Bekerja Sebagai Satu Ibadah
Manusia diutuskan oleh Allah ke bumi ini sebagai khalifah, yakni memakmurkan kehidupan ini berlandaskan perintah ditetapkan oleh-Nya. Termasuk dalam tugas itu ialah mencari rezeki.
Sesungguhnya suruhan mencari rezeki dan kebahagiaan hidup di dunia banyak dinyatakan dalam al-Quran dan Hadis. Ajaran yang menghalang orang Islam mengejar kemewahan dan kesenangan hidup sengaja dicipta oleh pihak yang tidak mahu Islam berkembang dan maju.
Antara ayat al-Quran yang menyebut mengenai suruhan mencari rezeki ialah ayat 77 surah al-Qasas bermaksud: “Dan tuntutlah dengan kurniaan yang telah dilimpahkan Allah kepadamu itu kebahagian hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalan) dari dunia.”
Walaupun kehidupan di akhirat lebih utama perlu direbut oleh setiap Muslim, tetapi tidak pula bermakna harus melupakan kehidupan di dunia. Apa yang dilakukan di dunia ini, termasuk dalam urusan mencari rezeki mendapat balasan di akhirat.
Ini bermakna bekerja bukan sekadar menyediakan bekalan hidup di dunia, bahkan diberi ganjaran sebagai ibadah untuk balasan kebaikan di akhirat. Islam tidak hanya mementingkan akhirat, kerana permulaan hidup adalah di dunia. Dunia adalah ladang bagi manusia bercucuk tanam (melakukan kebaikan) untuk bekalan di akhirat.
Justeru itu bekerja disamakan dengan jihad ke jalan Allah. Kisahnya, sedang Rasulullah berbual-bual dengan para sahabat, seorang lelaki berbadan tegap dan kuat lalu di hadapan mereka. Maka salah sorang sahabat pun berkata: “Ya Rasulullah, alangkah baiknya jika orang itu berjuang untuk membela agama Allah.”
Lalu Rasulullah pun menjawab dengan sabdanya bermaksud: “Jika lelaki itu keluar dari rumahnya untuk mencari nafkah untuk anak-anaknya yang masih kecil, itu juga fisabilillah namanya. Mencari rezeki untuk kedua orang tuanya yang sudah tua, juga dinamakan fisabilillah. Mencari rezeki untuk dirinya supaya tidak meminta-minta juga dikira fisabilillah. Tetapi, jika dilakukan kerana niat bongkak dan menunjuk-nunjuk, ia dikira sebagai fisabililissyaitan (mengikut jalan syaitan).” - (Hadis riwayat at-Thabrani).
Hadis tersebut jelas meletakkan sesuatu kerja yang dilakukan demi mencari rezeki halal bagi diri sendiri, ibu bapa dan keluarga merupakan satu jihad. Ini bermakna sepanjang melakukan kerja akan dikira sebagai ibadat selagi tidak melakukan perkara yang ditegah oleh agama.
Fahaman yang mengatakan sesiapa ingin mencari bekalan akhirat hanya dengan melakukan ibadat khusus seperti sembahyang dan berzikir, sebenarnya tidak memahami perintah Allah. Allah memerintahkan kita bertaburan di muka bumi merebut limpah kurnia-Nya.
Firman Allah bermaksud: “Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertaburanlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah dari apa yang kamu hajati daripada limpah kurnia Allah dan ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan) supaya kamu berjaya di dunia dan akhirat.” - (Surah al-Jumaah, ayat 10).
Jelas sekali, sebaik selepas sembahyang hendak kita bersegera kembali meneruskan urusan hidup. Pun begitu, maksud bersegera tidaklah bemakna selesai sahaja memberi salam terus bangun. Kita disarankan berwirid dan berdoa setiap selepas sembahyang.
Urusan mencari rezeki dan berhubungan sesama manusia bukan saja untuk kepentingan diri sendiri. Bahkan, segala aktiviti yang mendatangkan kebaikan adalah untuk seluruh umat Islam dan manusia sejagat.
Kelemahan umat Islam kini adalah disebabkan berpunca kelemahan individu. Bilangan individu Islam yang miskin, melarat dan tidak berpengetahuan lebih banyak. Hal ini menyebabkan umat Islam dengan mudah ditindas dan dijadikan mangsa oleh pihak yang mengambil kesempatan untuk kepentingan mereka.
Kini di seluruh dunia nasib umat Islam diselubungi malang. Namun keadaannya tidak sedemikian di negara kita disebabkan kita berupaya membangunkan ekonomi dan kemudahan untuk rakyat.
Tetapi, apa dinikmati ini tidak kekal lama jika kita tidak terus berusaha mengekalkannya. Adalah menjadi tanggungjawab kita berusaha gigih, serta mengelak segala sengketa sesama sendiri yang boleh menyebabkan kita lemah.
Tanamlah semangat dan cita-cita untuk berubah ke arah kehidupan lebih baik. Usaha ini adalah satu bentuk hijrah yang amat digalakkan dalam Islam. Kita perlu berusaha untuk diri sendiri, serta kesejahteraan seluruh ummah.
Sesungguhnya bekerja merupakan permulaan kepada banyak ibadat. Tidak sempurna sembahyang jika dalam keadaan pakaian yang tidak menutup aurat dan kotor. Untuk membeli kain dan sabun membersihkannya memerlukan wang yang diperolehi dengan bekerja.
Untuk menunaikan fardu haji memerlukan sejumlah wang yang agak besar. Hanya mereka yang bekerja gigih menyimpan wang mampu menunaikan fardu haji. Manakala berzakat dan sedekah juga hanya mampu dilakukan oleh golongan berada.
Jelaslah bekerja mencari rezeki atau kekayaan bukan sekadar memenuhi keperluan hidup di dunia, bahkan membolehkan persiapan mengecapi kebahagiaan hidup di akhirat. Sebab itu Islam menekankan kepada kekuatan ekonomi umat Islam agar dapat menjalani kehidupan dengan sempurna dan dapat beribadat kepada Allah dengan sebaik-baiknya.
Malah kekayaan merupakan satu cara dakwah. Umat lain mudah menerima Islam jika melihat keadaan umat Islam yang sempurna kehidupan dengan kekayaan dan budi pekerti yang mulia. Segala keperluan masyarakat dapat disediakan dengan sempurna dan usaha-usaha kebaikan dapat dijalankan sepenuhnya.
Bekerja perlu dilakukan tanpa mengira usia selagi berdaya melakukannya. Bekerja bukan terhad makan gaji atau melakukan sesuatu yang mendapat upah. Sebaliknya bekerja itu termasuklah melakukan sebarang tugas yang mendatangkan kebaikan, termasuklah kerja-kerja sukarela.
Antara bidang kerja yang mampu dilakukan kebanyakan orang yang memiliki tanah ialah bercucuk tanam. Menanam bukan bermakna semestinya membuka kebun atau ladang. Apa yang penting ialah melakukan usaha menanam apapun jenis pokok yang boleh mendatangkan hasil.
Sekarang ini dilihat terlalu banyak tanah dibiarkan tanpa diusahakan. Tanah bendang dibiarkan ditumbuhi lalang, sedangkan tanah kebun dipenuhi semak samum. Ini membuktikan tanah-tanah itu subur. Sekiranya ditanamkan dengan pokok buah-buahan atau tanaman lain tentu mendatangkan hasil yang baik.
Bercucuk tanam mendatangkan sumber makanan dan pendapatan. Biarpun mungkin ia mengambil masa yang panjang untuk mengeluarkan hasil, tidak bermakna orang tua tidak lagi digalakkan melakukannya jika berdaya melakukannya.
Walaupun mungkin hasilnya nanti tidak dapat dinikmatinya, ganjaran pahala melakukan kerja menanam itu tetap diberikan oleh Allah. Allah menilai apa yang dilakukan sekarang dan bukannya hasilnya nanti. Sebab itu biarpun hampir menemui ajal, sekiranya masih berkesempatan melakukan sesuatu kerja yang baik, maka perlulah diteruskan.
Sabda Rasulullah bermaksud: “Sungguhpun hari kiamat telah hampir, tetapi di tangan salah seorang daripada kamu masih ada benih kurma, maka hendaklah dia segera menanamnya.” – (Hadir riwayat Ahmad dan Bukhari).
Namun, janganlah kerana terlalu leka bekerja sehingga menghalang daripada melakukan ibadat-ibadat khusus. Melakukan kerja secara demikian dikira haram. Contohnya, disebabkan asyik bekerja sehingga lupa bersembahyang, maka kerja itu tidak mendapat ganjaran pahala.
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://bicaramentari.blogspot.com/2018/10/hyu.html