Bayangkan Anak Anak Kita Pergi Dahulu Dari Kita Peritnya Rasa Kehilangan Peluk Ciumlah Mereka


Anak bermain, sepahkan mainan, tidak dengar kata dan membantah cakap ibu adalah lumrah biasa bagi kanak-kanak. Tidak ada anak-anak yang tidak pernah berbuat salah dalam kehidupan hariannya. Inilah kehidupan mereka, penuh dengan tawa riang tanpa memikirkan sedikit pun permasalah yang berlaku disekelilingnya.
Namun kita sebagai orang dewasa, ibu dan ayah kepada mereka usah membawa masalah ini ke dalam kehidupan anak-anak yang lebih kecil. Mereka perlu dilayani sebaiknya, disantuni dengan lemah lembut, diberikan kasih sayang dan gelak tawa sebaiknya agar mereka merasa cukup bahagia di zaman kanak-kanak.
Satu ketika saat kehilangan semua ini barulah kita mula menyesali diri. Maka layanlah anak-anak kita hari ini sebaiknya, peluk ciumlah mereka dengan penuh kasih sayang. Perkongsian Encik Muhammad Hassan ini banyak benarnya. Benar, layanlah anak-anak kita sebaiknya sementara Allah meminjamkan mereka.

Tuan puan. Kita semua sayang anak kan?
Lagi 1-2 jam anak-anak semua akan tidur. Sebelum mereka tidur panggil mereka sekejap atau pergi ke bilik mereka. Sebab mungkin ada di antara kita hari ini Jerit,cubit anak 2-4 tahun sebab sepahkan rumah, Sepahkan baju yang baru kita lipat,pakaian yang baru kita gosok dan buatkan kita letih sebab nak mengempeng sepanjang hari.
Rotan anak dengan amarah sebab mereka merokok, malas solat, malas mengaji, malas kemaskan rumah dan basuh pinggan, malas baca buku, malas pergi sekolah. Boleh jadi ada yang rotan mereka sehingga berbirat sebab telah memalukan kita dengan perangai mereka.
Malam ini sebelum tidur pergilah kepada mereka. Pergilah dengan penuh kasih sayang dan rasa cinta kepada mereka. Turunkan amarah dan ego kita. Pegang tangan mereka. Minta maaf kepada mereka diatas apa yang telah kita lalukan.

Jika anak dewasa peluk mereka, cium dahi mereka, terangkan kepada mereka dengan nada yang sayu kenapa kita pukul dan marah mereka. Zahirkan dengan kata-kata betapa kita terlalu sayangkan mereka. Betapa kita mengambil berat tentang mereka.
“Abi minta maaf rotan muhammad sebab tidak solat tadi. Abi sayang muhammad lebih dari diri abi, jika muhammad tidak solat, siapa akan bantu abi jika abi mati malam ini, siapa nak bantu umi jika umi mati malam ini”
Tuan puan. Bayangkan anak-anak kita pergi dahulu dari kita. Bagaimana untuk lalui kehidupan malam ini dan hari-hari akan datang tanpa suara mereka, tanpa kerenah mereka, tanpa perangai ‘nakal’mereka. Tanpa perangai merajuk mereka.
Mulai esok tiada siapa lagi minta duit dari kita,tiada lagi yang ajak kita pergi mall,beli permainan yang mereka suka. Tiada lagi gelak tawa dan suara jeritan memanggil kita untuk ajak bermain. Mulai esok tiada lagi yang melompat-lompat atas katil kita,atas sofa dalam rumah kita. Mulai esok tiada siapa lagi sepahkan rumah, Mulai esok tiada lagi orang yang panjat belakang kita.
Mulai esok bau bantal mereka,selimut mereka mulai pudar dari deria kita. Mulai esok tiada lagi yang cium pipi,tangan kita,peluk tubuh kita dengan erat. Mulai esok tiada lagi orang yang akan ajak kita keluar makan.

Tuan puan saya pernah kehilangan seorang anak. Anak yang pernah memanggil nama saya,pernah tarik janggut saya,pernah kencing atas ribaan saya. Pernah gigit jari saya. Pernah air liurnya masuk kedalam mulut saya. Itu saya, belum ibunya lagi. Siang malam penat untuknya,sakit untuknya.
Namun anak ini telah pergi buat selamanya, anak ini sedang bergembira bersama tuhannya.Tuan puan, hargai mereka, sayangilah mereka. Jadilah pendengar yang setia setiap keluhan mereka, jadilah rakan dan tempat senda gurau mereka. Peluk dan ciumlah mereka malam ini.
Didiklah mereka dengan sepenuh kasih sayang, jangan sekali naik tangan ke muka mereka kerana ini dilarang oleh Rasul kita. Sayangi dan cintai mereka Kerana Allah dan Rasul. Moga mereka akan jadi anak yang soleh dan solehah yang akan menyelamatkan kita.
-EncikMatt-
Peluang Jadi Vendor di Baby Bazaar by Pa&Ma
Ada waktunya kita kesuntukan masa untuk mencari kelengkapan si comel. Tidak perlu waktu yang lama, membeli belahlah melalui atas talian yang lebih menjimatkan masa anda.
Pa&Ma ingin memperkenalkan portal barangan bayi dan ibu hamil yang baru, iaitu Baby Bazaar by Pa&Ma. Menerusi portal ini, ibu bapa tidak perlu gusar untuk mencari makanan atau kelengkapan buat si comel. Portal ini menjanjikan proses pembelian yang mudah dan barang akan terus dihantar ke rumah anda.

Kepada anda yang ingin menjual produk bayi, produk ibu atau servis berasaskan bayi dan ibu, inilah peluang anda untuk menjadi vendor di bazaar kami. Jom cepat-cepat sertai kami dengan melayari portal Baby Bazaar by Pa&Ma, babybazaar.my.
Jangan lepaskan peluang ini!
Nak macam-macam info? Jom join telegram Pa&Ma D Parents https://t.me/pamadparents
The post “Bayangkan Anak-Anak Kita Pergi Dahulu Dari Kita” Peritnya Rasa Kehilangan, Peluk & Ciumlah Mereka! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bayangkan-anak-anak-kita-pergi-dahulu-dari-kita-peritnya-rasa-kehilangan-peluk-ciumlah-mereka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Selalu Kacau Kat Rumah Bukan Saja Saja Mereka Perlu Perhatian Kurang Buat Perkara Ni Anak Rasa Lebih Dihargai

Anak Selalu Kacau Kat Rumah Bukan Saja Saja Mereka Perlu Perhatian Kurang Buat Perkara Ni Anak Rasa Lebih Dihargai

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 356 hits
Pernah tak kat rumah tiba tiba anak datang mengacau Masa tu jugaklah kita tengah sibuk ada benda yang perlu diselesaikan dengan segera Itu tanda mereka perlukan perhatian daripada ibu dan ayah Mungkin sahaja tanpa sedar kesibukan kita buat ...
Anak Angkasawan Negara Silap Eja Nama Sebab Lama Tak Pergi Sekolah

Anak Angkasawan Negara Silap Eja Nama Sebab Lama Tak Pergi Sekolah

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 301 hits
Ramai yang mengenali keluarga angkasawan pertama negara iaitu Dato Dr Sheikh Muszaphar Shukor Beliau dan isterinya iaitu Datin Dr Halina kerap berkongsi ilmu serta kisah menarik keluarganya di Instagram Pasangan yang juga merupakan doktor p...
Setitik Susu Mama Medina Tak Rasa Sebulan Kamu Bertahan Akhirnya Pergi Jua

