Baru Dapat Kaki Bayi Setahun Tertumpah Air Panas Badan Muka Melecur


Bila si kecil baru ‘dapat kaki, makin aktif meneroka. Tapi kejadian yang menimpa bayi ini benar-benar memilukan boleh dijadikan pengajaran.
Keadaan sekeliling di rumah boleh menimbulkan bahaya kepada si kecil. Tanpa sengaja dan tidak dijangka, pelbagai kecederaan dan kemalangan berlaku.
Perkongsian daripada Puan Hawa ini boleh dijadikan teladan buat ibu ayah. Anak sulung, Nur Medina Arisha melecur 15% pada badan dan muka kerana tertumpah air panas.
Segalanya berlaku dengan pantas tetapi tindakan tangkas si ibu tanpa panik menyelamatkan si kecil daripada cedera lebih teruk.

MAAFKAN IBU Dalam perkongsiannya di sebuah grup ibu-ibu, Hawa memberitahu anaknya mengalami lecur 15% pada mata dan badan dan akan terus mendapatkan rawatan susulan sehingga pulih. Dia juga mohon doa daripada semua agar Nur Medina terus kuat dan pulih.
“Ini keadaan terbaru ank saya, melecur 15%. ata ada luka ckit kata doktor selaput luar. Tapi kena tunggu lagi beberapa hari untuk follow up mata dan lecur pada badan. Doakan semoga anak saya kuat.”

CAPAI BEKAS AIR ATAS MEJA Mengimbas kembali kejadian mencemaskan yang berlaku pada jam 10.30 pagi itu, Hawa tidak menjangka tindakan Media mencapai bekas berisi air panas yang diletakkan di atas meja.
“Anak sy capai tupware yang berisi air panas atas meja. Saya baru gerak dari meja bila saya berpaling tengok anak tengah berjengket nak capai bekas air panas tu…
“Saya berlari nak hlang tapi tak sempat air panas terus tersiram pada anak. Tak berlengah saya terus bawa anak ke bilik air masukkannya dia dalam tong berisi air sejuk untuk meredakan panas tu.
Dalam kekalutan dan tangisan Media, ibu ini terus berfikir dengan pantas. Tidak panik, Hawa bertindak cepat meminta bantuan jiran membawa dia dan anak ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

KESAN MELECUR Menurut Hawa ketika dihubungi Pa&Ma, Medina mengalami lecur pada bahagian badan, tangan kiri dan kanan. Pada wajahnya pula, kesan melecur jelas kelihatan dari kening ke bawah.
Kejadian tidak diingini itu juga turut mencederakan mata si kecil ini. Menurut ibu ini, doktor memaklumkan terdapat kesan luka sedikit, bagaimana pun ia tidak begitu dalam. Diberikan ubat jenis titis, rawatan susulan terus diterima untuk memastikan permata hatinya itu sembuh seperti sedia kala.
HATI-HATI BILA ANAK DAPAT KAKI Yang terjadi telah pun terjadi, ibu ini berharap kisahnya ini menjadi pengajaran buat ibu bapa lain khususnya yang mempunyai anak kecil yang baru boleh berjalan. Perlu sentiasa diperhatikan agar terhindar perkara yang tidak diingini. Hawa merayu ibu bapa supaya berhati-hati.
“Pesanan saya untuk ibu bapa lain, saya rayu berhati-hatilah menguruskn anak kecil yang ‘baru dapat kaki’ ni. Lasaknya lain macam… jangan sesaat kita cuai akibatnya menyesal. Jangan terjadi kejadian seperti saya ni.

BAGAIKAN TERSIAT KULIT UMMI…….. “Saya pun berhati-hati selama ni akhirnya saya kecundang beberapa saat terlepas pandang. Sakit yang anak tanggung bagaikan tersiat-siat nya kulit ummi ni,” kata Hawa mengakhiri perbualan dengan Pa&Ma.
The post Baru ‘Dapat Kaki,’ Bayi Setahun Tertumpah Air Panas. Badan & Muka Melecur appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/baru-dapat-kaki-bayi-setahun-tertumpah-air-panas-badan-muka-melecur/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mulut Berbuih Melecur Pada Muka Bayi 2 Tahun Meninggal Akibat Kesan Haba

Mulut Berbuih Melecur Pada Muka Bayi 2 Tahun Meninggal Akibat Kesan Haba

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 74 hits
Seorang kanak kanak perempuan berusia dua tahun sembilan bulan meninggal dunia selepas tertinggal dalam kereta yang dipandu ibunya di Taman Aman dekat sini pada Rabu Ditemui Dalam Keadaan Mulut Berbuih Dalam kejadian yang berlaku pukul 4 35...
Tuang Dulu Air Masak Kemudian Air Panas Barulah Anak Dapat Khasiat Minum Susu

Tuang Dulu Air Masak Kemudian Air Panas Barulah Anak Dapat Khasiat Minum Susu

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 123 hits
Seperti kita ketahui yang susu ibu adalah makanan terbaik untuk anak kecil namun tidak semua ibu mampu atau berpeluang untuk menyusukan anak atas sebab sebab tersendiri Oleh itu ada yang menggantikan dengan susu formula untuk memastikan si ...
Main Ketuk Sudu Atas Meja Bayi 11 Bulan Disimbah Dengan Sup Panas

Main Ketuk Sudu Atas Meja Bayi 11 Bulan Disimbah Dengan Sup Panas

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 91 hits
Sudah menjadi perkara biasa jika kita ke restoran atau kedai makan dan kemudian ada keluarga yang membawa anak anak Kita pun begitu kan Tetapi bagaimana kita mengawasi anak anak ketika berada di situ Ada ketikanya mungkin kita teralpa dan t...
Bengang Bayi Bising Ketuk Meja Guna Sudu Wanita Hamil Simbah Sup Panas

Bengang Bayi Bising Ketuk Meja Guna Sudu Wanita Hamil Simbah Sup Panas

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 179 hits
Video CCTV memaparkan seorang wanita hamil menyimbah sup panas pada bayi perempuan berusia 11 bulan gara gara terlalu bising mengetuk meja menggunakan sudu di salah sebuah restoran di Xiangchen Henan Suspek yang dikenali sebagai Ren berusia...
Seorang Pemandu Lagu Di Depok Siksa Anak Angkat Pakai Air Panas

Seorang Pemandu Lagu Di Depok Siksa Anak Angkat Pakai Air Panas

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 90 hits
Siti Nur Sekha perempuan di Depok tega menyiksa anak angkatnya berinisial SA menggunakan air panas lantaran kesal Korban pun mengalami luka mengenaskan di tubuh hingga harus dibawa ke rumah sakit untuk mendapatkan perawatan
Dbkl Nafi Buang Air Peniaga Dakwa Video Lama Kini Viral Pula Video Baru

Dbkl Nafi Buang Air Peniaga Dakwa Video Lama Kini Viral Pula Video Baru

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 115 hits
Tular satu rakaman video yang mendakwa anggota DBKL telah merampas dan membuang air peniaga ketika azan berkumandang Menurut DBKL video tersebut adalah video lama yang disebarkan semula DBKL juga menafikan terlibat dalam insiden berkenaan D...
Baling 1440 Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong Baling

Baling 1440 Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong Baling

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 160 hits
Baling 1440 Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong Baling Kami bergerak ke Air Panas Ulu Legong pula Perjalanan terbaeekkk Masuk dan snap snap picas dan video Puas la merakam dari hujung ke hujung Terima kasih pada pihak pengurusan yang member...
Macam Ni Baru Polis Polis Bantu Ibu Bayi Naik Pajero

Macam Ni Baru Polis Polis Bantu Ibu Bayi Naik Pajero

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 104 hits
Macam ni baru polis Polis bantu ibu bayi naik pajero Tindakan empat anggota polis trafik membantu lima beranak termasuk bayi berusia 20 hari untuk pulang ke rumah mereka di Kampung Melayu Subang sewajarnya mendapat pujian Menerusi laporan H...
Kejam Kucing Disiram Dengan Air Panas

Kejam Kucing Disiram Dengan Air Panas

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 64 hits
Malang nasib seekor kucing hitam Badannya didakwa disiram dengan minyak panas oleh manusia yang tidak bertanggungjawab Kucing hitam terbabit mengalami kecederaan yang agak teruk Luka melecur akibat minyak panas amat jelas kelihatan sehingga...
Pengakuan Jururawat Hospital Wuhan 90 Ribu Orang Telah Dijangkiti Coronavirus

Lebih Berjuta Sudah Dijangkiti Novel Coronavirus 90 000 Sudah Mati

Team Hospital Sungai Buloh Gadai Nyawa Hadap Pesakit Coronavirus Demi Negara

2020 Tahun Sial Malaysia

Rakaman Pesakit Coronavirus Yang Sedang Nazak Menggeletar Seluruh Tubuh Begitu Menyakitkan Tanpa Perhatian Sesiapa

Drone Membunuh Qassem Soleimani Datang Dari Qatar

Hilang Sabar Kena Kentut Di Kepala 2 Kali Lelaki Tikam Suami Isteri Kerana Bergurau Melampau

Meet The Fender Stratocaster 1 The Supercar That Inspired It



Resepi Bihun Perasa Sup Istimewa Homemade Ala Bihun Segera Jenama Terkenal

Tradisi Penggunaan Najis Dalam Kaedah Perubatan Tradisional China

Mengapa Golongan LGBT Di China Tidak Pulang Ke Kampung Pada Tahun Baru Cina

Bagaimana China Membina Sebuah Hospital Kuarantin Dalam Masa 6 Hari

Ini Penjelasan Ringkas Undang Undang Memandu Dalam Keadaan Mabuk Di Malaysia


Kenapa Aku Tukar Ke Tune Talk Prepaid

Mencuci Tangan Bisa Jadi Cara Ampun Cegah Terjadinya Infeksi

Overnight Oats Strawberry Yang Sedap Untuk Menu Diet Aku

Makan Durian Segamat Terus Dari Ladang

Rakaman Pesakit Coronavirus Yang Sedang Nazak Menggeletar Seluruh Tubuh Begitu Menyakitkan Tanpa Perhatian Sesiapa

Salam Tahun 2020