Bayar Rm300 000 Analisis Kandungan Media Bahasa Cina


foto sumber internet
Najib bayar RM300,000 analisis kandungan media bahasa Cina

Mahkamah Tinggi semalam diberitahu bahawa bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membuat pembayaran sebanyak RM300,000 kepada syarikat Centre of Strategic Engagement Media Sdn Bhd (Cense) bagi menganalisis kandungan media harian berbahasa Cina.

Pengarah dan pengasas Cense, Rita Sim Sai Hoon, yang juga saksi ke-14 pendakwaan, berkata, Najib menggunakan khidmat firma penyelidikan itu selama dua bulan iaitu pada bulan Disember 2015 dan Januari 2016.

Loading...
Beliau berkata, firmanya ketika itu ditugaskan oleh Allahyarham Tan Sri Jamaluddin Jarjis manakala pembayaran dibuat melalui akaun Ambank milik Najib.

Semasa pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya Muhammad Saifuddin Hashim Musaimi, Rita berkata, syarikatnya menyediakan khidmat kaji selidik mengenai polisi awam dan pemantauan media harian berbahasa Cina untuk Pejabat Perdana Menteri.

Bagi tujuan itu, kata Rita, pihaknya membuat pemantaun enam akhbar utama berbahasa Cina bagi memahami ketidakpuasan mereka terhadap kerajaan.


ECRL tidak pinggir penduduk tempatan: MB Terengganu

Kerajaan Terengganu memberi jaminan tidak akan meminggirkan penduduk tempatan terutama golongan belia untuk mendapat peluang pekerjaan dalam pembangunan projek mega Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

Menteri Besar, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, berkata syarikat yang akan mengendalikan projek ECRL di Terengganu bersetuju tidak menggunakan tenaga kerja asing, sebaliknya memberi peluang sepenuhnya kepada pekerja tempatan.

Beliau berkata, hasil perbincangan antara kerajaan negeri dan China Communication Construction Company Ltd (CCCC), pembabitan pekerja asing dalam pembangunan projek itu hanya dalam keperluan tertentu, seperti tenaga mahir dalam pengendalian landasan dari China.

Katanya, kerajaan negeri juga akan menubuhkan jawatankuasa bersama dengan Malaysia Rail Link Sdn Bhd dalam melaksanakan projek ECRL.

BN yang luluskan projek di Sandakan, Khairy jawab Guan Eng

Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata 2 projek di Sandakan yang ditekankan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dalam kenyataannya semalam sebenarnya diluluskan pentadbiran BN.

Ahli Parlimen Rembau itu berkata projek naiktaraf landasan Lapangan Terbang Sandakan, dan rancangan tebatan banjir Sungai Anip diluluskan bawah Rancangan Malaysia ke-11 ketika pembentangannya pada 2015.

Khairy menjelaskan peruntukan RM80 juta untuk menaiktaraf landasan itu diumumkan perdana menteri pada 7 Mei 2017 “ketika merasmikan bangunan terminal baru” Lapangan Terbang Sandakan.

Terdahulu, Lim mengumumkan Putrajaya meluluskan 49 projek bernilai RM2.28 bilion di Sandakan, dan menyediakan peruntukan RM183 juta untuk membiayai projek-projek itu yang sedang dan akan dilaksanakan sepanjang tahun ini.

Rasuah: Mahkamah kurangkan hukuman penjara bekas presiden Brazil

Sebuah mahkamah rayuan Brazil mengambil keputusan mengurangkan hukuman penjara 12 tahun yang dikenakan terhadap bekas presiden Luiz Inacio Lula da Silva (Lula) atas kesalahan rasuah dan pengubahan wang haram.

Dalam keputusan sebulat suara, empat orang hakim Mahkamah Tinggi Keadilan yang mendengar rayuan Lula bersetuju mengekalkan sabitan namun mengurangkan hukuman penjaranya kepada lapan tahun dan 10 bulan.

Terdahulu, pemimpin haluan kiri berusia 73 tahun itu dijatuhi hukuman penjara 25 tahun atas dua kes rasuah.

Lula menerima hukuman penjara 12 tahun dan satu bulan atas kesalahan menerima sebuah apartmen tepi laut sebagai ganjaran kerana membantu syarikat pembinaan OAS mendapatkan perjanjian lumayan daripada syarikat minyak Petrobras ketika memegang jawatan presiden pada tahun 2003-2010.

Daesh dakwa lakukan serangan Sri Lanka
Militan Daesh semalam mengaku bertanggungjawab atas siri serangan bunuh diri ke atas gereja dan hotel di Sri Lanka yang mengorbankan lebih 320 orang Ahad lalu.

Dakwaan itu, disertai gambar dan video anggotanya melaksanakan serangan, muncul lebih dua hari selepas letupan bom hampir serentak di tiga hotel mewah popular dengan pelancong asing dan tiga gereja penuh sesak dengan penganut Kristian menyambut Easter.

Kerajaan Sri Lanka berkata, siasatan awal menunjukkan serangan dijalankan sebagai ‘balas dendam’ terhadap insiden tembakan dua masjid di New Zealand bulan lalu, mengorbankan 50 orang.

Pihak berkuasa di negara ini menuduh kumpulan pelampau tempatan tidak begitu dikenali, Thowheeth Jama’ath Nasionalis (NTJ) melakukan serangan namun berkata sedang menyiasat jika wujud sokongan antarabangsa.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/04/bayar-rm300000-analisis-kandungan-media.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Bayar Rm67 000 Bina Tangki Air Di Rumahnya Di Pekan

Najib Bayar Rm67 000 Bina Tangki Air Di Rumahnya Di Pekan

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 259 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak telah membayar wang sebanyak RM67 000 kepada seorang kontraktor bagi membina dua menara tangki air di kediamannya di Pekan Pahang Mahkamah Tinggi di sini diberitahu hari ini Kontraktor syarikat binaan Syadi...
4885 Pelajar Melayu Cemerlang 10a Spm Dari Sekolah Cina Diabaikan Sidang Media 11 4 19

4885 Pelajar Melayu Cemerlang 10a Spm Dari Sekolah Cina Diabaikan Sidang Media 11 4 19

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 292 hits
Persatuan Pengguna Islam Malaysia mengadakan satu sidang media bagi menyuarakan kegusaran rakyat Malaysia terutama golongan pelajar yang cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia PPIM telah menerima beberapa aduan mengenai bantua...
Informasi Along Pinjam Rm3 000 Kena Bayar Rm30 000 Tiada Pihak Berkuasa Memantaunya

Informasi Along Pinjam Rm3 000 Kena Bayar Rm30 000 Tiada Pihak Berkuasa Memantaunya

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 306 hits
KETUA Biro Aduan MCA Johor Michael Tay ketika melihat laporan polis yang dibuat pengadu seorang pemandu peribadi dikenali sebagai Harun 33 yang menanggung hutang dengan lima sindiket pinjaman wang berlesen berjumlah RM30 000 di Taman Maju d...
Usai Bunuh Wanita Di Hotel Media Sheraton Pelaku Bakar Diri Hingga Tewas

Usai Bunuh Wanita Di Hotel Media Sheraton Pelaku Bakar Diri Hingga Tewas

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 216 hits
Arie menambahkan hal ini juga berdasarkan keterangan dari beberapa saksi yang menguatkan indikasi keterlibatan Dian Di mana pelaku juga mencuci tangannya Selain itu juga istri dari pelaku juga yang sempat diperiksa mengaku kalau dirinya dap...
4905 Ppim Kutuk Kejadian Bom Di Sri Lanka Kenyataan Media Ppim 25 4 19

4905 Ppim Kutuk Kejadian Bom Di Sri Lanka Kenyataan Media Ppim 25 4 19

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 296 hits
KENYATAAN MEDIAPersatuan Pengguna Islam Malaysia mengutuk sekeras kerasnya kejadian pengeboman di ibu kota komersial Colombo Sri Lanka Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan menyifatkan perbuatan pengganas puak pelampau itu amat zalim dan harus di...
Anwar Kritik Di Media Sosial Jika Kami Angkuh

Anwar Kritik Di Media Sosial Jika Kami Angkuh

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 328 hits
Diterbitkan Hari ini 9 15 malamPresiden PKR menggesa warga Malaysia menggunakan media sosial untuk menegur pemimpin politik yang mengeluarkan kenyataan bersifat angkuh Anda perlu teruskan peranan menyemak kami dalam parti pemerintah atau ke...
Bang Us Hard If Arrogant Anwar Tells Social Media Users

Bang Us Hard If Arrogant Anwar Tells Social Media Users

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 254 hits
Malaysians should utilise social media to reprimand political leaders who make arrogant statements according to PKR president Anwar Ibrahim You have to continue your role to check those of us in the ruling parties or government We don t wan...
Zakir Naik Tuduh India Tekan Interpol Lapor Media

Zakir Naik Tuduh India Tekan Interpol Lapor Media

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 237 hits
Zakir Naik tuduh India tekan Interpol lapor media Dikemas kini 24 minit yang lalu Diterbitkan pada 27 Apr 2019 9 38AM
4914 Kenyataan Media Ppim 30 4 19

4914 Kenyataan Media Ppim 30 4 19

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 193 hits
KENYATAAN MEDIA Persatuan Pengguna Islam Malaysia menyokong keputusan kerajaan untuk menubuhkan pusat sehenti bagi memudahkan kemasukan urusan pelabur asing ke Malaysia Ketua aktivisnya Nadzim Johan berkata PPIM telah menerima banyak aduan ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level