Cadangan Penebusan Ganti Cuti Rehat Dengan Wang Tunai Dikaji Semula



APAKAH GANTIAN CUTI REHAT?
Gantian Cuti rehat adalah Award wang tunai yang diberi kepada Anggota Perkhidmatan Awam yang tidak berpeluang menghabiskan cuti rehat disebabkan kepentingan perkhidmatan.

BILA BERKUATKUASA?
Award Gantian Cuti Rehat telah berkuatkuasa mulai 1 Januari 1974 melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1/1974 dan hanya diberi kepada Anggota Perkhidmatan Awam yang bersara pada atau selepas 1 Januari 1974.

SIAPA YANG LAYAK?
Award Gantian Cuti Rehat hanya diberikan kepada Anggota Tetap (termasuk pegawai dalam tempoh percubaan) dan Anggota Sementara dalam Perkhidmatan Awam.

SIAPA YANG TIDAK LAYAK?
Award Gantian Cuti Rehat tidak dipanjangkan kepada Pegawai Kontrak dan pegawai yang meletakkan jawatan atau dibuang kerja akibat tindakan tatatertib ke atasnya.

BAGAIMANA PENGUMPULAN CUTI DIBUAT?
Pengumpulan cuti bagi tujuan gantian Cuti rehat adalah mengikut peruntukan para 21(1) Peraturan Pencen 1980, Pekeliling Perkhidmatan dan Perintah Am Bab C.

FORMULA PENGIRAAN
Pemberian Award Wang tunai gantian cuti rehat adalah berdasarkan 1/30 daripada gaji akhir diterima, tertakluk maksimum 150 hari.
Gaji akhir diterima adalah meliputi gaji pokok hakiki dan Imbuhan Tetap mengikut gred dan kumpulan perkhidmatan pegawai tersebut.

JABATAN MANA YANG MELULUSKAN?
Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) adalah bertanggungjawab meluluskan 'Award' Gantian Cuti Rehat ini.
Semasa meluluskan pembayaran award Gantian Cuti Rehat, JPA berhak untuk menyemak dan memperbetulkan apa-apa kesilapan terhadap butiran jika ada, di dalam kenyataan cuti dan rekod perkhidmatan anggota berkenaan.
Sebarang cuti rehat yang terlebih diambil semasa dalam perkhidmatan boleh ditolak daripada jumlah cuti yang terkumpul.

DARI MANAKAH PERUNTUKAN GCR DIBAYAR?
Bayaran 'award' kepada Anggota Perkhidmatan Awam Persekutuan adalah tanggungan Kerajaan Persekutuan dari Kumpulan Wang Disatukan.
Jika gajinya tidak dibayar dari Kumpulan Wang Disatukan Persekutuan, bayaran adalah tanggungjawab pihak berkuasa masing-masing (Perkhidmatan Negeri, Badan Berkanun dan Kuasa Tempatan).

BILAKAH BAYARAN GCR DIBUAT?
Pembayaran 'award' wang tunai akan dibuat:
pada hari pertama persaraan bagi pegawai yang bersara, dan
bagi pegawai yang meninggal dunia dalam perkhidmatan, bayaran kepada tanggungan pegawai berkenaan akan dibuat dengan kadar segera.

APAKAH DOKUMEN YANG DIPERLUKAN?
1 salinan rekod kenyataan perkhidmatan yang kemaskini.
1 salinan kenyataan cuti
2 salinan penyata kiraan cuti
1 salinan kad pengenalan
1 salinan surat permohonan pesara/waris.
Dokumen-dokumen berikut perlu dikemukakan bersekali dengan dokumen lain bagi urusan persaraan dan pencen selewat- lewatnya 3 bulan sebelum tarikh persaraan.

Gantian Cuti Rehat
Pautan : http://www.jpapencen.gov.my/gcr.html



Kerajaan memutuskan untuk mengkaji semula cadangan penebusan Ganti Cuti Rehat (GCR) selama 75 hari kepada wang tunai bagi penjawat yang berkhidmat selama 15 tahun.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Takiyuddin Hassan, berkata kajian semula itu adalah wajar kerana penebusan awal GCR ketika dalam perkhidmatan tidak menguntungkan kepada penjawat awam.

Beliau menjelaskan, jumlah yang diterima menerusi penebusan awal semasa dalam perkhidmatan adalah jauh lebih rendah berbanding semasa bersara kerana gaji akhir diterima ketika itu lebih tinggi.

"Dasar untuk penebusan GCR selama 75 hari bukan 150 adalah dasar kerajaan sebelum ini. Oleh itu, apabila dikaji semula dasar ini, kerajaan berhasrat untuk membuat kajian semula.

"Saya nak berikan dua simulasi. Sebagai contoh, sekiranya seorang pegawai bergred M54 menebus GCR ini apabila mereka bersara penuh, mereka akan mendapat sejumlah RM55,107.90.

"Tetapi kalau mereka menebus dalam masa perkhidmatan dengan mengambil 75 hari, mereka mendapat RM15,355.05 dan apabila bersara mereka mendapat lagi RM27,553.95. Jumlahnya hanya RM42,909 berbanding kalau mereka ambil ketika bersara penuh," katanya.

Beliau berkata demikian menjawab soalan tambahan Shaharizukirnain Abd Kadir (PAS-Setiu) pada sesi Waktu Pertanyaan Menteri (MQT) di Dewan Rakyat, hari ini.

Mengulas lanjut, Takiyuddin berkata, masih ada perbezaan jika dibanding antara jumlah diterima waktu bersara dan ketika masih berkhidmat.

"Bezanya mereka rugi RM12,198.90, maka atas dasar inilah kerajaan bercadang membuat kajian semula demi faedah dan kepentingan penjawat awan sendiri," katanya

GCR adalah faedah persaraan yang dibayar kepada pegawai apabila bersara pilihan, bersara wajib atau meninggal ketika dalam perkhidmatan.

Pemberian pencen, ganjaran dan GCR apabila penjawat awam bersara adalah penghargaan kerajaan atas sumbangan bakti sepanjang perkhidmatan dan sumber pendapatan kepada pegawai dan keluarga.

Cadangan penebusan GCR yang diumumkan ketika pembentangan Belanjawan 2020 pada 11 Oktober 2019 sepatutnya dibayar awal Januari lalu tetapi belum dilaksanakan.

Pada 31 Mei lalu, Presiden CUEPACS, Adnan Mat, dalam kenyataannya menggesa kerajaan menyegerakan proses pindaan Peraturan Pencen 1980 bagi membolehkan penebusan awal GCR dilaksanakan.

JPA pada 6 Februari lalu telah memaklumkan bahawa kerajaan perlu melakukan pindaan ke atas peraturan yang berkaitan Peraturan Pencen 1980 untuk melaksanakan GCR.


Langkah itu supaya pelaksanaan penebusan awal GCR itu dibuat teratur mengikut undang-undang yang berkuat kuasa.

Cadangan penebusan ganti cuti rehat dengan wang tunai dikaji semula
Pautan : https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/07/710498/cadangan-penebusan-ganti-cuti-rehat-dengan-wang-tunai-dikaji-semula

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2020/07/cadangan-penebusan-ganti-cuti-rehat-gcr.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keluarga Adib Bidas Kenyataan Igp Bantah Cadangan Kaji Semula Sebab Kematian

Keluarga Adib Bidas Kenyataan Igp Bantah Cadangan Kaji Semula Sebab Kematian

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 300 hits
Keluarga Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim menyatakan bahawa mereka tidak bersetuju dengan cadangan Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador untuk membentuk pasukan petugas baru untuk memeriksa kembali semua aspek kematian anggota bomba ber...
7 Julai 2020 Analisis Teknikal Intraday Pasangan Mata Wang Gbp Usd Dan Cadangan Perdagangan

7 Julai 2020 Analisis Teknikal Intraday Pasangan Mata Wang Gbp Usd Dan Cadangan Perdagangan

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 321 hits
Baru baru ini penembusan kenaikan harga di atas tahap 1 2265 telah meningkatkan banyak pergerakan kenaikan harga sehingga ke tahap harga 1 2520 1 2590 di mana penolakan penurunan sementara serta julat pengukuhan mendatar telah ditetapkan Ti...
Ramalan Terkini Dan Cadangan Perdagangan Bagi Pasangan Mata Wang Eur Usd Pada 6 Julai 2020

Ramalan Terkini Dan Cadangan Perdagangan Bagi Pasangan Mata Wang Eur Usd Pada 6 Julai 2020

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 281 hits
Seperti yang dijangkakan sekiranya tiada pedagang AS yang bercuti pada hari Jumaat yang lalu susulan daripada Hari Kemerdekaan tiada situasi yang berlaku sama sekali di pasaran Walaupun euro mempunyai alasan untuk pertumbuhan Oleh demikian ...
Menerima Wang Tunai Dari Pemilik Syarikat Terowong

Menerima Wang Tunai Dari Pemilik Syarikat Terowong

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 267 hits
Kertas siasatan SPRM terowong dibongkarkan RPK yang SPRM telah mengaku adalah sahih mengandungi pengakuan bersumpah pemilik syarikat terowong yang mengatakan dia banyak membuat bayaran kepada pemimpin pemimpin kanan DAP untuk mendapat proje...
Ptptn Lancar Cabutan Wow Peluang Menangi Kereta Hadiah Wang Tunai

Ptptn Lancar Cabutan Wow Peluang Menangi Kereta Hadiah Wang Tunai

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 235 hits
Bertempat di Menara Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional Kuala Lumpur Pelancaran Cabutan WOW SSPN i Plus telah disempurnakan oleh Yang Berbahagia Encik Wan Saiful Wan Jan Pengerusi PTPTN Cabutan WOW adalah promosi yang istimewa dan ...
Projek Rm56 Juta B Setpol Mat Sabu Ditahan Wang Tunai Rm70 000 Disita

Projek Rm56 Juta B Setpol Mat Sabu Ditahan Wang Tunai Rm70 000 Disita

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 346 hits
a FMT ReportersPETALING JAYA Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menahan reman seorang bekas setiausaha politik kepada bekas menteri pertahanan Mohamad Sabu dalam siasatan membabitkan projek selenggaraan sistem keselamatan negara bernila...
Selangor Laksana Semula Sumbangan Khairat Kematian Bermula Tahun Depan Mb

Selangor Laksana Semula Sumbangan Khairat Kematian Bermula Tahun Depan Mb

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 207 hits
Shah Alam Kerajaan Negeri Selangor akan melaksanakan semula pemberian sumbangan wang khairat kematian di bawah Skim Mesra Usia Emas tahun depan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari berkata perkara itu akan diumumkan oleh beliau ...
Gabungan Negarawan Beri Keyakinan Pulihkan Semula Mandat Rakyat

Gabungan Negarawan Beri Keyakinan Pulihkan Semula Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 213 hits
Pada 15 Julai 2020Oleh Hannah YeohBerbekalkan 5 tahun pengalaman sebagai Speaker Dewan Negeri Selangor saya fikir saya sudah mempunyai cukup kekuatan mental untuk duduk mendengar perbahasan usul menyingkirkan Speaker dan Timbalannya di Parl...
Guru Maut Terjatuh Selepas Buat Persiapan Akhir Pembukaan Semula Sekolah

Guru Maut Terjatuh Selepas Buat Persiapan Akhir Pembukaan Semula Sekolah

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 438 hits
Siapa sangka persiapan akhir yang dibuat oleh seorang guru lelaki sebelum pembukaan semula sekolah bertukar tragedi apabila guru terbabit maut Ianya berlaku setelah guru terbabit dilaporkan terjatuh daripada belebas tingkat satu bangunan se...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat