Baru Dapat Kaki Bayi Setahun Tertumpah Air Panas Badan Muka Melecur


Bila si kecil baru ‘dapat kaki, makin aktif meneroka. Tapi kejadian yang menimpa bayi ini benar-benar memilukan boleh dijadikan pengajaran.
Keadaan sekeliling di rumah boleh menimbulkan bahaya kepada si kecil. Tanpa sengaja dan tidak dijangka, pelbagai kecederaan dan kemalangan berlaku.
Perkongsian daripada Puan Hawa ini boleh dijadikan teladan buat ibu ayah. Anak sulung, Nur Medina Arisha melecur 15% pada badan dan muka kerana tertumpah air panas.
Segalanya berlaku dengan pantas tetapi tindakan tangkas si ibu tanpa panik menyelamatkan si kecil daripada cedera lebih teruk.

MAAFKAN IBU Dalam perkongsiannya di sebuah grup ibu-ibu, Hawa memberitahu anaknya mengalami lecur 15% pada mata dan badan dan akan terus mendapatkan rawatan susulan sehingga pulih. Dia juga mohon doa daripada semua agar Nur Medina terus kuat dan pulih.
“Ini keadaan terbaru ank saya, melecur 15%. ata ada luka ckit kata doktor selaput luar. Tapi kena tunggu lagi beberapa hari untuk follow up mata dan lecur pada badan. Doakan semoga anak saya kuat.”

CAPAI BEKAS AIR ATAS MEJA Mengimbas kembali kejadian mencemaskan yang berlaku pada jam 10.30 pagi itu, Hawa tidak menjangka tindakan Media mencapai bekas berisi air panas yang diletakkan di atas meja.
“Anak sy capai tupware yang berisi air panas atas meja. Saya baru gerak dari meja bila saya berpaling tengok anak tengah berjengket nak capai bekas air panas tu…
“Saya berlari nak hlang tapi tak sempat air panas terus tersiram pada anak. Tak berlengah saya terus bawa anak ke bilik air masukkannya dia dalam tong berisi air sejuk untuk meredakan panas tu.
Dalam kekalutan dan tangisan Media, ibu ini terus berfikir dengan pantas. Tidak panik, Hawa bertindak cepat meminta bantuan jiran membawa dia dan anak ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

KESAN MELECUR Menurut Hawa ketika dihubungi Pa&Ma, Medina mengalami lecur pada bahagian badan, tangan kiri dan kanan. Pada wajahnya pula, kesan melecur jelas kelihatan dari kening ke bawah.
Kejadian tidak diingini itu juga turut mencederakan mata si kecil ini. Menurut ibu ini, doktor memaklumkan terdapat kesan luka sedikit, bagaimana pun ia tidak begitu dalam. Diberikan ubat jenis titis, rawatan susulan terus diterima untuk memastikan permata hatinya itu sembuh seperti sedia kala.
HATI-HATI BILA ANAK DAPAT KAKI Yang terjadi telah pun terjadi, ibu ini berharap kisahnya ini menjadi pengajaran buat ibu bapa lain khususnya yang mempunyai anak kecil yang baru boleh berjalan. Perlu sentiasa diperhatikan agar terhindar perkara yang tidak diingini. Hawa merayu ibu bapa supaya berhati-hati.
“Pesanan saya untuk ibu bapa lain, saya rayu berhati-hatilah menguruskn anak kecil yang ‘baru dapat kaki’ ni. Lasaknya lain macam… jangan sesaat kita cuai akibatnya menyesal. Jangan terjadi kejadian seperti saya ni.

BAGAIKAN TERSIAT KULIT UMMI…….. “Saya pun berhati-hati selama ni akhirnya saya kecundang beberapa saat terlepas pandang. Sakit yang anak tanggung bagaikan tersiat-siat nya kulit ummi ni,” kata Hawa mengakhiri perbualan dengan Pa&Ma.
The post Baru ‘Dapat Kaki,’ Bayi Setahun Tertumpah Air Panas. Badan & Muka Melecur appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/baru-dapat-kaki-bayi-setahun-tertumpah-air-panas-badan-muka-melecur/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mulut Berbuih Melecur Pada Muka Bayi 2 Tahun Meninggal Akibat Kesan Haba

Mulut Berbuih Melecur Pada Muka Bayi 2 Tahun Meninggal Akibat Kesan Haba

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 373 hits
Seorang kanak kanak perempuan berusia dua tahun sembilan bulan meninggal dunia selepas tertinggal dalam kereta yang dipandu ibunya di Taman Aman dekat sini pada Rabu Ditemui Dalam Keadaan Mulut Berbuih Dalam kejadian yang berlaku pukul 4 35...
Baling 1440 Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong Baling

Baling 1440 Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong Baling

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 494 hits
Baling 1440 Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong Baling Kami bergerak ke Air Panas Ulu Legong pula Perjalanan terbaeekkk Masuk dan snap snap picas dan video Puas la merakam dari hujung ke hujung Terima kasih pada pihak pengurusan yang member...
Mak Kata Badan Dia Keras Kaku Mateen Hampir Sawan Kerana Demam Panas

Mak Kata Badan Dia Keras Kaku Mateen Hampir Sawan Kerana Demam Panas

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 326 hits
Anak hampir sawan Mak beritahu badan Mateen keras kaku kata pelakon Yana Samsudin mengenai situasi yang berlaku kepada anaknya Aisy Mateen sebelum dimasukkan ke hospital di Batu Pahat Johor semalam Yana menerusi akaun Instagram berkongsi de...
Patutlah Tak Panas Panas Air Nii

Patutlah Tak Panas Panas Air Nii

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 2298 hits
Rasanya start air panas COWAY ni tak berfungsi adalah pada raya ke 2 tempoh hari Ya allah Patutlah jenuh buka paip air di penyambung tu tak panas panas airnya Hari ni pun dah syawal ke 8 ni tetap tak boleh digunakan untuk air panas Sedih In...
Muda Lagi Baru Perasan Muka Janna Nick Macam Janna Nick Kongsi Gambar Sempena Hari Lahir Jadi Perhatian

Muda Lagi Baru Perasan Muka Janna Nick Macam Janna Nick Kongsi Gambar Sempena Hari Lahir Jadi Perhatian

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 1258 hits
Terbaru Pelakon Janna Nick yang tampil Cantik menerusi persalinan gaun hitam metalik di Anugerah MeleTop 2019 April Lalu berkongsi gambarnya sempena hari lahirnya semalam menarik perhatian ramai netizen Rata rata netizen memuji kecantikan J...
Air Lemon Panas Pembunuh Kanser

Air Lemon Panas Pembunuh Kanser

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 1062 hits
Air lemon sememangnya banyak khasiat Selain sebagai kawan baik untuk mereka yang tengah diet air lemon juga bertindak sebagai pembunuh kanser Menarik bukan Air lemon panas pembunuh kanserKenapa Air Lemon Panas Pembunuh Kanser Air lemon pana...
Macam Ni Baru Polis Polis Bantu Ibu Bayi Naik Pajero

Macam Ni Baru Polis Polis Bantu Ibu Bayi Naik Pajero

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 359 hits
Macam ni baru polis Polis bantu ibu bayi naik pajero Tindakan empat anggota polis trafik membantu lima beranak termasuk bayi berusia 20 hari untuk pulang ke rumah mereka di Kampung Melayu Subang sewajarnya mendapat pujian Menerusi laporan H...
Kejam Kucing Disiram Dengan Air Panas

Kejam Kucing Disiram Dengan Air Panas

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 331 hits
Malang nasib seekor kucing hitam Badannya didakwa disiram dengan minyak panas oleh manusia yang tidak bertanggungjawab Kucing hitam terbabit mengalami kecederaan yang agak teruk Luka melecur akibat minyak panas amat jelas kelihatan sehingga...
Wanita Hamil Simbah Sup Panas Pada Bayi Kerana Bengang Mangsa Ketuk Meja Dengan Sudu

Wanita Hamil Simbah Sup Panas Pada Bayi Kerana Bengang Mangsa Ketuk Meja Dengan Sudu

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 298 hits
Seorang wanita hamil berusia 28 tahun dirakam kamera litar tertutup menyimbah sup panas pada bayi yang didakwanya terlalu bising ketika berada di sebuah restoran di China nbsp Suspek yang dikenali sebagai Ren dilaporkan bengang pada bayi pe...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Panduan Pemula Untuk Iklan Bisnes Perkhidmatan Anda Di Google Ads

Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap