Paksa Anak Puasa Tapi Tak Solat Itu Silap Ibu Ini Kongsi Cara Mudah Ajar Solat


Mendidik anak solat bukan boleh ambil masa yang singkat. Ia perlu dilakukan setiap hari untuk pastikan anak faham dan lama kelamaan boleh mendisiplinkan diri tanpa disuruh. Namun hari ini kebanyakan ibu bapa lebih menyuruh anak-anak kecil berpuasa berbanding menunaikan solat.
Ini yang ramai dalam kalangan ibu bapa silap. Sepatutnya pastikan solat anak dulu betul, lepas tu perlahan-lahan pula ajar berpuasa. Bila dua-dua seiring, barulah lagi mudah tanpa nak paksa banyak lagi.
Bagi ibu bapa yang masih belum dapat pendekatan sesuai mengajar anak-anak solat, perkongsian Puan Nurul Shazalina mungkin boleh membantu. Sama-sama kita belajar untuk didik anak faham rukun Islam kedua ini penting buat mereka.

Kedengaran isu ajar anak berpuasa tapi tak ajar solat. Ramai dah beri pendapat, sepatutnya ajar anak solat dulu baru ajar anak berpuasa. Ya ini paling tepat. Saya dah tak perlu ulas, sebab semua tepat tepat dan bagus.
Ini 2 reason yang mungkin. Bukan parents tak nak ajar solat, tapi puasa lebih senang sebab suruh tahan makan minum sahaja. Semua orang boleh buat tanpa perlu apa apa hafalan. Mungkin ini reason ramai berpusu pusu minta anak puasa.
Ok tak apa sahabat semua, saya nak share cara ajar anak solat berperingkat peringkat. Saya bukan bagus pun, bukan pandai agama pun.
Anak saya pun belum lengkap solatnya tapi sedang berusaha lengkapkan. Cuma saya terpanggil untuk buat perkongsian ini. Saya yakin ramai perlukan tips ini.

Tip didik anak cinta solat
Ok pertama sekali, sedari bayi lagi, kita sebagai ibu bapa kena sentiasa tunjuk kita solat. Especially ibu-ibu sebab kebanyakan masa kita bersama mereka di rumah kan.
Jangan solat sorok-sorok. Sentiasa solat berhampiran mereka. Lakukan setiap hari. Saya tahu ramai je buat macam ni tapi saya yakin ada juga yang tidak buat begini. Ada di antara mereka perlukan keadaan tenang, bilik khas untuk khusyuk.
Tapi saya syorkan, bawa bayi anda letak berhampiran. Percayalah, umur setahun dua nanti, mereka akan ikut pergerakan kita solat. Jangan expect mereka terus pandai. Ikut pergerakan solat adalah langkah pertama.

Bila mereka dah boleh mula bercakap dengan lancar, ajar mereka bacaan dalam solat. Ikutkan dari kecil kita dah biasakan dengan bacaan ayat quran at least yang basic supaya senang mereka recall sebab dah biasa dengar kan.
Ok first hafal surah al fatihah. Lafaz hari-hari dengan anak. Sampai dia hafal. Jadi bila dia dah hafal, sekarang solat dia dah boleh ada bacaan surah al fatihah. Jadi dia ikut solat sambil ada bacaan al fatihah.

Jangan tunggu sehingga anak dah hafal semua bacaan
Jangan tunggu sehingga anak kita hafal lengkap semuanya baru suruh solat. Mungkin ini antara kes yang terjadi. Ada yang menunggu anak bersedia hafal semua baru nak anak solat.
Ok lepas tu ajar mereka sikit-sikit bacaan dalam rukuk. Ambil masa sehari ajar yang mudah-mudah dahulu. Bacaan rukuk. Dah hafal tu suruh dia baca masa rukuk dalam solat.
Lepas tu bacaan sujud. Dan seterusnya. Semua berperingkat. Untuk anak-anak yang tidak kuat daya hafalan, jangan harap sehari dah hafal atau buat expectation tinggi. Tolong fahami kemampuan anak anda. Beri masa, yang penting teruskan.
Tips saya bagi hafal yang mudah-mudah dulu. Tak perlu ikut urutan. Tahiyat akhir dan doa qunut paling last sekali saya ajar hafal setelah yang lain lancar. Kita jangan mulakan dengan yang panjang dulu. Biar yang senang je dulu.
Setiap anak berbeza. Jangan sesekali marah, kenapa susah sangat nak hafal. Anak jiran tu dah hafal semua! Haa jangan macam tu ok. Setiap orang lain daya hafalnya. Mungkin berminggu, mungkin berbulan malah bertahun. Teruskan mendidik.
Sebaiknya ibu atau ayah ada di sebelah
Lepas tu lagi satu cara, setiap solat anak kita, kita berada di sebelah. Ni jangan solat berimam. Bukan sebab saya tak galakkan solat jemaah dengan anak. Sebab tujuan sekarang saya nak anda bantu anak anda solat.

Kalau anda imamkan, anda tak dapat betulkan bacaan anak. Anak di belakang mungkin khayal atau berangan atau sekadar ikut pergerakan. Jadi mereka takkan dibiasakan membaca bacaan solat sendiri.
Ok duduk sebelah sambil anak solat, bagi dia baca semua kuat-kuat. Kita betulkan bacaan atau tolong bacakan dan dia ikut. Buat hari-hari sampai dia boleh baca sendiri
Setiap kali lepas solat, beri kata pujian dan pelukan serta ciuman. Bagitahu Allah suka orang yang berusaha nak solat. Banyak pahala anak insyaallah. Anak gembira dan lebih bersemangat apatah lagi bila dia berjaya baca bacaan solat tanpa bantuan dah.
Kredit: FB Nur Shazalina Zainudin
ARTIKEL MENARIK [Cara Solat Tarawih Di Rumah Buat Ibu Yang Ada Anak Kecil & Susah Ke Masjid]
LAGI ARTIKEL MENARIK [Bersyukur Anak Lasak & Aktif. Tanda Allah Makbulkan Doa Kita Nak Anak Sihat!]

Nak beri didikan agama pada anak-anak biarlah sejak mereka kecil. Ajarkan anak solat dengan cara simple dan anak mudah ‘tangkap’, baru dia teruja. Ketahui macam mana nak latih anak solat secara fun, jom daftar ke Kem Solat Anak: Mudah, Seronok & Berkesan sekarang! Klik https://toko.ideaktiv.com/product/kem-solat-anak/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
The post Paksa Anak Puasa Tapi Tak Solat, Itu Silap! Ibu Ini Kongsi Cara Mudah Ajar Solat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/paksa-anak-puasa-tapi-tak-solat-itu-silap-ibu-ini-kongsi-cara-mudah-ajar-solat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Ini Kongsi 7 Tip Bagaimana Ajar Anak Puasa Penuh Tanpa Rasa Terpaksa

Ibu Ini Kongsi 7 Tip Bagaimana Ajar Anak Puasa Penuh Tanpa Rasa Terpaksa

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 166 hits
Ketika ini ibu bapa dah mula fikir bagaimana untuk latih anak berpuasa dan pastikan mereka tidak mudah mengalah untuk berbuka lebih awal Mungkin bagi anak yang dah biasa berpuasa sebelum ini kurang sikit cabarannya Sebagai ibu bapa setiap m...
Jangan Paksa Anak Puasa Kalau Tak Larat Dekatkan Ramadan Dengan Cara Ni Mudah

Jangan Paksa Anak Puasa Kalau Tak Larat Dekatkan Ramadan Dengan Cara Ni Mudah

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 185 hits
Malam ini pasti ada mak ayah yang masih lagi mencuba pelbagai usaha dan tip untuk mengajar si kecil berusia tujuh tahun untuk berpuasa esok hari Berpuasa tidak memerlukan paksaan namun harus dididik anak kecil kita malah didedahkan dengan a...
Yakin Nak Puasa Penuh Tapi Badan Tak Mampu Ini Panduan Untuk Ibu Hamil Dan Menyusu

Yakin Nak Puasa Penuh Tapi Badan Tak Mampu Ini Panduan Untuk Ibu Hamil Dan Menyusu

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 149 hits
Jangan memaksa diri berpuasa sedangkan hakikatnya tubuh ibu hamil langsung tidak mampu untuk berpuasa Jangan difikirkan diri sendiri tetapi fikirkan perkembangan anak di dalam kandungan Begitu juga dengan ibu menyusu Jumlah kalori tertentu ...
Panduan Solat Tarawih Ringkas Di Rumah Untuk Ibu Ada Anak Kecil Yang Tak Dapat Ke Masjid

Panduan Solat Tarawih Ringkas Di Rumah Untuk Ibu Ada Anak Kecil Yang Tak Dapat Ke Masjid

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 130 hits
Solat terawih adalah antara keistimewaan bulan Ramadan yang dikurniakan banyak ganjaran pada mereka yang melakukannya
Niat Fokus Jaga Anak Oku Cara Ibu Ni Masak 22 Jenis Stok Lauk Berbuka Siap Siap Memang Power

Niat Fokus Jaga Anak Oku Cara Ibu Ni Masak 22 Jenis Stok Lauk Berbuka Siap Siap Memang Power

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 135 hits
Bukan calang calang Malah bukan mudah untuk seorang ibu menyediakan menu di dapur apatah lagi menyediakan juadah berbuka puasa untuk anak anak dengan jumlah menu yang banyak setiap hari Tidak mahu terbeban untuk memasak di bulan puasa ditam...
Hanya Ambil Dua Barang Tak Mengamuk Atau Merengek Ibu Ini Kongsi Pengalaman Disiplinkan Anak

Hanya Ambil Dua Barang Tak Mengamuk Atau Merengek Ibu Ini Kongsi Pengalaman Disiplinkan Anak

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 146 hits
Pernahkah ibu bapa terfikir untuk melibatkan anak anak sewaktu membuat pilihan barangan dan sebagainya Seharusnya setiap ibu dan bapa melatih anak anak berbelanja ketika kecil supaya mereka lebih peka untuk membeli secara bijak lebih lebih ...
Ibu Menyusu Guna 25 Tenaga Waktu Puasa Pakar Sarankan Cara Ni Nak Terus Menyusu Waktu Puasa

Ibu Menyusu Guna 25 Tenaga Waktu Puasa Pakar Sarankan Cara Ni Nak Terus Menyusu Waktu Puasa

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 163 hits
Menyusukan anak sememangnya buat ibu terlebih lapar Malah lapar sentiasa lebih dari biasa Semuanya demi anak tersayang Bagaimana ibu berpuasa nak berpuasa dengan baik malah hendak membekalkan khasiat jika tidak makan seperti biasa Menurut i...
Besar Pahala Kau Video Lelaki Mengh1dap Tourette Syndr0me Kongsi Cara Solat

Besar Pahala Kau Video Lelaki Mengh1dap Tourette Syndr0me Kongsi Cara Solat

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 158 hits
Sindr0m Tourette adalah gangguan saraf yang menyebabkan pengh1dap mengalami tics iaitu pergerakan berulang atau pertuturan yang di luar kawalan Kondisi ini biasanya dihidapi oleh kanak kanak antara umur 2 15 dan ia lebih kerap berlaku pada ...
Bapa Ini Kongsi Cara Kawal Screen Time Buang Aplikasi Ni Berubah Perangai Anak

Bapa Ini Kongsi Cara Kawal Screen Time Buang Aplikasi Ni Berubah Perangai Anak

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 166 hits
Gajet wifi dan televisyen dianggap satu keperluan dan ia termasuk dalam kategori keperluan bagi zaman sekarang Jika tiada kemudahan ini ibaratnya agak sukar untuk dapat sesuatu yang terkini Cuma mungkin untuk didedahkan dalam tempoh lama pa...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau