butet Gantung Diri Di Pohon Jambu

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 241 hits
Sebelumnya Butet juga pernah mencoba melakukan perbuatan serupa Keluarganya menyatakan perempuan itu sekurangnya tiga kali mencoba bunuh diri
Bawa Perut Ke Sana Sini Tak Mudah Suami Tolonglah Jangan Buat Selamba Jaga Isteri Tu

Bawa Perut Ke Sana Sini Tak Mudah Suami Tolonglah Jangan Buat Selamba Jaga Isteri Tu

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 412 hits
Wanita sekarang terlalu berdikari Ketika mengandung pun boleh buat macam macam perkara Ketika seorang isteri hamil anda hanya mampu melihat susah payahnya dia membawa kandungan Benar anda tidak mampu memindahkan kandungan itu kepada diri an...
Indef Sebut Stok Beras Bulog Belum Mampu Tahan Kenaikan Harga

Indef Sebut Stok Beras Bulog Belum Mampu Tahan Kenaikan Harga

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 222 hits
Rusli mengatakan kenaikan harga beras saat ini terjadi di berbagai daerah karena kebutuhan konsumsi tiap bulan 2 5 juta ton hanya mampu dipenuhi oleh produksi 1 5 juta ton
Anak Elok Saja Bila Ibu Jaga 7 Perkara Yang Buat Ibu Hampir Pitam Bila Anak Anak Ditinggalkan Di Bawah Jagaan Ayah

Anak Elok Saja Bila Ibu Jaga 7 Perkara Yang Buat Ibu Hampir Pitam Bila Anak Anak Ditinggalkan Di Bawah Jagaan Ayah

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 443 hits
Adakalanya ketika ibu terpaksa bekerja terutamanya hujung minggu atau mempunyai tugasan lain yang tidak boleh dielakkan ayah terpaksalah turun padang menjaga anak anak yang masih kecil Sebelum ini figura bergelar ayah mungkin hanya diberika...
Peristiwa Bunuh Diri Sulli Dan Belajar Mengatasi Depresi Dari Maryam Ibu Nabi Isa As

Peristiwa Bunuh Diri Sulli Dan Belajar Mengatasi Depresi Dari Maryam Ibu Nabi Isa As

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 379 hits
Baru saja kemarin kita dikejutkan oleh berita kematian idola Korea Sulli yang dikabarkan bunuh diri Sebelumnya beberapa seleb internasional seperti Chester Bennington dan Robin William juga meninggal dengan cara bunuh diri Sisi baik dari ke...
Viral Unggahan Tentang Perjuangan Ibu Kalau Lihat Ibu Capai Dan Marah Jangan Keburu Judgemental

Viral Unggahan Tentang Perjuangan Ibu Kalau Lihat Ibu Capai Dan Marah Jangan Keburu Judgemental

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 335 hits
Cuitan ini membeberkan betapa berat perjuangan seorang ibu terlebih kalau orang hanya bisa menilai dari luarnya saja
Tolong Jangan Kecualikan Diri

Tolong Jangan Kecualikan Diri

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 313 hits
Assalammualaikum wbtTOLONG JANGAN KECUALIKAN DIRI Sebaik baik makhluk yang Allah SWT cipta adalah manusia Namun kerana besarnya nafsu yang terkadang mudah lebur dan hanyut menyebakan manusia itu pada pandangan kasarnya menjadi punca atau se...
Isi Surat Wasiat Pria Asal Jakarta Yang Bunuh Diri Di Bali Tolong Jaga Anak Kita

Isi Surat Wasiat Pria Asal Jakarta Yang Bunuh Diri Di Bali Tolong Jaga Anak Kita

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 244 hits
Korban diduga bunuh diri dengan menegak racun karena ditemukan sebuah serbuk putih diduga vottas di tempat sampah kamar hotelnya
Jangan Beri Ubat Dekat Anak Guna Sudu Ini Alasan Setiap Ibu Bapa Perlu Tahu

Jangan Beri Ubat Dekat Anak Guna Sudu Ini Alasan Setiap Ibu Bapa Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 272 hits
Pengambilan ubat secara berlebihan akan memberikan kesan kepada tindak balas tubuh badan manusia Ubat biasanya digunakan untuk menyembuhkan penyakit ataupun mengurangkan rasa sakit yang ditanggung oleh seseorang Namun penggunaan ubat tidak ...
Transforming Malaysia S Healthcare Financing System

Twinboss The Story Of Irwann Cheng S Twin Engine Yamaha Rxz

Bulan Malaysia Sihat Sejahtera 2024 Tarikh Senarai Aktiviti

Legoland Nagoya Travel Guide

Happy168 Happy168 Asia 29 2567 Happy168 168 Top 35 By Princess

Hyatt Alila Bangsar Kuala Lumpur Best Hotel Ever

Linkin Park The Emptiness Machine Chord

Autism Walkathon Melaka 2024


echo '';
Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Pinjaman Syurga Slot Akasia TV3

Kini Kembali Ini Butiran Info Gegar Vaganza 2024 Musim 11


Mengapa Hadi Tidak Bekerjasama Dengan Anwar

Lunch Spicy Buttermilk Chicken Rice Di Bite N Sip Alor Setar

Sedapnya Makan Pizza Wagyu By Chef Jofliam

Budoxe The Dark Knight

Kedah Air Melimpah Di Kedah Empat Kampung Dilanda Banjir Kilat

Budak Didakwa Bawa Ipad Pada 1941