Bantuan Khas Ganti Moratorium


Bantuan bersasar ganti moratorium
Moratorium bayaran balik pinjaman yang akan tamat pada 30 September ini dijangka tidak dilanjutkan, namun Bank Negara Malaysia (BNM) dan bank tempatan sedang merangka program bantuan kewangan bersasar untuk peminjam yang berdepan kesulitan.
Langkah yang menjadi pilihan institusi kewangan itu dimaklumkan dalam sesi taklimat BNM kepada kumpulan penganalisis dan ahli ekonomi yang diadakan di bank pusat berkenaan, kelmarin.
Ahli Ekonomi Affin Hwang Capital, Tan Ei Leen yang menghadiri taklimat itu, berkata BNM sudah memberi isyarat bahawa besar kemungkinan bank tidak akan melanjutkan moratorium itu selepas ia berakhir nanti.
Sebaliknya, beliau berkata, bank akan terus menawarkan bantuan kewangan bersasar dalam bentuk penstrukturan dan penjadualan semula kepada peminjam yang mempunyai masalah pembayaran pinjaman dan syarikat yang terjejas serta berdepan kesulitan kewangan.
“Pada masa sama, pinjaman yang tertakluk kepada penstrukturan dan penjadualan semula, tidak akan diklasifikasikan sebagai ‘rosot nilai’ apabila membabitkan kes yang tulen. Contohnya, peminjam berdepan kekangan atau kesulitan yang bersifat sementara dalam aliran tunai masing-masing,” katanya.
Katanya, ia susulan jangkaan bahawa kerugian kredit (ECL) bank tempatan akan terus meningkat pada tahun ini dan tahun hadapan didorong oleh keadaan ekonomi dalam negara.
Beliau berkata, penurunan permintaan yang mengakibatkan penutupan perniagaan dan pengecilan operasi menjadi antara punca utama kesulitan kewangan syarikat, manakala langkah pengurangan pekerja serta pemotongan gaji pula mencetuskan kekangan kewangan kepada individu dan isi rumah.
“Pada saat ini, kami terus berwaspada terhadap peningkatan penutupan perniagaan, terutama untuk sektor berisiko tinggi seperti berkaitan pelancongan, borong dan runcit, penerbangan, pembinaan, hartanah dan pembuatan,” kata Ei Leen dalam nota penyelidikannya.
Mengulas lanjut sesi pertemuan dengan BNM, beliau memaklumkan, secara keseluruhan, pihaknya berasakan yang bank pusat itu ketika ini optimistik dengan pemulihan ekonomi pada separuh kedua tahun ini.
Sektor perbankan pula, katanya, akan terus disokong dengan kecairan yang ampuh dan penampan modal yang kukuh serta nisbah khidmat hutang (DSR) yang sihat untuk isi rumah dan perniagaan.
Sementara itu, Ahli Ekonomi Kenanga Investment Bank Bhd, David Chong, berkata bantuan kewangan bersasar akan membantu mengurangkan kerugian besar yang mungkin ditanggung bank berbanding moratorium pinjaman automatik untuk semua.
Beliau memaklumkan, BNM lebih cenderung kepada pendekatan bersasar untuk peminjam bermasalah, yang mana proses berkenaan sudah pun dimulakan oleh bank-bank ketika ini, manakala bagi segmen korporat, aktiviti penstrukturan semula pinjaman sedang dilakukan.
Bank pusat itu juga, katanya, menekankan bahawa sejak September 2019, kemudahan penstrukturan semula pinjaman untuk semua segmen, iaitu individu, perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan korporat tidak diklasifikasikan secara automatik sebagai rosot nilai, tetapi ditentukan mengikut kes.
Penganalisis Kanan MIDF Research, Imran Yassin Md Yusof, berkata pihaknya menjangkakan pinjaman tidak berbayar (NPL) akan meningkat pada tahun depan berikutan kesan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan penularan COVID-19 terhadap ekonomi negara.
“Kami tidak mempunyai maklumat atau data yang lengkap untuk membuat unjuran tepat terhadap kadar NPL bagi tahun depan. Namun sebagai perbandingan, kadar ‘Net Impaired Loans’ yang diguna pakai sebagai NPL adalah 0.99 peratus pada Mei lalu.
“Bagaimanapun, kami difahamkan, bank sedang fokus untuk melaksanakan penstrukturan dan penjadualan semula bagi pinjaman bersama peminjam dan ini akan menyederhanakan kadar NPL,” katanya.
Beliau berpandangan, sistem kewangan tempatan mampu berdepan sebarang kemungkinan untuk tempoh akan datang susulan kedudukan kewangan bank di Malaysia yang kekal teguh susulan penampan kukuh seperti kedudukan modal yang tinggi.
Selasa lalu, Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz ketika menjawab soalan pada sidang Dewan Rakyat, memaklumkan kerajaan dan bank mengkaji lebih banyak bantuan bersasar kepada peminjam selepas moratorium bayaran balik pinjaman berakhir 30 September nanti.
Beliau dilaporkan berkata, ia termasuk pilihan pembiayaan semula berikutan sebahagian peminjam swasta dan perniagaan kini telah dapat membayar semula pinjaman mereka selepas menjana pendapatan apabila ekonomi dibuka semula pada Mei.
“Langkah seterusnya, (kami) masih berbincang dengan bank (mengenai) pertolongan secara lebih tersasar. Satu contohnya adalah memanjangkan tempoh bayaran, mengubah terma dan syarat, mengurangkan kadar faedah dan memberi pelepasan lain,” kata Tengku Zafrul seperti dilaporkan media.
Terdahulu pada 28 Jun, Menteri Kewangan dipetik berkata, hanya golongan sasar yang terjejas akan menerima moratorium sekiranya ia dilanjutkan dan bukan lagi secara automatik kepada semua seperti sebelum itu.
Setakat 13 Julai lalu, nilai moratorium bayaran balik pinjaman institusi kewangan dianggarkan berjumlah RM55.2 bilion sejak kemudahan itu dikuatkuasakan pada 1 April. Daripada angka itu, RM19.3 bilion dimanfaatkan sektor perniagaan, manakala RM35.9 bilion dimanfaatkan rakyat. BH
The post Bantuan khas ganti moratorium appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/07/26/bantuan-khas-ganti-moratorium/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bantuan Khas Rm500 Untuk Penjawat Awam Pahang

Bantuan Khas Rm500 Untuk Penjawat Awam Pahang

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 224 hits
Bantuan khas RM500 akan dibayar kepada kira kira 8 000 penjawat awam di Pahang untuk membantu mereka dalam mendepani impak nbsp ekonomi disebabkan pandemik COVID 19 Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata bantuan khas b...
Kakitangan Awam Pahang Dapat Bantuan Khas Kewangan Rm500

Kakitangan Awam Pahang Dapat Bantuan Khas Kewangan Rm500

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 304 hits
KUANTAN Kerajaan Negeri Pahang hari ini telah mengumumkan pembayaran Bantuan Khas kewangan sebanyak RM500 seorang kepada kira kira 8 000 penjawat awam di Pahang ianyanya merangkumi Gred JUSA hingga kebawah Pengumuman dibuat oleh Menteri Bes...
Pm Moratorium Bantuan Bank Bersasar Di Lanjutkan Tiga Bulan Lagi

Pm Moratorium Bantuan Bank Bersasar Di Lanjutkan Tiga Bulan Lagi

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 276 hits
PUTRAJAYA Kerajaan melanjutkan moratorium dan bantuan bank bersasar selama tiga bulan khusus untuk golongan yang benar benar memerlukan dan masih terjejas akibat penularan pandemik Covid 19 Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata k...
Lanjutan Moratorium Bantuan Bank Bersasar Cara Permohonan Semakan Kelayakan

Lanjutan Moratorium Bantuan Bank Bersasar Cara Permohonan Semakan Kelayakan

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 704 hits
LANJUTAN MORATORIUM BANTUAN BANK BERSASAR CARA PERMOHONAN SEMAKAN KELAYAKAN Lanjutan Moratorium dan Bantuan Bank Bersasar yang lebih berfokus khusus untuk golongan yang benar benar memerlukan iaitu Pertama bagi individu yang kehilangan peke...
Cadangan Penebusan Ganti Cuti Rehat Dengan Wang Tunai Dikaji Semula

Cadangan Penebusan Ganti Cuti Rehat Dengan Wang Tunai Dikaji Semula

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 409 hits
APAKAH GANTIAN CUTI REHAT Gantian Cuti rehat adalah Award wang tunai yang diberi kepada Anggota Perkhidmatan Awam yang tidak berpeluang menghabiskan cuti rehat disebabkan kepentingan perkhidmatan BILA BERKUATKUASA Award Gantian Cuti Rehat t...
Program Simbolik Ganti Acara Perbarisan Sambut Hari Kebangsaan Tahun Ini

Program Simbolik Ganti Acara Perbarisan Sambut Hari Kebangsaan Tahun Ini

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 263 hits
Menteri Komunikasi dan Multimedia Saifuddin Abdullah berkata acara perbarisan Hari Kebangsaan akan digantikan dengan program simbolik berikutan ancaman wabak Covid 19 dan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan KUANTAN Acara perbarisan Hari...
Mukhriz Pura Pura Tak Tahu Ganti Rugi Rm1 5 Bilion Dituntut Pembalak Kata Mb

Mukhriz Pura Pura Tak Tahu Ganti Rugi Rm1 5 Bilion Dituntut Pembalak Kata Mb

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 218 hits
ALOR SETAR Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor berkata bekas menteri besar tahu sepenuhnya ganti rugi RM1 bilion yang dituntut kira kira 40 pemegang konsesi balak selepas hak pembalakan di hutan simpan kekal ditarik balik Beliau berk...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst