Bahaya Penyakit Skizofrenia Gangguan Mental Yang Kronik Namun Boleh Disembuhkan


Penyakit skizofrenia (Schizophrenia) dikategorikan sebagai gangguan mental kronik yang menyebabkan perubahan dalam tingkah laku, pemikiran, ingatan, pertuturan, pemikiran dan juga pergerakan, berbeza dengan anxiety dan kemurungan.

Gambar hiasan

Penyakit ini menyebabkan perubahan ketara dalam keupayaan individu untuk berfungsi dengan baik dalam hubungan sosial dan pekerjaan.

Gejala

Pesakit sering mendengar suara halus dan fikiran tidak mampu berfikir secara waras apabila sering mencederakan diri dan cuba membunuh diri.

Ia bermula apabila sering mengalami kemurungan, rasa tidak yakin pada diri sendiri dan mula mengasingkan diri daripada keluarga serta masyarakat.

1. Gangguan Pemikiran (Delusi)

Satu kepercayaan yang kuat tetapi palsu yang tidak dapat digugat oleh pendapat yang waras.

Contohnya percaya bahawa orang lain berpakat untuk berbuat jahat kepadanya, percaya bahawa fikiran dan kelakuannya dikawal oleh makhluk luar seperti jin, hantu atau keramat, percaya bahawa ia mempunyai kuasa yang istimewa dan luar biasa.

Sukar untuk menumpukan, membentuk dan mengekalkan arus pemikiran. Pertuturan sukar difahami dan tidak berkaitan dengan soalan

2. Gangguan persepsi (Halusinasi)

Persepsi yang salah. Contoh: Mendengar bisikan halus, suara-suara ghaib bercakap kepadanya atau bercakap sesama sendiri atau membuat ulasan terhadap apa yang dilakukannya sedangkan suara itu tidak didengari oleh orang lain.

3. Gangguan tingkah laku

Perangai yang pelik dan sering berubah-ubah. Kurang berupaya untuk melakukan aktiviti harian dengan baik. Menjauhkan diri dari berinteraksi dengan masyarakat (suka menyendiri).

Komplikasi

Ia menjejaskan seluruh kehidupan pesakit daripada hubungan dengan keluarga dan rakan hinggalah pekerjaannya.

Malangnya, penyakit ini biasanya bermula pada lewat remaja dan awal dewasa iaitu semasa fasa yang paling kritikal dalam kitaran hidup seseorang individu.

Ini adalah fasa apabila individu menamatkan pendidikan menengah atau tinggi mereka, mendapatkan pekerjaan, membentuk hubungan, berkahwin dan memulakan keluarga.

Oleh itu, skizofrenia menyebabkan kerugian terkumpul yang besar kepada masyarakat secara keseluruhannya.

Kemurungan

Gejala kemurungan dikenal pasti wujud bersama skizofrenia. Kelaziman kemurungan dalam kalangan pesakit skizofrenia dilaporkan berbeza-beza antara 60 peratus pada pesakit yang baru dikenal pasti dan 50 peratus dalam pesakit lebih kronik.

Individu biasanya melalui 'fasa prodromal' penyakit sebelum episod pertama skiozofrenia berlaku.

Semasa fasa prodromal ini, individu mengalami rasa rendah diri, rasa diri terganggu, imej diri terganggu dan mula mengalami halusinasi fana dan wasangka.

Kemurungan dan kebimbangan bermula pada fasa ini, yang diburukkan lagi oleh rasa rendah diri dan imej diri terganggu, mungkin membawa kepada pemikiran dan cubaan membunuh diri.

Gejala kebimbangan sering menunjukkan kebimbangan sosial yang memburukkan pengasingan sosial mereka.

Gejala ini sudah bermula sebelum fasa akut sebenar penyakit bermula. Mengasingkan diri daripada keluarga dan rakan, pesakit mula menyalahgunakan dadah sebagai cara menangani pelbagai gejala.

Semasa fasa akut skizofrenia, halusinasi dan khayalan merosakkan individu. Dengan persepsi, deria dan rasa realiti mereka diambil alih oleh penyakit ini, pesakit keliru, takut dan kehilangan keupayaan untuk sebab atau memahami apa yang berlaku kepada mereka.

Gejala kemurungan hadir dan halusinasi mengarahkan individu untuk mencederakan dirinya sendiri.

Semasa fasa ini yang kebanyakan keluarga berjaya membawa individu ke hospital dan proses penyiasatan dan diagnostik bermula.

Selepas rawatan biasanya berjaya dengan ubat antipsikotik, individu dibenarkan pulang untuk pulih.

Semasa fasa pasca-pelepasan, individu mempunyai risiko paling tinggi untuk membunuh diri. Ini kerana, selepas diberitahu mengalami skizofrenia, mereka mengalami tekanan dan kemusnahan diri.

Dengan pelbagai maklumat salah mengenai penyakit, individu dan ahli keluarga boleh memilih jalan salah dengan memberhentikan ubatan dan rawatan susulan sebelum waktunya. Kunjungan ke pengamal perubatan alternatif, jika tidak berlaku, akan terjadi.

Terapi alternatif didapati dapat membantu dalam kebanyakan masyarakat, namun ubat dan rawatan susulan yang telah disediakan pihak hospital tetap perlu dipatuhi.

Pengamal perubatan alternatif sering memberi 'model boleh diterima' mengenai penyakit itu. Oleh itu, lebih mudah untuk pesakit dan ahli keluarga menerima model budaya penyakit mental, contohnya jika ia disebabkan oleh jin atau ilmu hitam.

Banyak pengamal perubatan tradisional di Malaysia sebenarnya menggalakkan individu untuk meneruskan ubat anti-psikotik mereka.

Bagaimanapun, terdapat segelintir daripadanya yang tidak bertanggungjawab memanipulasi dari segi kewangan keluarga pesakit yang sedia terdesak.

Semasa fasa kronik penyakit, pesakit skizofrenia mula menunjukkan gejala negatif penyakit antaranya kehilangan motivasi, pengabaian diri daripada sikap acuh tak acuh, pemikiran kosong dan terus mengasingkan diri.

Mereka perlu berdepan stigma yang mana mereka berasa dipulaukan oleh masyarakat. Mereka juga tidak dapat bekerja dan mendapat gaji yang memburukkan lagi perasaan rendah diri.

Pengasingan sosial memburukkan stigma. Kemurungan semasa fasa kronik sering tidak dikenal pasti atau dijelaskan sebagai 'tanda kronik' daripada skizofrenia. Cubaan bunuh diri boleh berlaku dalam tempoh ini.

Bagaimana skizofrenia dapat dirawat?

Rawatan adalah pelbagai dimensi. Penilaian psikososial dilakukan dan ubatan anti-psikotik yang ditetapkan jika skizofrenia disahkan.

Ubatan ini, jika diambil sebagaimana yang ditetapkan, bukan saja berkesan tetapi penting untuk membuang semua halusinasi auditori dan menyelesaikan psikosis.

Terapi psikososial dan pekerjaan akan diperlukan untuk membantu pesakit menjadi berfungsi semula.

Aktiviti seharian yang mudah dipantau untuk memastikan bahawa penjagaan diri tidak diabaikan.

Gejala seperti kurang motivasi dan pengasingan sosial adalah lebih sukar dirawat. Pesakit dengan kemurungan teruk yang diberi ubat antidepresan untuk membantu mereka mengawalnya.

Jika kemurungan tidak dirawat, kecenderungan membunuh diri pasti mencetuskan kebimbangan.

Adakah pesakit skizofrenia boleh menikmati hidup normal semula?

Skizofrenia adalah penyakit kronik yang memerlukan rawatan berterusan dan sokongan diperlukan.

Secara umumnya, statistik menunjukkan bahawa kira-kira 20 ke 30 peratus pesakit boleh kembali bekerja dalam persekitaran yang terlindung yang mana majikan menyedari kecacatan mereka dan memberi elaun untuk keperluan mereka seperti kemasukan hospital.

Ramai rakyat Malaysia yang penyayang dan mengambil mereka bekerja. Begitu juga, banyak sekolah dan universiti begitu menyokong dalam memberikan kaunseling dan galakan untuk membantu pelajar menghadapi kemurungan dan rawatan mereka.

Pelajar dibenarkan untuk melengkapkan kursus mengikut kemampuan atau untuk memilih kursus yang mempunyai beban kerja yang lebih ringan.

Apa yang boleh ahli keluarga lakukan untuk membantu?

Amat penting ahli keluarga belajar melakukannya dengan cara yang betul. Pakar psikiatri dan pakar terapi psiko boleh memberi nasihat kepada ahli keluarga cara mereka boleh membantu pesakit berdepan kehidupan seharian mereka.

Pesakit cenderung untuk berasa tertekan, oleh itu, pembabitan dan perlindungan berlebihan mungkin membuat mereka tertekan. Sebaliknya, jangan abaikan pesakit dan cari cara yang seimbang untuk membantu dan mengambil berat.

Banyak hospital utama mempunyai kumpulan sokongan untuk ahli keluarga kerana terdapat pembelajaran dalam menangani penyakit ini.

Pencegahan

Orang yang mempunyai sejarah keluarga skizofrenia, serta penyakit mental lain disyorkan untuk mengambil langkah mengurangkan risiko mereka dengan mengamalkan gaya hidup sihat dan mempunyai pandangan yang positif terhadap kehidupan.

Kurangkan tekanan mental dengan mengoptimumkan diet, senaman yang betul, berdisiplin dan mengelak daripada mengambil bahan terlarang.

Kekalkan keluarga yang sihat dan mempunyai hubungan baik dengan ahli keluarga yang mana sesiapa sahaja boleh menyatakan perasaan mereka, berkongsi masalah peribadi, dan mencari penyelesaian.

Meditasi, yoga dan teknik mengurangkan tekanan lain sering digambarkan sebagai penemuan baru tetapi ia sebenarnya kaedah kuno masyarakat Timur yang membantu seseorang menghadapi tekanan.

Bagi mereka yang disahkan menghidap skizofrenia, dengan rawatan yang betul dan sokongan yang berterusan, mereka boleh kembali kepada fungsi normal, tetapi dalam persekitaran yang terlindung. Terdapat banyak jenis bantuan disediakan termasuk latihan pekerjaan.

Penjagaan dan kasih sayang orang sekeliling pasti boleh menggalakkan pesakit skizofrenia untuk menjadi berfungsi sebagai ahli masyarakat.

Sentiasa mendengar dan mempunyai empati untuk mereka supaya mereka tahu bahawa hidup mereka masih bernilai.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Apa Sebenarnya Penyakit Mental, Jenis, Punca Dan RawatannyaSambutan Hari Kesihatan Mental Sedunia, World Mental Health Day
sumber: hmetro



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/02/penyakit-skizofrenia-gangguan-mental.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penyakit Kulit Yang Biasa Namun Bahaya Jika Terjadi Kepada Kanak Kanak

Penyakit Kulit Yang Biasa Namun Bahaya Jika Terjadi Kepada Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 384 hits
Kadangkala akan timbul ruam yang berwarna kemerah merahan pada kulit kanak kanak Ia mungkin menunjukkan bahawa anak anda mengalami penyakit kulit Ia mungkin biasa namun bahaya jika tidak dirawat dengan cepat Untuk pengetahuan para ibu bapa ...
Bahaya Alahan Kacang Tanah Boleh Maut

Bahaya Alahan Kacang Tanah Boleh Maut

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 333 hits
Bercakap mengenai alahan kulit pasti ramai yang belum tahu ada pelbagai jenis alergi yang boleh berlaku Anda pasti biasa mendengar tentang individu yang mempunyai alahan terhadap makanan laut seperti sotong dan udang Tetapi adakah anda pern...
Pembunuh Senyap Vape Bahaya Untuk Kesihatan Boleh Menyebabkan Kematian

Pembunuh Senyap Vape Bahaya Untuk Kesihatan Boleh Menyebabkan Kematian

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 209 hits
GEJALA seperti demam panas muntah muntah dan cirit birit yang dialami Gregory Rodriguez disangka berpunca daripada serangan pepijat Lelaki itu kemudiannya segera ke unit kecemasan di sebuah hospital di New York pada September lalu Dua hari ...
Bahaya Letak Botol Air Dalam Kereta Boleh Mengundang Maut

Bahaya Letak Botol Air Dalam Kereta Boleh Mengundang Maut

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 500 hits
Pasti ramai di antara anda suka membawa botol air ke dalam kereta untuk diminum ketika dalam perjalanan Tetapi ramai yang tidak sedar bahawa botol air tersebut boleh menyebabkan kemalangan dan mengundang maut Seperti kita tahu setiap kereta...
Bahaya Tripping Jump Challenge Jadi Trend Baru Remaja Ini Boleh Cederakan Kepala

Bahaya Tripping Jump Challenge Jadi Trend Baru Remaja Ini Boleh Cederakan Kepala

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 570 hits
Tripping Jump Challenge kini menjadi viral dalam kalangan remaja di seluruh dunia melalui di pelbagai platform media sosia namun pakar bimbang trend terbaru tersebut boleh memudaratkan diri pelakunya Selain boleh mendatangkan kecederaan fiz...
Kehilangan Orang Tercinta Bisa Picu Gangguan Mental Setidaknya Inilah Kata Penelitian

Kehilangan Orang Tercinta Bisa Picu Gangguan Mental Setidaknya Inilah Kata Penelitian

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 211 hits
Walau sebelumnya tidak ada riwayat gangguan mental tapi saking terpukulnya juga bisa kejadian
8 Artis Yang Punya Penyakit Mental Tetap Sukses Dan Jadi Inspirasi Banyak Orang Salut

8 Artis Yang Punya Penyakit Mental Tetap Sukses Dan Jadi Inspirasi Banyak Orang Salut

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 231 hits
Berani mengakui kalau kesehatan jiwanya terganggu seperti artis artis ini adalah langkah pertama menuju hidup yang lebih baik
Bahaya Cabaran Tripping Jump Boleh Menyebabkan Kematian

Bahaya Cabaran Tripping Jump Boleh Menyebabkan Kematian

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 354 hits
KETIKA ini netizen di alam maya sibuk membincangkan mengenai satu lagi cabaran baharu yang sedang popular di seluruh dunia Perbincangan bukan kerana keseronokan mencuba tripping jump challenge sebaliknya cabaran itu hanya boleh mengundang p...
Bayi Memang Suka Meneroka Benda Baru Beri Permainan Sesuai Boleh Bantu Perkembangan Fizikal Mental Anak

Bayi Memang Suka Meneroka Benda Baru Beri Permainan Sesuai Boleh Bantu Perkembangan Fizikal Mental Anak

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 471 hits
Bermain adalah aktiviti penting untuk kanak kanak Bermain bukan sahaja untuk mengisi waktu si kecil anda ia juga turut membantu perkembangan fizikal dan mental anak Sebagai ibu bapa anda pasti dapat memilih permainan yang sesuai dengan umur...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Tular Gambar Pelupusan Beras Amp Barang Dapur Di Temerloh Pahang Bekas Mp Kuala Krau Tampil Mengaku Bertanggungjawab

Noorkhiriah Disangka Sudah Meninggal Dunia Hanya Kerana Akak Hidup Lagi Dik Baru 5 Hari Kau Dah Arwah Kan Akak

Dua Kali Ditangkap Khalwat Janda Anak Satu Jadi Wanita Pertama Kena Hukuman Sebat Di Terengganu

209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2