Bagaimana Cara Guru Melaksanakan Tugas Dakwah



Proses melakukan kerja dakwah bukan perkara mudah biarpun menjadi tanggungjawab semua orang. Terdapat pendekatan dakwah yang berkesan perlu dipelajari dan diamalkan dalam melaksanakan tugasan dakwah.    

Sesungguhnya tugas penting ini tidak terlepas daripada menghadapi cabaran, tambah lagi dalam situasi sekarang yang mana dunia tanpa sempadan serta usaha pihak tertentu yang ingin menghancurkan Islam melalui serangan pemikiran.  Pendidik berperanan mendidik pelajar berdepan cabaran tersebut.     

Dalam semua keadaan, kita tidak terlepas menghadapi cabaran. Namun, tidak ada masalah yang tidak dapat diselesaikan. Apa yang penting ialah usaha dengan pendekatan yang susuai untuk mengatasinya.

Dakwah tidak hanya disampai melalui ucapan atau kata-kata. Dakwah juga boleh disampaikan melalui tulisan, perbuatan dan contoh. 

Justeru, guru mempunyai pelbagai cara untuk melaksanakan dakwah bukan saja kepada pelajar, bahkan kepada masyarakat umum. Terdapat beberapa kaedah boleh dilakukan oleh guru untuk melaksanakan dakwah. 

Sedia diketahui, tugas utama guru ialah mengajar matapelajaran di bilik darjah. Setiap guru ada matapelajaran khusus dan pilihan yang dipertanggungjawabkan mengajar pelajar.

Bagi guru yang mengajar matapelajaran berkaitan ibadah dan pengetahuan Islam, tugas dakwah tidak sukar dilaksanakan. Ia sudah menjadi sebahagian daripada tanggungjawab dan sukatan pelajaran yang ditetapkan. 

Dalam kontes ini, guru berkenaan perlu melaksanakan dengan penuh dedikasi bukan saja bertujuan untuk pelajar lulus peperiksaan, tetapi tidak kurang pentingnya ialah untuk dijadikan amalan kehidupan seharian. 

Sesungguhnya setiap ilmu yang dipelajari adalah untuk diamalkan. Ilmu yang dipelajari tetapi tidak diamalkan tidak memberi manfaat umpama seperti pokok yang subur tetapi tidak berbuah. 

Hari ini banyak pelajar berjaya mendapat keputusan cemerlang, tetapi bankrap moralnya. Kita gagal menghasilkan rakyat minda kelas pertama.

Bagi guru yang mengajar matapelajaran tiada kaitan dengan agama, mereka masih berpeluang melaksanakan dakwah. Sesungguhnya semua pengetahuan mempunyai kaitan dengan agama.

Contoh pelajaran sains juga mempunyai kaitan dengan agama kerana ia adalah ilmu yang berkaitan dengan apa yang dicipta oleh Allah. Dengan itu, guru sains perlu bijak bagaimana hendak kaitkan sains dengan dakwah. 

Antara yang boleh dikaitkan ialah kekuasaan Allah mencipta alam ini. Pelajar perlu berasa apa juga yang berlaku di sekeliling ini adalah kuasa Allah dan sekaligus meletakkan diri semakin hampir kepada-Nya. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/06/fqc.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Cara Qada Solat

Panduan Cara Qada Solat

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 622 hits
Ini adalah panduan qada solat iaitu cara menggantikan solat Panduan ini disediakan secara lengkap dan tersusun untuk memudahkan anda melakukan qada solat yang betul Apa yang menarik Ejaan dalam rumi juga turut disertakan dalam niat solat qa...
Cara Panggang Badam Yang Rangup Dan Sedap

Cara Panggang Badam Yang Rangup Dan Sedap

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 510 hits
Kacang badam selain sedap dimakan sebagai snek ia juga mengandungi pelbagai khasiat seperti vitamin B dan E kaya dengan magnesium zat besi potasium tembaga dan banyak lagi namun badam lebih enak dimakan sekiranya dibakar atau dipanggang seh...
Kursus Cara Buat Ketupat Palas

Kursus Cara Buat Ketupat Palas

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 513 hits
Di Kelantan ketupat palas atau juga dipanggil ketupat tiga bucu menjadi penyeri sambutan Aidilfitri Tanpa ketupat palas hidangan Aidilfitri tidak langkap Ketupat palas menjadi hidangan wajib setiap kali Aidilfitri Namun tidak pula dinafikan...
Cara Adab Masuk Rumah Kosong

Cara Adab Masuk Rumah Kosong

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 1561 hits
Islam adalah agama yang sangat menyeluruh sehinggakan bab memberi salam ketika hendak masuk ke dalam rumah juga disebutkan di dalam al Quran seperti mana yang difirmankan oleh Allah SWT yang bermaksud Wahai orang orang yang beriman janganla...
Begini Cara Wanita Haid Mendapatkan Keutamaan Lailatul Qadar

Begini Cara Wanita Haid Mendapatkan Keutamaan Lailatul Qadar

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 311 hits
Secara umum ketika seorang perempuan sedang haid maka ia tidak diperbolehkan untuk berpuasa salat thawaf di Baitullah i tikaf di masjid dan membaca al Qur an dan menyentuhnya Padahal di sisi lain pada 10 hari terakhir Ramadhan Rasulullah me...
Safinatun Najah Cara Bayar Zakat Dan Harta Yang Wajib Dizakati

Safinatun Najah Cara Bayar Zakat Dan Harta Yang Wajib Dizakati

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 417 hits
Apa saja harta yang wajib dizakati Bagaimana cara bayar zakat Masih banyak yang belum menyadari bayar zakat ini padahal kalau dari segi syarat wajib zakat ia sudah terkena kewajiban
Begini Cara Atasi Dan Cegah Ketika Anak Mulai Tantrum

Begini Cara Atasi Dan Cegah Ketika Anak Mulai Tantrum

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 223 hits
Menangani kerewelan anak di tempat umum merupakan salah satu hal yang sering membuat orangtua geleng geleng kepala Perilaku rewel yang ditunjukkan anak atau biasa disebut sebagai tantrum ini merupakan sebuah hal yang sulit ditangani oleh or...
Cara Mudah Buat Bakar Lemang

Cara Mudah Buat Bakar Lemang

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 792 hits
Lemang dan rendang menjadi penyeri sambutan Aidilfitri Tanpa lemang hidangan Aidilfitri tidak langkap Lemang menjadi hidangan wajib setiap kali Aidilfitri Namun tidak pula dinafikan sudah ramai tetamu mahupun tuan rumah sendiri sekadar teng...
Cara Buat Brownies Milo Yang Amat Mudah Sukatan Cawan

Cara Buat Brownies Milo Yang Amat Mudah Sukatan Cawan

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 1330 hits
Cara buat brownies milo Milo kan kesukaan budak budak Jadi senang cerita kita bagi dia orang sesekali makan kuih yang dia orang suka Bila dah puas tak ada asyik mintak brownies je kan Sebab apa anak anak kita suka brownies Hmm sebab ia mani...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad