Bagaimana Kalau Guru Tak Halalkan Ilmu



Musim graduasi ialah musim yang ditunggu-tunggu oleh mereka yang telah menamatkan pengajian di universiti. Ibu ayah pastinya orang yang paling bangga apabila anak-anak mereka menaiki pentas menerima segulung ijazah. Terlerai segala penat lelah, pengorbanan masa serta wang apabila jubah disarungkan di badan.
Namun ada juga suara-suara netizen di media sosial yang mengingatkan mereka yang bergraduasi tentang realiti dunia yang akan menanti, kerja, hutang PTPTN yang perlu dibayar, termasuklah soal ilmu yang dihalalkan atau tidak oleh pensyarah.
Tentang perihal ilmu yang dihalalkan atau tidak, wajar juga sebenarnya persoalan ini timbul. Sesiapa yang pernah bergelar pelajar pasti mempunyai pengalaman berhadapan dengan situasi yang tidak menyenangkan dengan guru atau pensyarah.
Datang ke kelas lambat dan tidak dibenarkan masuk, lambat menghantar tugasan, tidak fokus di dalam kelas dan bermacam ragam lagi. Sehinggakan ada sesetengah pensyarah berang lalu mengeluarkan kata-kata yang berbaur ugutan seperti; “Saya tak halalkan ilmu ini untuk kamu!”
Adakah hal ini wajar? Bagaimana dengan ilmu yang telah dipelajari?
Mari kita lihat apa kata Mufti Wilayah Persekutuan.
Dalam Segmen Al-Kafi li al-Fatawi, isu 862, hal ini telah dibincang dengan panjang lebar:
Tidak diketemui perbincangan yang khusus dikalangan ulama’ yang membahaskan konsep “tidak menghalalkan ilmu atau meminta untuk menghalalkan ilmu”. Pihak mufti beranggapan guru yang mengucapkan “tidak menghalalkan ilmu kepada penuntut ilmu atas alasan melakukan kesalahan, ia merupakan satu terma ugutan bagi seorang guru terhadap anak muridnya supaya beradab dalam menuntut ilmu. Begitu juga perihal anak murid meminta untuk menghalalkan ilmu daripada guru.
Kata-kata tersebut dilihat membawa erti tersirat. Ia sebenarnya menunjukkan pentingnya menjaga adab dengan guru supaya keberkatan diperoleh. Pihak mufti juga berpendapat jika guru menyebut sedemikian di hadapan anak murid, maka hal tersebut tidaklah membawa kepada dosa jika diamalkan ilmu yang disampaikannya.
Imam Nasai’ sendiri pernah berlaku perselisihan bersama gurunya dan dihalau dari bertalaqi. Tetapi beliau tetap hadir bertalaqi walaupun tidak dapat melihatnya. Kisah ini diceritakan oleh Imam Ibnu Athir di dalam kitabnya, beliau menceritakan tentang biografi Imam Nasai’ bersama gurunya Al-Haris bin Miskin.
Apabila Imam Nasai’ meriwayatkan hadis daripada Al-Haris bin Miskin, beliau akan mengunakan perkataan “telah berkata Al-Haris bin Miskin dan aku mendengar” berbanding beliau menggunakan “telah berkata kepada kami atau telah mengkhabarkan kepada kami” seperti mana beliau menggunakan pada guru-gurunya yang lain.

Hal ini kerana, dikatakan bahawasanya Al-Haris dan Imam Nasai’ pernah berselisih faham sehingga menyebabkan beliau tidak dapat hadir lagi ke majlis gurunya itu. Bahkan beliau hanya bersembunyi pada satu sudut dan mendengar apa yang dibacakan oleh gurunya tanpa melihat. (Rujuk Jamik al-Husul fi al-Hadith al-Rasul, 1/196).
Beradab di hadapan guru adalah prinsip yang amat penting bagi seorang penuntut ilmu. Lihat bagaimana ulama’ terdahulu ketika menuntut ilmu, mereka akan mempelajari adab sebelum mempelajari ilmu.
Seperti Imam Al-Ghazali yang amat mementingkan adab dalam menuntut ilmu. Beliau telah mengkhususkan satu bab di dalam kitabnya, Ihya’ Ulum al-Din khusus untuk mempelajari adab bersama guru. Bahkan Sheikh Abdullah bin Mubarak pernah menyatakan:
طلبت الأدب ثلاثين سنة، وطلبت العلم عشرين سنة؛ كانوا يطلبون الأدب ثم العلم
“Aku mempelajari adab menuntut ilmu selama 30 tahun, kemudian baru mempelajari ilmu”.
(Rujuk Ghoyatul Nihayah fi Tobaqat al-Qira’, 1/446)
Imam Al-Ghazali juga mencatatkan di dalam kitabnya, Ihya’ ‘Ulum al-Din yang menukilkan kisah adab dan akhlak Imam Ahmad bin Hanbal Rahimahullah terhadap gurunya Imam Al-Syafi’e. Diriwayatkan bahawa Imam Ahmad bin Hanbal Rahimahullah mengatakan:
“Tidaklah aku solat semenjak 40 tahun melainkan di dalam solatku, aku mendoakan untuk al-Imam Al-Syafi’e semoga Allah SWT merahmatinya”.
Syaikh Bakr Abu Zaid Rahimahullah pula di dalam kitabnya Hilyah Tolibil Ilm mengatakan, “Pakailah adab yang terbaik pada saat kau duduk bersama syaikhmu, pakailah cara yang baik dalam bertanya dan mendengarkannya.”
Kesimpulannya, guru perlulah bijak menguruskan masalah dan seharusnya berlapang dada dalam menghadapi kerenah pelajar yang melakukan kesalahan dan nakal.
Begitu juga bagi pelajar, sekalipun guru mendapat gaji bulanan atas pengajaran yang diberikan, guru tetaplah seorang yang perlu dimuliakan kerana mereka juga mengorbankan masa, tenaga dan juga fikiran untuk anak didiknya. Bahkan masa rehatnya juga kadang kala diperuntukkan untuk berjumpa dengan para pelajar yang memerlukan bantuan.
Beradab dalam menuntut ilmu merupakan perihal yang penting bagi mendapat keberkatan ilmu. Rendah dirilah terhadap orang yang mengajarkan ilmu kerana mereka diibaratkan sebagai pahlawan. Dr. Hamka pernah menyatakan;
Guru adalah pahlawan yang sejati. Bukankah pahlawan tanah air, negarawan, pengarang, ahli pidato, orang penting atau berjawatan tinggi, dulunya pernah belajar di bangku sekolah dari serendah-rendahnya hingga setinggi-tingginya? Maka hargai insan yang bernama guru, kerana dia kamu dimuliakan.
 
Sumber: Tazkirah.net
The post Bagaimana Kalau Guru Tak Halalkan Ilmu? appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/bagaimana-kalau-guru-tak-halalkan-ilmu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Guru Dan Murid Digerebek Saat Berbuat Asusila Di Tulungagung Ini Fakta Faktanya

Ibu Guru Dan Murid Digerebek Saat Berbuat Asusila Di Tulungagung Ini Fakta Faktanya

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 293 hits
Sejumlah fakta memalukan terungkap setelah polisi dan warga menggerebek rumah seorang ibu guru di Kabupaten Tulungagung Jawa Timur Selasa sekitar pukul 22 00 WIB Sang guru tertangkap basah memasukkan pemuda yang tak lain adalah mantan siswa...
Mengejutkan Isteri Zahid Hamidi Dedah Anwar Ibrahim Guru Beliau Di Solidariti Untuk Zahid Hamidi

Mengejutkan Isteri Zahid Hamidi Dedah Anwar Ibrahim Guru Beliau Di Solidariti Untuk Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 299 hits
Mengejutkan Isteri Zahid Hamidi Dedah Anwar Ibrahim Guru Beliau Di Solidariti Untuk Zahid Hamidi
03 Nov 2018 Bicara Ilmu Kediaman Menteri Besar Kedah

03 Nov 2018 Bicara Ilmu Kediaman Menteri Besar Kedah

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 580 hits
Bicara Ilmu Kediaman Menteri Besar Kedah bersama Ybhg Dato Syeikh Ahmad Bin Saleh dan Tuan Syeikh Aminudin Bin Hj Abd Rahim
Sistem Pendidikan Negara Perlu Dahulukan Adab Sebelum Ilmu

Sistem Pendidikan Negara Perlu Dahulukan Adab Sebelum Ilmu

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 693 hits
Sewaktu mahu menulis topik ini waktu itu belum lagi kedengaran apa apa pembaharuan yang gempak dari Kementerian Pendidikan melainkan dari kehangatan isu warna kasut dan stokin Di radio juga kedengaran beberapa pakar yang membincangkan tenta...
Jadi Chef Kena Bijak Serba Serbi Bukan Ilmu Masak Sahaja Jom Dengar Kisah 5 Chef Hotel Crystal Crown Pj

Jadi Chef Kena Bijak Serba Serbi Bukan Ilmu Masak Sahaja Jom Dengar Kisah 5 Chef Hotel Crystal Crown Pj

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 616 hits
Sembang petang dengan Eksekutif Chef Fathurrazi Sous Chef Faridul Ataras Senior Chef De Partie Suriani Demi Chef Muhamad Khairil serta tenaga paling muda Demi Chef Ardy Daniel berlangsung di Brass Caf Hotel Crystal Crown PJ Bagi bakal bakal...
Your Guru Amierrul Scabe

Your Guru Amierrul Scabe

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 285 hits
Alhamdulilah setelah bertungkus lumus beberapa hari ni siap juga website buatan sendiri ini walaupun dari tak tahu apa apa Jemputlah lawati Tujuan sebenar nak dapatkan akaun adsense tapi nampaknya lambat lagi SEO mainly guna SEO plugin back...
Apabila Seorang Guru Menulis Nick Nashram

Apabila Seorang Guru Menulis Nick Nashram

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 646 hits
Assalamualaikum Salam terjah blogger ualls untuk segmen terjah blogger kali ini kami bawa ualls semua terjah seorang blogger dan bekerjaya sebagai seorang guru bahasa Inggeris Blogger lelaki berumur 27 tahun lahir pada 9 Mac 1987 Dikenali s...
Anak Dimarahi Orangtua Murid Tendang Perut Guru Bahasa Inggris

Anak Dimarahi Orangtua Murid Tendang Perut Guru Bahasa Inggris

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 507 hits
Anak dimarahi orangtua murid tendang perut guru bahasa Inggris Meidel malah kemudian mengeluarkan kata makian kepada ibu gurunya sehingga merasa sakit hati Makrina kemudian memarahinya
Dasar Pemisah Melarang Penjawat Awam Guru Guru Berpolitik Sejak Dari Zaman Mahathir Lagi Tengkuadnanreal Najibrazak

Dasar Pemisah Melarang Penjawat Awam Guru Guru Berpolitik Sejak Dari Zaman Mahathir Lagi Tengkuadnanreal Najibrazak

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 272 hits
Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor secara terbuka memperlawa guru guru dan pegawai kakitangan kerajaan gred Jusa keatas untuk bersama sama beliau menyertai UMNO seperti mana yang dilakukan pada zaman dahulu la...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Koleksi Ucapan Pantun Selamat Hari Ibu 2024

Bolehkah Wanita Yang Sedang Haidh Memasuki Masjid Mengurus Jenazah Pergi Ke Kubur

Makan Kenduri Rumah Erra Fazira

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Building Information Modeling And Digital Tools In Architecture

1 Kebaikan Kakak Ipar