Setitik Susu Mama Medina Tak Rasa Sebulan Kamu Bertahan Akhirnya Pergi Jua

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 287 hits
Kegembiraan menyambut orang baru dalam keluarga bertukar sedih apabila anak yang dikandung selama 9 bulan akhirnya dijemput ilahi selepas sebulan dilahirkan Lagi sedih selama sebulan dilahirkan setitik susu ibu tak dapat dirasai anak syurga...
Hilang Kekuatan Ibu Suami 2 Anak Pergi Bersama Tangisan Nak Ikut Ayah Petanda Akhir

Hilang Kekuatan Ibu Suami 2 Anak Pergi Bersama Tangisan Nak Ikut Ayah Petanda Akhir

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 406 hits
Ajal bersama tiga beranak Siapa sangka permintaan dua beradik yang beriya iya mahu mengikut ayah bekerja berakhir dengan tragedi yang menyayat hati apabila ketiga tiga mereka dijemput ilahi dalam kemalangan Menerusi laporan Bernama dua kana...
Hiburan Anak Anak Mahir Berbahasa Inggeris Hairul Azreen Akui Kesal Tak Belajar Bahasa Itu Secara Serius Dahulu

Hiburan Anak Anak Mahir Berbahasa Inggeris Hairul Azreen Akui Kesal Tak Belajar Bahasa Itu Secara Serius Dahulu

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 528 hits
Terdahulu gelagat anak bongsu kepada pasangan selebriti terkenal Hairul Azreen dan Hanis Zalikha telah mendapat perhatian netizen apabila Alisa Aisyah bijak menyebut beberapa patah perkataan dan faham dengan kaata kata ibunya Hairul walau b...
Bersyukur Lagu Nyanyiannya Dengan Ariel Diangkat Bcl Luah Rasa Syukur Netizen Pulak Doakan Mereka Bersama

Bersyukur Lagu Nyanyiannya Dengan Ariel Diangkat Bcl Luah Rasa Syukur Netizen Pulak Doakan Mereka Bersama

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 272 hits
Kuala Lumpur Niat penyanyi dan pelakon popular Indonesia Bunga Citra Lestari berkongsi rasa bahagia apabila lagu Menghapus Jejakmu kerjasamanya dengan Ariel Noah dicalonkan dalam Anugerah Muzik Indonesia 2020 disalahertikan pengikutnya di I...
Setiap Hari Anak Anak Berebut Nak Ibu Doakan Mereka Rupanya Ini Rahsia Yang Ibu Buat

Setiap Hari Anak Anak Berebut Nak Ibu Doakan Mereka Rupanya Ini Rahsia Yang Ibu Buat

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 426 hits
Anak anak memang lumrah sukakan perhatian daripada papa dan mama Ketika mereka sedang membesarlah saat paling sesuai untuk papa dan mama mengajar mereka tentang adab dan peribadi yang baik Jangan lupa untuk sentiasa mendoakan anak jadikan a...
Diet Tapi Rasa Macam Tak Diet Hilang 13 Kg Sejak Februari Pasangan Ini Kongsi Cara Rahsia Kurus Mereka

Diet Tapi Rasa Macam Tak Diet Hilang 13 Kg Sejak Februari Pasangan Ini Kongsi Cara Rahsia Kurus Mereka

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 237 hits
Tidak dinafikan berat badan berlebihan akan menyebabkan seseorang itu sukar untuk melakukan pelbagai aktiviti termasuk urusan solat Dan sememangnya proses menurunkan berat badan akan jadi tertangguh tanpa adanya teman yang sama sama mahu be...
Setahun Farah Ahmad Kehilangan Suami Arwah Pitt Rasa Happy Nak Jumpa Dia Hari Ni

Setahun Farah Ahmad Kehilangan Suami Arwah Pitt Rasa Happy Nak Jumpa Dia Hari Ni

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 364 hits
Pemergian Allahyarham Mohd Firdaus Mohamad Hanif atau lebih dikenali sebagai Pitt genap setahun hari ini Arwah Pitt merupakan suami kepada pelakon Farah Ahmad dan anak kepada primadona Fauziah Nawi source
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wish List April 2024

Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun