Bekas Permaisuri Agong Selesa Menyamar Dalam Kalangan Rakyat Jelata


Pernah bergelar Raja Permaisuri Agong, Selesa‘Menyamar’ Diri Dalam Kalangan Rakyat Jelata, wanita ini kini betah menjalani kehidupan sebagai seorang wanita “single” yang berdikari.
Merentas jangka masa 15 tahun, kini Permaisuri Siti Aishah Abdul Rahman selesa “menyamar” diri dalam kalangan rakyat jelata.
Pernah bergelar Raja Permaisuri Agong, wanita itu kini betah menjalani kehidupan sebagai seorang wanita “single” yang berdikari, jauh daripada teduhan payung kuning dan kawalan pagar istana, lapor Bernama.
Mengatasi khabar angin melalui doa
Oh! Khabar angin tentang saya pergi ke luar negara … ia datang sebagai satu masalah besar kepada saya. Tetapi pada penghujung hari, kebenaran akan keluar. Tuhan tahu kebenaran. Saya telah berada di Malaysia dan tidak pernah berada di luar negara sejak Raja mangkat.
Saya ingin menegaskan – Saya belum berada di luar negara. Cubaan berniat jahat itu sakit … itu perasaan semula jadi. Reaksi normal apabila anda mendengar khabar angin. Anda akan terluka. Saya fikir saya harus menyatakan yang ini berkata
Masih Kekal Bertudung. Bekas Permaisuri Agong Selesa ‘Menyamar’ Dalam Kalangan Rakyat Jelata Dan Menangkis Khabar Angin Ini

‘Kata-kata gagak boleh melukai sedalam mana-mana pedang. Tetapi dengan kata-kata yang bijak ia dapat sembuh ‘.
Ini adalah makna yang mendalam. Perkahwinan yang dibuat di syurga Ia tidak seperti Cinderella. Saya diperkenalkan kepada Almarhum melalui guru agama saya. Guru agama saya menjadi guru agama ibu saya. Almarhum sedang mencari isteri, saya terpilih.
Saya perlu menerimanya sebagai nasib saya. Sesungguhnya, ia seperti perkahwinan yang dibuat di syurga. Mereka pergi melalui ibu saya.
Kisah dongeng menjadi kenyataan
Saya fikir kebanyakan gadis di seluruh dunia, bermimpi untuk menjadi seorang ratu. Sebagai seorang gadis muda, ketika saya membesar menonton filem Disney, membaca buku tentang dongeng, dan kegembiraan tentang menjadi seorang ratu, hidup bahagia selama-lamanya.
Cerita-cerita klasik seperti Cinderella, Sleeping Beauty mempunyai pengaruh pada saya. Sebagai seorang ratu seumur hidup, saya terpaksa mematuhi protokol, belajar tentang etika, memperkuatkan kemahiran sosial saya, dan sentiasa mengemaskini pengetahuan saya.
Ratu hati
Dalam hati saya, saya masih Ratu Hati. Saya mula menjadi orang biasa dan saya kini orang biasa lagi. Ia tidak menjadi masalah bagi saya kerana saya bersama keluarga saya. Saya menjadi Ratu yang terpilih untuk berkhidmat di Malaysia dan mewakili Malaysia. Tetapi pada masa yang sama saya menghormati semua wanita di dunia.
Permaisuri Siti Aishah, 45, tidak segan memberitahu wartawan beliau memandu kereta sendiri ke majlis perasmian Projek Wakaf Telekung Siti Aishah di sebuah hotel di sini pada 26 Mei lepas.

“Hari ini saya datang sini saya ‘drive’ sendiri. Saya jadi ‘driver’ pula kepada ibu saya,” katanya. Permaisuri Siti Aishah ialah wanita termuda pernah diangkat sebagai Permaisuri Agong iaitu pada usia 28 tahun pada 26 April 1999.
Permaisuri kepada Almarhum Sultan Selangor Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah yang mangkat pada 2001 itu turut memecah tradisi sebagai Permaisuri Agong pertama membawa imej bertudung. Sebelum ini baginda pernah menjadi penghias muka depan bagi majalah Wanita Edisi Julai 2013 dan Majalah Nona Edisi Khas Aidilfitri Ogos 2013.
Mengimbas kenangan bersama Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, khususnya pada bulan puasa, Permaisuri Siti Aishah menceritakan biasanya beliau dan almarhum akan berada di istana di Morib. Pasangan diraja itu mengimarahkan Ramadan dengan bersolat tarawih di masjid berlainan di sekitar Morib pada setiap malam, sebagai satu cara untuk berjumpa dan bermesra bersama rakyat.
“Dan Almarhum juga akan buat rumah terbuka di Morib semasa hari raya. Baginda suka di situ kerana ada zoo mini.
Kami selalu pergi melihat haiwan yang almarhum pelihara seperti rusa, kura-kura, burung Flamingo, kangaroo, kambing dan banyak lagi,” katanya.
“Yang saya paling rindu tentulah sikap baginda yang suka menyakat orang,” katanya.
Masih Kekal Bertudung. Bekas Permaisuri Agong Selesa ‘Menyamar’ Dalam Kalangan Rakyat Jelata Dan Menangkis Khabar Angin Ini
Tuanku Siti Aishah binti Abdul Rahman
Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong, Yang Amat Mulia Permaisuri Siti Aishah telah dilahirkan pada 18 November 1971 dan dibesarkan di Kuala Lumpur. Baginda telah mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Jalan Gurney, kemudian melanjutkan pelajaran di Sekolah Menengah Puteri Titiwangsa, Kuala Lumpur. Seterusnya baginda melanjutkan pelajaran ke Institut Teknologi MARA, kampus Kota Bharu, Kelantan dalam bidang perbankan.
Dengan kehendak Allah yang menentukan jodoh pertemuan, maka pada 3 Mei 1990, baginda telah dipertemukan jodoh dengan DYMM Sultan Selangor Darul Ehsan.
Pada 20 Jun 1994, baginda telah dikurniakan Bintang Kebesaran Negeri Sarawak. Sempena sambutan Hari Keputeraan Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor Yang Ke-70 pada 8 Mac 1996, baginda telah dikurniakan Darjah Kerabat Yang Amat Dihormati (D.K.) oleh DYMM Sultan Selangor.
Seri Paduka Baginda Tuanku juga merupakan penaung kepada Persatuan Alumni Universiti Teknologi MARA, Pertubuhan Perkumpulan Perempuan Negeri Selangor, Lembaga Kebajikan Perempuan Islam Negeri Selangor, BALKIS Negeri Selangor, Persatuan Pandu Puteri Negeri Selangor, Persatuan Jantung Hatiku dan Persatuan Pandu Puteri Malaysia.
Baginda memanfaatkan masa lapangnya dengan membaca buku, memasak dan bermain golf. Selain daripada itu, baginda juga gemar memandu kereta dan mengumpul buku-buku.
Titah terakhir Tuanku Abdul Halim

The post Bekas Permaisuri Agong Selesa ‘Menyamar’ Dalam Kalangan Rakyat Jelata appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/12/04/bekas-permaisuri-agong-selesa-menyamar-dalam-kalangan-rakyat-jelata/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Harus Segera Kembalikan Kerajaan Mandat Rakyat Ngo

Agong Harus Segera Kembalikan Kerajaan Mandat Rakyat Ngo

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 368 hits
Gabungan Bertindak Memorandum Rakyat Malaysia hari ini menyerahkan memorandum ke Istana Negara menuntut agar kerajaan Perikatan Nasional menghormati Perlembagaan Persekutuan dan tidak bertindak membelakangkan institusi Raja Raja Melayu Menu...
Jangan Takut Bekas Menteri Sri Lanka Makan Ikan Mentah Buktikan Kepada Rakyat Ikan Tak Sebarkan Covid 19

Jangan Takut Bekas Menteri Sri Lanka Makan Ikan Mentah Buktikan Kepada Rakyat Ikan Tak Sebarkan Covid 19

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 189 hits
Seorang bekas anggota Parlimen Sri Lanka menjadi tajuk berita utama di dalam dan luar negara setelah dia menggigit ikan mentah semasa sidang media dalam usaha membuktikan bahawa hidupan marin tidak menyebarkan virus Covid 19 Dilip Wedaarach...
Serahan Memo Rakyat Kepada Ytp Agong

Serahan Memo Rakyat Kepada Ytp Agong

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 150 hits
ZUWAIRI MOHD YUSOF Ucapan takziah buat Muhyiddin dan semua anggota kabinetnya 72 orang kerana akhirnya tumbang juga Memang itu yg majoriti jutaan rakyat tunggu pun sejak bulan 2 lagi amin Kami sedekahkan Al Fatihah dan Surah Yassin khas bua...
Agong Zahir Penghargaan Semua Ahli Dewan Rakyat Sokong Belanjawan 2021

Agong Zahir Penghargaan Semua Ahli Dewan Rakyat Sokong Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 275 hits
Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menzahirkan penghargaan kepada semua Ahli Parlimen yang memberi sokongan bagi meluluskan Belanjawan 2021 pada persidangan Dewan Rakyat Datuk Pe...
Seluruh Rakyat Tumpu Perhatian Pada Anwar

Seluruh Rakyat Tumpu Perhatian Pada Anwar

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 193 hits
Tak lama minggu depan kita akan kenal Anwar dengan lebih dekat lagi
Kkm Mahu Rakyat Biasakan Yang Betul Betulkan Yang Biasa

Kkm Mahu Rakyat Biasakan Yang Betul Betulkan Yang Biasa

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 153 hits
Supaya patuhi SOP ketika hadiri perhimpunan di tempat awam KUALA LUMPUR 12 Rabiulakhir 1442H Sabtu Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa itu nasihat Kementerian Kesihatan kepada orang ramai supaya mematuhi prosedur operasi standard ke...
9 6 Juta Peratus Rakyat Dijangka Terima Vaksin Covid 19 Tahun Depan Kata Pm

9 6 Juta Peratus Rakyat Dijangka Terima Vaksin Covid 19 Tahun Depan Kata Pm

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 224 hits
9 6 juta peratus rakyat dijangka terima vaksin Covid 19 tahun depan kata PM Foto ReutersKUALA LUMPUR 28 Nov Seramai 9 6 juta atau 30 peratus rakyat Malaysia dijangka memperoleh vaksin Covid 19 tahun hadapan kata Perdana Menteri Tan Sri Muhy...
Vaksin Percuma Untuk Rakyat

Vaksin Percuma Untuk Rakyat

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 253 hits
harakahdailyNovember 30 2020Gambar sekadar ilustrasiKERAJAAN akan sediakan vaksin secara percuma untuk rakyat Setakat sasaran kerajaan adalah 70 peratus rakyat akan terima vaksin percuma tahun hadapan bermula sukuan pertama 2021 Pfizer akan...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Can Reed Hastings Disrupt Skiing

Tomyam Ayam Bersantan Tart Nenas Dari Menteri Besar Johor

Hiburan Jangan Lah Tunjuk Bodoh Tu Sampai Tak Tahu Geram Hafidz Roshdi Tunjuk Pandai Shuhada Bidas Semula Bekas Suami

Bae Inhyuk Kim Jieun Dilamar Terajui Drama Cinta Sejarah Check In Hanyang

Sokong Program Bekas Pengarah Running Man Lee Kwangsoo Sertai Yoo Jaesuk Dalam Whenever There S Chance

Untung La