Banjir Kerosakan Peralatan Masjid Dianggar Rm60 000


Oleh IBNU JANIE  MASJID TANAH: Banjir yang melanda Lubok China baru-baru ini telah merosakkan peralatan dan infrastruktur Masjid Al Wakil dengan kerugian dianggar berjumlah lebih RM60,000.

Menurut pengerusi masjid, Nasarudin Mohamad, selain pagar, peralatan masjid yang mengalami kerosakan ialah penghawa dingin, sistem pembesar suara, permaidani, tangki dan pam air.

“Penghawa dingin tu yang rosak empat unit. Yang 2.5 HP ada dua unit, 5 HP satu unit dan satu lagi 3 HP. Jumlah keseluruhan penghawa dingin yang rosak hampir RM18,000. Dua peti ais dalam anggaran RM4,000.
“Permaidani tu dulu kita pasang berperingkat-peringkat dan jumlah kos yang kita pasang dulu RM32,00. Tangki air dan pam tu kita buat dulu RM4,500. PA system juga rosak. Semua sekali tu dalam anggaran lebih RM60,000,” kata beliau.
Beliau turut bersyukur kerana sempat mengalihkan van jenazah untuk diparkir di kawasan yang lebih tinggi dan tidak dinaiki air pada malam kejadian.
Nasarudin berkata demikian kepada Harakahdaily semasa program tinjauan Pesuruhjaya PAS Melaka, Tuan Guru Zulkifli Ismail dan pimpinan Badan Perhubungan PAS Negeri Melaka (BPPNM) ke masjid itu dalam rangka lawatan bagi meninjau keadaan banjir sekitar Lubok China, semalam.
Beliau yang sudah dua tahun diamanahkan sebagai pengerusi masjid menceritakan kembali kejadian yang berlaku akibat hujan lebat yang bermula pada petang Jumaat.
“Saya memang dah tahu daripada pengalaman lepas kalau hujan lebih daripada tiga ke empat jam air biasa akan naik. Jadi, pukul 4 pagi (Sabtu) saya turun dekat sini tinjau.
“Saya tinjau dari belakang masjid sebab masa tu dah tak boleh sampai dari depan. Saya tengok air sudah paras dada. Satu jambatan pejalan kaki yang di belakang masjid ni dah ditenggelami air,” katanya.
Tambah beliau, dengan situasi yang berlaku pada masa itu beliau percaya bahawa kawasan dalam masjid sudah pun dimasuki air.
“Pagi tu saya maklumkan pada jemaah melalui grup WhatsApp bahawa kita tak boleh buat solat jemaah Subuh kerana masjid sudah dinaiki air. Menjelang 11 pagi hari Sabtu air memang dah naik tinggi.
“Dan semalam (Ahad) sekitar jam 9 pagi barulah air surut sedikit dan saya boleh masuk ke dalam masjid. Tapi pada masa itu di dalam kawasan masjid masih ada air bertakung di sesetengah kawasan,” ujar beliau.
Di dalam ziarah itu beliau turut menerima sumbangan daripada BPPNM yang disampaikan oleh Timbalan Pesuruhjaya-1 PAS negeri, Bakri Jamaluddin. (Foto atas)
“Saya mengalu-alukan sebarang sumbangan daripada orang ramai bagi menggantikan kerosakan peralatan yang berlaku. Jumlahnya agak besar untuk ditampung dengan dana masjid sedia ada.
“Selain itu, insya-Allah kita akan tetap adakan solat Jumaat akan datang ni walau pun tak ada karpet. Kita mungkin minta jemaah bawa sejadah sendiri,” ujar Nasarudin. – HARAKAHDAILY


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/banjir-kerosakan-peralatan-masjid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Waris Mangsa Banjir Terima Rm10 000 Pm

Waris Mangsa Banjir Terima Rm10 000 Pm

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 149 hits
Waris mangsa banjir terima RM10 000 PM Kerajaan akan menyalurkan sumbangan RM10 000 kepada waris mangsa banjir yang meninggal dunia di bawah Bantuan Wang Ihsan Memaklumkan perkara itu Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata j...
Hampir 5 000 Mangsa Banjir Dapat Bantuan Di Dun Sg Kandi

Hampir 5 000 Mangsa Banjir Dapat Bantuan Di Dun Sg Kandi

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 233 hits
Seramai hampir 5 000 mangsa banjir menerima pelbagai jenis sumbangan bantuan di Dewan Undangan Negeri Sungai Kandis ADUN Sungai Kandis Zawawi Mughni berkata sumbangan itu diberikan oleh pelbagai pihak antaranya pihak Menteri Besar Selangor ...
Perlu Rm5 000 Beli Barang Keperluan Asas Mula Hidup Baharu Mangsa Banjir

Perlu Rm5 000 Beli Barang Keperluan Asas Mula Hidup Baharu Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 178 hits
Perlu RM5 000 beli barang keperluan asas mula hidup baharu Mangsa banjir Sekurang kurangnya RM5 000 untuk bantuan wang tunai sebagai permulaan itu luahan mangsa banjir Mohd Shukur Ahmad Pembantu jurutera itu berkata beliau bukannya tidak me...
Mngsa Banjir Kami Perlukan I Citra Rm10 000

Mngsa Banjir Kami Perlukan I Citra Rm10 000

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 173 hits
Penduduk Taman Sri Muda di Seksyen 25 di sini yang terkesan dengan banjir memerlukan dana i Citra Kumpulan Wang Simpanan Pekerja sebanyak RM10 000 bagi meringankan beban mereka kerana bantuan kerajaan RM1 000 tidak mencukupi Pekerja swasta ...
Cara Mohon Bantuan Myringgit I Banjir Rm10 000

Cara Mohon Bantuan Myringgit I Banjir Rm10 000

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 271 hits
Tahukah anda bagi mereka yang terjejas akibat banjir anda boleh untuk memohon kemudahan BSN MyRinggit i Banjir menerusi BSN Tujuan utama program ini untuk mengurangkan beban kewangan yang ditanggung oleh mangsa mangsa banjir Kami kongsikan ...
10 Peralatan Penting Mesti Ada Untuk Membersihkan Kotoran Akibat Banjir

10 Peralatan Penting Mesti Ada Untuk Membersihkan Kotoran Akibat Banjir

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 277 hits
Banjir meninggalkan kesan buruk buat mereka yang mengalaminya Bekas selut lumpur yang melekat menjadikan proses pembersihan menjadi berat Satu perkongsian pengguna jodie di akaun twitter telah pengalamannya menangani kesan banjir di timur b...
Lebih 7 000 Pegawai Jkm Santuni Mangsa Banjir Kata Rina

Lebih 7 000 Pegawai Jkm Santuni Mangsa Banjir Kata Rina

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 266 hits
Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Rina Harun berkata sumbangan daripada pelbagai pihak masih dialu alukan bagi memastikan tiada golongan tercicir PETALING JAYA Lebih 7 000 pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat digerakkan ke ...
Pdrm Kerah Aset 23 000 Pegawai Anggota Bantu Mangsa Banjir

Pdrm Kerah Aset 23 000 Pegawai Anggota Bantu Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 166 hits
Oleh Dua buah kenderaan dilihat tersadai di tengah tengah pembahagi Jalan Meru berdekatan Bandar Bukit Raja Selatan Interchange Lebuhraya Pesisiran Pantai Barat NSTP Osman Adnan KUALA LUMPUR Polis Diraja Malaysia dalam keadaan sedia untuk m...
Lebih 14 000 Mangsa Banjir Dipindahkan Setakat Pagi Ini

Lebih 14 000 Mangsa Banjir Dipindahkan Setakat Pagi Ini

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 243 hits
KUALA LUMPUR Lebih 14 000 mangsa banjir berada di pusat pemindahan sementara dengan Pahang mencatatkan jumlah mangsa tertinggi iaitu 5 189 orang pagi Ahad Menurut Info Bencana Jabatan Kebajikan Masyarakat tujuh daerah di Pahang iaitu Raub L...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Tinta Bernoktah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord

Kedai Mamak Sorok Minyak Masak And Then

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Aafiyah Minta Datuk Siti Nurhaliza Doa Supaya Dapat Adik Perempuan Di Makkah Curi Perhatian Warga Maya