Sibuk Dengan Boikot Tapi Tak Beli Pun Produk Orang Islam


SIBUK DENGAN 'BOIKOT' TAPI TAK BELI PUN PRODUK ORANG ISLAM. Hangpa perasan tak spesis yang jenis orang kempen boikot dia pun tak nak kalah. Pung pang pung pang kat social media.. boikot tu boikot ni.. Alih alih lepak starbuck la.. makan kat kopitiam, membeli belah kat pasaraya pasaraya besar milik bukan Islam. Dia tak semak pun segala produk dia beli keluaran orang Islam ke dak.. Tapi kemain share lahai kempen memboikot ni. Tapi pantang sikit ada produk viral macam boba tea.. Ayam pedas 3 kali ganda.. Laju dia beli. Tak mau terlepas peluang merasa katanya.


Saya bukan la nak ajak orang boikot apa apa atau sesapa tapi golongan acah acah macam ni bagi saya cuma sekadar nak mencetuskan provokasi. Dia tak buat tapi dia suruh orang lain buat.

Tak salah pun kita nak support keluaran produk orang Islam untuk bantu tingkatkan ekonomi orang Islam tu sendiri. Dengan cara tu keuntungan mereka dapat di salurkan melalui zakat atau apa apa aktiviti amal yang boleh membantu orang lain. Tak perlu pun nak memboikot.. Just support tapi bukan la support membabi buta. Orang melayu pun ada yang tak boleh pakai.. Tapi ni jenis lebih melayu dari Islam. Jual produk memudaratkan orang yang tu tak payah nak support. Yang tu hangpa patut boikot sebab dia menjahanamkan bangsa sendiri yang banyak beli produk produk dia.

Apa yang kita boleh beli produk dari keluaran orang Islam.. kalau betul betul nak bantu naikan ekonomi orang Islam kita beli la. tapi tak semua produk atau servis tu di jual & di sediakan oleh orang Islam.. Kita hidup dalam negara berbilang kaum ni tak boleh di nafikan memerlukan antara satu sama lain. Saya tak suka nak racist boikot bangsa tu bangsa ni.. negeri tu negeri ni.. Sebab masa saya susah perlukan bantuan.. bukan hanya orang Islam je tolong ada pelbagai bangsa, agama & etnik kat malaysia ni sama sama tolong.

Bagus kita lebih mengutamakan produk keluaran orang muslim. Yelah.. selain kita lebih yakin status kehalalannya ia juga satu tindakan yang lebih baik tapi tak perlu la kita bersifat perkauman sangat. Sebab baik buruk seseorang bukan kerana agama & bangsanya tapi kerana sikap & pemikiran dia jugak. Pun begitu saya menyokong penuh untuk semua support produk keluaran Muslim ni. Jangan saya cakap tak perlu boikot hangpa langsung tak mau pi beli produk orang Islam pulak nanti. Kena faham sokong produk orang Islam bukan bermakna kita perlu boikot produk non muslim. Ada juga produk non muslim yang kita perlu untuk tingkatkan ekonomi orang Islam ni.. Contoh pengguna social media untuk memasarkan produk. Benda ni kita sedia maklum ia bukan milik orang Islam tapi kalau kita menolak kita akan ketinggalan. ye dak..

Tapi selagi boleh support produk muslim macam produk keluaran Faiza even I tak berapa suka beras  emas dia tu.. Tapi banyak lagi produk lain keluaran Faiza yang kita boleh beli. Yelah.. tak semestinya kita wajib suka semua produk keluaran Muslim. Kalau dah tak kena dengan taste nak buat macam mana ye dak. Untuk produk makanan contoh faiza la sebab di kenali ramai..


Tak semestinya produk makanan je kita support produk orang Islam.. yang lain lain macam produk bantal jenama DAG.. tetiba bantal DAG pulak.. Dak aihh... tetiba teringat dok nampak iklan dia kat board iklan kat highway tu. Almaklum la.. co-pilot macam cheq ni memang la kalau travel jauh banyak masa boleh mengusya papan papan iklan sepanjang jalan.


Hangpa jangan la rasict sangat even DAG ni keluaran syarikat DAS  Abdul Global, syarikat milik bumiputera kelahiran kelantan.. dia juai bantal bukan kosmetik beracun yer. Jangan la pukul rata semua hokay! Kelantan tak salah yang saya depa hat juai produk beracun je kekekeke.


Tak kisah dari mana pengeluar produk Muslim tu dari kelantan ke kedah ke yang penting kalau produk dia tak memudaratkan support la. Bantal dia pun nampak empuk sangat tu.. ada sapa nak belanja den bantal DAG tak?  Manatau tidoq lena & tak mimpi ngeri lepas guna bantal DAG kan? Yelah nak tidoq hotel selalu selalu tak mampu.. Dapat bantal seempuk & kualiti yang sama macam bantal hotel pun jadi lah katanya.. hahahaha..

Selain produk.. Orang Muslim kat Malaysia ni pun dah ramai buka pasaraya, pasar mini, kedai runcit bagai. Dengan membeli di premis perniagaan depa juga membantu untuk naikan ekonomi orang Islam. Tapi yang buka pasaraya, kedai bagai.. kena juga utamakan produk bumiputera bukan produk menyamar macam produk keluaran orang melayu tapi sebenarnya bukan.


Begitu juga perkhidmatan.. Macam tailor, kedai repair macam bengkel ke apa.. Kalau ada pilihan berurusan dengan peniaga Islam, jadikan itu pilihan pertama. Kalau ada tapi tak memuaskan.. takpe la second choice kita pilih yang non muslim.

Kesimpulanya.. Kuasa membeli di sebuah negara ni terletak pada rakyatnya. Kat Malaysia ni kita sedia maklum ramai orang melayu Islam jadi kuasa membeli tu harus la kita yang monopoli. Tak perlu nak boikot moikot.. Nak support perniagaan orang Islam.. beli produk mereka. Simple kan?




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.lekatlekit.com/2019/08/sibuk-dengan-boikot-tapi-tak-beli-pun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bantu Beli Produk Muslim Bukannya Boikot Produk Bukan Islam

Bantu Beli Produk Muslim Bukannya Boikot Produk Bukan Islam

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 1257 hits
Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyeru umat Islam agar mengetengahkan kempen untuk membantu ekonomi sesama Muslim di Malaysia dan bukannya melalui kempen memboikot barangan bukan Islam yang hanya merugikan ramai pihak Biarpun sikap...
Umno Pas Tak Hasut Orang Islam Boikot Produk Bukan Bumiputera

Umno Pas Tak Hasut Orang Islam Boikot Produk Bukan Bumiputera

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 279 hits
MALAYSIAKINI Pemuda Umno Kelantan hari ini tampil menjawab kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang menggesa supaya Umno dan PAS mengecam usaha memboikot produk bukan Bumiputera Ketuanya Noor Hariri Mohamed Noor berkata kedua dua pa...
Wajib Utamakan Premise Dan Produk Islam Kami Tak Boikot

Wajib Utamakan Premise Dan Produk Islam Kami Tak Boikot

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 316 hits
Kempen kesedaran perlu dimaksimakan kepada WAJIB utamakan premise dan produk Islam kerana kita menuju SAYANGI NEGARA MALAYSIA BERSIH Hentikan pembohongan dan eksploitasi menggunakan tulisan jawi untuk mengelirukan umat Islam Hentikan sikap ...
Kempen Boikot Produk Bukan Islam Tak Sihat Anwar

Kempen Boikot Produk Bukan Islam Tak Sihat Anwar

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 531 hits
Kempen boikot produk bukan Islam tak sihat Anwar Kalau mahu promosikan produk halal itu boleh diterima Tapi kalau mahu promosikan kempen yang boleh menimbulkan pertengkaran semacam ini isu isu antara kaum ia tak sihat
Kita Sokong Barangan Muslim Tapi Tak Perlu Boikot Memboikot Produk Lain

Kita Sokong Barangan Muslim Tapi Tak Perlu Boikot Memboikot Produk Lain

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 904 hits
hi there wah ndak lama lagi kita rakyat Malaysia akan sambut Hari Merdeka yang ke 62 kan dengan temanya SAYANGI MALAYSIAKU MALAYSIA BERSIH Kalau kita menghayati tema tahun ni ianya menyeru kepada perpaduan kamu berbilang bangsa untuk mencin...
Sokong Produk Islam Boikot Barangan Cina

Sokong Produk Islam Boikot Barangan Cina

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 1022 hits
Pertama sekali CN nk minta maaf kalau ada yang akan terasa Niat CN bukan nk cari gaduh cuma sekadar nak lepaskan pendapat saja Bagi CN Sudah tiba masanya untuk kita menyokong 100 produk islam kerana sekarang banyak orang melayu yang sudah t...
Boikot Produk Bukan Islam Tindakan Orang Cetek Fikiran Dr Mahathir

Boikot Produk Bukan Islam Tindakan Orang Cetek Fikiran Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 508 hits
KUALA LUMPUR Tindakan memboikot produk bukan Islam adalah tindakan mereka yang cetek fikiran kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Jelas Pengerusi Pakatan Harapan itu gerakan seperti itu tidak akan mendatangkan kesan yang besar malah...
Beli Produk Muslim Azam 2019 Tolak Dap

Beli Produk Muslim Azam 2019 Tolak Dap

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 698 hits
Bagaimana Licik Cina DAP Menguasai Ekonomi Malaysia Perhebatkan Kempen Beli Dari Peniaga Melayu IslamPosted by SnapShot at Luahan Bekas Anak Taukey Kilang Padi Melayu MuslimSalam Maal Hijrah Sudah 1 441 tahun peristiwa Hijrah baginda Rasulu...
Ummah Minta Rakyat Sokong Kempen Beli Produk Muslim

Ummah Minta Rakyat Sokong Kempen Beli Produk Muslim

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 391 hits
Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin Roadshow fasa pertama bermula 8 September di Pulau Pinang KUALA LUMPUR Istilah memboikot produk bukan muslim hanyalah label yang dikeluarkan oleh pemimpin politik bukannya peniaga mahupun pengusaha Islam tega...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid