Bayi Kerap Menangis Bukan Sebab Ada Gangguan Ini Penjelasan Saintifik 16 Cara Pujuk Si Manja


Bayi kerap meragam selalu dikaitkan dengan ‘gangguan’ tapi benarkah dakwaan itu? Pakar kata bayi menangis kerana masalah kolik bayi. Ikuti penjelasannya dalam artikel ini.

Memahami apa itu kolik  Bagaimana untuk tahu bayi menangis bukan kerana gangguan, sebaliknya disebabkan kolik bayi?
Kolik adalah ketika bayi yang sihat menangis lebih lama daripada biasa.
Ya, sudah tentu semua bayi akan menangis. Itu merupakan cara terbaik, malahan satu-satunya kaedah untuk mereka berkomunikasi menyampaikan ketidakselesaan mereka tentang sesuatu perkara.
Doktor biasanya akan mendiagnosis bayi menangis sebagai kolik berdasarkan 3 tanda, iaitu:
Bayi anda menangis sekurang-kurangnya 3 jam sehari. Bayi menangis sekurang-kurangnya 3x seminggu. Tangisan yang berlaku berlanjutan untuk tempoh 3 minggu berturut-turut Bayi dengan kolik, akan menangis secara tiba-tiba tanpa sebarang sebab. Lebih memilukan, tiada rawatan yang terbukti berkesan untuk mencegahnya.
Masalah kolik yang terjadi tidak bermakna si manja anda mempunyai masalah kesihatan. Biasanya keadaan ini akan beransur hilang seiring dengan peningkatan usia si kecil.
Bayi menangis, bila ia bermula & berakhir Serangan kolik bermula apabila bayi berusia 2 hingga 3 minggu (lebih lewat untuk bayi pramatang).
Kemuncaknya adalah apabila usia bayi mencapai 6 minggu dan akan berkurangan pada minggu ke-10 hingga 12.
Menjelang usia 3 bulan (biasanya akan sedikit lambat bagi si kecil dengan kelahiran pramatang), masalah kolik bayi akan hilang secara ajaib.
Kolik yang dialami mungkin hilang secara tiba-tiba atau berhenti secara beransur-ansur.
Kenal pasti simptom dan tanda Selain 3 peraturan doktor di atas, berikut adalah beberapa simptom dan tanda kolik bayi yang boleh anda kenal pasti:
Bayi menangis berlaku pada waktu yang sama setiap hari. Biasanya pada lewat petang atau awal senja Tangisan terjadi tanpa sebarang sebab yang boleh dikenal pasti seperti lampin kotor atau rasa lapar mahupun mengantuk Bayi akan melakukan pergerakan kaki dan tangan yang lebih banyak daripada kebiasaannya Ekspresi muka yang berubah-ubah, seperti menutup mata dan membukanya dengan luas, mengerutkan kening serta menahan sebentar pernafasan Aktiviti usus yang meningkat. Bayi anda mungkin lebih kerap mengeluarkan gas atau mengeluarkan air liurnya Aktiviti makan dan tidur terganggu disebabkan tangisan. Bayi akan panik mencari puting susu tetapi menolaknya sebaik hisapan bermula dan kembali menangis dengan kuat Punca bayi menangis disebabkan kolik Punca sebenar masalah kolik masih lagi misteri. Namun berikut adalah beberapa teori yang mungkin jadi penyebab berlakunya tangisan kolik:
Deria berlebihan Menjelang akhir bulan pertama selepas kelahiran, bayi akan menjadi lebih peka terhadap rangsangan persekitarannya.
Dengan begitu banyak rangsangan dan sensasi yang muncul, menyebabkan mereka sukar mengendalikan keadaan tersebut.
Sistem pencernaan Mencerna makanan adalah tugas besar bagi sistem gastrousus bayi yang masih baru.
Akibatnya, makanan akan melalui saluran usus dengan cepat dan tidak dapat dicerna dengan sepenuhnya.
Asid refluks bayi Penyelidikan mendapati gastroesophageal reflux disease (GERD), boleh mencetuskan keadaan kolik bayi.
Keadaan itu mencegah asid perut mengalir ke kerongkong serta mulut dan merengsakan esofagus.
Alahan makanan Ada pakar percaya episod kolik terjadi disebabkan oleh alahan kepada protein susu lembu atau intoleransi laktosa pada bayi yang diberikan susu formula.
Untuk kes jarang berlaku, kolik juga boleh terjadi disebabkan reaksi terhadap makanan tertentu dalam diet pemakanan ibu yang menyusukan bayi.
Pendedahan kepada tembakau Kajian menunjukkan wanita merokok semasa atau selepas kehamilan cenderung mempunyai bayi dengan kolik.
Walaupun masih tidak jelas kaitan antara asap rokok dan kolik, tetapi bukankah bagus jika ibu mengandung menjaga kesihatan dengan baik?
Mengatasi kolik bayi Tiada rawatan dapat menghilangkan kolik, tetapi ada cara untuk membantu meredakan keadaan bayi menangis.
Pastikan bayi tidak lapar. Keadaan lampin bayi sentiasa bersih. Cuba untuk sendawakan bayi dengan lebih kerap semasa atau selepas penyusuan. Jika si comel menyusu menggunakan botol, cuba tukar botol lain yang lebih sesuai. Tanyakan pendapat doktor jika menukar susu formula boleh membantu. Sesetengah ibu mengehadkan pengambilan kafein, tenusu, kacang soya, telur atau gandum dalam diet harian dan ia berkesan menghalang kolik bayi. Dodoikan bayi. Bernyanyi atau berbual dengan si manja. Bawa bayi menaiki kereta sorong. Mendakap bayi secara rapat ke badan dan bernafas secara perlahan-lahan. Berikan si manja mandian suam yang menyelesakan. Sambil mendukung anak, lakukan urutan perlahan di belakang badan bayi. Letakkan bayi secara meniarap pada pangkuan anda dan urutkan si manja dengan perlahan. Letakkan bayi di dalam buaian dan lakukan gerakan yang menenangkan. Letak bayi di dalam kerusi keselamatan bayi jika bawa mereka berjalan-jalan dalam kereta. Mainkan muzik. Anda juga boleh membuat bunyi ‘sshhh’ dengan perlahan bersama henjutan badan. Akan berakhir… Untuk kepastian, lakukan pemeriksaan doktor. Ini dapat membantu anda menentukan keadaan sebenar si manja.
Anda perlu sentiasa ingat bahawa keadaan ini akan berakhir, jadi bersabarlah mommies sekalian.
Kredit: Hello Doktor
 
The post Bayi Kerap Menangis Bukan Sebab Ada Gangguan, Ini Penjelasan Saintifik & 16 Cara Pujuk Si Manja appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bayi-kerap-menangis-bukan-sebab-ada-gangguan-ini-penjelasan-saintifik-16-cara-pujuk-si-manja/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayi Menangis Macam Sakit Sakit Tak Semestinya Rawatan Alternatif Cara Ni Boleh Tenangkan

Bayi Menangis Macam Sakit Sakit Tak Semestinya Rawatan Alternatif Cara Ni Boleh Tenangkan

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 384 hits
Selalunya ibu bapa akan tanya bagaimana nak redakan bayi kuat menangis Ini kerana bila anak jenis kuat menangis apa yang terfikir adalah anak mesti terkena gangguan luar Sampaikan ada ibu bapa yang sanggup pergi berubat jauh semata mata nak...
Bayi Kerap Mengalami Hidung Tersumbat Ibu Cuba 5 Petua Ini Tanpa Perlu Ke Klinik

Bayi Kerap Mengalami Hidung Tersumbat Ibu Cuba 5 Petua Ini Tanpa Perlu Ke Klinik

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 182 hits
Apabila hidung bayi tersumbat akibat selesema biasa ibu bapa sebenarnya tidak perlu memberi anak ubat pun Selesema boleh sembuh sendiri selepas beberapa hari Tapi hidung tersumbat pada bayi boleh mengganggu dan menyebabkan anak susah tidur ...
Jangan Takut Takut Mandikan Anak Lepas Lahir Ini Panduan Mandikan Bayi Cara Tepat

Jangan Takut Takut Mandikan Anak Lepas Lahir Ini Panduan Mandikan Bayi Cara Tepat

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 340 hits
Bukan sahaja kekok malah pertama kali menjadi ibu dan ayah pastinya ada perasaan bimbang ketika memandikan anak Mana tidaknya bayi yang terlalu kecil menyukarkan untuk dipegang Namun bila rutin ini dilakukan setiap hari pastinya ibu sudah m...
Penawar Bayi Menangis Tengah Malam Kembung Perut Dan Susah Tidur Ibu Hamil Pun Elok Amalkan

Penawar Bayi Menangis Tengah Malam Kembung Perut Dan Susah Tidur Ibu Hamil Pun Elok Amalkan

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 535 hits
Bayi menangis tengah malam tanpa tahu apa sebabnya sangat sukar difahami lagi lagi untuk ibu bapa baru yang masih tiada pengalaman Bukan itu sahaja tidur malam pun akan terganggu sehingga ibu bapa pula yang rasa risau dan stres menghadapi s...
Menyusu Bayi Boleh Buat Mama Kurus Tapi Kalau Silap Cara Makin Bertambah Berat Badan

Menyusu Bayi Boleh Buat Mama Kurus Tapi Kalau Silap Cara Makin Bertambah Berat Badan

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 261 hits
Penyusuan susu ibu adalah peringkat yang sangat penting untuk bayi anda jadi anda harus makan makanan yang sihat dan berkhasiat Dengan disiplin dan amalan pemakanan yang betul anda boleh mengurangkan berat badan anda Malah pemakanan yang si...
Hidung Tersumbat Buat Bayi Tidak Mahu Menyusu Ini Cara Rawatan Di Rumah

Hidung Tersumbat Buat Bayi Tidak Mahu Menyusu Ini Cara Rawatan Di Rumah

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 319 hits
Ketidakselesaan yang disebabkan oleh masalah hidung bayi tersumbat adakalanya membuatkan anak tidak mahu menyusu dan sukar tidur Ada ke kaedah rawatan untuk mengatasi masalah ini Masalah hidung bayi tersumbat Situasi hidung tersumbat atau n...
Tiba Tiba Zara Menjerit Menangis Bayi 5 Bulan Cedera Dicakar Monyet Liar

Tiba Tiba Zara Menjerit Menangis Bayi 5 Bulan Cedera Dicakar Monyet Liar

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 670 hits
Seorang bayi perempuan berusia lima bulan cedera di belakang badannya akibat dicakar monyet liar dalam kejadian yang berlaku pada jam 11 00 pagi Ahad lalu di Taman Nusa Damai Johor Bharu Mangsa Aisyah Nur Zara Mohd Azmi ketika kejadian baru...
Mainan Gantung Bayi Tak Dapat Bantu Si Manja Cepat Tidur Tapi Ada Manfaat Lain

Mainan Gantung Bayi Tak Dapat Bantu Si Manja Cepat Tidur Tapi Ada Manfaat Lain

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 225 hits
Geramnya apabila si manja asyik merengek dan susah hendak tidur waktu malam Sudah pelbagai cara menidurkan bayi dicuba tapi hasilnya mengecewakan Zaman kini ramai pula ibu bapa yang melaburkan duit untuk mainan gantung di katil bayi Ramai y...
Ditipu Oleh Peniaga Online Ini Cara Semak Penipu Online

Ditipu Oleh Peniaga Online Ini Cara Semak Penipu Online

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 402 hits
Ditipu Oleh Peniaga Online Ini Cara Semak Penipu Online peniaga online penjual online benda yang sama jangan anda terkan tipu oleh mereka yang tidak bertanggungjawab ini mahu makan duit tipu duit haram sahaja Kita sedia maklum ada di antara...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam