Bapa Anak 3 Kongsi Tip Ajar Si Kecil Makan Sayur Mula Tolak Lama Lama Makan


Jika anak makan sayur sejak dari kecil tanpa perlu dipaksa, percayalah anda adalah ibu bapa yang bertuah. Hakikatnya, ia jarang terjadi. Sebaliknya, kebanyakan ibu bapa sentiasa mencari cara mengatasi anak susah makan sayur.

Sekiranya anda tergolong dalam kumpulan tersebut, mungkin perkongsian daripada bapa anak 3 ini boleh memberikan kita sedikit inspirasi bagaimana untuk membuatkan si manja menggemari sayuran.
Mengapa situasi anak susah makan sayur berlaku?
Kita mesti pernah mempersoalkan, mengapa terlalu sukar untuk mereka mengambil sayuran walaupun pelbagai cara mengatasi anak susah makan sayur telah dicuba, betul tak?
Sebenarnya terdapat sebab saintifik mengapa anak secara amnya tidak menyukai sayuran.
Kanak-kanak masih belajar untuk mengenal pasti makanan selamat dan biologi ‘memberitahu’ mereka untuk memilih rasa yang lebih manis seperti susu ibu. Dalam masa sama, si kecil turut mempunyai keengganan tinggi untuk makanan pahit.
Namun itu tidak bermakna keadaan ini tidak boleh diatasi, ya? Ini terbukti menerusi perkongsian pengalaman seorang bapa, Mohammad Ariffin Sulaiman, 36, yang berjaya mendidik anak-anaknya untuk makan sayur.

Situasi anak cerewet makan
Bapa anak 3 yang lebih dikenali dengan nama panggilan Arif memberitahu dirinya dan isteri, Sharifah Munirah Syed Anuar, 34, tidak terkecuali berdepan situasi anak cerewet dalam soal makan.
Ujarnya, “Cara pemakanan anak-anak sukar untuk dijangka, ikut mood. Ada kalanya anak-anak mudah untuk makan apa sahaja dimasak ibu mereka. Tetapi terdapat juga masa mereka hanya ingin makan makanan segera dan kering seperti roti canai, biskut, burger dan kentang goreng.”
Menurut Arif, anak sulungnya Muhammad Nadeem Irfan, 8, pernah mengalami masalah berat badan tidak stabil untuk tempoh yang lama.
Pelbagai cara dilakukan untuk mengatasi keadaan tersebut seperti berjumpa pakar pediatrik, menukar jenis susu dan cuba pelbagai jenis vitamin bagi menaikan berat dan selera makan anaknya. Selain cerewet makan, sudah tentu anaknya juga amat tidak menyukai sayuran.
Anak kedua pasangan ini, Muhammad Nazeem Iqbal, 6, juga mengalami masalah yang sama, malah terlalu cerewet berbanding abangnya sehinggakan kadang-kadang perlu dipaksa semata untuk menyuruhnya makan.
Berbeza pula dengan Naureen Arisha, 2, yang sejak lahir mempunyai sebatang gigi depan. Si kecil ini boleh menerima apa sahaja makanan termasuklah isi ayam, brokoli, kubis bunga, pisang dan epal. Tetapi masih mengikut moodnya untuk makan.

Cara mengatasi anak susah makan sayur
Arif menjelaskan, seperti kebanyakan ibu bapa semasa fasa memperkenalkan makanan pejal, isterinya ada mencampurkan sayuran ke dalam bubur anak-anak. Namun mereka hanya makan antara 4-5 suap sahaja.
Apabila anak-anak semakin membesar, mereka perlu dipaksa sedikit untuk mengambil makanan seperti ayam, ikan, udang ataupun sotong. Sebaliknya, jika diberi nasi dan telur, anak-anak boleh memakannya tanpa masalah.
Antara cara mengatasi anak susah makan sayur dilakukan Arif dan isterinya adalah dengan mengumpan anak-anak, sebagai contoh jika inginkan gula-gula, perlu mengambil sayuran dan lauk yang lain.
“Biasanya peraturan tersebut diterima anak-anak. Pun begitu, mereka meletakkan jumlah suapan makanan, seperti hanya mahukan 6 suap sahaja dan lebih daripada itu, mereka menolak,” beritahu Arif.
Bapa kepada 3 cahaya mata ini turut menambah, lama-kelamaan apabila sudah biasa, keadaan tersebut bertambah baik. Mereka boleh makan apa sahaja termasuklah makanan pedas tetapi bergantung kepada siapa yang menyuapnya.
“Anak-anak secara automatik boleh memakan sayuran tanpa dipaksa, namun ia hanya apabila saya menyuap mereka ketika waktu makan. Sebaliknya jika si ibu yang menyuap, anak-anak akan menolak,” ujar Arif.
Ketiga-tiga anak Arif kini tidak lagi menolak sayuran ketika makan selepas dia mengamalkan tip di atas.
Cara mengatasi anak susah makan sayur yang turut dilakukan Arif adalah dengan membiarkan mereka bermain sepuas-puasnya. Apabila terasa lapar dan haus, mereka akan makan dan minum apa sahaja termasuklah sayuran dan jus buah-buahan.
Kredit: Hello Doktor
Ramadan kali ini lebih istimewa bersama Pa&Ma Superb Huffaz. Nantikan bacaan doa dan surah pilihan dari anak-anak Genius Aulad bermula 3 April ini! Saksikan setiap hari jam 7.00 malam di Facebook Majalah Pa&Ma.
Jangan ketinggalan okay! Teruskan menyokong kami di @majalahpama #majalahpama #pamasuperbhuffaz

Buat pertama kalinya BINTANG KECIL membawa anda menyaksikan kisah magisnya ciptaan Allah di samping mendekati kehidupan para sahabat nabi dan tokoh ilmuwan di dalam siri Hikayat 1001 Malam yang disokong sepenuhnya dari TATEH. Saksikan setiap hari sepanjang bulan Ramadan ini istimewa bersama PU RIZ dan team BK Squad di Youtube Channel Bintang Kecil bermula 1 Ramadan pada jam 6.30 petang. Jangan ketinggalan! Follow @bintangkecil #bintangkecilmy #bintangkecil #1001Malam

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
The post Bapa Anak 3 Kongsi Tip Ajar Si Kecil Makan Sayur, Mula Tolak Lama-Lama Makan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bapa-anak-3-kongsi-tip-ajar-si-kecil-makan-sayur-mula-tolak-lama-lama-makan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Elak Makan 3 Jam Sebelum Keluar Tolak Gajet Mia Ahmad Kongsi Tip Bawa Anak Keluar Makan

Elak Makan 3 Jam Sebelum Keluar Tolak Gajet Mia Ahmad Kongsi Tip Bawa Anak Keluar Makan

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 145 hits
Membuat keputusan untuk membawa anak makan diluar bukanlah satu hal yang mudah Menunggu masa yang lama dan berada di kedudukan yang sama pada tempoh yang lama sememangnya membuatkan anak tidak senang duduk Ada sahaja keletahnya Namun bagi p...
Ibu Ini Kongsi 7 Tip Bagaimana Ajar Anak Puasa Penuh Tanpa Rasa Terpaksa

Ibu Ini Kongsi 7 Tip Bagaimana Ajar Anak Puasa Penuh Tanpa Rasa Terpaksa

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 166 hits
Ketika ini ibu bapa dah mula fikir bagaimana untuk latih anak berpuasa dan pastikan mereka tidak mudah mengalah untuk berbuka lebih awal Mungkin bagi anak yang dah biasa berpuasa sebelum ini kurang sikit cabarannya Sebagai ibu bapa setiap m...
Banyak Try Error Apa Anak Suka Makan Dua Anak Lain Citarasa Belle Al Yahya Kongsi Cerita

Banyak Try Error Apa Anak Suka Makan Dua Anak Lain Citarasa Belle Al Yahya Kongsi Cerita

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 131 hits
Pengalaman menyediakan masakan buat anak anak adalah satu cabaran namun cukup menyeronokkan bagi semua ibu Namun bagi usahawan dan selebriti media sosial Belle Al Yahya dia lebih senang memasak sendiri buat kedua anaknya Malah katanya ragam...
Sebelum 4 Bulan Doa Sangat Mustajab Aisyah Hijanah Kongsi Tip Doakan Anak

Sebelum 4 Bulan Doa Sangat Mustajab Aisyah Hijanah Kongsi Tip Doakan Anak

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 156 hits
Setiap masa kita doakan anak agar dipermudakan segala urusannya Namun lebih afdal lagi sekiranya doa itu dimulakan ketika anak masih di dalam perut lagi Inilah yang dikongsikan oleh selebriti media sosial Aisyah Hijanah Menurut perkongsian ...
Paksa Anak Puasa Tapi Tak Solat Itu Silap Ibu Ini Kongsi Cara Mudah Ajar Solat

Paksa Anak Puasa Tapi Tak Solat Itu Silap Ibu Ini Kongsi Cara Mudah Ajar Solat

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 168 hits
Mendidik anak solat bukan boleh ambil masa yang singkat Ia perlu dilakukan setiap hari untuk pastikan anak faham dan lama kelamaan boleh mendisiplinkan diri tanpa disuruh Namun hari ini kebanyakan ibu bapa lebih menyuruh anak anak kecil ber...
Bapa Ini Kongsi Cara Kawal Screen Time Buang Aplikasi Ni Berubah Perangai Anak

Bapa Ini Kongsi Cara Kawal Screen Time Buang Aplikasi Ni Berubah Perangai Anak

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 166 hits
Gajet wifi dan televisyen dianggap satu keperluan dan ia termasuk dalam kategori keperluan bagi zaman sekarang Jika tiada kemudahan ini ibaratnya agak sukar untuk dapat sesuatu yang terkini Cuma mungkin untuk didedahkan dalam tempoh lama pa...
Pakar Kongsi Anak Asyik Nak Dukung Tinggal Kejap Menangis Cuba Tip Ini

Pakar Kongsi Anak Asyik Nak Dukung Tinggal Kejap Menangis Cuba Tip Ini

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 129 hits
Mama perasan tak seawal usia 6 bulan hingga sekitar 20 bulan bayi mula menjadi lebih 3C Crying Cranky Clingy Fasa keresahan pemisahan adalah perkembangan normal dan mesti di lalui semua bayi Berikut adalah tip yang boleh mengurangkan stres ...
Hiburan Guru Minta Pelajar Non Muslim Makan Sorok Sorok Ibu Bapa Sangka Anak Dipaksa Berpuasa

Hiburan Guru Minta Pelajar Non Muslim Makan Sorok Sorok Ibu Bapa Sangka Anak Dipaksa Berpuasa

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 214 hits
Sempena bulan Ramadan kebanyakkan sekolah akan membuat satu polisi dimana kantin sekolah akan ditutup bagi memastikan setiap murid beragama Islam berpuasa dan untuk murid bukan Islam pula mereka digalakkan untuk membawa bekalan dari rumah t...
Anak Kecil Di Hantar Ke Klinik Dalam Keadaan Lemah Sebab Berpuasa Doktor Kongsi Cerita

Anak Kecil Di Hantar Ke Klinik Dalam Keadaan Lemah Sebab Berpuasa Doktor Kongsi Cerita

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 160 hits
Bila masuk bulan ramadan pasti ramai yang ingin mendidik anak kecil supaya berpuasa Bukan hanya ibu bapa malah anak itu sendiri yang tak sabar ingin mencuba bagaimana berpuasa di bulan yang mulia ini Unit Buhuth Pejabat Mufti Wilayah Persek...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


How Working For Google Amazon And Microsoft Lost Dream Job Status

5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander