Anak Elok Saja Bila Ibu Jaga 7 Perkara Yang Buat Ibu Hampir Pitam Bila Anak Anak Ditinggalkan Di Bawah Jagaan Ayah


Adakalanya ketika ibu terpaksa bekerja terutamanya hujung minggu atau mempunyai tugasan lain yang tidak boleh dielakkan, ayah terpaksalah turun padang menjaga anak-anak yang masih kecil. Sebelum ini figura bergelar ayah mungkin hanya diberikan tugasan sebagai pembantu di rumah dan sekadar mengambil alih tugas ibu pada tempoh beberapa jam sahaja. Bagaimana pula jika terpaksa mengambil alih tugas seharian atau ketika isteri perlu outstation?
Jika diberikan tanggungjawab yang satu ini, ayah sebenarnya boleh mengambil alih tugas ini dengan baik malah boleh dikatakan lebih daripada ibu. Tak gitu?
Pun begitu adakala ayah sering terleka dengan beberapa perkara remeh yang dilakukan anak kecil. Semua ini bukan satu kesalahan tapi mencuit hati kita. Beberapa perkara ini ayah sering kali lakukan bila mengambil alih tugas ibu. Ibu sabar ajelah ya.

Tertidur Dengan Anak
Setiap kali menidurkan anak, tidak dinafikan ibu akan tertidur sekali. Tapi lain pula kisahnya bila ayah mengambil alih tugas ini. Bukan anak yang tidur dahulu, ayah awal-awal lagi dah selamat masuk ke alam mimpi. Anak masih segar bugar, siap bermain di kiri kanan ayah.
Pakaikan Baju Salah
Berbanding banyak-banyak perkara, memakaikan anak dengan pakaian yang tidak tepat buat ibu naik angin. Bila ibu minta hantarkan gambar melalui pesanan whatapps, jantung ibu berdegup kentang. Anak dipakaikan baju tidur! Aduh, luruh jantung ibu.
Tak Sepadan
Satu hal lagi yang selalu buat ibu bikin panas bila mana ayah mengenakan padanan baju yang salah. Baju lain, seluarnya lain. Menyirap darah ibu bila tengok anak berbaju merah terang dengan seluar biru pekat. Hati rasa geram!

Baju Harian!
Masih lagi dengan kisah baju. Kali ini ayah buat keputusan untuk bawa anak keluar berjalan-jalan. Mak-mak sudah semestinya menyediakan baju yang sedikit elok dan cantik, khas untuk keluar berjalan-jalan atau ke mana-mana majlis. Ayah? Ayah lebih santai dan dengan mudahnya memakaikan baju harian yang dipakaikan di rumah sahaja. Relaks malah tak kisah pun!
Pakaikan Lampin Terbalik
Bukan tidak biasa tetapi mungkin terlebih fokus, ada ayah yang memakaikan anak lampin pakai buang terbalik. Tak perasan katanya, nampak macam sama! Pelik juga ibu lampin anak bocor. Bila diperiksa rupanya dipakaikan terbalik. Mama tak boleh terima.
Lampin Tidak Bertukar
Satu hal lagi yang membuatkan ibu pening kepala bila ayah terlupa menggantikan lampin anak. Bila ibu telefon bertanyakan keadaan anak, tanya macam-macam soalan macam polis, barulah ayah beritahu terlupa tukarkan lampin anak. Ibu tarik nafas dalam-dalam sambil memikirkan keadaan anak yang tidak selesa sepanjang hari.

Anak Makan Bersepah
Kalau anak makan dengan ibu, bukan sahaja ibu temankan anak makan sampai habis bahkan suapkan bila anak mula main-main. Ayah pula, sediakan makanan dalam pinggan dan biarkan anak makan sendiri sampai habis. Anak sepah-sepahkan makanan pun ayah buat tak kisah sahaja.
TIP LEGAKAN RASA RESAH IBU
Bila berhadapan dengan keadaan sebegini, ibu seharusnya lebih bijak dikala meninggalkan anak-anak di bawah jagaan ayah. Menyiapkan segala kelengkapan anak lebih awal dan teratur adalah jalan sempurna supaya memudahkan suami untuk menjaga anak. Antara tip mudah yang boleh dilakukan ibu adalah seperti yang disyorkan ini.
Buat Tag Nama
Jangan memeningkan kepala ibu dengan menelefon suami berkali-kali, bertanyakan hal anak. Buatkan sahaja tag atau label agar memberi petunjuk kepada suami. Tip memilih baju, tulis atau print di atas kertas, jenis baju anak dan tampal di almari baju-baju yang perlu dipakai. Jadi tak perlulah suami tercari-cari baju bersesuaian untuk si kecil. Jika perlu buatkan label hari demi hari (untuk ibu outstation).

Suai Padankan Baju
Mudahkan kerja suami dengan memadankan baju dan seluar di dalam satu lipatan. Lipatkan sekali dan tempatkan pada label di dalam almari. Mudah. Jadi tidaklah masalah tertukar padanan baju dan seluar anak. Masalah selesai.
Letak Plastik
Bagi mengatasi masalah anak makan bersepah, sediakan plastik besar beralas ketika anak makan. Apabila anak selesai makan, ayah boleh terus mengangkat plastik berkenaan tanpa perlu menyapu dan mengelap di seluruh lantai. Mudah!
Pilih Lampin Sesuai
Tip lampin pakai buang menjadi lebih mudah apabila ibu bijak memilih lampin terbaik buat anak. Jadi walau macam mana pun cara lampin di pasang, walaupun secara terbalik, lampin anak tidaklah bocor. Satu hal lagi bagi memastikan anak kekal kering sepanjang masa walaupun terlupa menukarnya adalah memilih lampin pakai buang yang berkualiti tiggi.

Salah satu jenama yang diakui membuatkan bayi sentiasa kering adalah jenama Genki. Genki ternyata mampu menyerap tiga kali lembapan yang membuatkan bayi sentiasa kering dan selesa sepanjang malam. Malah pita pinggang yang lembut dan berelastik membuatkan belakang pinggangh bayi selesa.
Bukan itu sahaja, bahkan rekaan pelindung tahan bocor yang lembut membuatkan ia mendekap peha bayi dengan kemas agar mencegah kebocoran. Malah rekaan pelekatnya yang lembut membuatkan ia mudah dilaras semula mengikut keselesaan bayi. Tidak rugi memilih Genki kerana ia paling tahan lasak dan paling penting sentiasa kering dan tidak mudah bocor.

Apabila semuanya tersedia dengan baik dan sempurna, barulah ibu rasa lega untuk meninggalkan anak buat seketika di bawah jagaan suami. Tak perlulah ibu pening kepala lagi. Bertindak lebih bijak!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/10/anak-elok-saja-bila-ibu-jaga-7-perkara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Sulung Selalu Dimarah Tapi Paling Istimewa Di Hati Ibu Ayah

Anak Sulung Selalu Dimarah Tapi Paling Istimewa Di Hati Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 186 hits
Biasanya anak sulung sering dimarah dan dijadikan sasaran namun jauh di sudut hati ibu ayah anak pertama adalah yang paling istimewa di sudut hati Anak sulung biasanya mempunyai karektor yang tenang tetapi tegas Di sebalik ketenangan dan ke...
Anak Hampir Maut Ibu Sangka Diserang Sawan Rupanya Tercekik Getah Rambut Sendiri Mama Papa Kena Selalu Alert

Anak Hampir Maut Ibu Sangka Diserang Sawan Rupanya Tercekik Getah Rambut Sendiri Mama Papa Kena Selalu Alert

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 185 hits
Bayi yang dah pandai merangkak menyulur dan yang berumur bawah satu tahun memang cenderung untuk masukkan segala benda dalam mulut mereka Ya lah dalam proses nak membesar memang anak anak seusia mereka tu memang suka explore Sebab itu perlu...
Semua Bayi Dilahirkan Pintar Cuma Ibu Ayah Perlu Faham Cara Anak Anda Berkomunikasi

Semua Bayi Dilahirkan Pintar Cuma Ibu Ayah Perlu Faham Cara Anak Anda Berkomunikasi

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 171 hits
Bayi baru lahir mempunyai pelbagai perkara baru dan menerujakan untuk dilihat dirasa dan dialami Namun bagaimana untuk ibu bapa tahu jika bayi baru lahir dalam keadaan baik atau terganggu sedangkan si manja masih belum boleh bercakap Sebena...
4 Anak Ini Harus Hidup Tanpa Orang Tua Ibu Meninggal Diduga Digigit Ular Ayah Wafat Karena Sakit

4 Anak Ini Harus Hidup Tanpa Orang Tua Ibu Meninggal Diduga Digigit Ular Ayah Wafat Karena Sakit

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 133 hits
Empat anak yakni Heri Misbahudin Cacah Rani dan Ramdan harus hidup tanpa orangtua setelah ditinggal mati sang ibu Nuryani yang meninggal diduga karena digigit ular di rumahnya pada Jumat Sementara sang ayah telah lama meninggal karena sakit...
Anak Oku Tinggal Bersama Mayat Ibu

Anak Oku Tinggal Bersama Mayat Ibu

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 157 hits
Seorang kanak kanak kategori Orang Kurang Upaya terpaksa tinggal dengan mayat ibunya di dalam sebuah rumah di Taman Impian Emas di Johor Bahru Pegawai Bomba Kanan Dua Saifulizam Mohd Salleh berkata pihaknya menerima panggilan berhubung insi...
Anak Saya Hanya Menunggu Mati Tiada Yang Sudi Bantu Ibu Ini Mohon Doa Ramai

Anak Saya Hanya Menunggu Mati Tiada Yang Sudi Bantu Ibu Ini Mohon Doa Ramai

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 158 hits
Puan Farah Idayu mempunyai 3 orang anak namun dia diuji apabila anak kedua dan ketiganya di sahkan mempunyai masalah jantung dan beberapa komplikasi lain sejurus selepas dilahirkan Tiada apa yang dia harapkan melainkan doa seluruh rakyat Ma...
Mak Ayah Jangan Beza Bezakan Anak Kesannya Sampai Besar Anak Ingat

Mak Ayah Jangan Beza Bezakan Anak Kesannya Sampai Besar Anak Ingat

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 146 hits
Mak ayah mempunyai tanggungjawab yang berat dalam mendidik dan memberi kasih sayang sepenuhnya pada anak anak Namun lumrah setiap anak pastinya mempunyai karakter dan pencapaian yang berbeza Inilah sebenarnya ujian terbesar buat mak ayah ag...
Masa Besarkan Anak Mak Ayah Penat Berbaloi Sangat Itu Tandanya Allah Sayang

Masa Besarkan Anak Mak Ayah Penat Berbaloi Sangat Itu Tandanya Allah Sayang

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 241 hits
Dalam mendidik anak anak kita perlu komitmen yang tinggi Kita perlu devotion terhadap peranan kita terhadap anak anak kita Jika kita menyangkakan membesarkan anak anak ini mudah dan tiada cabaran sebenarnya kita telah tersalah sangka Anak a...
Hanya Kerana Pisang Anak Sembelit Teruk Hampir Kena Operate Kerana Usus Penuh Najis

Hanya Kerana Pisang Anak Sembelit Teruk Hampir Kena Operate Kerana Usus Penuh Najis

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 150 hits
Pastinya ramai yang tahu pisang banyak khasiatnya dan jika diambil ketika susah nak buang air besar dikatakan sangat membantu Bukan itu sahaja pisang juga dapat memberikan tenaga Dengan harga yang murah dan senang dapat ia juga antara pilih...
Kisah Orang Miskin Yang Diberikan Kekayaan Berpanjangan Oleh Allah

Tular Rakaman Video Saintis Wuhan Digigit Kelawar Ketika Jalankan Penyelidikan Pada 2017

Salji Turun Di Arab Saudi

Lubang Ini Masih Terbakar Sejak 50 Tahun Lalu Hingga Digelar Pintu Neraka

Ucapan Penuh Pm Pakej Bantuan Khas

Siapa Yang Agong Smashhh Ni Ada Rasa Ka

Hiburan Syed Osman Akui Pernikahan Dengan Ziela Jalil Dirahsiakan Daripada Isteri Pertama Pada Awalnya

Kesan Pkp Berapa Ramai Yang Murtad



Kisah Filem Kultus Bollywood Popularkan Dewi Santoshi

Signal vs Telegram Yang Mana Lebih Bagus

Kehebatan Sistem Anti Banjir di Jepun

10 Penyelidik Dan Pengeluar Vaksin COVID 19

Tak Tahu Jarak Radius 10km Ketika PKP Laman Web Ini Boleh Bantu Anda


Setiakah Mereka Kepada Negara

Ikan Laga Mati Sebab Kena Velvet

How To Use In Decoration The Mustard Color

15 Genius Diy Storage Solutions Made From File Holders

Mahkamah Tiada Kuasa Dengar Permohonan Cabar Proklamasi Darurat

Video Ikhtiar Melestarikan Tradisi Lengger