Bantahan Dap Beri Mesej Jelas Buat Maszlee


Bantahan DAP terhadap kenyataan Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik berkenaan isu matrikulasi dan keperluan fasih berbahasa Mandarin untuk memohon pekerjaan, memberikan mesej jelas bahawa parti itu tidak bersetuju dengan hak-hak keistimewaan orang Melayu.
Sambil menyatakan sokongan terhadap Maszlee, Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Dr. Fathul Bari Mat Jahya berkata, sehubungan itu, sewajarnya agenda tersebut difahami oleh Maszlee dan seluruh pemimpin kerajaan lain.
Malah kata beliau, DAP sentiasa menanti masa yang tepat untuk menyatakan pendirian mereka itu.
“Saya melihat perkara ini daripada perspektif merentasi fahaman politik. Adalah benar (apa yang disebut oleh Maszlee) bahawa tawaran kerja oleh syarikat-syarikat besar masih menetapkan syarat penguasaan bahasa Mandarin.
“Syarat itulah yang menyukarkan anak-anak Melayu khususnya graduan lepasan universiti mendapatkan pekerjaan. Jadi untuk mengimbangi situasi ini, hak-hak keistimewaaan Melayu seperti kuota matrikulasi itu perlu dikekalkan,” katanya ketika ditemui selepas majlis berbuka puasa Yayasan Khyar Ummah Antarabangsa (Ikaf) di sini malam tadi.
Maszlee sebelum ini dikritik hebat oleh pemimpin DAP termasuk Ahli Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CCC) DAP, Datuk Teng Chang Khim dan Dr. P. Ramasamy berikutan kenyataan beliau yang mempertahankan kuota matrikulasi serta mempertikaikan tindakan majikan menetapkan syarat fasih bahasa Mandarin di negara ini.
Chang Kim yang merupakan Exco Kerajaan Negeri Selangor menyifatkan Maszlee sebagai ‘bodoh’ sementara Ramasamy yang juga Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang mendakwa Ahli Parlimen Simpang Renggam itu tiada bezanya dengan pemimpin UMNO.
Tambah Fathul Bari yang juga Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kangar, kuota yang dikekalkan kerajaan itu adalah untuk mengimbangi peluang di antara kedua-dua kaum tersebut.
“Kalau tidak seimbang akan menyebabkan ketidakstabilan antara golongan majoriti (Melayu) dan minoriti (kaum lain). Golongan minoriti ini menguasai ekonomi dan biarlah orang Melayu ini kekal dengan hak-haknya bagi memastikan keseimbangan itu. Takkan itu pun hendak diusik,” katanya.
Dalam perkembangan lain, beliau berharap isu Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi sama ada ingin kembali semula memimpin UMNO atau sebaliknya tidak dijadikan polemik dalam kalangan parti.
Katanya, apa yang penting sekarang adalah semua pihak memberi ruang kepada Datuk Seri Mohamad Hasan yang menjalankan tugas-tugas Presiden menunaikan tanggungjawab dan mandat tersebut.
“Fokus kita adalah buat kerja bagi mengembalikan kepercayaan rakyat kepada UMNO. Tidak perlu bangkitkan soal kemunculan semula (Ahmad Zahid) atau sebagainya kerana ada lagi perkara lebih penting untuk diberikan tumpuan termasuk kegagalan kerajaan Pakatan Harapan (PH),” katanya.- UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/05/23/bantahan-dap-beri-mesej-jelas-buat-maszlee/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adun Dap Lapor Polis Dakwaan Cuba Singkir Maszlee

Adun Dap Lapor Polis Dakwaan Cuba Singkir Maszlee

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 227 hits
PETALING JAYA Seorang Adun DAP membuat laporan polis hari ini tentang dakwaan partinya menuntut perdana menteri menggantikan Menteri Pendidikan Maszlee Malik dengan timbalannya Teo Nie Ching Wakil rakyat Seri Delima Syerleena Abdul Rashid b...
Pemimpin Dap Minta Maaf Hantar Mesej Ugut Ocpd

Pemimpin Dap Minta Maaf Hantar Mesej Ugut Ocpd

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 260 hits
Pemimpin DAP bahagian Jerantut Loo Why Leong yang ditangkap kerana menghantar kepada ketua polis daerah pada Ahad lalu tampil untuk menjernihkan keadaan Loo dalam suatu kenyataan hari ini mengakui menghantar mesej kontroversi tersebut kepad...
Singkir Maszlee Adun Dap Buat Laporan Polis

Singkir Maszlee Adun Dap Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 261 hits
Singkir Maszlee Adun DAP buat laporan polisPosted By on May 22 2019Seorang Adun DAP membuat laporan polis hari ini tentang dakwaan partinya menuntut perdana menteri menggantikan Menteri Pendidikan Maszlee Malik dengan timbalannya Teo Nie Ch...
Retract Mandarin Requirement Remark Dap Youth Urges Maszlee

Retract Mandarin Requirement Remark Dap Youth Urges Maszlee

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 334 hits
DAP Youth has urged Education Minister Maszlee Malik to retract his remark linking the matriculation intake quota to the Chinese language requirement for some jobs DAP Youth chief Howard Lee who said Maszlee s view was a personal opinion ra...
The Maszlee Dilemma Kit Siang Realises Dap Is In Danger Of Losing Chinese Support

The Maszlee Dilemma Kit Siang Realises Dap Is In Danger Of Losing Chinese Support

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 298 hits
As far as I am concerned Kit Siang can take his New Malaysia concept and shove it right up his It is despicable that his DAP got Ramasamy to whack Maszlee for stating what every sane minded right thinking Malaysian already knows regarding t...
Kit Siang Denies Dap Seeking Maszlee S Ouster Says It S Umno Psy War Against Pakatan

Kit Siang Denies Dap Seeking Maszlee S Ouster Says It S Umno Psy War Against Pakatan

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 377 hits
DAP adviser Lim Kit Siang today cautioned his Pakatan Harapan allies not to believe allegations that his party is pushing for the removal of Education Minister Maszlee Malik and for deputy Teo Nie Ching to take over The Iskandar Puteri MP b...
Dr Maszlee Malik Akan Diserang Lebih Agresif Oleh Pemimpin Dap

Dr Maszlee Malik Akan Diserang Lebih Agresif Oleh Pemimpin Dap

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 332 hits
Tekanan demi tekanan nampaknya semakin dihadapi oleh Dr Maszlee Malik yang merupakan Menteri Pendidikan dan serangan ini dilihat akan lebih agresif diberikan oleh beberapa pemimpin politik setelah Maszlee dilihat bertegas untuk mempertahank...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik