Bagaimana Supaya Islam Kuasai Pemerintahan Semula



‘Ditimpa musibat kerana diri sendiri’ –Presiden PAS
BAGAN DATUK: Umat Islam wajib membina kesedaran berpolitik dan memerintah negara termasuk menggerakkan anak-anak supaya faham bahawa tujuan mengundi adalah untuk Islam mendapatkan kuasa pemerintahan.

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, musibat yang menimpa rakyat dan negara pada ketika ini adalah berpunca daripada diri sendiri sebagaimana perkara sama ditunjukkan Allah kepada Nabi Muhammad.

Mengajak bermuhasabah, beliau memetik pengajaran daripada ayat 165 surah Ali-Imran mengenai keluhan para Sahabat R.A setelah tewas dalam Perang Uhud di mana ramai yang parah termasuk Nabi sendiri mendapat kecederaan.

“Itulah yang kita hadapi pada hari ini. Musibat yang menimpa negara dan rakyat, walaupun mereka (PH) bergembira dengan kemenangan, tetapi tak tahu nak mengisi kemenangan dengan cara yang betul. Dan kita yang ditimpa ketewasan ini bertanya mengapa kita jadi begini?

“Para Sahabat (R.A) yang mengalami kesedihan peristiwa itu bertanya mengapa kita jadi begini? Tidakkah kita lebih baik daripada lawan kita? Mengapa tuhan hukum kita begini? Lalu Allah berfirman, “Katakanlah wahai Muhammad, puncanya diri kamu sendiri”.

“Kesilapan kamu sendiri. Mungkin kerana ada leka kita. Kalau Sahabat Nabi, kerana mereka meninggalkan bukit strategik untuk mengawal markas besar, ramai berebut-rebut turun memungut harta ditinggalkan oleh musuh. Menyebabkan musuh boleh mengambil tempat dan menyerang tentera Islam dari belakang.

“Maka berlakulah peristiwa Uhud yang terkenal, puncanya kerana kesilapan diri sendiri. Kita menghadapi PRU14 dalam keadaan kuasa politik didominasi oleh orang lain, padahal kita adalah umat majoriti, tuan punya negara ini. Mengapa boleh jadi begini? Kerana mereka bersatu, kita berpecah,” ujarnya menginsafkan.

Beliau berucap pada Ceramah Perdana sempena Konvensyen Muafakat Nasional Negeri Perak yang dilangsungkan sepanjang hari melibatkan lebih 3,000 perwakilan PAS dan Umno dari seluruh negeri ini di Kompleks Umno Bagan Datuk, di sini semalam.

Kupasan panjangnya itu secara khusus memuhasabahkan umat Melayu-Islam yang disifatkannya lemah kesedaran politik hingga menganggap urusan pemerintahan tidak penting di mana walaupun beribadah, tetapi tidak kisah terhadap kuasa politik.

Beliau menyingkap kesan Perjanjian Pangkor 1874 terhadap pemikiran umat di mana penjajahan tersebut menyebabkan ehwal Islam sekadar pentadbiran semata-mata, sedangkan kuasa pemerintahan negeri dipegang oleh para Penasihat British.

“Mereka serah urusan ugama kepada kita, urusan sembahyang, puasa, zakat, haji, bagi pusaka, nikah kahwin, diserah kepada kita. Urusan mentadbir negeri mereka pegang.

Banyak kalangan orang kita menganggap inilah Islam, sudah cukup. Zaman penjajah dulu dia tak kacau masjid, tak kacau surau. Nak pergi haji, dia sediakan kapal haji pergi ke Makkah.

“Nak puasa Ramadhan, kereta jabatan penerangan pusing kampung bagi tahu besok puasa nampak anak bulan. Nak kahwin, Pejabat Ugama register, nak cerai pun register. Pusaka ikut hukum Islam, tapi tadbir negeri Penasihat-penasihat British,” ceritanya

Sedangkan jelasnya, Barat tidak pernah tahu berpolitik secara demokrasi seperti hari ini melainkan asyik berperang dan berbunuhan untuk kuasa hinggalah mereka sendiri mengkaji kitab-kitab peninggalan para ulamak silam.

Beliau menyebut beberapa kitab politik seperti Muqaddimah, Al-Ahkam As-Sultaniyah dan Siyasah Syariyyah termasuk karangan Imam al-Ghazali, tetapi umat hanya mengambil ilju tasawufnya dan mengabaikan bab politik dihurai ulamak besar itu.

Bahkan ujar Ahli Parlimen Marang itu, para ulamaklah yang bangkit memimpin perjuangan menentang penjajah, tetapi umat pula sering bergaduh sesama sendiri hingga lemah dan jahil terhadap ajaran Islam sebenar menyebabkan terus ditimpa musibat.

Demikian itu katanya, Muafakat Nasional yang mengambil berkat dari peristiwa penggabungan Muhajirin dan Ansar adalah untuk menyedarkan umat terhadap berpolitik dan memerintah, bukannya mahu berperang terhadap rakyat bukan-Islam. HARAKAHDAILY 26/1/2020

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Bagaimana supaya Islam menguasai pemerintahan negara semula? Sokonglah Maufakat Nasional, UNDILAH PAS..

Ikutilah sebelum ini..



Landak 2: Khasiat..'lembek tertidur boleh bangun m...Landak 1: Peluang Jana Ekonomi, Ternaknya, Semuda...

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2020/01/bagaimana-supaya-islam-kuasai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rm50 Ribu Vs Rm 1000 Janji Negeri Pemerintahan Islam Kan Hahahaha

Rm50 Ribu Vs Rm 1000 Janji Negeri Pemerintahan Islam Kan Hahahaha

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 250 hits
Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah mengesahkan pimpinan kerajaan negeri itu menerima bonus RM50 000 Menurutnya ia adalah pemberian khas susulan pencapaian pendapatan kerajaan negeri Malah katanya duit pemberian kha...
Pesan Wapres Untuk Para Sarjana Kuasai Ahlak Dan Kompetensi Agar Tak Kalah Bersaing

Pesan Wapres Untuk Para Sarjana Kuasai Ahlak Dan Kompetensi Agar Tak Kalah Bersaing

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 121 hits
Wapres Ma ruf Amin menitipkan pesan agar para sarjana memiliki tiga hal pokok Yaitu ahlak kompetensi dan komitmen untuk kebangsaan
Muncul Raja Baru King Of The King Klaim Kuasai Rp 60 000 T Dan Akan Lantik Presiden Di Dunia

Muncul Raja Baru King Of The King Klaim Kuasai Rp 60 000 T Dan Akan Lantik Presiden Di Dunia

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 270 hits
Muncul kerajaan lain seperti Sunda Empire dan Keraton Agung Sejagat bernama King of The King di Kota Tangerang Spanduknya yang dipasang di kawasan Poris sudah ditertibkan oleh Satpol PP Kompas com mencoba mengontak orang terdekat dari King ...
2020 Tahun Timur Tengah Akan Bakar Hangus Hezbollah Kuasai Kerajaan Lubnan

2020 Tahun Timur Tengah Akan Bakar Hangus Hezbollah Kuasai Kerajaan Lubnan

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 273 hits
by Jonathan SpyerThe Jerusalem PostJanuary 24 2020For 1st time ever in Lebanon govt only Hezbollah and allies representedsignificant negative effect on Beirut s efforts to alleviate acute financial crisis new govt product of escalating popu...
Palsukan Akta Pernikahan Demi Kuasai Harta Orang Yang Sudah Wafat

Palsukan Akta Pernikahan Demi Kuasai Harta Orang Yang Sudah Wafat

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 144 hits
Palsukan Akta Pernikahan Demi Kuasai Harta Orang yang Sudah Wafat Kabid Humas Polda Metro Jaya Kombes Pol Yusri Yunus mengatakan J sengaja memalsukan akta perkawinan dengan Basri Sudibjo agar bisa diakui secara hukum sebagai istri
Jika Mahu Kuasai Bi Baiki Silibus Bukan Melalui Ppsmi

Jika Mahu Kuasai Bi Baiki Silibus Bukan Melalui Ppsmi

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 191 hits
Mohd Ashraf Mustaqim KUALA LUMPUR Pengukuhan penguasaan Bahasa Inggeris tidak sewajarnya dilakukan melalui Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris sebaliknya kerajaan perlu menyemak semula di mana kelemahan sil...
5652 Zalim Dan Sombongnya Perbankan Islam Sidang Media Ppim 14 01 2020

5652 Zalim Dan Sombongnya Perbankan Islam Sidang Media Ppim 14 01 2020

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 332 hits
Kita boleh lelong walaupun sebulan tertunggak semaklah Perjanjian Jual Beli Kenyataan diatas dikeluarkan oleh pegawai bank yang tidak lagi berpegang kepada prinsip pinjaman dalam Islam Rujuk pada surah al Baqarah ayat 280 Dalam keadaan ekon...
Gus Mus Pembina Pramuka Yang Ajarkan Islam Yes Kafir No Tak Paham Agama

Gus Mus Pembina Pramuka Yang Ajarkan Islam Yes Kafir No Tak Paham Agama

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 196 hits
Pengasuh Pondok Pesantren Raudlatut Thalibin Rembang Kiai Haji Ahmad Mustofa Bisri atau biasa disapa Gus Mus menyebut apa yang diajarkan oleh pembina pramuka tersebut adalah hal yang gila atau gendheng Kiai kharismatik asal Rembang ini meni...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan