Banjir Inilah Balasan Tidak Menghormati Alam


MALAYSIA berduka baru-baru ini akibat banjir besar yang julung kalinya merempuh tembok keakuan manusia moden.

Manusia ­fikirkan di balik tembok konkrit dan gagahnya batu bata, mereka dapat bersembunyi daripada arus banjir yang marah. Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang bersedih.

Tidak disangka, Lembah Klang sebagai kawasan yang paling teruk terjejas hampir lumpuh dipukul banjir kali ini. Kita Malaysia berkongsi dukacita terdalam.

Sebanyak 7.2 juta rakyat berdiam di selingkar Lembah Klang yang membawakan semangat kosmopolitan ibu negara dengan kepelbagaian kaum dari negeri berlainan.

Lembah Klang, jantung Malaysia tersakiti dipukul banjir. Arus keras merempuh bangunan batu bata dan merempuh sekali hati-hati manusia yang masih bernyawa.

Sayu melihat mereka yang tersimbah musibah ini. Lembah Klang serta bumi tanah air yang tersakiti oleh tangan-tangan penjarah dalam kalangan manusia sendiri atau kapitalis perosak yang mengganggu keseimbangan alam sekitar.

Banyak analisis dibentangkan oleh pakar berautoriti, mengapa fenomena kali ini luar daripada biasa? Salah satu daripada banyaknya punca banjir di kota raya kata mereka ialah permukaan tanah semakin berkurang untuk bertugas menyerap, menakung dan menyimpan limpahan air.

Banyak tanah diturap dan dikonkritkan untuk ditegakkan bangunan. Faktor berlakunya banjir kilat pula ialah masalah pembuangan sampah yang dihumban ke dalam longkang. Oleh siapa?

Tanpa menyebut kategori sosial mereka, ia tidak ditentukan oleh latar belakang pendidikan dan status, cuma boleh dikelompokkan mereka muncul daripada kategori sosial yang berminda singkat.

Analisis yang dibentangkan oleh Profesor Datuk Dr. Azizan Abu Samah dari Universiti Malaya menarik dimajukan. Curahan hujan kali ini empat kali ganda lebih banyak daripada biasa akibat tekanan rendah di tengah Semenanjung.

Tekanan rendah ini yang menjana hujan secara besar-besaran berbanding ribut petir biasa. Hujan lebat bukan turun di Lembah Klang. Hujan besar-besaran turun di Banjaran Titiwangsa.

Air hujan di Banjaran Titiwangsa inilah masuk ke sungai-sungai utama di Selangor. Kesannya, sebahagian besar sungai di paras bahaya. Lebih buruk, kawasan Klang berdepan air pasang besar.

Tidaklah tinggi daripada yang pernah direkodkan, namun memberi implikasi air dari darat tidak dapat keluar lancar seperti biasa.

Intensiti curahan air hujan dengan rekod taburannya dalam tempoh sebulan turun dalam masa 24 jam turut dijelaskan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Alam Sekitar dan Air, Datuk Seri Dr. Zaini Ujang.

“Taburan hujan 24 jam di Sentul sebanyak 363 milimeter (mm), di tempat lain seperti di kilometer 11 daerah Gombak sebanyak 247 mm, di Jinjang 258 mm dan di Jalan Tun Razak 273 mm. Berbanding keseluruhan taburan hujan di kawasan terbabit kira-kira 2,400 mm setahun,” jelasnya.

Kesudahannya, kita dapat menyaksikan foto dan video kesan yang menyebabkan kerugian daripada rakan dan kenalan melintas di dinding media sosial membawa kita kehilangan kata-kata.

Betapa dahsyat banjir kali ini. Betapa berkuasanya Allah SWT dan lemahnya manusia. Tiada yang dimiliki kekal hatta diri sendiri. Apakah puncanya?

Alam adalah ‘teknologi’ paling stabil, paling tertib dan tersistem. Apabila alam dipaksakan berubah menurut selera para pemodal, ramai masyarakat menerima kesannya.

Oleh: MUHAMAD HANAPI JAMALUDIN
Ketua Penerangan Gerakan Belia 4B Malaysia.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/12/banjir-inilah-balasan-tidak-menghormati.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dengar Suara Ramai Minta Tolong Dipercayai Mangsa Banjir Terperangkap Di Taman Seri Muda Shah Alam

Dengar Suara Ramai Minta Tolong Dipercayai Mangsa Banjir Terperangkap Di Taman Seri Muda Shah Alam

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 303 hits
Hujan lebat tanpa henti telah menyebabkan beberapa kawasan di Semenanjung Malaysia kini sedang terjejas bencana banjir yang serius termasuk kawasan Lembah Klang Hari ini sempat beredar khabar mengatakan masih ramai mangsa yang terkandas dan...
Banjir Jumlah Mangsa Di Sabah Johor Melaka Pahang Meningkat

Banjir Jumlah Mangsa Di Sabah Johor Melaka Pahang Meningkat

papar berkaitan - pada 3/1/2022 - jumlah : 423 hits
Oleh Jumlah mangsa banjir di pusat pemindahan sementara di Sabah Johor Melaka dan Pahang mencatatkan peningkatan petang ini GAMBAR Bernama JUMLAH mangsa banjir yang berada di pusat pemindahan sementara di Sabah Johor Melaka dan Pahang menca...
9 Mayat Ditemui Di Kawasan Banjir Shah Alam

9 Mayat Ditemui Di Kawasan Banjir Shah Alam

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 180 hits
Polis berkata dua mayat lelaki dijumpai masing masing di lampu isyarat Kemuning Utama Seksyen 33 dan satu lagi di Jalan Utama masuk ke Alam Idaman Seksyen 22 pada Ahad lepas SHAH ALAM Sembilan mayat ditemui di sekitar Shah Alam setakat ini ...
Shah Alam Lumpuh Banjir Cecah Paras Pinggang

Shah Alam Lumpuh Banjir Cecah Paras Pinggang

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 256 hits
Shah Alam boleh dikatakan lumpuh ekoran banjir yang melanda sekitar ibu negeri Selangor itu dengan beberapa kawasan sudah dinaiki air Hujan luar biasa sejak pagi semalam dan berterusan sehingga kini menyebabkan beberapa kawasan di Selangor ...
Sembilan Korban Banjir Di Shah Alam Polis

Sembilan Korban Banjir Di Shah Alam Polis

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 166 hits
Oleh Sembilan mayat ditemukan di sekitar Shah Alam setakat ini dipercayai korban banjir kata Ketua Polis Daerah Shah Alam Gambar FB BERNAMA SEMBILAN mayat ditemukan di sekitar Shah Alam setakat ini dipercayai korban banjir yang melanda daer...
D Kecam Rumah Hanyut Banjir Sebab Balasan Tuhan Ini Reaksi Humble Ebby Yus

D Kecam Rumah Hanyut Banjir Sebab Balasan Tuhan Ini Reaksi Humble Ebby Yus

papar berkaitan - pada 26/12/2021 - jumlah : 184 hits
Pelawak Ebby Yus tidak berkecil hati apabila segelintir warganet menyifatkan musibah menimpa penggiat seni dalam bncana banjir sebagai pembalasan Tuhan Bersikap terbuka menelan apa sahaja kcaman diIemparkan Ebby atau nama sebenar Muhammad Y...
6124 Rintihan Banjir Disember 2021 Ppim 20 12 2021

6124 Rintihan Banjir Disember 2021 Ppim 20 12 2021

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 274 hits
Alhamdulillah syukur dengan kerjasama PPIM Angkatan Pertahanan Awam Malaysia ALUCAST Persatuan Anggun Malaysia Kelab 4x4 Gombak berjaya menyalurkan bantuan kepada mangsa mangsa yang terjejas dengan bencana banjir di Seksyen 25 Shah alam sek...
Banjir Kerosakan Peralatan Masjid Dianggar Rm60 000

Banjir Kerosakan Peralatan Masjid Dianggar Rm60 000

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 204 hits
Oleh IBNU JANIE MASJID TANAH Banjir yang melanda Lubok China baru baru ini telah merosakkan peralatan dan infrastruktur Masjid Al Wakil dengan kerugian dianggar berjumlah lebih RM60 000 Menurut pengerusi masjid Nasarudin Mohamad selain paga...
Banjir Kedah Beri Sumbangan Khas Rm200 000 Kepada Selangor

Banjir Kedah Beri Sumbangan Khas Rm200 000 Kepada Selangor

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 196 hits
HARAKAH DAILY KUALA LUMPUR Kerajaan Negeri Kedah amat bersimpati dan berdukacita dengan musibah banjir besar yang melanda penduduk di Selangor dan beberapa negeri lain Menteri Besar Dato Seri Muhammad Sanusi Md Nor berkata kesukaran pendudu...
Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Zim Zim Ala Kazim

Simpan Duit Kertas Rm5



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Lumira Eka Heights Menawarkan Kediaman Selesa Dengan Sentuhan Moden

Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

Suburban Villa By Nach Zel Architekti In Prague Czech Republic

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Cops To Release Photofit Of Suspect Who Splashed Footballer With Acid

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb